Pensament 2
Mòdul: Mòdul Propi ESARQ
Matèria: Pensament 2
Llengua d'impartició principal: anglès
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Alfonso PUIGARNAU - alfonsp@uic.es
Horari d'atenció
Després de cada classe al meu despatx
Pensament 2: Estilo y estilos en el proyecto arquitectónico
Esta asignatura debe ayudar al alumno a familiarizarse con el concepto de Estilo arquitectónico. En ella se mezcla la historia de la arquitectura, el pensamiento estético y la estrategia del proyecto arquitectónico. Debe ayudar al estudiante de arquitectura a saber a qué se parecen sus proyectos y a no proyectar de forma convencional o imitativa, sino con elegancia, austeridad y gusto estético propio.
Hipótesis de trabajo. Enunciados:
“El proyecto arquitectónico sólo responde a tres estilos bien determinados: Clasicismo, Esteticismo y Eclecticismo”.
“Cada uno de estos tres estilos debe excluir a los otros dos, y plantear abiertamente su propio desarrollo”.
“Estos tres estilos han existido desde siempre y representan, cada uno de ellos, una decisión predeterminada, a la que el arquitecto no renunciará desde el principio hasta el final”.
Ser coherente con estas premisas se denomina, en esta asignatura, proyectar “con estilo”.
Participació en classe
Capacitat per treballar en equip
Disponibilitat per a entrevistes personals
Capacitat de relació amb la resta de la classe
Capacitat per a comentaris de text
Disponibilitat anàlisi i correcció de les anotacions preses
Condicions per a exposició oral d'un treball
Es penalitza l'excessiva dependència d'internet
1. Posseir coneixements i comprendre.
Entendre la realitat
Conèixer el tot i les seves parts
Saber no és tenir sinó ser
Compartir i donar a conèixer la veritat
Hàbit d'estudi
Planificar el treball,
Programar calendari
Verificar, repassar, corregir
2. Aplicar coneixements
Solució de problemes
Abastar i fitar els temes
Encertar
Multiplicar la capacitat de treball i formació
Competitivitat,
Resolució de problemes
Sentit de l'oportunitat i de l'eficàcia
Seguretat i confiança en el treball
3. Reunir-interpretar.
Jutjar
Visió de conjunt
Encertar
Ponderar,
Trobar la virtut
Compartir les decisions vitals
Valentia per descobrir llacunes
Sentit de la prudència i de l'audàcia
Esperar sense treure conclusions precipitades
4. Comunicar
Claredat expositiva
Anar al principal sense descurar el secundari
Generar confiança
Parlar clar,
Estar units,
No polemitzar
Transmetre la novetat i el valor de la tradició
Dosar la informació
Qualitat en la brevetat
5. Ésser autònoms
Mundologia
Maduresa personal
Saber consultar sense perdre el temps
Saber dependre d'uns altres
Ser savis sense ser autosuficients
Fugir de la precipitació,
Exercir control sobre la realitat
Seguretat personal i grupal
MARC TEÒRIC I PRÀCTIC. MINISTERI EDUCACIÓ I CIÈNCIA. Secretaria d'Estat d'Universitats i Recerca
1. El nucli dels objectius de la nova organització de les ensenyament és l'adquisició de competències per part dels estudiants
2. S'haurà de fer èmfasi en els mètodes d'aprenentatge d'aquestes competències i en els procediments per avaluar-les
3. S'utilitza el terme competència exclusivament en la seva accepció acadèmica, i no en la seva accepció d'atribució professional
4. Competències 1: combinació de coneixements, habilitats (intel·lectuals, manuals, socials, etc.), actituds i valors per solucionar problemes o intervenir en assumptes.
4.1. Distingir entre l'excepció i la regla, les parts i el tot, la perifèria i el centre
4.2. Simultanejar l'anàlisi i la síntesi davant problemes complexos
4.3. Basar l'autoestima en l'autoconeixement
4.4. Descobrir talents. Crear i formar equips. No fer-se imprescindibles
4.5. Comparar idees. Referir el que s'aprèn al que se sap
4.6. Destriar objectius. Curt, mitjà, llarg termini
4.7. Objectivar resultats. Distingir avanç, assoliment i èxit
5. Competències 2: especificitat dels coneixements adquirits i la seva aplicació al grau d'arquitectura (abans de cada competència s'especifica la seva denominació numèrica relativa al Pla d'estudis del BOE):
El nucli dels objectius de l'assignatura haurà estat l'adquisició de competències per part dels estudiants
S'haurà d'haver fet èmfasis en els mètodes d'aprenentatge d'aquestes competències i en els procediments per avaluar-la
S'haurà utilitzat el terme competència exclusivament en la seva accepció acadèmica, i no en la seva accepció d'atribució professional
S'entendrà com a resultat vàlid de l'ensenyament el sentit de l'expressió “competències” com a combinació de coneixements, habilitats (intel·lectuals, manuals, socials, etc.), actituds i valors per solucionar problemes o intervenir en assumptes.
Estilo y estilos:
On what grounds may we establish the limits or extent of a style, and differentiate it from other styles? Sometimes the question is partially answered by social-historical phenomena, as in epochs when a new style is started abruptly to satisfy a new need (early Christian architecture) or terminated by disaster or acculturation (Aztec, Northwest Indian art); or when it is coextensive with a closed political or geographical unit (ancient Egypt). Most of Western art, however, from Greek antiquity to the present day is a great mega-style within which we attempt to find plausible subdivisions that help to clarify the historical process.
Style is not the only framework within which historical process can be studied in the arts. Classes of works exemplifying a particular technique or a formal or symbolic convention reveal processes which may span several styles (e.g., the history of the dome, of perspective, of landscape painting, of the iconography of the Immaculate Conception). Another kind of framework is formed by the entire body of wor produced within an arbitrarily chosen span of time such as a decade, a century, or a political reign. But limits of this kind, which presume some special significance to mere contemporaneity, are less likely to prompt fresh perceptions than those suggested by criteria of style deduced from works of art themselves. The framework most highly favored by students of Renaissance and Modern art-the oeuvre of single artist-is subject to similar deficiencies. It has the apparent advantage that its limits are inexorably fixed by and that mortality, it normally is coextensive with a consistent personal style that behaves as a minuscule echo of larger styles. But the presumption of consistency in human beings is unwarranted; the life span of an individual can be as insensitive a measure of style as any arbitrarily chosen seg- ment of time. One artist or the artists of a century may adhere to a single style or shift from one style to another, and in our time such shifts are more the rule than the exception.
We distinguish one style from another by noting differences in the use of conventions, materials, and techniques. We do this by referring to an image of the norms of a style as a whole-style in the stable sense; but the image does not help to determine chronological or geographical limits. We can define easily generic differences between a Gothic and a Renaissance statue without being able to specify the first works of Renaissance sculpture.
This is because the creative process involved in contributing to the formation of a new style is not of a different order from other creative acts. Both radical and conservative artists choose what they want to retain and what they want to reject from their tradition and contribute something of their own. When the balance favors retention, styles survive; when it favors rejection, they dissipate-though they may flourish, particularly in the provinces, long after desertion by the adherents of a new current. Since the extinction of one style is neither the prerequisite for nor, necessarily, the result of the initiation of another, old and new styles may exist sideby- side and mutually influence one another; and several new ones may coexist even in the same locale: in Paris of the early twentieth century: Cubism, the Fauves, Futurism, etc.
A style, then, may be thought of as a class of related solutions to a problem-or responses to a challenge-that may be said to begin whenever artists begin to pursue a problem or react to a challenge which differs significantly from those posed by the prevailing style or styles. It is easy to detect a "significant" difference when artists vigorously reject major features of a traditional style and consciously aim to eliminate them from their work (Carolingian and Renaissance architecture, most early twentieth-century movements); but the distinction is quite unclear when the inventions of an artist who thinks of himself as a faithful bearer of tradition become the nucleus of a wholly new style, and one style flows into another without perceptible deflections. I think of Giotto and Duccio in this category; they represent the flowering of the late Middle Ages and/or the origins of the Renaissance, according to the historian's needs-to his definition of what is significant. (Ackerman, James S. "A theory of style." Journal of aesthetics and art criticism (1962): 227-237.(p. 235-236).
Clasicismo
Lo clásico griego
Un clásico dentro de su estilo
Arquitectura “vintage”
Esteticismo
Lo Barroco y el Barroco: caracterizaciones
El horror al vacío y sus derivaciones
Ornamento y elegancia
Eclecticismo
Estilo e Historia
El poder de la mezcla
El arquitecto “hortera”
Conclusiones
We usually perceive the style or the sadness of a picture or a poem without being able to analyze either property into elements or specify necessary and sufficient conditions for it. Just for this reason, the perception when achieved increases the dimensions of our comprehension of the work. And the less accessible a style is to our approach and the more adjustment we are forced to make, the more insight we gain and the more our powers of discovery are developed. The discernment of style is an integral aspect of the understanding of works of art. Goodman, Nelson. "The status of style." Critical Inquiry 1, no. 4 (1975): 799-811.p. 811
Lecciones magistrales de 90 minutos los jueves
Análisis de fachadas y ejercicios de representación los lunes
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe expositiva | 40 48 50 51 53 54 55 57 66 67 68 69 75 76 77 | 1,15 |
Classe pràctica | 40 48 50 51 53 54 55 57 66 67 68 69 75 76 77 | 1,34 |
Estudi individuals o en grup | 40 48 50 51 53 54 55 57 66 67 68 69 75 76 77 | 2,5 |
40% final exam 1 exercise of 1 A4 extension (5 points) + comentary on 2 images (1 A4 side) (2,5+2,5 puntos). Total, 120 minutes, 10 points
40% final exercise of representation 60 minutes
20% attendance, punctuality and involvement in lectures.
Sobre la noción de Estilo(s):
Ackerman, James S. "A theory of style." Journal of aesthetics and art criticism (1962): 227-237
Anderson, Stanford. "Critical conventionalism in architecture." Assemblage (1986): 7-23.
Goodman, Nelson. "The status of style." Critical Inquiry 1, no. 4 (1975): 799-811.
Hastings, Thomas. "The Evolution of Style in Modern Architecture." The North American Review (1910): 195-205.
Kornwolf, James D. "High Victorian Gothic; Or, The Dilemma of Style in Modern Architecture." The Journal of the Society of Architectural Historians (1975): 37-47.
Sankovitch, Anne-Marie. "Structure/Ornament and the Modern Figuration of Architecture." The Art Bulletin 80, no. 4 (1998): 686-717.
Scully, Vincent. "Modern Architecture: Toward a Redefinition of Style." Perspecta (1957): 4-11.
Taylor, Mark C. "Nuclear Architecture or Fabulous Architecture or Tragic Architecture or Dionysian Architecture or." Assemblage (1990): 6-21.
Sobre Clasicismo y arquitectura
Ciucci, Giorgio, and Jessica Levine. "The Classicism of the E 42: Between Modernity and Tradition." Assemblage (1989): 79-87.
Crespo, Raúl Arnaldo Gómez, and Alfonso Corona Martinez. "Principles of Classical Composition in Architecture and Urban Design." JAE (1982): 24-25.
McCarthy, Michael. "Documents on the Greek Revival in Architecture." The Burlington Magazine (1972): 760-769.
Rosenau, Helen. The Engravings of the Grands Prix of the French Academy of Architecture. Society of Architectural Historians of Great Britain at the Inst. of Advanced Architectural Studies, 1960.
Schumacher, Thomas L. "Terragni and Classicism: Fence Sitting at the Barricades." Journal of Architectural Education 41, no. 4 (1988): 11-19.
Zerner, Henri. "Classicism as Power." Art Journal (1988): 35-36.
Sobre Esteticismo y arquitectura
Castelli, Enrico, and Corrado Bologna. Il demoniaco nell'arte: il significato filosofico del demoniaco nell'arte. Vol. 166. Bollati Boringhieri, 2007.
D’Ors, Eugenio. "Lo Barroco (1924)." Madrid: Aguilar (1964).
Dennis, James M., and Lu B. Wenneker. "Ornamentation and the Organic Architecture of Frank Lloyd Wright." Art Journal (1965): 2-14.
Dorfles, Gillo, Gillo Dorfles, Gillo Dorfles, and Gillo Dorfles. Barocco nell'architettura moderna. Tamburini, 1951.
Kunze, Donald. "Architecture as Reading; Virtuality, Secrecy, Monstrosity." Journal of Architectural Education 41, no. 4 (1988): 28-37.
Sobre Eclecticismo y arquitectura
Smith, Thomas Gordon. "Re-Drawing from Classicism." Journal of Architectural Education 32, no. 1 (1978): 18-23.
Sola-Morales, Ignasi.de "The Origins of Modern Eclecticism: the theories of Architecture in early nineteenth century France." Perspecta (1987): 120-133.