Assignatura
Comptabilitat 2
- codi 08266
- curs 2
- període Semestre 2
- tipus OB
- credits 6
Mòdul: Comptabilitat i Finances
Matèria: Comptabilitat
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Presentació
La comptabilitat de gestió estudia la generació, la comunicació i la interpretació de la informació interna, tant financera com no financera, per a la presa de decisions operacionals i estratègiques. En aquest curs estudiarem com els gestors poden utilitzar aquesta informació per implementar plans i millorar el procés de provisió de béns i serveis als clients. El curs tractarà l'ús de la informació comptable a efectes de planificació i control tant en la presa de decisions operatives com estratègiques.
Requisits previs
Requisit: haver cursat Comptabilitat 1
Relació amb altres disciplines: Comptabilitat de gestió està lligada a altres disciplines. A mesura que s'avança durant el curs, penseu els seus vincles amb altres àrees d'estudi. De quina manera afecta l'estratègia a les mesures de rendiment? Com la informació comptable dóna suport a la presa de decisions en les empreses? Com pot la informació comptable donar suport a un pla de màrqueting que es basa en la satisfacció de les expectatives dels clients per la qualitat i el rendiment de lliurament?. Conjuntament amb la comptabilitat financera i les finances, la comptabilitat de costos és també una matèria molt important per al bon desenvolupament d'un pla de negocis.
Objectius
Posarem èmfasi en:
- La Importància dels sistemes d'informació de la gestió per donar suport a una
estratègia de l'organització.
-Cost Laboral i cost per procés
- Mètodes de cost per als inventaris
-Com gestionar costos indirectes: model departamental i cost per activitat
- Comportament del cost-benefici i anàlisi cost-volum-benefici .
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
Habilitat per l'elecció i/o anàlisis dels distints sistemes de costos mitjançant l'estudi de la Comptabilitat Interna a partir dels conceptes i tècniques aplicables en la planificació, pressupuestació i control comptable.
- 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
- 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
- 20 - Prendre decisions relatives a l'optimització de recursos mitjançant l'ús de tècniques matemàtiques.
- 25 - Conèixer la funció comercial dins l'empresa i ser capaç d'entendre'n els objectius.
- 27 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia de l'àmbit econòmico-empresarial.
- 28 - Assolir destresa en un altre idioma i habilitat en l'ús de la terminologia i les estructures relacionades amb l'àmbit econòmico-empresarial.
- 29 - Conèixer què és un sistema d'informació i la tipologia d'aquests sistemes.
- 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
- 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
- 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
- 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
- 35 - Ser capaç d'analitzar sèries temporals.
- 36 - Ser capaç d'interpretar dades quantitatives i qualitatives i d'emprar eines matemàtiques i estadístiques aplicables a processos empresarials.
- 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
- 38 - Tenir capacitat per relacionar les principals variables, formals i informals, que determinen el comportament humà en una organització.
- 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
- 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
- 46 - Adquirir la capacitat d'entendre i participar en conferències o classes magistrals en un context acadèmic.
- 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
- 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
- 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
- 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
- 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
- 55 - Ser capaç d'establir mecanismes de gestió del temps.
- 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
- 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
- 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
- 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
- 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
- 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
- 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.
- 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
- 68 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibiltat vers temes relacionats amb el benestar social.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En finalitzar els estudis els estudiants deuen ser capaços de:
1. explicar perquè les organitzacions han de saber la quantitat de productes, processos o costos dels serveis i perquè necessiten els sistemes d'acumulació.
2. explicar el concepte d'un cost directe i un indirecte i els diferentes costos existents.
Continguts
Tema 1 Introducció a la Gestió Comptable
Tema 2 Classificació dels Costos
Tema 3 Anàlisis Cost-volum-benefici
Tema 4 Cost per Treball
Tema 5 Cost per Procés
Tema 6 Cost Complet versus Cost Directe
Tema 7 Mètode ABC (Activity Based Costing)
Tema 8 Cost per Seccions
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Aquesta matèria està orientada vers a una aprenentatge actiu mitjançant la resolució de supòsits, fonamentalment la discusió d'exercicis i casos pràctics, complementada amb explicacions del professor i lectures assignades. Comentaris i realització d'exercicis a classe per cadascuna de les lliçons per part de l'alumne.
- Treballs individuals o en grup. Tots els treball i casos deuen presentar-se amb ordinador per a familiaritzar-se amb els fulls de càlcul, bàsic en el món empresarial. No s'accepten ni entregues fora de plaç ni la baixa qualitat acadèmica.
- Participació a classe.
- Treballs en equip: Artícles i presentació de casos pràctics.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Primer control parcials 20%
- Segon control parcial 20%
- Avaluació continuada 20%
(Per tenir en consideració les tres parts, s'ha de superar el 4 a l'examen final)
*Es donaran més detalls més endavant.
Bibliografia i recursos
- Horngren y otros "Contabilidad de Costos. Un enfoque Gerencial". Editorial Pearson Educacion. 12 edición. 2006
- Amat y Soldevila "Contabilidad y gestión de costes" Profit 2009.
- Antonio Dávila, Daniel Oyon. Malea Fashion District. Véase Ediciones, 2009
- Rosanas y Ballarín "Contabilidad de costes para toma de decisiones" Desclee de Brouwer 1992.