Microeconomia 2
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dr. Manuel Fernando FLORES - mflores@uic.es
Horari d'atenció
Dilluns de 9.00 h a 10.00 h o divenres de 17.00 h a 18.00 h. Important: cal enviar un missatge electrònic amb anterioritat per confirmar la reunió amb l’instructor (mflores@uic.es).
Comprendre l’anàlisi microeconòmica és fonamental per prendre un determinat tipus de decisions empresarials, per concebre i entendre polítiques econòmiques que incideixen en el management i, en general, per comprendre el funcionament d’una economia moderna.
L’assignatura s’imparteix en català. Cal tenir un coneixement d’aquesta llengua suficient com per poder seguir les explicacions i assimilar part del material didàctic (tests) proporcionat.
L’assignatura utilitza tècniques matemàtiques que cal conèixer amb antelació: equacions de primer i segon grau, derivació i derivació parcial.
Comprensió de les diferents estructures de mercat i les seves principals implicacions estratègiques en la direcció d’empreses: competència perfecta, monopoli, competència monopolística i duopolis.
Anàlisi econòmica dels comportaments estratègics en mercats amb pocs productors.
Implicacions de la inclusió de la informació asimètrica en l’anàlisi econòmica.
Els principals resultats d’aprenentatge es relacionen amb la capacitat dels estudiants per comprendre la realitat dels diferents sectors de l’economia; la capacitat d’avaluar la informació sobre l’estructura del mercat, la competència i els competidors, i la capacitat per analitzar i predir la dinàmica específica sobre el futur de les indústries.
Lliçó 0: Introducció
Lliçó 0.1. prolegòmens
Lliçó 0.2. Els elements bàsics de l'oferta i de la demanda
Lliçó 1: Repàs de la teoria econòmica de l'consumidor
Lliçó 1.1. Restricció pressupostària, preferències, utilitat i elecció
Lliçó 1.2. demanda
Lliçó 2: Repàs de la teoria econòmica de l'empresa
Lliçó 2.1. La minimització de costos i les corbes de costos
Lliçó 2.2. L'oferta de l'empresa i competència perfecta
Lliçó 2.3. L'oferta de la indústria
Lliçó 3: Monopoli
Lliçó 3.1. Definició i característiques
Lliçó 3.2. La maximització de l'benefici en el monopoli
Lliçó 3.3. La ineficiència de l'monopoli
Lliçó 3.4. El monoplio natural
Lliçó 3.5. La discriminació de preus: definició i estratègies
Lliçó 4: Competència monopolística
Lliçó 4.1. Característiques i competència imperfecta
Lliçó 4.2. La diferenciació de producte
Lliçó 5: Oligopoli
Lliçó 5.1. Característiques dels oligopolis: com escollir una estratègia?
Lliçó 5.2. Oligopolis no cooperatius: Models de Cournot, Stackelberg i Bertrand
Lliçó 5.3. Oligopolis cooperatius: Col·lusió
Lliçó 6: Teoria de Jocs
Lliçó 6.1. Jocs amb dos jugadors: Equilibri de Nash
Lliçó 6.2. Jocs simultanis i seqüencials
Lliçó 6.3. Estratègies
Lliçó 7: Informació asimètrica
PINDYCK, R. & RUBINFELD, D. (2009). Microeconomía. Ed. Prentice-Hall International, Madrid. (setena edició). Serveixen també edicions anteriors. Aquest és un manual bàsic.
VARIAN, H. (2009). Microeconomía intermedia: Un enfoque moderno. W. W. Norton & Company
STIGLITZ, J. & WALSH, C. (2010). Microeconomía. Ed. Ariel, Barcelona (5 edició). Serveix també l'edició anterior (1998).
SHAPIRO, C. & VARIAN, H.R. (2000). El Dominio de la Información. Una guía estratégica para la economía de la red. Antoni Bosch Editor, Barcelona.