Estadística 1
Mòdul: Mètodes Quantitatius per a empresaris
Matèria: Estadística
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma i en castellà.
Responsable
Dr. David ROCHE - droche@uic.es
Dr. Pablo AGNESE - pagnese@uic.es
Horari d'atenció
Hores de tutoria concertades per mail.
Es pot entendre que quan es planifica una determinada acció econòmica, pot no ser suficient que el seu disseny sigui correcte o, fins i tot, bo. Tanmateix, també s’han de considerar les circumstàncies que envolten aquesta acció, els seus antecedents i les seves característiques, i fins i tot les qüestions que condicionaran el comportament de les persones que poden interferir en les accions. I és aquí on intervé l’estadística. És des del moment que normalitzem i quantifiquem la informació que podem parlar d’estadística. S’ha d’entendre, doncs, que tractar dades relacionades amb determinats fets que són del nostre interès ens servirà per gaudir d’un millor coneixement de la realitat i ens aproparà a una millor solució dels problemes. L’estadística, per tant, es converteix en una necessitat per a la recerca econòmica i empresarial, en un doble vessant: recollida de dades i com a mètode. Aquest primer curs presenta un interès primordial per l’estadística descriptiva i per presentar els conceptes introductoris probabilístics.
Es recomana haver cursat la matèria de Matemàtiques.
Subministrar les eines necessàries per tal de sintetitzar la informació que es reculli.
Incloure elements introductoris a l’anàlisi de la causalitat entre diverses variables.
Introduir els conceptes probabilístics com a base de l’estadística inferencial que s’imparteix al curs d’Estadística 2.
Conèixer la terminologia, la notació i els mètodes de les diferents matèries del mòdul quantitatiu.
Identificar i comprendre els conceptes fonamentals de les matèries del mòdul quantitatiu.
Ser capaç d’analitzar i sintetitzar la informació obtinguda de les classes presencials i del material complementaris aportat pel professor.
Seleccionar el mètode matemàtic o estadístic per resoldre un determinat problema econòmic.
Tema 1. Introducció al concepte d’estadística
1.1. L’estadística a l’economia i el món empresarial.
1.2. Conceptes de població i mostra.
1.3. Tipus de dades econòmiques i classificació de variables.
1.4. Obtenció d’informació estadística.
Tema 2. Anàlisi descriptiva de variables unidimensionals
2.1. Distribució de freqüències.
2.1.1. Tabulació de les dades.
2.1.2. Freqüències absolutes, relatives i acumulades.
2.1.3. Freqüències agrupades en intervals.
2.1.4. Representació gràfica.
2.2. Mesures de posició.
2.2.1. Mesures de posició central: mitjana aritmètica, mediana i moda.
2.2.2. Mesures de posició no central: quartils i percentils.
2.3. Mesures de dispersió.
2.3.1. Mesures de dispersió absolutes: recorregut, recorregut interquartílic, variància i desviació estàndard.
2.3.2. Mesures de dispersió relatives: coeficient de variació de Pearson.
2.4. Mesures de forma: asimetria i apuntament.
2.5. Mesures de concentració: índex de Gini i corba de Lorenz.
Tema 3. Anàlisi descriptiva de variables bidimensionals
3.1. Distribució bivariable de freqüències.
3.1.1. Taules de correlació.
3.1.2. Distribucions marginals.
3.1.3. Distribucions condicionades.
3.1.4. Representació gràfica.
3.1.5. Independència estadística.
3.2. Mesures d’associació: covariància i coeficient de correlació.
3.3. Variables qualitatives: taules de contingència i mesures d’associació.
Tema 4. Números índex i sèries temporals
4.1. Números índex.
4.1.1. Concepte de número índex: simples i compostos.
4.1.2. Propietats dels números índexs.
4.1.3. Enllaços i canvis de base.
4.1.4. Deflactació de sèries estadístiques.
4.1.5. Taxes de variació.
4.2. Índexs de preus: Laspeyres i Paasche.
4.3. Sèries temporals.
Tema 5. Distribucions de probabilitat
5.1. Variables aleatòries discretes.
5.1.1. La distribució binomial.
5.1.2. La distribució de Poisson.
Les explicacions teòriques es realitzaran a l’aula amb el suport de projeccions
de diapositives de PowerPoint, acompanyades d’explicacions addicionals a la pissarra.
Es combinarà la teoria amb la resolució de problemes relacionats.
Els problemes es resoldran conjuntament entre el professor i els estudiants per
a un millor aprenentatge
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|---|
classe magistral resolució de problemes a l'aula | 17 |
classe magistral resolució de problemes a l'aula | 18 |
resolució de problemes a l'aula | 19 |
resolució de problemes a l'aula | 20 |
resolució de problemes a l'aula | 32 |
anàlisi de casos resolució de problemes a l'aula | 40 |
resolució de problemes a l'aula | 41 |
resolució de problemes a l'aula | 42 |
seminaris grups reduïts tutories | 43 |
anàlisi de casos | 50 51 |
anàlisi de casos estudi individual | 52 53 |
estudi individual | 65 |
redaccio de treballs | 54 |
resolució de problemes a l'aula | 66 |
S’avaluaran dues categories:
1. Participació i checkpoint (30 %)
2. Test final (70 %)
Les notes d’avaluació contínua no seran part de la nota final en convocatòries futures.
Keller, G. Statistics for Management and Economics. South Western Cengage Learning.
Lind, D.A., Marchal, W.G. & S.A. Wathen. Statistical Techniques in Business and Economics. McGraw-Hill International Edition.
Schiller, John J. & Srinivasan, R. Alu. Schaum's Outline of Probability and Statistics. Ringgold, Inc.
Wonnacott T. & Wonnacott R.J. Introductory Statistics. John Wiley & Sons.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: