Assignatura

Religió, Cultura i Valors

  • codi 08311
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Per email: mmartorell@uic.es

Presencialment, prèvia cita.

Presentació

Partint de la justificació de la religió i de la legitimitat del seu ensenyament a l’escola, aquesta matèria treballa l’especificitat de la religió cristiana en el context de les grans religions històriques. Introdueix en l’estudi de la Bíblia a fi de descobrir-hi el missatge salvífic que Déu ha revelat i que l’Església transmet arreu als homes de tots els temps.

Requisits previs

Els mateixos que es demanen per l’admissió al postgrau. 

Objectius

  1. Capacitar i preparar als professors de Religió d’Educació Infantil i Primària per assumir la finalitat de l’ensenyament religiós escolar (ERE): fer present l’Evangeli en el procés personal d’assimilació, sistemàtica i crítica, de la cultura.
  2. Capacitar i preparar per incidir en la manera de concebre, des de l’Evangeli, l’origen del món i el sentit de la història, els valors ètics, la funció de les religions en la cultura, el destí de l’home, la relació amb la natura...
  3. Aprendre a ensenyar Religió amb la mateixa exigència de sistematització, rigor i profunditat que les altres matèries. Situar-la no com una matèria accessòria, sinó en diàleg interdisciplinari.
  4. Comprendre millor el missatge cristià en relació amb els problemes existencials comuns a les religions i característics de tots els éssers humans, amb les concepcions de la vida més presents en la cultura i amb els problemes morals fonamentals amb els que, avui, la humanitat es troba.
  5. Aprofundir en la importància i universalitat del fet religiós en les diferents cultures, descobrir el judaisme com la religió amb la qual entronca el cristianisme així com la seva originalitat i especificitat.
  6. Presentar els elements bàsics de la teologia bíblica a través dels grans temes de la història de la Salvació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  1. Saber comunicar la fe de l’Església en diàleg amb la cultura. Facilitar que l’harmonització de la cultura dels alumnes s’assoleixi a la llum de la fe.
  2. Comprendre, estimar i defensar la llibertat religiosa de tots.
  3. Cercar personalment una major comprensió de la fe.
  4. Apreciar el valor literari, històric, social i teològic dels textos de la Bíblia.
  5. Descobrir que la pedagogia original de la fe s’inspira en la pedagogia de Déu mateix al llarg de tota la història sagrada i principalment a l’Evangeli.
  6. Saber activar el potencial religiós dels nens d’acord amb l’edat que tenen.
  7. Sistematitzar amb rigor i integritat els continguts de la fe de l’Església.
  8. Saber actualitzar la pròpia formació filosòfica i teològica.
  9. Saber inserir l’Evangeli en el conjunt de sabers i valors que va adquirint el nen a l’escola: valor de la vida, origen i sentit de la vida humana, valors morals, coneixement de la història i de la natura, arts, literatura, tecnologia, ...

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Argumenta que l’ésser humà és un ésser religiós, “capaç” de Déu.
  2. Argumenta la relació i compatibilitat entre la fe i la raó, entre la fe i la ciència.
  3. Descobreix les principals manifestacions del cristianisme en la nostra cultura (valors familiars, valors morals, tradicions, estils de vida, art, literatura, ...)
  4. Coneix i distingeix les etapes del procés de l’evangelització: primer anunci de l’evangeli o predicació missional per mitjà del kerygma, catequesi, acció pastoral i educació permanent de la fe.
  5. Explica la naturalesa i finalitat de l’ERE.
  6. Coneix els principis en que es basa el diàleg fe-cultura.
  7. Justifica la legitimitat de l’ERE relacionant aquesta amb les dimensions cultural i històrica, humanitzant, ètica-moral, teològica, científica i pedagògica de la religió.
  8. Descriu els principals elements de l’antropologia cristiana i els fonamenta en textos bíblics i del Magisteri de l’Església.
  9. Fonamenta la llibertat religiosa en l’antropologia cristiana.
  10. Coneix els llibres de l’Antic i del Nou Testament i sap localitzar-hi els grans temes de la història sagrada.
  11. Relaciona l’Antic Testament amb el Nou. Sap reconèixer en els textos de l’Antic Testament les figures de Crist i de l’Església.
  12. Coneix els diversos gèneres literaris de l’Escriptura: relats històrics, paràboles, oracles, lleis, proverbis, oracions, himnes, etc.
  13. Relaciona el significat dels textos bíblics amb el gènere literari en que han estat escrits.
  14. Coneix els principals documents del Magisteri de l’Església sobre la llibertat religiosa, el misteri i missió de l’Església, la Revelació i la interpretació de la Bíblia.
  15. Fonamenta el misteri de la Creació del món i de l’home en els textos de l’Antic i del Nou Testament.
  16. Explica la noció de Creació i el relaciona amb el d’evolució.
  17. Relaciona el misteri de la Creació amb el de la Redempció.
  18. Explica la noció d’Aliança de Déu amb el seu Poble i la il·lustra amb textos dels Llibres històrics i profètics.

Continguts

Tema 1. Identitat de l’àrea de religió i moral catòlica

1. Naturalesa i finalitat de l’ensenyament religiós escolar

2. Legitimitat de l’ensenyament de la religió a l’escola

3. Naturalesa i identitat de l’escola catòlica

4. Llibertat educativa, llibertat religiosa i educació catòlica

Tema 2. El fet religiós en la història i en l’estructura antropològica de l’ésser humà

1. Concepte de religió

2. L’home, ésser religiós

3. Dimensions i continguts de la religió

4. Tipus de religions

5. Origen històric de les religions

6. Monoteisme religiós primitiu

7. Origen del politeisme

8. Arrels i causes de l’ateisme

Tema 3. L’home a la recerca de Déu

1. ¿Què puc conèixer?

2. El coneixement natural de Déu

3. El coneixement de Déu a través de la fe

4. Demostració de l’existència de Déu: vies antropològiques i vies cosmològiques.

Tema 4. La relació de l’home amb Déu

1. L’home, ésser relacional

2. Camps de les relacions humanes

3. La relació amb Déu

4. L’oració, relació personal amb Déu

5. Vocació de l’home a la benaurança

Tema 5. El fet religiós no cristià

1. Introducció

2. L’hinduisme

3. El budisme

4. El judaisme

5. L’Islam

Tema 6. Iniciació al coneixement de la Bíblia

1. Estructura i Llibres que componen la Bíblia

2. La Sagrada Escriptura entre les fonts de la fe

3. Naturalesa de la Sagrada Escriptura

4. Sentits de l’Escriptura

Tema 7. Origen i formació de l’Antic Testament

1. L’Antic Testament

2. La memòria d’un poble

3. Etapa patriarcal: segles XVIII a XVII a. C.

4. Etapa mosaica: segle XIII a. C.

5. Els Jutges: segles XII i XI a. C.

6. Els Reis: David i Salomó: 1030-931 a. C.

7. Els Profetes: 870-722 a. C.

8. L’exili: 597-538 a. C.

9. El judaisme: 538-167 a. C.

10. Formació del Pentateuc

11. Etapa hel·lenista: 333-164 a. C.

12. Els Macabeus. Independència: 167-63 a. C.

13. Dominació romana: 63 a. C.

Tema 8. Creació i pecat

1. Els relats primordials

2. Narracions del llibre del Gènesi sobre la Creació i l’origen del món.

3. El pecat original

4. La Redempció

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

S’utilitzarà la metodologia pròpia de la ciència teològica, prenent com a punt de partida les fonts de la fe i explicitant el seu significat a través del discurs racional.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Assistència i participació: és imprescindible assistir com a mínim a un 75% de les classes.
  • Autoavaluació de l’estudiant, a través dels qüestionaris.
  • Lliurament de treballs escrits i de recerca.
  • Examen final escrit.

Bibliografia i recursos

Presencials: classes magistrals, comentaris de text, treball cooperatiu a l’aula, exposicions orals dels alumnes.

Semi-presencials: treballs dels alumnes, qüestionaris d’autoevaluació.

Treball individual: lectura i estudi de documents del Magisteri de l’Església, estudi dels continguts de la matèria, lectura i consulta de la bibliografia bàsica, de referència i del material de suport necessari.

Bibliografia general

  1. La Bíblia: Antic i Nou Testament.
  2. Catecisme de l’Església Catòlica. Compendi.

 

Textos bàsics (l’estudi n’és bàsic per a la comprensió del tema)

  1. J. RATZINGER, La nueva evangelización, Jubileo de los catequistas y profesores de religión, Roma 2000.
  2. COMISIÓN EPISCOPAL DE ENSEÑANZA Y CATEQUESIS, Orientaciones pastorales sobre la enseñanza religiosa escolar: su legitimidad, caràcter propio y contenido, EDICE, Madrid 1999.
  3. COMISIÓN EPISCOPAL DE ENSEÑANZA Y CATEQUESIS, El Profesor de Religión Católica. Identidad y misión, EDICE, Madrid 1998.

Referències bibliogràfiques (textos que convé conèixer)

  1. Catecisme de l’Església Catòlica.
  2. CONCILI VATICÀ II. Constitució dogmàtica Lumen gentium sobre l’Església.
  3. CONCILI VATICÀ II. Constitució pastoral Gaudium et spes sobre l’Església en el món actual.
  4. CONCILI VATICÀ II. Constitució dogmàtica Dei Verbum sobre la divina Revelació.
  5. CONCILI VATICÀ II. Declaració Dignitatis humanae sobre la llibertat religiosa.
  6. CONCILI VATICÀ II. Declaració Gravissimum educationis momentum, sobre l’educació cristiana.
  7. CONCILI VATICÀ II. Declaració Nostra aetate sobre les relacions de l’Església amb les religions no cristianes.
  8. CONGREGACIÓN PARA EL CLERO, Directorio general para la catequesis, EDICE 1997.
  9. St. JOAN PAU II. Encíclica Fides et ratio sobre les relacions entre fe i raó, Roma 14.09.1995.
  10. St. JOAN PAU II. Carta apostòlica Novo millennio ineunte, Roma, 6.01.2001.
  11. J. PUJOL; F. DOMINGO; A. GIL; M. BLANCO, Introducción a la pedagogía de la fe. Eunsa, Pamplona 2001.
  12. M.A. TÀBET, Introducción general a la Biblia, Ediciones Palabra, Madrid 2004.

Material de suport (suport bibliogràfic útil i documentació complementària)

  1. BALAGUER, V. (ed), Comprender los Evangelios, EUNSA, Pamplona 2005.
  2. CASCIARO, J.M.; MONFORTE, J.M. Dios, el mundo y el hombre en el mensaje de la Biblia, EUNSA, Pamplona 1992.
  3. CHAPA, Juan (ed), Historia de los Hombres y acciones de Dios. La historia de la salvación en la Biblia. Rialp. Madrid 2011.
  4. GOÑI, C. Héroes como tú: protagonistas de la Biblia. Ediciones internacionales universitarias S.A. 2014.
  5. MORALES, J. El misterio de la Creación, EUNSA, Pamplona 2001.
  6. RATZINGER, J. Creación y pecado. EUNSA, Pamplona 1992.
  7. SMITH, S. (ed), Atlas bíblico ilustrado. San Pablo. Madrid 2002.
  8. St. JOAN PAU II, Creuant el llindar de l’esperança, Barcelona 1994.
  9. VARO, F. ¿Sabes leer la Biblia?, Planeta, Barcelona 2006.

Material didàctic

      Webs d'interès
            http://www.arguments.es http://www.arquebisbattarragona.cat http://www.bisbatdeterrassa.org http://www.bisbatgirona.cat http://www.bisbatlleida.org ht http:// 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00