Assignatura

Microeconomia 2

  • codi 08272
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Horari
grup A
 Sem.1  DJ 10:00 12:00 
grup C
 Sem.1  DT 10:00 12:00 

Professorat

Presentació

Comprendre l'anàlisi microeconòmica és fonamental per la presa de determinat tipus de decisions empresarials, per concebre i entendre polítiques econòmiques que incideixen en el management i, en general, per comprendre el funcionament d'una economia moderna.

Requisits previs

L'assignatura utilitza tècniques matemàtiques que cal conèixer amb antelació: equacions de primer i segon graus; derivació i derivació parcial.

Coneixement de la llengua catalana suficient com per poder seguir les explicacions i assimilar part del material didàctic (tests) proporcionat.

Objectius

Comprensió de les diferents estructures de mercat i les seves principals implicacions estratègiques en la direcció d'empreses: competència perfecta, monopoli, competència monopolística i duopolis.

Anàlisi econòmic dels comportaments estratègics en mercats amb pocs productors.

Implicacions de la inclusió de la informació asimètrica en l'anàlisi econòmic.


Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

dentificar els factors de creixement econòmic en el llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.

Conèixer les teories fonamentals en el camp de la microeconomia i la macroeconomia

Identificar la naturalesa i el comportament de productors, consumidors, i inversors

Conèixer i saber utilitzar la terminologia de l'anàlisi micro i macroeconòmic

Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en què es desenvolupa l'empresa.

Capacitat de llegir i entendre bibliografia i literatura econòmic-empresarial

Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques

Adquisició d'habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.

Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, reconeixent i interpretant la situació econòmica en un context determinat.

Capacitat per relacionar les principals variables, formals i informals, que determinen el comportament humà en una organització

Adquirir la capacitat de relacionar conceptes i realitzar exercicis d'anàlisi i síntesi

Ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i el treball en equip

Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic

Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibilitat cap a temes relacionats amb el benestar social

  • 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
  • 21 - Conèixer les teories fonamentals en el camp de la microeconomia i la macroeconomia.
  • 23 - Conèixer i saber emprar la terminologia de l'anàlisi microeconòmica i macroeconòmica.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els principals resultats d'aprenentatge es relacionen amb la capacitat dels estudiants a comprendre la realitat dels diferents sectors de l'economia, la capacitat d'avaluar la informació sobre l'estructura del mercat, la competència i els competidors, i la capacitat per analitzar i predir la dinàmica específica sobre el futur indústries.


Continguts

Tema 0 Recordatori dels principals conceptes de producció i costos.
      0.1 Producció a curt i a llarg terminis: conceptes i corbes bàsiques.
      0.2 Costos a curt termini: conceptes i corbes bàsiques.
      0.3 Costos a llarg termini: conceptes i corbes bàsiques.

Tema 1 L'estructura de mercat de Competència Perfecta: recordatori bàsic.
      1.1 La decisió de producció en l'empresa de Competència Perfecta.
      1.2 L'oferta individual a curt i llarg terminis. Excedent del productor.
      1.3 L'oferta de la indústria a curt i llarg terminis. Equilibri del mercat.

Tema 2 El Monopoli.
      Materials
            Cas discriminació de preus mic2casdiscriminaciopreus.pdf 
            Exemple Monopoli Natural exemplemonopolinatural.pdf 
            Exercicis Primera entrega mic2exercicis1aentrega.pdf 
            Tests Monopoli testsdemonopoli.pdf 
      2.1 Característiques del Monopoli. Ingrés Marginal (IMª) del monopolista.
      2.2 Condicions de maximització del benefici. Relació IMª i elasticitat preu-demanda del monopolista.
      2.3 Poder de mercat i la seva medició.
      2.4 El Monopoli Natural.
      2.5 Costos socials del monopoli i la seva regulació.
      2.6  Monopoli Multiplanta.
      2.7 Discriminació de preus: concepte i tipologia.

Tema 3 Competència Monopolística.
      Materials
            Lectures Competència Imperfecta lecturescompetenciaimperfecta.pdf 
            Lectures Competència Monopolística lecturescompetenciamonopolisica.pdf 
            Tests de Comp. Monopolística i Oligopoli testdecomp.monopolisticaioligopoli.pdf 
      3.1 Diferenciació de productes.
      3.2 Característiques de la Competència Monopolística.

Tema 4 Oligopolis.
      Materials
            Lectura Oliogopolis lecturaoligopolis.pdf 
      4.1 Característiques bàsiques dels Oligopolis. L'equilibri de Nash.
      4.2 Oligopolis no cooperatius: els models de Cournot, Stackelberg i Bertrand.
      4.3 Oligopolis cooperatius: la colusió o càrtel i la triple problemàtica que presenten.
      4.4 Altres extensions: Mercats Contestables; Polítiques de Preus Depredadors; i el Model d'Empresa Dominant.

Tema 5 Comportaments Estratègics i Teoria de Jocs.
      5.1 Nocions bàsiques de la Teoria de Jocs aplicada a l'estratègia empresarial. Estratègia dominant; equilibri de Nash; estratègia maximin.
      5.2 Jocs repetits i acompliment dels acords del càrtel.
      5.3 Jocs seqüencials.

Tema 6 Mercats amb Informació Asimètrica.
      6.1 Informació perfecte i asimètrica.
      6.2 Fallades dels mercats amb informació asimètrica: aportació d'Akerlof.
      6.3 Altres problemàtiques associades: Selecció Adversa i Risc Moral.
      6.4 Diferents solucions al problema de la informació asimètrica.

 


Tema   Prova Curta 1 2011 mic2provacurta12011.pdf

Tema   Prova Curta 2 2011 mic2provacurta2a2011.pdf

Tema  Programa desenvolupat Microeconomia 2 programadesenvolupatmicroeconomia2.pdf

Tema   Tests de Microeconomia 2 curs 2011-12 testsdemicroeconomia2_novembre_2011.pdf

Tema   Micro 2 Examen Parcial curs 2011-12 micro2parcialcurs2011-12.pdf

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura es basa en explicacions docents del professor i en la realització de diferents activitats d'auto-aprenentatge per part de l'estudiant.

Les classes docents inclouran exposicions dels diferents conceptes així com la presentació i resolució d'exercicis aplicats.

Durant les classes es realitzaran algunes proves d'autoaprenentatge, com ara tests o preguntes, a mode de proves curtes que computaran en l'avaluació continuada.

Es proposaran diferents activitats (entrega d'exercicis, de comentaris de text, etc.) per realitzar a casa i ser recollides posteriorment. Aquestes també computaran en l'avaluació continuada.

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
autoavaluació
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
resolució de problemes a l'aula
18 19 20 21 22 23 27 31 50 53 55 58

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Aclariments respecte a l'avaluació:

L'assignatura s'avaluarà a partir de tres elements: avaluació continuada (AC), que val el 15%, examen parcial (EP), que val el 25%, i l'examen final (EF), que val el 60% restant.

L'examen parcial NO allibera matèria. El temari inclourà tota la matèria donada fins la classe anterior. Aquesta prova no es repetirà per ningú. No presentar-se computarà 0 punts.

Una assistència a les classes inferior al 70% de les previstes pot implicar la qualificació de "no avaluat", esgotant convocatòria.

Configuració de la nota final de l'assignatura:

Nota Final= (ACx0,15) + (EPx0.25) + (EFx0.60)

On l'examen final (EF) inclou la matèria de tot el curs. Cal obtenir una nota superior o igual a 4,5 per poder aprovar l'assignatura a través de les ponderacions de l'EP i AC.

Tant l'examen parcial com el final consten de dues parts: un test i problemes. El test té un pes del 65%, els problemes sumen el 35% restant. Amb tot, no es pot superar un examen (parcial o final) si no s'obté, en la part dels problemes, un mínim del 30% de la puntuació que correspon en cada un dels exercicis.

 

Bibliografia i recursos

Es facilitarà material específic i test durant el curs.

Respecte a orientacións bibliogràfiques:

PINDYCK, R. i RUBINFELD, D. (2001). Microeconomía. Ed. Prentice-Hall International, Madrid. (5 edició). Serveixen també altres edicions. Aquest és un manual bàsic.

STIGLITZ, J. i WALSH, C. (2010). Microeconomía. Ed. Ariel, Barcelona (5 edició). Serveix també l'edició anterior (1998).

SHAPIRO, C. i VARIAN, H.R. (2000). El Dominio de la Información. Una guía estratégica para la economía de la red. Antoni Bosch Editor, Barcelona.

TUGORES, J., AYERBE, J. et al. (1999). Introducción a la economía. Problemas y cuestiones. Ed. Vicens Vives, Barcelona.

Nota: en el Programa desenvolupat (dins de Material Didàctic) es troben referències específiques, d'aquests i altres llibres, per a cada apartat del temari.



  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00