Fisioteràpia Comunitària i Salut Pública
Mòdul: Legislació, salut pública i administració sanitària
Matèria: Fisioteràpia comunitària i salut pública
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Sem.1 | DJ | 08:00 10:00 |
La Salut Pública vetlla per la salut de les poblacions. Amb el suport d'altres disciplines de les Ciències de la Salut, com l'epidemiologia, l'estadística i la biologia, s'esforça a protegir, promoure i restablir la salut de les poblacions, i dissenys i valora les intervencions adients. La Salut Pública és al fonament dels sistemes de salut i per tant, és una part important de la formació de tots els professionals que hi participen.
Com a professió sanitària, la Fisioteràpia intervé en nombrosos problemes de salut, tant a l'entorn clínic com a les activitats laborals o esportives. Participa en la promoció de la salut amb intervencions específiques a l'infància, adultesa o vellesa. També té és clau per planificar i dur a terme intervencions comunitàries des d’entorns d'atenció primària de salut.
Els continguts de l'assignatura ubiquen al fisioterapeuta com a un actor de la Salut Pública, i proporcionen els coneixements i competències per entendre el seu paper en la millora de la salut de la població mitjançant intervencions individuals i col·lectives.
No són necessaris.
Els objectius de l'assignatura són que l'estudiant:
Identifiqui el rol del fisioterapeuta a l'àmbit de la Salut Pública.
Comprengui els indicadors i mesures de resultats bàsics de la salut de la població, i conegui els seus determinants.
Pugui valorar i planificar estratègies de prevenció de la malaltia i promoció de la salut en diferents àmbits assistencials i grups de població.
Al final del curs els alumnes han de ser capaços de:
Mòdul I: Gestió de serveis de fisioteràpia
Tema 1. Salut pública i fisioteràpia.
Tema 2. Qualitat assistencial.
Tema 3. Pacients i serveis de fisioteràpia.
Mòdul II: Salut a la població
Tema 4. Indicadors de salut.
Tema 5. Fisioteràpia i evidència.
Tema 6. Prevenció de la malaltia.
Mòdul III: Fisioteràpia i salut comunitaria
Tema 7. Promoció de la salut.
Tema 8. Educació per a la salut.
Tema 9. Salut i atenció comunitària.
Tema 10. Fisioteràpia en l'Atenció Primària de Salut
Cada classe s'articularà al voltant d'un cas que servirà per pesentar aspectes teòrics. Aquests aspectes posaràn en pràctica mitjançant discussió i treball en grup.
Primera convocatòria
En primera convocatòria l'avaluació es basa en la presentació escrita de 3 treballs grupals (màxim grups de 3 alumnes), un exàmen final i la participació al curs.
- Treballs grupals (40%): Es presentaran tres treballs de grup per escrit, un per cada mòdul, sobre el contingut d'aquests. Cada treball té el mateix pes i la qualificació final serà la mitjana de tots tres.
- Exàmen final (50%): Es realitzarà també un exàmen final de l'assignatura de 5 preguntes de resposta curta sobre dos casos pràctics.
- Participació al curs (10%): Es valorarà el compromís (contribució d'idees i qüestions, i participació en el temps de treball de grup), les habilitats de escolta (respecte a les intervencions, incorporació d'idees dels altres al debat) i el comportament a l'aula (absència de comportaments disruptius).
Per tal de poder presentar-se a l'exàmen, serà necesari obtenir una qualificació mitjana d'aprovat als treballs grupals. La qualificació final serà la mitjana ponderada en aquestes tres àrees.
Segona convocatòria
Podran presentar-se a segona convocatòria els alumnes que no s'hagin presentat a la primera convocatòria, o hagin obtingut una qualificació de suspens en primera convocatòria.
La segona convocatòria consistirà en un únic exàmen sobre els continguts de l'assignatura amb 5 qüestions de resposta curta basada en 2 casos pràctics i 10 qüestions tipus test (3 opcions amb ajustament de resposta a l'atzar).
No es guardaran qualificacions de la primera convocatòria.
Argimón JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Madrid: Elsevier, 2004.
Contel, JC. Atención domiciliaria. Organización y Práctica. Barcelona: Springer-Verlag Ibérica, Barcelona, 1999.
Daban F, Pasarín MI, Rodríguez-Sanz M, et al. Evaluación de la reforma de atención primaria: prácticas preventivas y desigualdades. Aten primaria, 2007; 39: 339-346.
Informe SESPAS 2004. La salud pública desde la perspectiva de género y clase social. Gaceta Sanitaria, 2004; 18 (supl.1).
Martín Zurro A, Jodar G (Ed). Atención familiar y salud comunitaria. Barcelona: Elsevier, 2011.
Martínez Rodríguez, A. Fisioterapia en Atención Primaria. Madrid: Síntesis, 2008.
Montagut F. Rehabilitación domiciliaria. Principios, indicaciones y programas. Barcelona: Masson, 2005.
Piedrola Gil. Medicina preventiva y salud pública. Barcelona: Elsevier, 2008.
Salleras Sanmartí, L. Educación sanitaria. Principios, métodos y aplicaciones. Madrid: Díaz de Santos, 1990.
Yach D, Hawkes C, Gould L, Hofman K. The global burden of chronic diseases. Overcoming impediments to prevention and control. JAMA 2004; 291: 2616-2622.
Enlaces
Agència de Salut Pública de Barcelona: www.aspb.es
American Public Health Association: www.apha.org
Association of Public Health Observatories: www.pho.org.uk
Escuela Nacional de Sanidad: www.isciii.es
European Public Health Association: www.eupha.org
Harvard School of Public Health: www.hsph.harvard.edu
Health Protection Agency: www.hpa.org.uk
Institute of Medicine: www.iom.edu
Pan American Health Organization: www.paho.org
Public Health Agency of Canada: www.publichealth.gc.ca
World Health Organization: www.who.int
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: