Assignatura
Microeconomia 2
- codi 08272
- curs 2
- període Semestre 1
- tipus OB
- credits 3
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Professorat
Presentació
Comprendre l'anàlisi microeconòmica és fonamental per la presa de determinat tipus de decisions empresarials, per concebre i entendre polítiques econòmiques que incideixen en el management i, en general, per comprendre el funcionament d'una economia moderna.
Requisits previs
L'assignatura s'imparteix en CATALÀ. Cal tenir un coneixement d'aquesta llengua suficient com per poder seguir les explicacions i assimilar part del material didàctic (tests) proporcionat.
L'assignatura utilitza tècniques matemàtiques que cal conèixer amb antelació: equacions de primer i segon graus; derivació i derivació parcial.
Objectius
Comprensió de les diferents estructures de mercat i les seves principals implicacions estratègiques en la direcció d'empreses: competència perfecta, monopoli, competència monopolística i duopolis.
Anàlisi econòmic dels comportaments estratègics en mercats amb pocs productors.
Implicacions de la inclusió de la informació asimètrica en l'anàlisi econòmic.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
- 21 - Conèixer les teories fonamentals en el camp de la microeconomia i la macroeconomia.
- 23 - Conèixer i saber emprar la terminologia de l'anàlisi microeconòmica i macroeconòmica.
- 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
- 22 - Identificar la naturalesa i comportament de productors, consumidors i inversors.
- 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
- 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
- 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
- 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
- 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
- 58 - Ser capaç de desenvolupar exercicis d'autoavaluació.
- 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Els principals resultats d'aprenentatge es relacionen amb la capacitat dels estudiants a comprendre la realitat dels diferents sectors de l'economia, la capacitat d'avaluar la informació sobre l'estructura del mercat, la competència i els competidors, i la capacitat per analitzar i predir la dinàmica específica sobre el futur indústries.
Continguts
Tema Classe introductòria a l'assignatura Materials Cas aplicació de conceptes de microeconomia
casaplicaciomicoeconomia.pdf .1 Què estudia la microeconomia?. Cas aplicat.
.2 Com estudia la microeconomia la realitat econòmica?
.3 El paradigma Estructura-Comportament-Resultats
.4 Principals índexs de concentració del mercat
Tema 0 Recordatori: principals conceptes de producció i costos 0.1 Producció a curt i a llarg terminis: conceptes i corbes bàsiques.
0.2 Costos a curt termini: conceptes i corbes bàsiques.
0.3 Costos a llarg termini: conceptes i corbes bàsiques.
Tema 1 Recordatori: l'estructura de mercat de Competència Perfecta. Materials Exemple competència perfecta
competenciaperfecta.pdf Lectura: Competència Perfecta
mic2lecturescompetenciaperfecta.pdf Tests de repàs Competència perfecta
testcompetenciaperfecta.pdf 1.1 La decisió de producció en l'empresa de Competència Perfecta
1.2 L'oferta individual a curt i llarg terminis. Excedent del productor.
1.3 L'oferta de la indústria a curt i llarg terminis. Equilibri del mercat.
Tema 2 El Monopoli. Materials Cas Discriminació de preus
mic2casdiscriminaciopreus.pdf Exemple Monopoli Natural
exemplemonopolinatural.pdf Exercicis Monopoli
mic2exercicisclasse.pdf Tests de repàs Monopoli
testsmonopoli.pdf 2.1 Característiques del Monopoli. Ingrés Marginal (IMª) del monopolista.
2.2 Condicions de maximització del benefici. Relació IMª i elasticitat preu-demanda del monopolista.
2.3 Poder de mercat i com mesurar-lo.
2.4 El Monopoli Natural.
2.5 Costos socials del monopoli i la seva regulació.
2.6 Monopoli Multiplanta.
2.7 Discriminació de preus: concepte i tipologia.
Tema 3 Competència Monopolística. Materials Lectura Competència Imperfecta i Diferenciació de productes
lecturescompetenciaimperfecta.pdf Lectures Competència Monopolistica (1)
lecturescompetenciamonopolistica_1.pdf Lectures Competència Monopolistica (2)
lecturescompetenciamonopolisica_2.pdf Tests de repàs Competència Monopolística i Oligopolis
testcompmpioligopolis.pdf 3.1 Diferenciació de productes.
3.2 Característiques de la Competència Monopolística.
Tema 4 Oligopolis. Materials Exemple Mercat Contestable
casmercatcontestable.pdf 4.1 Característiques bàsiques dels Oligopolis. L'equilibri de Nash.
4.2 Oligopolis no cooperatius: els models de Cournot, Stackelberg i Bertrand.
4.3 Oligopolis cooperatius: la colusió o càrtel i la triple problemàtica que presenten.
4.4 Altres extensions: Mercats Contestables; Polítiques de Preus Depredadors; i el Model d'Empresa Dominant.
Tema 5 Comportaments Estratègics i Teoria de Jocs. 5.1 Nocions bàsiques de la Teoria de Jocs aplicada a l'estratègia empresarial. Estratègia dominant; equilibri de Nash; estratègia maximin.
5.2 Jocs repetits i acompliment dels acords del càrtel.
5.3 Jocs seqüencials.
Tema 6 Mercats amb Informació Asimètrica. 6.1 Informació perfecte i asimètrica.
6.2 Fallades dels mercats amb informació asimètrica: aportació d'Akerlof.
6.3 Altres problemàtiques associades: Selecció Adversa i Risc Moral.
6.4 Diferents solucions al problema de la informació asimètrica.
Tema 7 El Domini de la Informació 7.1 Cap. 1 a 4 de "El Dominio de la Información"
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'assignatura es basa en explicacions docents del professor i en la realització de diferents activitats d'auto-aprenentatge per part de l'estudiant.
Les classes docents inclouran exposicions dels diferents conceptes així com la presentació i resolució d'exercicis aplicats.
Durant les classes es realitzaran algunes proves d'autoaprenentatge, com ara tests o preguntes, a mode de proves curtes que computaran en l'avaluació continuada.
Es proposaran diferents activitats (entrega d'exercicis, de comentaris de text, etc.) per realitzar a casa i ser recollides posteriorment. Aquestes també computaran en l'avaluació continuada.
LECTURA OBLIGATÒRIA: TEMA 7 DEL TEMARI.
Els quatre primers capítols del llibre "El dominio de la información", de Shapiro, C. i Varian, H. formen part de la "Lectura obligatòria" de l'assignatura. Correspon al Tema 7 de l'assignatura. Aquesta lectura s'avaluarà amb una prova escrita específica, la nota de la qual forma part de l'avaluació continuada. En cas de que un estudiant no superi la prova, el contingut de la lectura formarà part del temari del seu examen final.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|
autoavaluació classe magistral classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual resolució de problemes a l'aula
| 18 19 20 21 22 23 27 31 50 53 55 58 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'assignatura s'avaluarà a partir de tres elements:
Avaluació continuada= 20%: exercicis, participació a classe i la prova del Tema 7.
Examen Parcial=30% No alliberatori.
Examen Final=50% Inclou TOT EL CURS.
Per a l'avaluació de la Segona Convocatòria s'apliquen els mateixos criteris de la primera. És a dir, es manté la nota i percentatges de l'avaluació continuada i del parcial.
Bibliografia i recursos
Es facilitarà material específic i test durant el curs.
Respecte a orientacións bibliogràfiques:
PINDYCK, R. i RUBINFELD, D. (2009). Microeconomía. Ed. Prentice-Hall International, Madrid. (setena edició). Serveixen també edicions anteriors. Aquest és un manual bàsic.
STIGLITZ, J. i WALSH, C. (2010). Microeconomía. Ed. Ariel, Barcelona (5 edició). Serveix també l'edició anterior (1998).
SHAPIRO, C. i VARIAN, H.R. (2000). El Dominio de la Información. Una guía estratégica para la economía de la red. Antoni Bosch Editor, Barcelona.
Nota: en el Programa desenvolupat (dins de Material Didàctic) es troben referències específiques, d'aquests i altres llibres, per a cada apartat del temari.
Material didàctic