Assignatura

Fisioteràpia Comunitària i Salut Pública

  • codi 08244
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Legislació, salut pública i administració sanitària

Matèria: Fisioteràpia comunitària i salut pública

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Horari
 Sem.1  DJ 08:00 10:00 

Professorat

Responsable

Dr. Carlos GARCÍA - cgarciaf@uic.es

Horari d'atenció

Carlos G Forero (cgarciaf@uic.es)

Presentació

La Salut Pública vetlla per la salut de les poblacions. Amb el suport d'altres disciplines de les Ciències de la Salut, com l'epidemiologia, l'estadística i la biologia, s'esforça a protegir, promoure i restablir la salut de les poblacions, i dissenys i valora les intervencions adients. La Salut Pública és al fonament dels sistemes de salut i per tant, és una part important de la formació de tots els professionals que hi participen. 

Com a professió sanitària, la Fisioteràpia intervé en nombrosos problemes de salut, tant a l'entorn clínic com a les activitats laborals o esportives. Participa en la promoció de la salut amb intervencions específiques a l'infància, adultesa o vellesa. També té és clau per planificar i dur a terme intervencions comunitàries des d’entorns d'atenció primària de salut.

Els continguts de l'assignatura ubiquen al fisioterapeuta com a un actor de la Salut Pública, i proporcionen els coneixements i competències per entendre el seu paper en la millora de la salut de la població mitjançant intervencions individuals i col·lectives. 

Requisits previs

No són necessaris.

Objectius

Els objectius de l'assignatura són que l'estudiant: 

Identifiqui el rol del fisioterapeuta a l'àmbit de la Salut Pública. 

Comprengui els indicadors i mesures de resultats bàsics de la salut de la població, i conegui els seus determinants.

Pugui valorar i planificar estratègies de prevenció de la malaltia i promoció de la salut en diferents àmbits assistencials i grups de població.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
  • 05 - Tenir capacitat de gestió de la informació.
  • 06 - Tenir les capacitats necessàries per a la resolució de problemes.
  • 08 - Adquirir recursos per treballar en l'àmbit internacional.
  • 13 - Conèixer altres cultures i costums.
  • 16 - Tenir i demostrar sensibilitat per temes mediambientals.
  • 21 - Conèixer els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
  • 27 - Conèixer els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut/malaltia de l'individu, la família i la comunitat.
  • 34 - Conèixer els conceptes fonamentals de la salut, els sistemes de salut i els nivells assistencials. Epidemiologia. La fisioteràpia en el procés de salut-malaltia.
  • 35 - Conèixer l'impacte de les polítiques sociosanitàries en la pràctica professional.
  • 36 - Conèixer els factors que intervenen en problemes de desigualtat social i en les necessitats de salut dels diferents grups socials.
  • 37 - Conèixer les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  • 37.4 - Ajustar-se als límits de la seva competència professional a l'atenció a la salut
  • 53 - Tenir capacitat per intervenir als àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.
  • 53.1 - Dissenyar i dur a terme activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut.
  • 54 - Ésser capaç de relacionar-se de manera efectiva amb tot l'equip pluridisciplinar.
  • 09 - Demostrar un raonament crític.
  • 18 - Mostrar la seva orientació cap al pacient/usuari, tot posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix entorn del qual giren les decisions que pren.
  • 19 - Desenvolupar la capacitat per organitzar i dirigir equips de treball de manera efectiva i eficient.
  • 31 - Conèixer els processos d'administració i gestió sanitària, especialment dels serveis de fisioteràpia, en el context divers i canviant en què aquesta es desenvolupa.
  • 33 - Conèixer criteris i indicadors que garanteixin la qualitat a la prestació del servei de fisioteràpia, mitjançant l'ús de guies de bona pràctica clínica i d'estàndards professionals.
  • 44 - Conèixer les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació al disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva.
  • 51.1 - Dissenyar i dur a terme activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al final del curs els alumnes han de ser capaços de:

  • Identificar i analitzar els processos de gestió d'un servei de fisioteràpia.
  • Interpretar indicadors poblacionals bàsics de la salut pel seu ús en l'àmbit comunitari i laboral. 
  • Avaluar i dissenyar programes de prevenció i promoció dirigits a diferentes grups de persones.

 

Continguts

Mòdul I: Gestió de serveis de fisioteràpia

Tema 1. Salut pública i fisioteràpia.

Tema 2. Qualitat assistencial.

Tema 3. Pacients i serveis de fisioteràpia.

 

Mòdul II: Salut a la població

Tema 4. Indicadors de salut.

Tema 5. Fisioteràpia i evidència.

Tema 6. Prevenció de la malaltia.

 

Mòdul III: Fisioteràpia i salut comunitaria

Tema 7. Promoció de la salut.

Tema 8. Educació per a la salut.

Tema 9. Salut i atenció comunitària.

Tema 10. Fisioteràpia en l'Atenció Primària de Salut

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Cada classe s'articularà al voltant d'un cas que servirà per pesentar aspectes teòrics. Aquests aspectes posaràn en pràctica mitjançant discussió i treball en grup.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Primera convocatòria

En primera convocatòria l'avaluació es basa en la presentació escrita de 3 treballs grupals (màxim  grups de 3 alumnes), un exàmen final i la participació al curs.

- Treballs grupals (40%): Es presentaran tres treballs de grup per escrit, un per cada mòdul, sobre el contingut d'aquests. Cada treball té el mateix pes i la qualificació final serà la mitjana de tots tres.

- Exàmen final (50%): Es realitzarà també un exàmen final de l'assignatura de 5 preguntes de resposta curta sobre dos casos pràctics.

- Participació al curs (10%): Es valorarà el compromís (contribució d'idees i qüestions, i participació en el temps de treball de grup), les habilitats de escolta (respecte a les intervencions, incorporació d'idees dels altres al debat) i el comportament a l'aula (absència de comportaments disruptius).

Per tal de poder presentar-se a l'exàmen, serà necesari obtenir una qualificació mitjana d'aprovat als treballs grupals. La qualificació final serà la mitjana ponderada en aquestes tres àrees.

Segona convocatòria 

Podran presentar-se a segona convocatòria els alumnes que no s'hagin presentat a la primera convocatòria, o hagin obtingut una qualificació de suspens en primera convocatòria.

La segona convocatòria consistirà en un únic exàmen sobre els continguts de l'assignatura amb 5 qüestions de resposta curta basada en 2 casos pràctics i 10 qüestions tipus test (3 opcions amb ajustament de resposta a l'atzar). 

No es guardaran qualificacions de la primera convocatòria. 

Bibliografia i recursos

Argimón JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Madrid: Elsevier, 2004.

Contel, JC. Atención domiciliaria. Organización y Práctica. Barcelona: Springer-Verlag Ibérica, Barcelona, 1999.

Daban F, Pasarín MI, Rodríguez-Sanz M, et al. Evaluación de la reforma de atención primaria: prácticas preventivas y desigualdades. Aten primaria, 2007; 39: 339-346.

Informe SESPAS 2004. La salud pública desde la perspectiva de género y clase social. Gaceta Sanitaria, 2004; 18 (supl.1).

Martín Zurro A, Jodar G (Ed). Atención familiar y salud comunitaria. Barcelona: Elsevier, 2011.

Martínez Rodríguez, A. Fisioterapia en Atención Primaria. Madrid: Síntesis, 2008.

Montagut F. Rehabilitación domiciliaria. Principios, indicaciones y programas. Barcelona: Masson, 2005.

Piedrola Gil. Medicina preventiva y salud pública. Barcelona: Elsevier, 2008.

Salleras Sanmartí, L. Educación sanitaria. Principios, métodos y aplicaciones. Madrid: Díaz de Santos, 1990.

Yach D, Hawkes C, Gould L, Hofman K. The global burden of chronic diseases. Overcoming impediments to prevention and control. JAMA 2004; 291: 2616-2622.

 

Enlaces

Agència de Salut Pública de Barcelona: www.aspb.es

American Public Health Association: www.apha.org

Association of Public Health Observatories: www.pho.org.uk

Escuela Nacional de Sanidad: www.isciii.es

European Public Health Association: www.eupha.org

Harvard School of Public Health: www.hsph.harvard.edu

Health Protection Agency: www.hpa.org.uk

Institute of Medicine: www.iom.edu

Pan American Health Organization: www.paho.org

Public Health Agency of Canada: www.publichealth.gc.ca

World Health Organization: www.who.int

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 10/01/2019 10:00h
  • E2 04/07/2019 10:00h A14
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00