Assignatura

Mètodes Específics d'intervenció a Fisioteràpia Ortopèdica. Raquis

  • codi 08248
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Mètodes específics d'intervenció a fisioteràpia

Matèria: Mètodes específics d'intervenció en fisioteràpia ortopèdica

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
 Sem.2  DL 12:00 15:00 
 Sem.2  DC 12:00 15:00 

Professorat

Responsable

Dp. Albert LÓPEZ - albertlm@uic.es

Horari d'atenció

SEMINARI DE COLUMNA

Sra. Almudena Medina: amedina@uic.es

Sr. Albert López: albertlm@uic.es

Presentació

SEMINARI DE COLUMNA

Aquest seminari es compon d'una part teòrica, amb la que es pretén que l'alumne adquireixi uns coneixements que li permetin establir unes bones bases per apendre a valorar i a conèixer el raquis d'una forma global i analítica, les alteracions en el pla sagital, l’escoliosi…  És fonamental que l'alumne tingui un primer contacte pràctic durant l'estudi de l'assignatura.

Hem de tenir en compte que la columna vertebral desenvolupa una funció protectora de la medul·la espinal i determina importants rols a l'estàtica i dinàmica corporal, la qual cosa explica que els seus processos patològics tinguin notables repercusions al nostre organisme. Per tant, és important per al fisioterapeuta tenir coneixement dels mètodes pràctics de tractament de les deformitats de la columna vertebral.

 

Requisits previs

No s'estableixen

Objectius

SEMINARI DE COLUMNA

Objectius Generals

  • Conèixer i diagnosticar les principals alteracions de la columna vertebral durant el creixement i els tractaments més indicats per a cada alteració.

Objectius Específics

  • Ampliar els mètodes d'exploració de raquis funcionalment i radiològicament.
  • Avaluar i pautar el tipus de tractament, amb exercicis específics per a la reeducació del raquis.
  • Interrelacionar els diferents exercicis amb la seva alteració corresponent.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
  • 05 - Tenir capacitat de gestió de la informació.
  • 17 - Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ésser capaç de fer front a les activitats del lloc de treball sense necessitat d'una estricta supervisió.
  • 28.1 - Ésser capaç de comunicar-se de forma oral i escrita en la llengua nativa.
  • 28.3 - Manifestar respecte, valoració i sensibilitat pel treball aliè.
  • 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
  • 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
  • 48 - Ésser capaç de determinar el diagnòstic en fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals.
  • 48.2 - Ésser capaç de jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per tal d'atendre amb prioritat les que comprometin més el procés de recuperació.
  • 49 - Ésser capaç de dissenyar el pla d'intervenció en fisioteràpia.
  • 50 - Saber executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció en fisioteràpia, atenent el principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia.
  • 50.1 - Saber establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es facin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia en què l'aplicació d'aquests mitjans sigui necessària.
  • 53 - Tenir capacitat per intervenir als àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.
  • 55 - Tenir capacitat per incorporar la recerca científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

SEMINARI DE COLUMNA

  • L’alumne pot fer una valoració global de l’estàtica del raquis, de les diferents alteracions sagitals de la columna vertebral. També una diferenciació entre actitud escoliòtica i escoliosi.
  • L’alumne pot fer un tractament específic del pla sagital.

Continguts

SEMINARI DE COLUMNA

Tema 4 Teràpia de Columna
      4.1 Teoria: conceptes d'escoliosis, actitud escoliòtica, cifosis i actitud cifòtica.
      4.2 Teoria: alteracions de l'estàtica en l'escoliosi.
      4.3 Teoria: tipus d'escoliosi.
      4.4 Teoria: grups funcionals d'escoliosi segons Schroth.
      4.5 Teoria: elements de l'escoliosi.
      4.6 Teoria: història clínica.
      4.7 Teoria: paràmetres radiològics en l'escoliosi.
      4.8 Teoria: pronóstic i progressió de la corba.
      4.9 Teoria: principis del corsé, classes.
      4.10 Teoria: objectius generals de la fisioteràpia en el tractament de les alteracions del  raquis.
      4.11 Teoria: objectius de la fisioteràpia segons el mètode Schroth.
      4.12 Pràctica: concepte d'autoestirament del raquis.
      4.13 Teoría: organització del diferents blocs raquidis.
      4.14 Pràctica: concepte de creació de l'esquema corporal
      4.15 Pràctica: adaptació i correcció postural en decúbit, sedestació i bipedestació.
      4.16 Pràctica: treball especídic per a les diferents desviacions del raquis.
      4.17 Pràctic: reeducació postural.
      4.18 Pràctic: Higiene postural.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
classes teòriques
aprenentatge cooperatiu
mètode expositiu / lliçó magistral
mètode del cas
01 02 05 28.1 28.3 30.1 43 48 48.2 50 50.1 1.2
activitats d'autoaprenentatge
contracte d'aprenentatge
17 49 53 55 0.6
estudi independent de l'alumne
43 49 55 1.2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assignatura es basarà en la valoració de:

a.- 40% Avaluació continuada:  Radiologia :10%

                                            Control Fotogràfic :10%

                                            Execució Exercicis: 20%

  

b.- 50% Examen teòric.

c.- 10% l'assistència i la participació a les classes-seminaris, tenint en compte la puntualitat, l'interès i el treball realitzat a classe. L'assistència és obligatòria.

 

 S'ha de superar cadascuna de les parts per poder aprovar l'assignatura.

Bibliografia i recursos

SEMINARI DE COLUMNA

Bibliografia Bàsica:

Hans Rudolf Weiss, Manuel Rigo. Fisioterapia para la Escoliosis. Ed. Paidotribo.2004.

Hans Rudolf Weiss. La Rehabilitación de la Escoliosis. Ed. Paidotribo.2003.

Lehnert-Schroth C. Tratamiento funcional tridimensional de la Escoliosis. Ed. Paidotribo. 2004.

Martha C. Hawes. Scoliosis and the Human Spine. 2nd Edition, Updated Fall, 2003.

Miguel Ángel González Viejo, Oriol Cohí Riambau, F elip Salinas Castro. Escoliosis. Realidad Tridimensional. Ed. Masson. 2001.

A. Dimeglio. Ortopedia infantil cotidiana. Ed. Masson. 1993.

Philippe Souchard, Marc Ollier. Escoliosis. Su tratamiento en fisioterapia y ortopedia. Ed. Panamericana. 2002.

Lonstein J., Bradford D., Winter R. Amd Ogilvie J. ( Editors ): Moe’s Textbook of Scoliosis and Other Spinal Deformities, 3rd ed ( Philadelphia PA.: W.B. Saunders), 1995.

 

Bibliografia Complementaria:

Boyling JD., Palastanga N.: Grieve. Terapia Manual Contemporánea. Columna Vertebral . Churchill Livingstone.

Busquet: Las Cadenas Musculares. Tomo II. Ed. Paidotribo.

Kendall FP., Kendall McCreary E.: Músculos, prueba s y funciones. Ed. Jims.

Franklin E.N. Dynamic aligment through imagery. Human Kinetics, 1996.

Nordin M, Frankel V. Basic Biomechanics of the musculoskeletal system. 3th ed. Lippincott Williams and Wilkins, 2001.

Viel E, Esnault M. Lumbalgias y cervicalgias de la posición sentada. Consejos de ergonomía y ejercicios de fisioterapia. Masson, 2001.

Mandal A. The Seated Man. Homo Sedens. Fafnia Publications, 1985


Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E2 03/07/2019 11:30h G5
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00