Projectes 6
Mòdul: Mòdul Projectual
Matèria: Projectes 1
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Responsable
Dr. Felipe Manuel PICH-AGUILERA - fpich@uic.es
Horari d'atenció
Professors d’aquest any:
Professora titular de l'assignatura:
MENDOZA ARROYO, Carmen
Professors de taller:
BAKERO, Iñaki
CUELLAR, Álvaro
LLACH, Ivan
PICH-AGUILERA, Felip
Professors assistents:
BATLLE, Jaime
DAMIÀ, Eva
L'assignatura de Projectes de 4t curs (Projectes 5 i 6) suposa l'última oportunitat, abans d'enfrontar-se el Projecte Final, per a posar en pràctica tot allò que s'ha anat aprenent durant la carrera, tant en els aspectes tècnics com en els més creatius i imaginatius. Després dels dos primers cursos, on es proposen projectes de petita escala, i de tercer, on es reflexiona sobre els projectes d'habitatges, el 4t curs de la carrera suposa l'oportunitat per donar un altre salt d'escala i proposar exercicis que incitin una mirada urbana, és a dir, on l'òptima resolució del programa proposat impliqui una reflexió sobre l'entorn, y el diseny de un equipament de proximitat fins al detall constructiu.
La asignatura introduce al alumno a las herramientas y metodología del proyecto urbano contemporáneo entendido que la arquitectura del lugar en el contexto actual de déficit de la intervención pública, adquiere la necesidad de reformar y afrontar intervenciones selectivas que generen sinergias desde la arquitectura en un sector de la ciudad.
El curso será conducido por profesores de urbanismo y proyectos compenetrados en proporcionar al alumno el conocimiento necesario para afrontar los retos contemporáneos de la escala del proyecto urbano y la arquitectura cívica.
Professor titular de l'assignatura:
MENDOZA ARROYO, Carmen
Professors de taller:
BAKERO, Iñaki
CUELLAR, Álvaro
LLACH, Ivan
PICH-AGUILERA, Felip
Professors assistents:
BATLLE, Jaime
DAMIÀ, Eva
Haver aprovat Projectes 3 i 4 (3r curs)
1. Aptitud per a crear projectes arquitectònics que satisfacin al seu torn les exigències estètiques i les tècniques;
2. Coneixement adequat de la història i de les teories de l'arquitectura, així com de les arts, tecnologia i ciències humanes relacionades;
3. Coneixement de les belles arts com factor que pot influir en la qualitat de la concepció arquitectònica;
4. Coneixement adequat de l'urbanisme, la planificació i les tècniques aplicades en el procés de planificació;
5. Capacitat de comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i el seu entorn, així com la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre ells en funció de les necessitats i de l'escala humana;
6. Capacitat de comprendre la professió d'arquitecte i la seva funció en la societat, en particular elaborant projectes que tinguin en compte els factors socials;
7. Coneixement dels mètodes d'investigació i preparació de projectes de construcció;
8. Comprensió dels problemes de la concepció estructural, de construcció i d'enginyeria vinculats amb els projectes d'edificis;
9. Coneixement adequat dels problemes físics i de les diferents tecnologies, així com de la funció dels edificis, de manera que es doti a aquests de condicions internes de comoditat i de protecció dels factors climàtics;
10. Capacitat de concepció per a satisfer els requisits dels usuaris de l'edifici respectant els límits imposats pels factors pressupostaris i la normativa sobre construcció;
11. Coneixement adequat de les indústries, organitzacions, normatives i procediments per a plasmar els projectes en edificis i per a integrar els plànols en la planificació.
Els continguts d'aquesta matèria es disposen en línia amb els objectius abans especificats, amb la finalitat de desenvolupar les corresponents competències (34-T, 35-T, 36-T, 37, 38-T, 39-T, 40, 41-T, 42, 43-T, 44-T, 45-T, 46, 47-T, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 60, 61 y 62) detallades prèviament:
- Projectes arquitectònics bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
- Projectes urbans.
- Aspectes d'afectació en projectes arquitectònics de l'adreça d'obres.
- Elaboració de programes funcionals d'edificis i espais urbans.
- Intervenció, conservació, restauració i rehabilitació del patrimoni construït des del punt de vista projectual.
- Barreres arquitectòniques.
- La crítica arquitectònica en el projecte.
- L'acondicionament ambiental passiu, l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il•luminació natural en el projecte arquitectònic.
- Catalogació del patrimoni edificat i urbà, i planificació de la seva protecció des del punt de vista projectual.
- Projectes de seguretat, evacuació i protecció en immobles.
- Projectes d'obra civil.
- Traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
- Normes i ordenances urbanístiques.
- Estudis mediambientals, paisatgístics i de correcció d'impactes ambientals.
- Teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics en la seva aplicació projectual arquitectònica.
- La incidència de la història general de l'arquitectura en la projectación.
- Simbolització, funcions pràctiques i ergonomia en el projecte arquitectònic.
- Necessitats socials, qualitat de vida, habitabilitat i programes bàsics d'habitatge.
- Ecologia, sostenibilitat i principis de conservació de recursos energètics i mediambientals en el projecte arquitectònic.
- Les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental: els seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics aplicats al projecte arquitectònic.
- Afectació en el projecte arquitectònic de l'estètica, de la teoria i de la història de les belles arts i arts aplicades.
- Relació entre patrons culturals i responsabilitats socials de l'arquitecte en el projecte arquitectònic.
- Arquitectura vernacla i projecte arquitectònic.
- Projecte arquitectònic i sociologia, teoria, economia i història urbanes.
- El projecte arquitectònic des dels fonaments metodològics del planejament urbà i l'ordenació territorial i metropolitana.
- Reglamentació civil, administrativa, urbanística, de l'edificació i de la indústria relativa a l'acompliment professional.
- Anàlisi de viabilitat, supervisió i coordinació de projectes integrats.
- Taxació de béns immobles.
Aquests 28 apartats són al seu torn els resultats d'aprenentatge a exigir a l'alumnat per a l'avaluació de les competències.
El taller pren com a punt de partida el projecte urbà i arquitectònic plantejat a P5 i es desenvoluparà fins arribar al detall constructiu durant les 10 setmanes del curs.
Cada alumne haurà de desenvolupar individualment una proposta complerta d’un equipament en tots els seus aspectes: situació, emplaçament, plantes, alçats, seccions, detalls constructius i façanes. Una proposta clara de programa i distribució amb un plantejament estructural d’instal·lacions, accessibilitat i sostenibilitat. La proposta inclourà diverses maquetes per la comprensió del projecte.
La proposta realitzada haurà de tenir en compte la relació amb el seu entorn més pròxim i resoldre l’encaix amb les edificacions existents i integrar l’espai públic lliure entre els edificis.
Es definirà el projecte executiu de l’Equipament i el seu àmbit d’influència esgotant totes les seves escales. Des de 1:1000 fins al detall 1:20 i 1:5 (descripció detallada del projecte, distribució detallada del programa i entrega del plantejament constructiu, estructural, instal·lacions, sostenibilitat i accessibilitat). Documentació gràfica i maquetes.
L’entrega final haurà de contenir un panell comú a cada grup de treball on quedi reflexada la relació i estratègia urbana entre els equipaments proposats.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe expositiva | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,66 |
Classe participativa | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,66 |
Classe pràctica | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,72 |
Tutories | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,72 |
Estudi individuals o en grup | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 2,75 |
Segons sigui cadascuna de les activitats formatives, la seva metodologia d'ensenyament i aprenentatge, i la seva relació amb les competències que ha d'adquirir l'estudiant, els sistemes d'avaluació giraran entorn d'exàmens o proves objectives parcials i/o finals, proves de resposta curta, avaluació centrada en resultats, execucions autònomes i/o tutoritzades, presentació de treballs d'investigació avaluable, presentacions orals, grau de participació activa, exercicis o projectes.
Així mateix, es treballa en un sistema d'avaluació continuada, “cada setmana compta”, on els criteris d'avaluació, d'exercicis i proves primaran a la creativitat i profunditat crítica, la seva intel·ligència, la seva eficàcia de fascinació, la capacitat d'anàlisi i síntesi, així com la cientificitat i professionalitat (erudicció, precisió, laboriositat, puntualitat, presentació, correcció tipogràfica, ortogràfica i sintàctica). Durant el curs s'animarà també a la participació activa a classe, que es valorarà especialment. I, per descomptat, es tindrà en compte l'assistència i interès de l'alumne.
Per altra banda, el sistema de qualificacions queda definit d'acord amb la legislació vigent, definit en l'article 5 del REIAL DECRET 1125/2003, de 5 de setembre, segons l'escala numèrica de 0 a 10, amb expressió d'un decimal, a la qual podrà afegir-se la seva corresponent qualificació qualitativa:
0-4,9: Suspès (SS).
5,0-6,9: Aprobat (AP).
7,0-8,9: Notable (NT).
9,0-10: Excel·lent (SB).
DEPLAZES, A. Construir la arquitectura. Del material en bruto al edificio. Un manual. Editorial Gustavo Gili 2008