Assignatura

Metodologia de la Investigació

  • codi 08252
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Matèria: Disseny i eines de projectes de fisioteràpia basada a l'evidència

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Horari
 Sem.2  DC 08:00 12:00 

Professorat

Responsable

Gd. Bruno FERNANDEZ VALDES - bfernandezv@uic.es

Horari d'atenció

Professors:

Bruno Fernández-Valdés Villa  bfernandezv@uic.es

Victor Illera Dominguez   villera@uic.es

Presentació

Els estudis de fisioteràpia tenen com a objectiu la formació de professionals de la fisioteràpia, per això el programa d’estudis posa un gran èmfasis en l’adquisició d’habilitats i actituds que serveixen de guia per a la realització de la  intervenció de fisioteràpia. Tot i que tradicionalment la pràctica clínica de la Fisioteràpia s’ha basat en la opinió generada a partir de l’experiència clínica i la investigació bàsica, avui en dia com a disciplina en ple procés de fonamentació científica, és necessari apropar l’evidència científica a la pràctica clínica.

Des de la perspectiva científica s’ha considerat que per a poder oferir una atenció personalitzada d’elevada qualitat, el fisioterapeuta ha ser capaç d’interpretar les aportacions científiques que generen noves perspectives d’intervenció i d’investigació, així com d’aplicar les diferents metodologies científiques a la construcció dels coneixements. Per un altre costat, en resposta a la creixent demanda social d’eficàcia i efectivitat en l’atenció a la salut, els fisioterapeutes no només han de ser capaços de traslladar els resultats de la investigació científica a la pràctica professional, sinó que també han d’intervenir activament i de manera útil a les diferents etapes dels processos d’investigació científica. La formació a la Universitat Internacional de Catalunya es dirigeix, per tant, també a dotar al futur fisioterapeuta de les competències necessàries per a incorporar la pràctica de la Fisioteràpia Basada en la Evidència a la pràctica professional i per a ser participant de l’evolució científica d’aquesta disciplina. Es per això que se ha proposat una matèria “Disseny i eines de projectes de Fisioteràpia Basada en l’Evidència” amb un pes específic important dins del trajecte curricular que fonamentarà, a nivell metodològic, els treballs de final de grau. La present assignatura "Metodologia d’Investigació" és la primera assignatura  de la matèria “Disseny i eines de projectes de Fisioteràpia Basada en l’Evidència” que cursarà l’estudiant de Grau de Fisioteràpia de la UIC.

Requisits previs

No procedeix

Objectius

  • Comprendre el concepte de Fisioteràpia Basada en l’Evidència
  • Conèixer el concepte d’investigació i les fases del procés d’investigació.
  • Conèixer los conceptes bàsics d’epidemiologia general i els principals tipus de dissenys d’estudis epidemiològics.
  • Conèixer l’estructura i el plantejament d’un projecte d’investigació.
  • Conèixer els diferents tipus de publicacions científiques.
  • Conèixer l’estructura dels articles científics originals i els articles de revisió.
  • Identificar la informació continguda a cadascun dels apartats de l’article científic i el seu paral·lelisme amb les fases del procés d’investigació.
  • Adquirir els coneixements i habilitats suficients per a realitzar una recerca de treballs científics de Fisioteràpia.
  • Conèixer les estratègies fonamentals de recerca bibliogràfica.
  • Conèixer les diferents Fonts d’Informació a les que s’hi pot trobar informació científica de Fisioteràpia
  • Obtenir els criteris bàsics per a realitzar una lectura i avaluació crítica dels treballs científics en Fisioteràpia.
  • Utilitzar les normes d’estil adequades a la redacció dels treballs científics i acadèmics.
  • Familiaritzar-se amb l’estil de Vancouver i utilitzar-lo a la citació bibliogràfica.
  • Conèixer i familiaritzar-se amb les diferents eines al servei del plantejament i desenvolupament d’un projecte d’investigació
  • Conèixer i familiaritzar-se amb les diferents eines destinades a la edició de textos científics.
  • Introduir les noves eines d’internet 2.0 al servei de la gestió del coneixement i de la gestió de comunitats científiques.
  • Conèixer les diferents modalitats de registre de la propietat intel·lectual associada a la creació científica.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
  • 04 - Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • 05 - Tenir capacitat de gestió de la informació.
  • 06 - Tenir les capacitats necessàries per a la resolució de problemes.
  • 07 - Ésser capaç de prendre decisions.
  • 09 - Demostrar un raonament crític.
  • 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
  • 14 - Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 28.1 - Ésser capaç de comunicar-se de forma oral i escrita en la llengua nativa.
  • 28.2 - Tenir habilitats en les relaciones interpersonals.
  • 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
  • 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
  • 37 - Conèixer les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  • 44 - Conèixer les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació al disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva.
  • 45 - Conèixer les teories en què es fonamenten la capacitat de resolució de problemes i el raonament crític.
  • 55 - Tenir capacitat per incorporar la recerca científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’estudiant

  • Compren els conceptes fonamentals relacionats amb la Fisioteràpia Basada en l’Evidència.
  • Realitza treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de recerca a les fonts bibliogràfiques específiques de fisioteràpia.
  • Te conductes i actituds dels estudiants respecte al codi deontològic professional.
  • Utilitza les eines informàtiques específiques.

Continguts

CONTENIDOS
  1. Introducción a la Fisioterapia Basada en la Evidencia (FBE).
    1. Concepto y Metodología de FBE.
  2. El Proceso de investigación.
    1. Conceptualización.
    2. Método científico.
  3. El proyecto de investigación.
    1.  Introducción al proyecto de investigación.
    2. Criterios Guía.
    3. La gestión de ideas al servicio del proyecto de investigación.
    4. La gestión de los proyectos científicos. Análisis DAFO.
    5. Herramientas para el planteamiento de un proyecto de investigación.
  4. Metodología fundamental de la Investigación.
    1. Conceptos fundamentales de formulación metodológica de la investigación.
    2. Principales diseños de estudios científicos.
      1. Descriptivos y no experimentales.
      2. Experimentales.
  5. Los derechos de autor e intelectuales en la producción científica.
    1. Copy left, creative commons, science commons y safe creative.
  6. Tipos de Comunicaciones científicas.
    1. Introducción a la comunicación científica.
    2. El artículo científico original.
    3. El artículo de revisión.
    4. La revisión sistemática.
    5. La guía de práctica clínica.
    6. Las comunicaciones orales.
  7. La lectura crítica.
    1. La PBE y su reflejo en la literatura científica.
    2. Las etapas de la FBE y el artículo científico.
    3. Guías de valoración crítica de artículos científicos.
    4. Las fases de la lectura crítica.

PRÁCTICAS

  1. Las plataformas de bases de datos de textos científicos y la FBE.
  2. Estrategias de búsqueda de información en las plataformas científicas. Búsqueda en MedLine y PEDRO.
  3. Gestores de contenidos y reseñas bibliográficas I.
    1. Citación bibliográfica según estilos Vancouver y APA.
    2. RefWorks y Mendeley.
  4. Gestores de contenidos y reseñas bibliográficas II.
  5. Gestores de contenidos y reseñas bibliográficas III.
  6. El estilo de la comunicación científica y académica.
    1. Derechos de autor e intelectuales de la creación científica.
    2. Herramientas de asistencia a la comunicación científica.
    3. La presentación multimedia de una comunicación oral.
  7. Herramientas de asistencia a la edición y gestión de la información de textos científicos.
    1. Edición electrónica de textos.
    2. Modificación y edición de imágenes asociadas a textos científicos.
  8. Recursos de biblioteca.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
classes teòriques
aprenentatge basat en problemas
mètode expositiu / lliçó magistral
29.1 37 44 45 55 0.33
activitats d'autoaprenentatge
aprenentatge basat en problemas
contracte d'aprenentatge
mètode del cas
resolució d'exercicis i problemas
01 02 04 05 06 07 10 14 15 29.1 44 55 0.3
classes pràctiques
aprenentatge basat en problemas
aprenentatge cooperatiu
mètode del cas
resolució d'exercicis i problemas
01 02 04 05 06 07 09 10 14 15 28.1 28.2 29.1 30.1 37 44 55 0.48
tutories
aprenentatge basat en problemas
aprenentatge cooperatiu
01 02 05 06 07 09 14 15 28.1 28.2 29.1 30.1 55 0.36
estudi independent de l'alumne
02 05 10 14 15 29.1 1.53

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’avaluació es realitzarà en base als següents criteris

  1. Treball (40%)
    • Treball (20%)
    • Presentació oral del treball-vídeo (20%)
  1. Avaluació continua. Seguiment exercicis classe (30%)
  2. Examen final (40 preguntes test) (30%)

Per a poder aprovar l’assignatura es tenen que aprovar totes les parts de forma independent.

Les classes pràctiques són d’assistència obligatòria. (80%). El no compliment d’aquesta premissa no permet superar l’avaluació de l’assignatura en el present curs.

 

Per a la segona convocatòria es respecta la nota de la part aprovada  en primera convocatòria

Ha de recuperar amb la realització d’un treball

  • Qui tingui pendent la part pràctica sense que el motiu siguin les faltes de assistència

i/o

  • Qui tingui pendent el treball

Ha de recuperar amb la realització d’un examen

  • Qui tingui pendent l’examen

 




Bibliografia i recursos

  • G. Pardo. (1997) Investigación en salud. McGraw-Hill. Interamericana, S.A.
  • R. Alvarez. (1996) El método científico en las ciencias de la salud. Diaz de Santos.
  • Luis G. Pareras.(1997) Internet y Medicina. MASSON, S.A.
  • Mario Tamayo (2004) El proceso de la investigación científica. Limusa S.A.
  • Argimon, J.M.ª / Jiménez, J. / Martín Zurro, A. / Vilardell, M. (2010) Publicación Científica Biomédica: cómo escribir y publicar un artículo de investigación. Elsevier

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 23/05/2019 08:00h I1
  • E2 01/07/2019 13:00h I1

Material didàctic

      Webs d'interès
            Col•legi de Fisioterapeutes de Catalunya http://www.fisioterapeutes.com 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00