Assignatura

Pensament 2

  • codi 07994
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 5

Mòdul: Mòdul Propi ESARQ

Matèria: Pensament 2

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Alfonso PUIGARNAU - alfonsp@uic.es

Horari d'atenció

Després de cada classe al meu despatx

Presentació

Pensament 2: Estilo y estilos en el proyecto arquitectónico

Esta asignatura debe ayudar al alumno a familiarizarse con el concepto de Estilo arquitectónico. En ella se mezcla la historia de la arquitectura, el pensamiento estético y la estrategia del proyecto arquitectónico. Debe ayudar al estudiante de arquitectura a saber a qué se parecen sus proyectos y a no proyectar de forma convencional o imitativa, sino con elegancia, austeridad y gusto estético propio.

Hipótesis de trabajo. Enunciados:

  1. “El proyecto arquitectónico sólo responde a tres estilos bien determinados: Clasicismo, Esteticismo y Eclecticismo”.

  2.  “Cada uno de estos tres estilos debe excluir a los otros dos, y plantear abiertamente su propio desarrollo”.

  3. “Estos tres estilos han existido desde siempre y representan, cada uno de ellos, una decisión predeterminada, a la que el arquitecto no renunciará desde el principio hasta el final”.

  4. Ser coherente con estas premisas se denomina, en esta asignatura, proyectar “con estilo”.

Requisits previs

Participació en classe
Capacitat per treballar en equip
Disponibilitat per a entrevistes personals
Capacitat de relació amb la resta de la classe
Capacitat per a comentaris de text
Disponibilitat anàlisi i correcció de les anotacions preses
Condicions per a exposició oral d'un treball
Es penalitza l'excessiva dependència d'internet

Objectius

1. Posseir coneixements i comprendre.

 Entendre la realitat

Conèixer el tot i les seves parts

Saber no és tenir sinó ser

Compartir i donar a conèixer la veritat

Hàbit d'estudi

Planificar el treball,

Programar calendari

Verificar, repassar, corregir

2. Aplicar coneixements 

Solució de problemes

Abastar i fitar els temes

Encertar

Multiplicar la capacitat de treball i formació

Competitivitat,

Resolució de problemes

Sentit de l'oportunitat i de l'eficàcia

Seguretat i confiança en el treball

3. Reunir-interpretar.

Jutjar

Visió de conjunt

Encertar

Ponderar,

Trobar la virtut

Compartir les decisions vitals

Valentia per descobrir llacunes

Sentit de la prudència i de l'audàcia

Esperar sense treure conclusions precipitades

4. Comunicar

Claredat expositiva

Anar al principal sense descurar el secundari

Generar confiança

Parlar clar,

Estar units,

No polemitzar

Transmetre la novetat i el valor de la tradició

Dosar la informació

Qualitat en la brevetat

5. Ésser autònoms

Mundologia

Maduresa personal

Saber consultar sense perdre el temps

Saber dependre d'uns altres

Ser savis sense ser autosuficients

Fugir de la precipitació,

Exercir control sobre la realitat

Seguretat personal i grupal

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

MARC TEÒRIC I PRÀCTIC. MINISTERI EDUCACIÓ I CIÈNCIA. Secretaria d'Estat d'Universitats i Recerca

1. El nucli dels objectius de la nova organització de les ensenyament és l'adquisició de competències per part dels estudiants

2. S'haurà de fer èmfasi en els mètodes d'aprenentatge d'aquestes competències i en els procediments per avaluar-les

3. S'utilitza el terme competència exclusivament en la seva accepció acadèmica, i no en la seva accepció d'atribució professional

4. Competències 1: combinació de coneixements, habilitats (intel·lectuals, manuals, socials, etc.), actituds i valors per solucionar problemes o intervenir en assumptes.

4.1. Distingir entre l'excepció i la regla, les parts i el tot, la perifèria i el centre
4.2. Simultanejar l'anàlisi i la síntesi davant problemes complexos
4.3. Basar l'autoestima en l'autoconeixement
4.4. Descobrir talents. Crear i formar equips. No fer-se imprescindibles
4.5. Comparar idees. Referir el que s'aprèn al que se sap
4.6. Destriar objectius. Curt, mitjà, llarg termini
4.7. Objectivar resultats. Distingir avanç, assoliment i èxit

5. Competències 2: especificitat dels coneixements adquirits i la seva aplicació al grau d'arquitectura (abans de cada competència s'especifica la seva denominació numèrica relativa al Pla d'estudis del BOE):

  • 40 - Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
  • 48 - Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • 50 - Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
  • 53 - Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
  • 54 - Coneixement adequat de l'estètica i la teoria i història de les belles arts i les arts aplicades.
  • 57 - Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbanes.
  • 66 - Aptitud per interioritzar la forma arquitectònica.
  • 67 - Aptitud per comprendre i analitzar l'arquitectura i la ciutat en relació amb els sistemes de pensament i la societat.
  • 77 - Coneixement adequat de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

El nucli dels objectius de l'assignatura haurà estat l'adquisició de competències per part dels estudiants
S'haurà d'haver fet èmfasis en els mètodes d'aprenentatge d'aquestes competències i en els procediments per avaluar-la
S'haurà utilitzat el terme competència exclusivament en la seva accepció acadèmica, i no en la seva accepció d'atribució professional
S'entendrà com a resultat vàlid de l'ensenyament el sentit de l'expressió “competències” com a combinació de coneixements, habilitats (intel·lectuals, manuals, socials, etc.), actituds i valors per solucionar problemes o intervenir en assumptes.

Continguts

  1. Estilo y estilos:

    On what grounds may we establish the limits or extent of a style, and differentiate it from other styles? Sometimes the question is partially answered by social-historical phenomena, as in epochs when a new style is started abruptly to satisfy a new need (early Christian architecture) or terminated by disaster or acculturation (Aztec, Northwest Indian art); or when it is coextensive with a closed political or geographical unit (ancient Egypt). Most of Western art, however, from Greek antiquity to the present day is a great mega-style within which we attempt to find plausible subdivisions that help to clarify the historical process.

    Style is not the only framework within which historical process can be studied in the arts. Classes of works exemplifying a particular technique or a formal or symbolic convention reveal processes which may span several styles (e.g., the history of the dome, of perspective, of landscape painting, of the iconography of the Immaculate Conception). Another kind of framework is formed by the entire body of wor produced within an arbitrarily chosen span of time such as a decade, a century, or a political reign. But limits of this kind, which presume some special significance to mere contemporaneity, are less likely to prompt fresh perceptions than those suggested by criteria of style deduced from works of art themselves. The framework most highly favored by students of Renaissance and Modern art-the oeuvre of single artist-is subject to similar deficiencies. It has the apparent advantage that its limits are inexorably fixed by and that mortality, it normally is coextensive with a consistent personal style that behaves as a minuscule echo of larger styles. But the presumption of consistency in human beings is unwarranted; the life span of an individual can be as insensitive a measure of style as any arbitrarily chosen seg- ment of time. One artist or the artists of a century may adhere to a single style or shift from one style to another, and in our time such shifts are more the rule than the exception.

    We distinguish one style from another by noting differences in the use of conventions, materials, and techniques. We do this by referring to an image of the norms of a style as a whole-style in the stable sense; but the image does not help to determine chronological or geographical limits. We can define easily generic differences between a Gothic and a Renaissance statue without being able to specify the first works of Renaissance sculpture.

    This is because the creative process involved in contributing to the formation of a new style is not of a different order from other creative acts. Both radical and conservative artists choose what they want to retain and what they want to reject from their tradition and contribute something of their own. When the balance favors retention, styles survive; when it favors rejection, they dissipate-though they may flourish, particularly in the provinces, long after desertion by the adherents of a new current. Since the extinction of one style is neither the prerequisite for nor, necessarily, the result of the initiation of another, old and new styles may exist sideby- side and mutually influence one another; and several new ones may coexist even in the same locale: in Paris of the early twentieth century: Cubism, the Fauves, Futurism, etc.

     A style, then, may be thought of as a class of related solutions to a problem-or responses to a challenge-that may be said to begin whenever artists begin to pursue a problem or react to a challenge which differs significantly from those posed by the prevailing style or styles. It is easy to detect a "significant" difference when artists vigorously reject major features of a traditional style and consciously aim to eliminate them from their work (Carolingian and Renaissance architecture, most early twentieth-century movements); but the distinction is quite unclear when the inventions of an artist who thinks of himself as a faithful bearer of tradition become the nucleus of a wholly new style, and one style flows into another without perceptible deflections. I think of Giotto and Duccio in this category; they represent the flowering of the late Middle Ages and/or the origins of the Renaissance, according to the historian's needs-to his definition of what is significant. (Ackerman, James S. "A theory of style." Journal of aesthetics and art criticism (1962): 227-237.(p. 235-236).

  2. Clasicismo

    1. Lo clásico griego

    2. Un clásico dentro de su estilo

    3. Arquitectura “vintage”

  3. Esteticismo

    1. Lo Barroco y el Barroco: caracterizaciones

    2. El horror al vacío y sus derivaciones

    3. Ornamento y elegancia

  4. Eclecticismo

    1. Estilo e Historia

    2. El poder de la mezcla

    3. El arquitecto “hortera”

  5. Conclusiones

    We usually perceive the style or the sadness of a picture or a poem without being able to analyze either property into elements or specify necessary and sufficient conditions for it. Just for this reason, the perception when achieved increases the dimensions of our comprehension of the work. And the less accessible a style is to our approach and the more adjustment we are forced to make, the more insight we gain and the more our powers of discovery are developed. The discernment of style is an integral aspect of the understanding of works of art. Goodman, Nelson. "The status of style." Critical Inquiry 1, no. 4 (1975): 799-811.p. 811

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Lecciones magistrales de 90 minutos los jueves

Análisis de fachadas y ejercicios de representación los lunes

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
Classe expositiva
40 48 50 51 53 54 55 57 66 67 68 69 75 76 77 1,15
Classe pràctica
40 48 50 51 53 54 55 57 66 67 68 69 75 76 77 1,34
Estudi individuals o en grup
40 48 50 51 53 54 55 57 66 67 68 69 75 76 77 2,5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

40% final exam 1 exercise of 1 A4 extension (5 points) + comentary on 2 images (1 A4 side) (2,5+2,5 puntos). Total, 120 minutes, 10 points

40% final exercise of representation 60 minutes

20% attendance, punctuality and involvement in lectures.

Bibliografia i recursos

Sobre la noción de Estilo(s):

Ackerman, James S. "A theory of style." Journal of aesthetics and art criticism (1962): 227-237

Anderson, Stanford. "Critical conventionalism in architecture." Assemblage (1986): 7-23.

Goodman, Nelson. "The status of style." Critical Inquiry 1, no. 4 (1975): 799-811.

Hastings, Thomas. "The Evolution of Style in Modern Architecture." The North American Review (1910): 195-205.

Kornwolf, James D. "High Victorian Gothic; Or, The Dilemma of Style in Modern Architecture." The Journal of the Society of Architectural Historians (1975): 37-47.

Sankovitch, Anne-Marie. "Structure/Ornament and the Modern Figuration of Architecture." The Art Bulletin 80, no. 4 (1998): 686-717.

Scully, Vincent. "Modern Architecture: Toward a Redefinition of Style." Perspecta (1957): 4-11.

Taylor, Mark C. "Nuclear Architecture or Fabulous Architecture or Tragic Architecture or Dionysian Architecture or." Assemblage (1990): 6-21.

Sobre Clasicismo y arquitectura

Ciucci, Giorgio, and Jessica Levine. "The Classicism of the E 42: Between Modernity and Tradition." Assemblage (1989): 79-87.

Crespo, Raúl Arnaldo Gómez, and Alfonso Corona Martinez. "Principles of Classical Composition in Architecture and Urban Design." JAE (1982): 24-25.

McCarthy, Michael. "Documents on the Greek Revival in Architecture." The Burlington Magazine (1972): 760-769.

Rosenau, Helen. The Engravings of the Grands Prix of the French Academy of Architecture. Society of Architectural Historians of Great Britain at the Inst. of Advanced Architectural Studies, 1960.

Schumacher, Thomas L. "Terragni and Classicism: Fence Sitting at the Barricades." Journal of Architectural Education 41, no. 4 (1988): 11-19.

Zerner, Henri. "Classicism as Power." Art Journal (1988): 35-36.

Sobre Esteticismo y arquitectura

Castelli, Enrico, and Corrado Bologna. Il demoniaco nell'arte: il significato filosofico del demoniaco nell'arte. Vol. 166. Bollati Boringhieri, 2007.

D’Ors, Eugenio. "Lo Barroco (1924)." Madrid: Aguilar (1964).

Dennis, James M., and Lu B. Wenneker. "Ornamentation and the Organic Architecture of Frank Lloyd Wright." Art Journal (1965): 2-14.

Dorfles, Gillo, Gillo Dorfles, Gillo Dorfles, and Gillo Dorfles. Barocco nell'architettura moderna. Tamburini, 1951.

Kunze, Donald. "Architecture as Reading; Virtuality, Secrecy, Monstrosity." Journal of Architectural Education 41, no. 4 (1988): 28-37.

Sobre Eclecticismo y arquitectura

Smith, Thomas Gordon. "Re-Drawing from Classicism." Journal of Architectural Education 32, no. 1 (1978): 18-23.

Sola-Morales, Ignasi.de "The Origins of Modern Eclecticism: the theories of Architecture in early nineteenth century France." Perspecta (1987): 120-133.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00