Composició 3
Mòdul: Mòdul Projectual
Matèria: Composició 3
Llengua d'impartició principal: castellà
Composició 3 és la tercera de les quatre assignatures que conformen el grup de Composició Arquitectònica, repartides entre els quatre semestres de segon i tercer curs.
Tots quatre cursos s’ocupen de la història de l’art i de l’arquitectura, des d’una mirada comú: el llenguatge. Perquè el llenguatge és el mitjà universal on es du a terme la comprensió. La forma de realització de la comprensió és la interpretació. (...) Tot comprendre és interpretar, i tota interpretació es desenvolupa dins el mitjà d’un llenguatge que pretén deixar parlar l’objecte i és alhora el llenguatge mateix com a intèrpret. (Gadamer, 1975)
El llenguatge com a instrument fonamental per a la interpretació, com a substrat que travessa de manera sistemàtica la història de l’art i l’arquitectura del segle XX.
Però cal donar forma (i d’això tractarà cadascú dels quatre cursos de composició) a una altra qüestió: per què, per a què, i per a qui fer història? Es fa història de l’arquitectura perquè es busca el significat de l’arquitectura actual: però per a resoldre l’angoixa del present no val projectar sobre el passat certeses a superar. En aquest sentit és l’arquitectura que cal ser reproposada com a problema. Aquesta aparent suspensió de judici de molts anàlisis recents té, al seu torn, el sentit de la lliure recerca sobre les possibles direccions que prendrà el futur. (Tafuri, 1968)
Pensar la història no és, doncs, una ocupació del passat. Pensar la història, pensar la història de l’art i de l’arquitectura, una vegada i una altra, és pensar el present. I, en conseqüència, ser contemporani. Això significa que el contemporani no és només qui, en percebre l’ombra del present, aprehèn la seva llum; és també qui, dividint i interpolant el temps, està en condicions de transformar-lo i posar-lo en relació a d’altres temps, llegir-hi de manera inèdita la història, “citar-la” segons una necessitat que no prové en absolut de l’arbitri, sinó d’una exigència de la que no es pot deixar de respondre. (Agamben, 2009)
No se establecen requisitos previos.
El curs Composició 3, El lloc del llenguatge: 1945-1989, analitza la revisió que des de després de la II Guerra Mundial, i fins a la caiguda del mur de Berlin, es fa del moviment modern. Ara ja no cal argumentar les necessitats d’un llenguatge que legitimi les diferents coordenades projectuals individuals. El món s’estructura com a aparença, sense forma, i irromp el món de la política, de la tecnologia, del mètode, fins arribar a la diàspora dels recents anys vuitanta.
Ver el siguiente apartado.
Horari de l'assignatura: dimecres de 09:00 a 13:00
- Text i context després de la 2a Guerra Mundial
- Del New Deal a la nova monumentalitat
- Mendelsohn, Mies, Gropius, Le Corbusier: els mestres en la postguerra
- El Team X i els principis estructurals del creixement urbà
- Monumentalitat i tradició històrica: BBPR, Aldo Rossi
- Arquitectura i paisatge: Utzon, Jacobsen, Barragan, Roche
- Imatges del consum: Archigram, Metabolistes, Venturi
- Minimal Art
- Arquitectures de l'absència: Eisenman, Hejduk
- Retrobant el surrealisme: Hollein, Gehry, Coop Himmelb(l)au
- Deconstructivisme(s)
El curs s’organitza metodològicament a partir de dos eixos principals: teoria i praxis
TEORIA:
1: classes magistrals. Exposició del professorat dels continguts temàtics de l’assignatura.
PRAXIS
2: lectures + discussió de textos. Activitat destinada a aprofondir sobre els temes explicats a les classes magistrals.
3: anàlisi gràfic i escrit d'edificis
4: anàlisi d'edificis amb maquetesACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe expositiva | 34-T 35-T 40 48 49 50 51 53 54 55 56 57 | 0,75 |
Classe participativa | 34-T 35-T 40 48 49 50 51 53 54 55 56 57 | 0,75 |
Classe pràctica | 34-T 35-T 40 48 49 50 51 53 54 55 56 57 | 0,75 |
Tutories | 34-T 35-T 40 48 49 50 51 53 54 55 56 57 | 0,75 |
Estudi individuals o en grup | 34-T 35-T 40 48 49 50 51 53 54 55 56 57 | 3 |
L’avaluació del curs respon a diverses condicions: notes examens, notes de les pràctiques, i participació activa al curs.
Més en concret:
Part teòrica:
Examens (1 parcial eliminatori de matèria + 1 final) : 50%
Part pràctica: 50%
Observacions:
- Per tal de fer mitja aritmètica entre examens i pràctiques, cal tenir aprovades les dues parts. En cas de suspendre alguna de les parts en primera convocatòria (teoria o pràctica), haurà de recuperar-se en la segona convocatòria de l’assignatura en curs. En cas de no aprovar les parts evaluades en segona convocatòria, l’alumne haurà de repetir l’assignatura sencera al curs següent.
-Tots els exercicis són obligatoris. El no lliurament d’un dels exercicis, o el lliurament fora de termini implica el suspens de la part en qüestió.
COLQUHOUN, Alan. La Arquitectura moderna: una historia desapasionada. Barcelona: Gustavo Gili, 2005
FRAMPTON, Kenneth. Historia crítica de la arquitectura moderna. 4ª ed. Barcelona: GG, 2009
TAFURI, Manfredo; DAL CO, Francesco. Arquitectura contemporánea. Madrid: Aguilar, 1989
TAFURI, Manfredo. La Sfera e il labirinto : avanguardie e architettura da Piranesi agli anni'70. Torino: G. Einaudi, 1980
VENTURI, Robert. Complexity and contradiction in architecture. New York: Museum of Modern Art, 1968