Assignatura

Estadística 2

  • codi 08271
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Mètodes Quantitatius per a empresaris

Matèria: Estadística

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma i en castellà.

Professorat

Presentació

Un cop es planifiquen les actuacions empresarials, existeix la possibilitat d’examinar els seus resultats. Aquesta evidència empírica es considera com a informació mostral factible de ser emprada per tal de realitzar estimacions futures.

Òbviament, l’interès màxim suposa conèixer els elements que caracteritzen una població.
Així doncs, l’Estadística 2 examina el tema de variable aleatòria i les distribucions que se’n deriven a partir d’aquest tipus de variables. Aquestes distribucions seran totalment necessàries per tal d’assimilar els coneixements de l’Estadística Inferencial.
Posteriorment, es pretén aportar les eines adients per a la realització d’estimacions i la seva posterior validació.
Finalment, s’efectua un repàs de l’anàlisi de regressió lineal com a punt introductori a l'assignatura d’Econometria.

Requisits previs

Es recomana haver cursat la matèria d'Estadística I.

Objectius

  • Conèixer les distribucions de probabilitat necessàries per a desenvolupar l’Estadística Inferencial així com l’aprofundiment en el tema de variables aleatòries.
  • Estudiar les tècniques bàsiques com a base de l’Estadística Inferencial.
  • Presentar les eines que validen l’Estadística Inferencial.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 28 - Assolir destresa en un altre idioma i habilitat en l'ús de la terminologia i les estructures relacionades amb l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 35 - Ser capaç d'analitzar sèries temporals.
  • 36 - Ser capaç d'interpretar dades quantitatives i qualitatives i d'emprar eines matemàtiques i estadístiques aplicables a processos empresarials.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 40 - Ser capaç de seleccionar el mètode estadístic adequat d'acord amb l'objecte d'anàlisi.
  • 42 - Ser capaç d'analitzar fenòmens econòmics de forma empírica.
  • 43 - Adquirir habilitat en l'ús de programari estadístic.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Conèixer la terminologia, notació i mètodes de les diferents matèries del mòdul quantitatiu, en concret de l'inferència estadística.

Capaç d'analitzar i sintetitzar la informació obtinguda de les classes presencials i del material complemetaris aportat pel professor.

Seleccionar el mètode estadístic per a resoldre un determinat problema econòmic.

Continguts

Tema 1 Introducció

1.1   Conceptes Població i Mostra

1.2   Paràmetres i Estadístics

1.3   Distribucions mostrals

1.4   Determinació de la mida de la mostra

Tema 2 Estimadors. Intervals de confiança

2.1   Estimadors puntuals i propietats

2.2   Estimació per intervals de confiança

Tema 3 Contrast d’hipòtesi

3.1    Elements d’un contrast d’hipòtesi

3.2   Contrastos d’hipòtesi sobre la mitjana aritmètica

3.3   Contrastos d’hipòtesis sobre proporcions

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les explicacions teòriques es realitzaran a l'aula amb el suport de material fotocopiat i llistes de problemes. Les explicacions del professor es realitzaran a la pissarra amb el suport del material anteriorment citat.

Es combinarà la teoria amb la resolució de problemes relacionats.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

PER L'ASSIGNATURA CURSADA EN CATALÀ/CASTELLÀ. Prof David Roche

La nota final constarà d'un examen parcial i un examen final amb els següents pesos:

30% examen parcial

70% examen final

Nota mínima examen final : 5

Pot haver també algun treball pràctic d'entrega obligatòria per aprovar l'assignatura. Aquestes pràctiques es detallaran al llarg del curs.

Bibliografia i recursos

Newbold, P. (1997): Estadística para los Negocios y la Economía, 4ª edició, Prentice Hall, Madrid. ISBN 84-89660-06-9

Newbold, P., Carlson, W.L. i Thorne, B. (2008): Estadística para administración y economía, 6ª edició, Pearson Prentice Hall, Madrid. ISBN 978-84-8322-403-8

Peña, D. (2001): Fundamentos de Estadística, Alianza Editorial. ISBN  978-84-206-8380-5

Ruiz-Maya, L., Martín-Pliego, F.J. (2005): Fundamentos de Inferencia Estadística,  3a edició, Thomson. ISBN 978-84-9732-354-3

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00