Assignatura

Macroeconomia 2

  • codi 08273
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Anàlisi Econòmica

Matèria: Macroeconomia

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat

Responsable

Dr. Pedro GARCÍA - pgarcia@uic.es

Horari d'atenció

 

 

 

 

  • Dijous, de 12:00h a 13:30h (or qualsevol dia amb cita prèvia per e-mail).

 

 

Presentació

 

 

 

Qualsevol individu que exerceixi una tasca professional al món de l’economia o de l’empresa necessita conèixer l’entorn macroeconòmic on es desenvolupa la seva tasca. Si bé en la presa de decisions no hi ha receptes infal·libles, és de capital importància tenir la millor informació disponible sobre la situació econòmica internacional.

 

Requisits previs

Macroeconomia 1.

 

Objectius

El propòsit d’aquest curs és familiaritzar l’alumnat amb l’anàlisi del funcionament d’una economia oberta. Utilitzant les eines pròpies de la macroeconomia s’estudien diversos models destacats de teoria econòmica. L’enfocament de l’assignatura està concebut de manera que l’alumnat aprengui a pensar com a economistes a l’hora d’explicar fets i polítiques econòmiques. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Per competències s’entenen les capacitats personals que contribueixen a aconseguir un acompliment excel·lent dins del lloc ocupat en una organització específica. Les competències es manifesten en el comportament habitual i permeten realitzar amb èxit la tasca encomanada.

Com que no es tracta de coneixements, sinó de capacitats de caràcter personal, les competències són complementàries als coneixements teòrics i professionals. I per això es requereix un esforç actiu de l’alumnat per adquirir-les.

 

  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 58 - Ser capaç de desenvolupar exercicis d'autoavaluació.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
  • 68 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibiltat vers temes relacionats amb el benestar social.
  • 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
  • 21 - Conèixer les teories fonamentals en el camp de la microeconomia i la macroeconomia.
  • 23 - Conèixer i saber emprar la terminologia de l'anàlisi microeconòmica i macroeconòmica.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 27 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia de l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
  • 45 - Ser capaç de treballar amb textos acadèmics.
  • 46 - Adquirir la capacitat d'entendre i participar en conferències o classes magistrals en un context acadèmic.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

Les principals competències que es pretenen desenvolupar en aquest curs són:

  • Capacitat d’anàlisi i síntesi. Organitzar les idees, teories i problemes, descobrint-hi les línies de força de cada argumentació i les aportacions més valuoses. Així mateix, cal ser capaç de sintetitzar els diferents coneixements segons els criteris adequats a les finalitats que es persegueixen.
  • Gestió del temps. Planificar el temps disponible segons les prioritats i actuar d’acord amb aquest pla. Això suposa no confondre el que és urgent amb el que és important, i calcular el temps necessari per a cada tasca.
  • Gestió de la informació. Discernir quina és la informació rellevant, i saber prescindir de dades supèrflues i trobar-ne altres que siguin pertinents. Utilitzar correctament la informació amb vista a la presa de decisió i d’acord amb els objectius assenyalats.
  • Comunicació. Saber transmetre la informació de manera eficaç, i exposar les qüestions amb claredat, concisió i precisió. Intervenir en les discussions amb elegància, i saber escoltar i emprar arguments coherents.

 

Continguts

PART I. Qüestions de Política Econòmica

Tema 1. Debats d'Escoles 

1.1. Repàs d'alguns conceptes macroeconòmics.
1.2. Polítiques d'estabilització. Atur i inflació.
1.3. Política de regles i política discrecional.
1.4. L'escola de les expectatives i altres desenvolupaments recents.

Tema 2. Teories sobre les Causes de l'Atur

2.1. Fixació de preus i salaris en el model de competència imperfecta.
2.2. Teoria de la recerca i models de salaris d'eficiència.
2.3. Model de competència imperfecta i taxa d'atur d'equilibri (Nairu).
2.4. Persistència, histèresi i polítiques d'oferta.

PART II. Economia Oberta i Comerç Internacional

Tema 3. Introducció a l'Economia Internacional 

3.1. El concepte de l'avantatge comparatiu.
3.2. Comerç internacional i fluxos de capital. La balança de pagaments.
3.3. Mercat de divises, tipus de canvi i exportacions netes.
3.4. Arguments en defensa del lliure comerç i eficiència econòmica.

3.5. Dèficit Públic i sostenibilitat del deute.

Tema 4. Comerç Internacional i Desenvolupament 

4.1. Recursos naturals, creixement i desigualtat.
4.2. Població i creixement sostingut.
4.3. Política internacional i distribució de la riquesa.

4.4. Raons per a l'optimisme.

Tema 5. El Model d'OA-DA en una Economia Oberta 

5.1. Les exportacions netes i el model IS-LM.
5.2. Introducció de la funció de balança de pagaments (BP).
5.3. Moviments internacionals de capital i model de Mundell-Fleming.
5.4. Política monetària amb tipus de canvi fixos i flexibles.
5.5. Política fiscal amb tipus de canvi fixos i flexibles.

 

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La macroeconomia, com totes les disciplines de teoria econòmica, s’aprèn gradualment; el seu estudi es basa en la comprensió i capacitat d’anàlisi, més que no pas en la memòria. L’experiència ensenya que l’alumnat que treballa amb constància obté els millors resultats i, per això, el mètode d’avaluació adoptat en aquest curs té en compte l’assistència a classe i fomenta l’estudi continuat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La qualificació final de l’assignatura es compon de tres elements:

  • Avaluació continuada: 20% de la nota final.
  • Examen parcial: (fins a un) 20% de la nota final.
  • Examen final: 60% de la nota final (com a mínim).

El tipus de preguntes dels exàmens així com el contingut de l’avaluació continuada s’expliquen a les classes. La descripció detallada del sistema d’avaluació es troba en un document en format PDF al final d’aquesta pàgina.

 

Bibliografia i recursos

Referències bibliogràfiques:

- Gregory Mankiw (2015), 9th Edition: «Macroeconomics». Worth Publishers, New York. (ISBN-13: 978-1429240024). There is a Spanish version of a previous edition: (2014), 8ª edición: «Macroeconomía». Antoni Bosch, Barcelona.


- Wendy Carlin and David Soskice (1990): «Macroeconomics and the Wage Bargain». Oxford University Press, New York. (ISBN-10: 0198772459).


- Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld and Marc Melitz (2011), 9th Ed.: «International Economics: Theory and Policy». Pearson Addison-Wesley, Boston. (ISBN-13: 978-0132146654). There is a Spanish version of a previous edition: (2001), 5th ed.: «Economía internacional: teoría y política». Addison Wesley – Pearson, Madrid.


- Robert C. Feenstra and Alan M. Taylor (2011), 2nd Edition: «International Economics». Worth Publishers. (ISBN-13: 978-1429231183).


- Rudiger Dornbusch; Stanley Fisher and Richard Startz (2010), 11th Edition: «Macroeconomics». McGraw-Hill/Irwin. (ISBN-13: 978-0073375922). There is a Spanish version of a previous edition: (2004), «Macroeconomía». McGraw-Hill Interamericana.


- Julian L. Simon (1998), «The Ultimate Resource 2». Princeton University Press; Revised Edition. Princeton, New Jersey. (ISBN-13: 978-0691003818).

Material didàctic

      Materials
            Evaluation System evalsystem.pdf 
            Sistema de Evaluación sistemaevaluac.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00