Assignatura

Microeconomia 2

  • codi 08272
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat

Responsable

Dr. Manuel Fernando FLORES - mflores@uic.es

Horari d'atenció

Dilluns de 9.00 h a 10.00 h o divenres de 17.00 h a 18.00 h. Important: cal enviar un missatge electrònic amb anterioritat per confirmar la reunió amb l’instructor (mflores@uic.es).

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Comprendre l’anàlisi microeconòmica és fonamental per prendre un determinat tipus de decisions empresarials, per concebre i entendre polítiques econòmiques que incideixen en el management i, en general, per comprendre el funcionament d’una economia moderna.

Requisits previs

L’assignatura s’imparteix en català. Cal tenir un coneixement d’aquesta llengua suficient com per poder seguir les explicacions i assimilar part del material didàctic (tests) proporcionat.

L’assignatura utilitza tècniques matemàtiques que cal conèixer amb antelació: equacions de primer i segon grau, derivació i derivació parcial.

Objectius

Comprensió de les diferents estructures de mercat i les seves principals implicacions estratègiques en la direcció d’empreses: competència perfecta, monopoli, competència monopolística i duopolis.

Anàlisi econòmica dels comportaments estratègics en mercats amb pocs productors.

Implicacions de la inclusió de la informació asimètrica en l’anàlisi econòmica.

 


Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 21 - Conèixer les teories fonamentals en el camp de la microeconomia i la macroeconomia.
  • 23 - Conèixer i saber emprar la terminologia de l'anàlisi microeconòmica i macroeconòmica.
  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 22 - Identificar la naturalesa i comportament de productors, consumidors i inversors.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 58 - Ser capaç de desenvolupar exercicis d'autoavaluació.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els principals resultats d’aprenentatge es relacionen amb la capacitat dels estudiants per comprendre la realitat dels diferents sectors de l’economia; la capacitat d’avaluar la informació sobre l’estructura del mercat, la competència i els competidors, i la capacitat per analitzar i predir la dinàmica específica sobre el futur de les indústries.


Continguts

Lliçó 0: Introducció

Lliçó 0.1. prolegòmens

Lliçó 0.2. Els elements bàsics de l'oferta i de la demanda

Lliçó 1: Repàs de la teoria econòmica de l'consumidor

Lliçó 1.1. Restricció pressupostària, preferències, utilitat i elecció

Lliçó 1.2. demanda

Lliçó 2: Repàs de la teoria econòmica de l'empresa

Lliçó 2.1. La minimització de costos i les corbes de costos

Lliçó 2.2. L'oferta de l'empresa i competència perfecta

Lliçó 2.3. L'oferta de la indústria

Lliçó 3: Monopoli

Lliçó 3.1. Definició i característiques

Lliçó 3.2. La maximització de l'benefici en el monopoli

Lliçó 3.3. La ineficiència de l'monopoli

Lliçó 3.4. El monoplio natural

Lliçó 3.5. La discriminació de preus: definició i estratègies

Lliçó 4: Competència monopolística

Lliçó 4.1. Característiques i competència imperfecta

Lliçó 4.2. La diferenciació de producte

Lliçó 5: Oligopoli

Lliçó 5.1. Característiques dels oligopolis: com escollir una estratègia?

Lliçó 5.2. Oligopolis no cooperatius: Models de Cournot, Stackelberg i Bertrand

Lliçó 5.3. Oligopolis cooperatius: Col·lusió

Lliçó 6: Teoria de Jocs

Lliçó 6.1. Jocs amb dos jugadors: Equilibri de Nash

Lliçó 6.2. Jocs simultanis i seqüencials

Lliçó 6.3. Estratègies

Lliçó 7: Informació asimètrica

Metodologia i activitats formatives

Sistemes i criteris d'avaluació

Bibliografia i recursos

PINDYCK, R. & RUBINFELD, D. (2009). Microeconomía. Ed. Prentice-Hall International, Madrid. (setena edició). Serveixen també edicions anteriors. Aquest és un manual bàsic.

VARIAN, H. (2009). Microeconomía intermedia: Un enfoque moderno. W. W. Norton & Company

STIGLITZ, J. & WALSH, C. (2010). Microeconomía. Ed. Ariel, Barcelona (5 edició). Serveix també l'edició anterior (1998).

SHAPIRO, C. & VARIAN, H.R. (2000). El Dominio de la Información. Una guía estratégica para la economía de la red. Antoni Bosch Editor, Barcelona.



Material didàctic

      Materials
            Cas aplicació suportmicro-2mercadoemisiones.pdf 
            Cas Discriminació de preus mic2casdiscriminaciopreus.pdf 
            Examen Parcial 2012/13 microec-2parcial20_xi_2012.pdf 
            Exemple competència perfecta competenciaperfecta.pdf 
            Exemple Mercat Contestable casmercatcontestable.pdf 
            Exemple Monopoli Natural exemplemonopolinatural.pdf 
            Exercicis de repàs 1ª entrega mic2exercicis1entrega.pdf 
            Exercicis de repàs 2ª entrega mic2exercicis2aentrega.pdf 
            Exercicis Monopoli mic2exercicisclasse.pdf 
            Lectura Competència Imperfecta i Diferenciació de productes lecturescompetenciaimperfecta.pdf 
            Lectura: Competència Perfecta mic2lecturescompetenciaperfecta.pdf 
            Lectures Competència Monopolistica (1) lecturescompetenciamonopolistica_1.pdf 
            Lectures Competència Monopolistica (2) lecturescompetenciamonopolisica_2.pdf 
            Programa desenvolupat programadesenvolupatmicroeconomia2.pdf 
            Solucionari Exercicis Primera Entrega mic2solucionariprimeraentrega.pdf 
            Test PARCIAL 2019 testparcialmic22019.pdf 
            Tests de repàs Competència Monopolística i Oligopolis testscmpioligopolinvb.pdf 
            Tests de repàs Competència perfecta testcompetenciaperfecta.pdf 
            Tests de repàs Monopoli testsmonopolinv_2018.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00