Estructura i Funció del Sistema Nerviós, Endocrí i Òrgans dels Sentits
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Morfologia, estructura i funció del cos humà (Anatomia humana)
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Sem.1 | DL | 10:00 12:00 | ||
Sem.1 | DC | 10:00 12:00 | ||
Sem.1 | DJ | 10:00 12:00 | ||
Sem.1 | DV | 08:00 10:00 | ||
Sem.1 | DV | 10:00 15:00 |
Responsable
Dr. Albert PÉREZ - aperez@uic.es
Horari d'atenció
Dr. R. Pallas: dilluns i dimecres de 12 a 14 (rjpallas@csc.uic.es)
Concertar cites prèviament via mail.
L'assignatura d'Estructura i Funció del sistema nerviós, endocrí i òrgans dels sentits ens permet conèixer com es regulen les activitats corporals mitjançant impulsos nerviosos, contribuint al manteniment de l'homeòstasi corporal. La descripció de les vies sensitives i motores ens permetrà comprendre com es transmeten els impulsos cap a la medul·la i l'encèfal i des d'allí cap als músculs i glàndules. També estudiarem la part del sistema nerviós que opera sense control voluntari, el sistema nerviós autònom, per concloure amb els sistemes de protecció. Especial interès ens mereix la vascularització per introduir-nos en les patologies cerebrals vasculars i la seva rehabilitació.
No s'han establert
1. Conèixer l'estructura, organització i funcions del sistema nerviós. Conèixer els senyals elèctrics de les neurones i com es transmeten en les sinapsis.
2. Identificar i descriure la morfologia macroscòpica i microscòpica de la medul·la espinal , del tronc de l’encèfal, diencèfal i cervell, així com les seves funcions respectives.
3. Descriure l'estructura del cerebel i les seves connexions, així com el control cerebel·lós de la funcions motores.
4. Conèixer les senyals elèctriques de les neurones i la seva transmissió en la sinapsis.
5. Descriure els circuits nerviosos i conèixer els neurotransmisors. Estudiar els fenòmens de regeneració i reparació del teixit nerviós.
6. Conèixer el sistema ventricular i el líquid cefalorraquidi. Identificar les meninges i els espais que delimiten. Descriure la vascularització del Sistema Nerviós.
7. Conèixer la composició i funció del Sistema Nerviós Autònom i neuroendocrí.
8. Resoldre problemes clínics a partir de deduccions fetes amb els coneixements bàsics d'anatomia i fisiologia del sistema nerviós aplicada als sentits.
9. Identificar en tècniques d'imatge els elements pertanyents al sistema nerviós.
Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal del cos humà a nivell molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes en les diferents etapes de la vida. Interpretar correctament els resultats de les proves de laboratori, juntament amb la informació clínica. Obtenir la informació necessària per a plantejar un projecte de recerca en l'àmbit de la salut.
Ser conscient que la fisioteràpia és una ciència experimental i que són els progressos de la recerca els que, aplicats èticament, permeten millorar la pràctica professional. Desenvolupar habilitats de treball en equip i amb companys de la mateixa i d'altres professions sanitàries. Gestionar personalment les necessitats d'aprenentatge i millora a través dels recursos que consideri més adequats.
PART I. FISIOLOGIA DELS SISTEMES DE CONTROL: NERVIÓS I ENDOCRÍ
Tema 1. INTRODUCCIÓ
1.1. Sistemes de control: Introducció a l'estructura i funcionament dels sistemes nerviós i endocrí
1.2. Sistema Nerviós. Organització estructural i funcional. Tipus de cèl·lules. Regeneració del Sistema Nerviós.
1.3. Sistema Endocrí. Glàndules endocrines. Hormones: funcions de les hormones. Receptors hormonals. Regulació de la secreció hormonal.
Tema 2. FUNCIONS DE LA NEURONA
2.1. NEUROFISIOLOGIA. Senyals elèctriques de les neurones .Comunicació neuronal: Potencials de membrana de les cèl·lules nervioses: Potencial de repòs. Potencial d'acció. Fases. Períodes refractaris. Potencial llindar. Conducció de l'impuls nerviós.
2. 2 SINAPSI. Tipus de sinapsis. Flux d'informació dendrites-soma-axó. Sinapsis excitadores, inhibidores i moduladores. Plasticitat sinàptica. Sinapsis neuromuscular. Potencials excitadors i inhibidors. Gènesi i propagació de potencials d'acció en els axons.
2.3 NEUROTRANSMISORS (NT). Definició i classificació. tipus de neurotransmissors. NT excitadors i inhibidors. principals NT del SNC i SNP.
Tema 3. SISTEMES SENSITIUS
3.1 SENSIBILITAT GENERAL. Modalitat sensorial i procés de les sensacions. Transducció .Receptores sensitius: Tipus. Adaptació dels receptors Potencial de receptor. Camps receptius. Sensacions somàtiques i viscerals. Sensacions tàctils doloroses i propioceptives.
3.2 VIES SOMATOSENSITIVES
Tema 4. SISTEMES MOTORS
4.1 Circuits motors de l'escorça cerebral i del tronc de l'encèfal. Circuits motors dels ganglis basals. Circuits motors del cerebel. Circuits reflexos espinals. Control neural del to muscular, postura, equilibri i deambulació
4.2 VIES MOTORES
TEMA 5. SISTEMA NERVIÓS AUTONOM O VISCERAL
Sensibilitat visceral. Respostes motores viscerals Sistema nerviós simpàtic i parasimpàtic. Sistema nerviós entèric. Funcions vegetatives. Reflexos viscerals. Dolor visceral.ç
Tema 6. SISTEMES SENSITIUS ESPECIALS
6.1 VISIÓ. Recordo anatómico.Fisiología de la visió. Vies visuals
6.2 AUDICIÓ. Record anatòmic. Fisiologia de l'audició. Vies auditives
6.3 SENTITS DE L'OLFACTE I GUST. Record anatòmic. Fisiologia. Vies olfactòria i gustativa.
Tema 7. TRONC CEREBRAL. FUNCIONS DELS Parells cranials
NERVIS CRANIALS (NCP): introducció, modalitats i funció. Resum de parells cranials
TEMA 8.FISIOLOGIA DEL SISTEMA ENDOCRÍ
Generalitats. Tipus de glàndules. Hormones Eix Hipotàlem-Hipòfisi: adenohipòfisi i neurohipòfisi. Glàndula Tiroides. Glàndules suprarenals. Pàncrees Endocrí
PART II. NEUROANATOMIA.
Tema 1. Organització I DESENVOLUPAMENT DEL SNC
1.1. Desenvolupament embriològic del SNC.
1.2. Neuroanatomia regional del sistema nerviós central. Divisions principals del SNC: Medul·la espinal. Tronc de l'encèfal i cerebel. Diencèfal. Hemisferis cerebrals.
Tema 2. ESTRUCTURES DE PROTECCIÓ I IRRIGACIÓ L'ENCÈFAL
2.1 Cobertes del encèfal i la medul·la espinal. Crani: fossa cranial anterior, mitja i posterior. Meninges cranials. Duramàter, Aracnoide i Piamàter. sins venosos de la Duramàter
2.2 Sistema ventricular: Anatomia topogràfica del Sistema ventricular. Formació i circulació de LCR.
2.3 Irrigació del SNC: vascularització arterial i venosa de l'encèfal i la medul·la espinal.
TEMA 3: MEDUL·LA ESPINAL I tronc de l'encèfal
3.1. Medul·la espinal. Morfologia externa de l'EM: Organització segmentària. Nervis espinals. Meninges espinals. Estructura interna de l'EM: solcs i fissures. Substància gris. Astes. Substància Blanca Tractes espinals.
3.2. Tronc de l'encèfal. Morfologia externa del tronc de l'encèfal. Cara dorsal. Cara ventral. Estructura interna del tronc de l'encèfal. Origen aparent dels Parells cranials i nuclis.
Tema 4. CEREBEL
4.1 Morfologia externa. Morfologia interna. Anatomia funcional del Cerebel
Tema 5. DIENCÈFAL I TELENCÈFAL
5.1 Diencèfal . Components . Tàlem : Morfologia externa. Organització interna . Organització funcional dels nuclis del Tàlem
5.2.Telencefal . Hemisferis cerebrals i escorça cerebral . Escorça cerebral Girs o circumvolucions , solcs i lobulos de l'escorça. estructura hisrtologica i organització funcional . Substància blanca dels hemisferis cerebrals . Tipus de fibres .
5.3 Nuclis de la Base . Anatomia topogràfica i funcional dels nuclis de la base.
5.4 . Hipotalam , sistema límbic i olfactori . Hipotalam
PART III. PROGRAMA DE PRÀCTIQUES
1. Anatomia i fisiologia de la via auditiva.
2. Anatomia i fisiologia de la via gustativa.
3. Anatomia i fisiologia de la via visual.
4. Histologia del sistema nerviós.
5. Dissecció de les estructures de protecció: crani i meninges.
6. Dissecció de l'encèfal, tronc de l'encèfal i medul·la.
7. Dissecció de ganglis basals, tàlem i hipotàlem.
8. Dissecció de via motora i sensitiva.
9. Lesions de la via motora. Dissecció del polígon de Willis.
10. Dissecció dels parells cranials, pràctica de fisiologia de reflexos cranials.
11. Pràctica d'encefalograma.
12. Pràctica de reflexos.
13. Examen.
S'utilitzaran diferents metodologies docents:
Classe magistral (CM), Pràctiques laboratori , Tutoria de grup (TR)
Metodologia en les classes teòrico-pràctiques d'histologia: Una part inicial correspondrà al comentari del tema del dia amb explicacions per part del professor i participació activa amb preguntes i dubtes dels alumnes. La segona part correspondrà a l'examen microscòpic de diverses preparacions histològiques tenyides amb hematoxilina i eosina, per realitzar un treball fotogràfic de les mateixes amb el seu corresponent comentari per part de l'alumne.
1ª, 3ª i 5ª convocatòria consisteix en: 20% prova parcial, 25 % prova pràctica, 40% prova final i 15 % avaluació continuada.
Prova parcial.
- Data: mirar planificació.
- Tipus de prova: tipus test (que inclou imatges, esquemes, disseccions i imatges de proves diagnòstiques).
- Aquesta prova inclourà tota la matèria treballada fins el dia abans (en les classes magistrals, pràctiques de laboratori i mètodes del cas), així com els continguts inclosos a la bibliografia recomanada.
Prova pràctica.
- Data: el darrer dia de pràctiques al laboratori de dissecció.
- Tipus de prova: 10-15 preguntes relacionades amb els continguts pràctics.
- La pregunta incorrecta no resta.
- La persona que no superi aquest examen no supera l'assignatura.
Prova final.
- Data: a determinar per la coordinadora de curs.
- Tipus de prova: 40-60 preguntes tipus test .
- Entra tota la matèria explicada a les classes (teòriques, pràctiques i mètode del cas), així com els continguts inclosos a la bibliografia recomanada.
- És imprescindible superar aquest examen per poder aprovar l’assignatura.
Avaluació continuada: preguntes, treballs i proves realitzades durant les classes (ja siguin de realitzats de manera oral o per escrit).
OBSERVACIONS:
- Cal superar l'examen final i l'examen pràctic per superar la matèria amb una nota igual o superior a 5.
- Per aprovar l'assignatura cal tenir una nota mitja igual o superior a 5.
- La persona que ha aprovat l'examen pràctic i examen final, però la mitja no supera el 5, haurà de presentar-se a la recuperació de l’examen tipus test i aconseguir un millor resultat d’aquest examen per tal que la mitja surti igual o superior a 5.
2ª, 4ª 6 ª convocatòria consisteix en: 25 % prova pràctica, 55% prova final i 20 % avaluació continuada.
- La prova final i la prova pràctica tenen les mateixes característiques que les convocatòries anteriors.
- La nota de l’avaluació continuada és la nota obtinguda durant la convocatòria anterior.
Tortora - Derrickson. Principios de Anatomía y fisiología (11ª edición). Editorial Panamericana. 2006
Snell. Neuroanatomía clínica. (6ª Edición). Editorial Medica Panamericana.
Schünke. Prometheus. Texto y Atlas de Anatomía. Tomo 3. Cabeza y neuroanatomía. Ed. Panamericana.
Alan Stevens y James Lowe. HISTOLOGÍA HUMANA (3ª edición). Ed. Elsevier. 2006.
A.L. Kierszenbaum. Histología y Biología celular (2ª edición). Ed. Elsevier. 2008.
Berne, Levy. Fisiología, 4a ed. Elsevier (2006)
Silverthorn. Fisiología Humana, un enfoque integrado 4a ed., Panamericana (2008)
Crossman AR; Neary D. Neuroanatomia ( 3ª edición) Elsevier Masson (2007)
Turlough Fitgerald MJ, Gruener G, Mtui E. Neuroanatomia Clinica y Neurociencia(6ª Edición) Elsevier Saunders (2012)
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: