Assignatura

Ètica General

  • codi 08269
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Entorn Econòmic jurídic i social

Matèria: Persona, Empresa i Societat

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Horari
grup A
 Sem.2  DT 10:00 12:00 
 Sem.2  DJ 10:00 12:00 
grup C
 Sem.2  DC 10:00 12:00 
 Sem.2  DJ 12:00 14:00 

Professorat

Responsable

Dra. Magdalena BOSCH - mbosch@uic.es

Horari d'atenció

Acordar entrevistes per e-mail

Presentació

Moltes vegades, al llarg de la nostra vida personal y en el desenvolupament de la notra trajectòria professional ens trobem amb problemes que no són estrictament tècnics, sino humans. Les questions "com ara com actuar bé" o "com mantenir bones relacions amb altres persones tenen una importància decissiva. La assignatura d'Ètica és l'espai idoni per pensar i estudiar sobre aquests temes.

Requisits previs

No hi ha requisits previs

Objectius


1) Dotar als alumnes de les eines necessàries per l'anàlisi del comportament humà

2) Introduir als alumnes a l'ús d'elements bàsics del pensament moral i dels principals conceptes de l'ètica

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Aquesta assignatura s'orienta a desenvolupar les següents habilitats

1. Capacitat d'anàlisi i síntesi de textos i les seves idees

2. Expressió oral i escrita

3. Capacitat de discussió i habilitats lògiques, aplicades a aspectes pràctics.

4. Capacitat de raonament moral i d’integral judicis morals en la pressa de decisions en direcció d’empreses.

  • 11 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre l'home i la societat.
  • 12 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre la filosofia de l'economia i l'empresa.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 68 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibiltat vers temes relacionats amb el benestar social.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes que cursen aquesta assignatura desenvoluparan la seva capacitat d'identificar valors ètics i realitzar judicis morals. A més, aprenguin a identificar i resoldre problemes pràctics i a prendre decisions correctament.

Continguts

Temari

1. Referències a la història del pensament moral

2. La finalitat de les nostres accions

3. Teoria i pràctica de la Virtut

4. Accions voluntàries i involuntàries

5. Anàlisi de les virtuts ètiques 

6. La justícia

7. Virtuts intel·lectuals

8. Amistat

9. Plaer i felicitat

 

 

 

 


Tema 1 INTRODUCCIO
      Materials
            CODIGO HAMMURABI codigodeham.pdf 
            LIBRO MUERTOS librodelosmuertos.pdf 
            PROYECTO VITAL proyectovital.pdf 
            TEMAS PARA EL CASO posiblestemas.pdf 

Tema 2 HISTORIA DE LA ETICA
      Materials
            ESQUEMA HISTORIA esquemahistoriadelaetica.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura s'empren tres tipus diferents de recursos metodològics:

1. Classes interactives, que despertin els coneixements previs de l'alumne

2. Classes teòriques, explicant els conceptes principals

3. Anàlisi de cassos pràctics

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

25 % treball 1:  casos pràctics.

25 % treball 2: Treball final de semestre. Assaig sobre un dels temes del programa.

50 % examen final (cal aprovar l'examen amb un 5 per superar l'assignatura)

 

 

Bibliografia i recursos

 

ARENDT, H. , La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.
ARISTÓTELES, Ética a Nicómaco. Ed. bilingüe, Instituto de Estudios Políticos,    Madrid, 1970.

BOSCH, M., BUENO Y HERMOSO. Introducción a la ética de Aristóteles. UIC Publicacions. Barcelona 2012

GRISEZ, G., y SHAW, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.
MACINTYRE, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.
MARÍAS, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.
PIEPER, J. Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.
RODRÍGUEZ LUÑO, A. Ética, Eunsa, Pamplona, 1986.
SPAEMANN, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.
YEPES, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.

 

 

 

 

Material didàctic

      Materials
            normes treball final normastrabajofinal.docx 
            priemr exercici ejerciciomargincall.docx 
            segon exercici ejerciciosentidoexistencia.docx 
            TEMARI DESGLOSSAT desglosadoade.docx 
            TREBALLS ACADÈMICS trabajosacademicos.pdf 
      Webs d'interès
            Motorola Corporate responsibility http://responsibility.motorolasolutions.com/ 
            Red Pacto Mundial (Naciones Unidas) España http://www.pactomundial.org/index.asp?MP=8&MS=19&MN=2 
            Servant Leadership in TD Industries http://www.tdindustries.com/AboutUs/ServantLeadership.aspx 
            UN Global Compact http://www.unglobalcompact.org/ 
            Valores de Michelin / Values of Michelin http://www.michelin.es/conoce-michelin/michelin-en-el-mundo 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00