Assignatura

Estadística 2

  • codi 08271
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Mètodes Quantitatius per a empresaris

Matèria: Estadística

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat

Presentació

Un cop es planifiquen les actuacions empresarials, existeix la possibilitat d’examinar els seus resultats. Aquesta evidència empírica es considera com a informació mostral factible de ser emprada per tal de realitzar estimacions futures.

Òbviament, l’interès màxim suposa conèixer els elements que caracteritzen una població.
Així doncs, l’Estadística 2 examina el tema de variable aleatòria i les distribucions que se’n deriven a partir d’aquest tipus de variables. Aquestes distribucions seran totalment necessàries per tal d’assimilar els coneixements de l’Estadística Inferencial.
Posteriorment, es pretén aportar les eines adients per a la realització d’estimacions i la seva posterior validació.
Finalment, s’efectua un repàs de l’anàlisi de regressió lineal com a punt introductori a l'assignatura d’Econometria.

Requisits previs

Es recomana haver cursat la matèria d'Estadística I.

Objectius

  • Conèixer les distribucions de probabilitat necessàries per a desenvolupar l’Estadística Inferencial així com l’aprofundiment en el tema de variables aleatòries.
  • Estudiar les tècniques bàsiques com a base de l’Estadística Inferencial.
  • Presentar les eines que validen l’Estadística Inferencial.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 28 - Assolir destresa en un altre idioma i habilitat en l'ús de la terminologia i les estructures relacionades amb l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 35 - Ser capaç d'analitzar sèries temporals.
  • 36 - Ser capaç d'interpretar dades quantitatives i qualitatives i d'emprar eines matemàtiques i estadístiques aplicables a processos empresarials.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 40 - Ser capaç de seleccionar el mètode estadístic adequat d'acord amb l'objecte d'anàlisi.
  • 42 - Ser capaç d'analitzar fenòmens econòmics de forma empírica.
  • 43 - Adquirir habilitat en l'ús de programari estadístic.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Conèixer la terminologia, notació i mètodes de les diferents matèries del mòdul quantitatiu, en concret de l'inferència estadística.

Capaç d'analitzar i sintetitzar la informació obtinguda de les classes presencials i del material complemetaris aportat pel professor.

Seleccionar el mètode estadístic per a resoldre un determinat problema econòmic.

Continguts

Tema 1 Introducció

1.1   Conceptes Població i Mostra

1.2   Paràmetres i Estadístics

1.3   Distribucions mostrals

1.4   Determinació de la mida de la mostra

Tema 2 Estimadors. Intervals de confiança

2.1   Estimadors puntuals i propietats

2.2   Estimació per intervals de confiança

Tema 3 Contrast d’hipòtesi

3.1    Elements d’un contrast d’hipòtesi

3.2   Contrastos d’hipòtesi sobre la mitjana aritmètica

3.3   Contrastos d’hipòtesis sobre proporcions

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les explicacions teòriques es realitzaran a l'aula amb el suport de material fotocopiat i llistes de problemes. Les explicacions del professor es realitzaran a la pissarra amb el suport del material anteriorment citat.

Es combinarà la teoria amb la resolució de problemes relacionats.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

PER L'ASSIGNATURA CURSADA EN CATALÀ/CASTELLÀ. Prof David Roche

La nota final constarà d'un examen parcial i un examen final amb els següents pesos:

30% examen parcial

70% examen final

Nota mínima examen final : 5

Pot haver també algun treball pràctic d'entrega obligatòria per aprovar l'assignatura. Aquestes pràctiques es detallaran al llarg del curs.

Bibliografia i recursos

Newbold, P. (1997): Estadística para los Negocios y la Economía, 4ª edició, Prentice Hall, Madrid. ISBN 84-89660-06-9

Newbold, P., Carlson, W.L. i Thorne, B. (2008): Estadística para administración y economía, 6ª edició, Pearson Prentice Hall, Madrid. ISBN 978-84-8322-403-8

Peña, D. (2001): Fundamentos de Estadística, Alianza Editorial. ISBN  978-84-206-8380-5

Ruiz-Maya, L., Martín-Pliego, F.J. (2005): Fundamentos de Inferencia Estadística,  3a edició, Thomson. ISBN 978-84-9732-354-3

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00