Assignatura
Metodologia de la Investigació
- codi 08252
- curs 2
- període Semestre 2
- tipus OB
- credits 3
Matèria: Disseny i eines de projectes de fisioteràpia basada a l'evidència
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
HorariProfessorat
Presentació
Els estudis de fisioteràpia tenen com a objectiu la formació de professionals de la fisioteràpia, per això el programa d’estudis posa un gran èmfasis en l’adquisició d’habilitats i actituds que serveixen de guia per a la realització de la intervenció de fisioteràpia. Tot i que tradicionalment la pràctica clínica de la Fisioteràpia s’ha basat en la opinió generada a partir de l’experiència clínica i la investigació bàsica, avui en dia com a disciplina en ple procés de fonamentació científica, és necessari apropar l’evidència científica a la pràctica clínica.
Des de la perspectiva científica s’ha considerat que per a poder oferir una atenció personalitzada d’elevada qualitat, el fisioterapeuta ha ser capaç d’interpretar les aportacions científiques que generen noves perspectives d’intervenció i d’investigació, així com d’aplicar les diferents metodologies científiques a la construcció dels coneixements. Per un altre costat, en resposta a la creixent demanda social d’eficàcia i efectivitat en l’atenció a la salut, els fisioterapeutes no només han de ser capaços de traslladar els resultats de la investigació científica a la pràctica professional, sinó que també han d’intervenir activament i de manera útil a les diferents etapes dels processos d’investigació científica. La formació a la Universitat Internacional de Catalunya es dirigeix, per tant, també a dotar al futur fisioterapeuta de les competències necessàries per a incorporar la pràctica de la Fisioteràpia Basada en la Evidència a la pràctica professional i per a ser participant de l’evolució científica d’aquesta disciplina. Es per això que se ha proposat una matèria “Disseny i eines de projectes de Fisioteràpia Basada en l’Evidència” amb un pes específic important dins del trajecte curricular que fonamentarà, a nivell metodològic, els treballs de final de grau. La present assignatura "Metodologia d’Investigació" és la primera assignatura de la matèria “Disseny i eines de projectes de Fisioteràpia Basada en l’Evidència” que cursarà l’estudiant de Grau de Fisioteràpia de la UIC.
Requisits previs
Objectius
-
Comprendre el concepte de Fisioteràpia Basada en l’Evidència
-
Conèixer el concepte d’investigació i les fases del procés d’investigació.
-
Conèixer los conceptes bàsics d’epidemiologia general i els principals tipus de dissenys d’estudis epidemiològics.
-
Conèixer l’estructura i el plantejament d’un projecte d’investigació.
-
Conèixer els diferents tipus de publicacions científiques.
-
Conèixer l’estructura dels articles científics originals i els articles de revisió.
-
Identificar la informació continguda a cadascun dels apartats de l’article científic i el seu paral·lelisme amb les fases del procés d’investigació.
-
Adquirir els coneixements i habilitats suficients per a realitzar una recerca de treballs científics de Fisioteràpia.
-
Conèixer les estratègies fonamentals de recerca bibliogràfica.
-
Conèixer les diferents Fonts d’Informació a les que s’hi pot trobar informació científica de Fisioteràpia
-
Obtenir els criteris bàsics per a realitzar una lectura i avaluació crítica dels treballs científics en Fisioteràpia.
-
Utilitzar les normes d’estil adequades a la redacció dels treballs científics i acadèmics.
-
Familiaritzar-se amb l’estil de Vancouver i utilitzar-lo a la citació bibliogràfica.
-
Conèixer i familiaritzar-se amb les diferents eines al servei del plantejament i desenvolupament d’un projecte d’investigació
-
Conèixer i familiaritzar-se amb les diferents eines destinades a la edició de textos científics.
-
Introduir les noves eines d’internet 2.0 al servei de la gestió del coneixement i de la gestió de comunitats científiques.
-
Conèixer les diferents modalitats de registre de la propietat intel·lectual associada a la creació científica.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
- 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
- 04 - Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
- 05 - Tenir capacitat de gestió de la informació.
- 06 - Tenir les capacitats necessàries per a la resolució de problemes.
- 07 - Ésser capaç de prendre decisions.
- 09 - Demostrar un raonament crític.
- 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
- 14 - Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
- 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
- 28.1 - Ésser capaç de comunicar-se de forma oral i escrita en la llengua nativa.
- 28.2 - Tenir habilitats en les relaciones interpersonals.
- 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
- 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
- 37 - Conèixer les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
- 44 - Conèixer les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació al disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva.
- 45 - Conèixer les teories en què es fonamenten la capacitat de resolució de problemes i el raonament crític.
- 55 - Tenir capacitat per incorporar la recerca científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L’estudiant
-
Compren els conceptes fonamentals relacionats amb la Fisioteràpia Basada en l’Evidència.
-
Realitza treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de recerca a les fonts bibliogràfiques específiques de fisioteràpia.
-
Te conductes i actituds dels estudiants respecte al codi deontològic professional.
-
Utilitza les eines informàtiques específiques.
Continguts
CONTENIDOS
- Introducción a la Fisioterapia Basada en la Evidencia (FBE).
- Concepto y Metodología de FBE.
- El Proceso de investigación.
- Conceptualización.
- Método científico.
- El proyecto de investigación.
- Introducción al proyecto de investigación.
- Criterios Guía.
- La gestión de ideas al servicio del proyecto de investigación.
- La gestión de los proyectos científicos. Análisis DAFO.
- Herramientas para el planteamiento de un proyecto de investigación.
- Metodología fundamental de la Investigación.
- Conceptos fundamentales de formulación metodológica de la investigación.
- Principales diseños de estudios científicos.
- Descriptivos y no experimentales.
- Experimentales.
- Los derechos de autor e intelectuales en la producción científica.
- Copy left, creative commons, science commons y safe creative.
- Tipos de Comunicaciones científicas.
- Introducción a la comunicación científica.
- El artículo científico original.
- El artículo de revisión.
- La revisión sistemática.
- La guía de práctica clínica.
- Las comunicaciones orales.
- La lectura crítica.
- La PBE y su reflejo en la literatura científica.
- Las etapas de la FBE y el artículo científico.
- Guías de valoración crítica de artículos científicos.
- Las fases de la lectura crítica.
PRÁCTICAS
- Las plataformas de bases de datos de textos científicos y la FBE.
- Estrategias de búsqueda de información en las plataformas científicas. Búsqueda en MedLine y PEDRO.
- Gestores de contenidos y reseñas bibliográficas I.
- Citación bibliográfica según estilos Vancouver y APA.
- RefWorks y Mendeley.
- Gestores de contenidos y reseñas bibliográficas II.
- Gestores de contenidos y reseñas bibliográficas III.
- El estilo de la comunicación científica y académica.
- Derechos de autor e intelectuales de la creación científica.
- Herramientas de asistencia a la comunicación científica.
- La presentación multimedia de una comunicación oral.
- Herramientas de asistencia a la edición y gestión de la información de textos científicos.
- Edición electrónica de textos.
- Modificación y edición de imágenes asociadas a textos científicos.
- Recursos de biblioteca.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|
classes teòriques
| aprenentatge basat en problemas mètode expositiu / lliçó magistral
| 29.1 37 44 45 55 | 0.33 |
activitats d'autoaprenentatge
| aprenentatge basat en problemas contracte d'aprenentatge mètode del cas resolució d'exercicis i problemas
| 01 02 04 05 06 07 10 14 15 29.1 44 55 | 0.3 |
classes pràctiques
| aprenentatge basat en problemas aprenentatge cooperatiu mètode del cas resolució d'exercicis i problemas
| 01 02 04 05 06 07 09 10 14 15 28.1 28.2 29.1 30.1 37 44 55 | 0.48 |
tutories
| aprenentatge basat en problemas aprenentatge cooperatiu
| 01 02 05 06 07 09 14 15 28.1 28.2 29.1 30.1 55 | 0.36 |
estudi independent de l'alumne
| | 02 05 10 14 15 29.1 | 1.53 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’avaluació es realitzarà en base als següents criteris
- Treball (40%)
- Treball (20%)
- Presentació oral del treball-vídeo (20%)
- Avaluació continua. Seguiment exercicis classe (30%)
- Examen final (40 preguntes test) (30%)
Per a poder aprovar l’assignatura es tenen que aprovar totes les parts de forma independent.
Les classes pràctiques són d’assistència obligatòria. (80%). El no compliment d’aquesta premissa no permet superar l’avaluació de l’assignatura en el present curs.
Per a la segona convocatòria es respecta la nota de la part aprovada en primera convocatòria
Ha de recuperar amb la realització d’un treball
- Qui tingui pendent la part pràctica sense que el motiu siguin les faltes de assistència
i/o
- Qui tingui pendent el treball
Ha de recuperar amb la realització d’un examen
- Qui tingui pendent l’examen
Bibliografia i recursos
-
G. Pardo. (1997) Investigación en salud. McGraw-Hill. Interamericana, S.A.
-
R. Alvarez. (1996) El método científico en las ciencias de la salud. Diaz de Santos.
-
Luis G. Pareras.(1997) Internet y Medicina. MASSON, S.A.
-
Mario Tamayo (2004) El proceso de la investigación científica. Limusa S.A.
-
Argimon, J.M.ª / Jiménez, J. / Martín Zurro, A. / Vilardell, M. (2010) Publicación Científica Biomédica: cómo escribir y publicar un artículo de investigación. Elsevier
Període d'avaluació
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
- E1 23/05/2019 08:00h I1
- E2 01/07/2019 13:00h I1
Material didàctic