Estructura del Sistema Audiovisual
Mòdul: Societat de la informació i del coneixement
Matèria: Estructura del sistema audiovisual
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dra. Aida MARTORI - amartori@uic.es
Horari d'atenció
Cal concertar cita prèviament a través del correu electrònic.
frobert@uic.es
En aquesta assignatura, els estudiants coneixeran com s'organitza el mercat mediàtic; identificaran els principals subjectes, empreses i institucions que participen en les relacions comercials i de comunicació, aíxí com les circumstàncies político-legals, tecnològiques, socio-culturals i econòmiques que influeixen en les activitats empresarials. Aquesta realitat s'analitzarà tant des d'una perspectiva externa a les empreses de comunicació com des d'una perspectiva interna, de manera que els estudiants comprendran la relació entre els factors estructurals de la indústria mediàtica i les decisions que es prenen en la gestió i organització de les empreses de comunicació.
Els continguts de l'assignatura s'estructuraran en cinc blocs, en els que, a més de revisar els principals fonaments teòrics sobre l'economia dels mitjans i l'estructura del sistema mediàtic, s'analitzaran amb detall les tendències que avui es donen en el context extern de cada un dels principals mercats -l'editorial, l'audiovisual, el radiofònic, el dels videojocs i el cinematogràfic-, i la seva influència en les diferents fases de la cadena de valor de les empreses -la producció, la distribució, la comercialització i el consum- en cadascuna de les indústries.
Aquesta assignatura no implica requisits previs.
El objetivo general de esta asignatura es que los estudiantes logren un conocimiento profundo sobre la complejidad y peculiaridad de la estructura de la industria y de las empresas mediáticas, el cual es necesario para superar las confrontaciones entre los intereses profesionales y económicos que se dan en el sistema audiovisual (Medina, 2011: 15). Ese conocimiento puede ayudar a los futuros profesionales a moverse en el mercado audiovisual y a tomar las decisiones necesarias para crear productos de máxima calidad que además logren la rentabilidad que requieren las empresas de comunicación para ser viables.
Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:
1. Economía y estructura de los medios: conceptos fundamentales
2. El mercado editorial
a. Regulación de la propiedad: concentración y pluralismo
b. Los grupos de comunicación
c. Digitalización y convergencia
d. El cambio cultural en la profesión periodística
e. Cambios sociales que afectan al consumo
f. La crisis publicitaria y la caducidad del modelo de negocio
g. La creación de valor en las empresas tradicionales: calidad y credibilidad
3. El mercado digital
a. La desaparición de barreras de entrada: regulación y tecnología
b. Nuevos modelos de producción de contenidos
c. Nuevas demandas de la audiencia
d. Nuevos modelos de negocio
h. El reto de la creación de valor
4. El mercado audiovisual: radio y televisión
a. Diferencias básicas modelo público/privado
b. Las grandes corporaciones multimedia
c. Los organismos reguladores del audiovisual
d. Evolución tecnológica: cable, satélite, TDT
e. Las empresas productoras y la externalización de servicios
f. La medición de audiencia y su impacto en las políticas de programación
g. Nuevos hábitos de consumo y modelos de producción
5. El mercado cinematrográfico
6. Otras industrias culturales: videojuegos y música
ACTIVITAT FORMATIVA |
---|
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). |
* En todas las actividades de evaluación se aplicará la normativa ortográfica y de asistencia de la Facultad.
** Para aprobar la segunda o siguientes convocatorias será necesario realizar un trabajo individual que contará el 100%. Solo en el caso de haber aprobado la evaluación continua en 1ª convocatoria, el trabajo entregado en la 2ª, hará media con la nota de los seminarios y contará el 40 %.
AGUADO, G.; GALAN, J.; FERNANDEZ-BEAUMONT, J; GARCIA, L.J. (2008), Organización y gestión de la empresa informativa. Madrid: Editorial Síntesis.
AMIRON, N. (2011). Estructura de propiedad y composición de los consejos de administración de los principales grupos de comunicación europeos en 2009. Observatorio (OBS*) Journal, vol.5 - nº1 (2011), 227-244.
ARNANZ, CARLOS M. 2002. Negocios de televisión. Barcelona: GEDISA.
ARRESE, ANGEL (Coord.) 2003. Empresa informativa y mercados de la comunicación. Pamplona, EUNSA.
BAS et al. (2011). Políticas de comunicación y protección del pluralismo en la Unión Europea y Estados Unidos. Comunicación y Sociedad, 24(2), 41-75.
BUSTAMANTE, ENRIQUE. (2004). La televisión económica. Barcelona: GEDISA.
BUSTAMANTE, Enrique (coord.) (2003) Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa.
CASTELLS, MANUEL (2009). Comunicación y poder. Barcelona: Alianza editorial.
CAC (2009). Quaderns del CAC. 31.32. Convergència tecnològica i audiovisual. Barcelona.
COLOM, RAMON. 2006. La indústria de la televisió. Barcelona: Editorial UOC.
CUBELLS, MARIOLA. 2006. ¿Quién cocina la televisión que vemos? Barcelona: Carroggio.
DE MATEO PEREZ, ROSARIO; BERGES SAURA, LAURA; SABATER CASALS, MARTA. (2009), Gestión de empresas de comunicación . Sevilla: Editorial Comunicación Social.
DOYLE, G. (2002). Understanding media economics. London: SAGE Publications.
DURAN, JAUME; SÁNCHEZ, LYDia (Ed.) 2008. Industrias de la comunicación audiovisual. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
HALLIN, D.C. y MANCINI, P. Sistemas mediáticos comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política; Hacer editorial, Madrid, 2008
HENDRICKS, JOHN ALLEN. 2011. The twenty-first-century media industry. Lanham: Lexington Books.
JONES, D. (2005). Aproximación teórica a la estructura de la comunicación social. Sphera pública, 5, 19-39.
KÜNG, LUCY. (2008). Strategic management in the Media. London. SAGE.
MEDINA LAVERÓN, MERCEDES. (2005), Estructura y gestión de empresas audiovisuales . Pamplona: EUNSA
MORA-FIGUEROA, BORJA. (2009), El mercado global de la comunicación. Pamplona: EUNSA.
NIETO, A.; IGLESIAS, F. (2000). Empresa Informativa. Barcelona: Ariel.
PARDO, ALEJANDRO. (2014), Fundamentos de producción y gestión de proyectos audiovisuales. Pamplona: EUNSA.
PÉREZ-LATRE, FRANCISCO J.; SÁNCHEZ-TABERNERO, ALFONSO. (2012). Innovación en los medios. La ruta del cambio. Pamplona: EUNSA.
PICARD, R. (2011). The economics and financing of media companies. New York: Forham University Press.
REIG, RAMON. (2011), Los dueños del periodismo. Barcelona: Gedisa.
RUIZ GONZÁLEZ,M. (2001), Dirección de la empresa informativa. Madrid: Paraninfo.
SÁNCHEZ-TABERNERO, A (2003). Estructura y actividades de las empresas de comunicación, en BEL-MALLÉN, I. y CORREDOIRO, L. Derecho de la información.