Assignatura

Llenguatge Periodístic 1

  • codi 08477
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 7

Mòdul: Domini del llenguatge

Matèria: Lenguaje periodístico

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Dra. Marta NARBERHAUS - mnarberhaus@uic.es

Horari d'atenció

Cal que contacteu per email amb cada professor. 

Presentació

"Llenguatge Periodístic 1" aporta i forma la base del currículum acadèmic de l’àrea de Periodisme Audiovisual. Així, juntament amb altres matèries cursades al llarg del primer curs, aquesta assignatura contribueix a preparar l'alumnat per accedir a l'assignatura de segon curs “Comunicació Televisiva”.
L'assignatura pretén aconseguir que l'alumnat adquireixi els coneixements i les habilitats fonamentals del llenguatge periodístic i, concretament del periodisme audiovisual. En aquest sentit, "Llenguatge Periodístic 1" introdueix tant les especificitats teòriques com pràctiques dels elements que constitueixen els codis propis del llenguatge audiovisual així com de les tècniques i rutines de producció de les redaccions informatives. Es tracta, doncs, de l'estudi teòric i l'experimentació bàsica de les especificitats de la informació audiovisual i del treball habitual dels serveis informatius d'una cadena de televisió.
L'assignatura pretén també que l'alumnat sigui capaç de reflexionar sobre l'entorn professional i social on treballarà i de projectar-hi una mirada analítica sobre els continguts periodístics. "Llenguatge Periodístic 1" es planteja, a més del programa formal, introduir de manera transversal temes i habilitats necessàries per a la formació integral del futur periodista.

Requisits previs

Haver cursat l'assignatura Introducció al Llenguatge Audiovisual al primer semestre del Grau en Periodisme.

Objectius

  • Donar a conèixer la importància de l'ús de la llengua com a recurs informatiu.
  • Reflexionar sobre el llenguatge, els seus orígens, sentit (semiòtica i semiologia), possibles barbarismes i imprecisions, així com de les grans possibilitats d'un estil correcte, clar i precís.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
  • 15 CE - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 17 CE - Capacitat de produir textos orals i escrits per a projectes periodístics

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’objectiu és que els alumnes tinguin tots els coneixements teòrics i pràctics de com són i com es fan els informatius televisius. També el bon domini del llenguatge periodístic en català i castellà.

Continguts

TEMA 1. GÈNERES INFORMATIUS AUDIOVISUALS

1.1. Origen i evolució dels gèneres a televisió.

1.2. La informació en directe o diferida.

1.3. La notícia versus la crònica i el reportatge. Elements que componen cada gènere. L'stand up.

1.4. Les principals formes d'envasar una notícia (notícia editada, off conductor, declaracions encadenades).

1.5. L'entrevista. Selecció del personatge. Documentació. L'interès del protagonista i del seu entorn.

1.6. Nous gèneres i formats periodístics. La tendència a la hibridació.

 

TEMA 2. EL TEXT AUDIOVISUAL

2.1. El text per ser escoltat. La redacció en televisió: explicar una història amb imatges. La relació entre el text i la imatge.

2.2. La microestructura: la claredat expressiva i la senzillesa, la concisió, la precisió i el lèxic. La frase, la seva longitud i estructura sintàctica.

2.3. La macroestructura del text: el paràgraf i la cohesió. Formes d'organitzar la informació. L'estructura de les notícies per a televisió.

2.4. Com explicar informacions complexes i donar xifres en els mitjans audiovisuals.

2.5. Les cites o declaracions:inserts a la televisió.

 

TEMA 3. LA VEU I ELS RECURSOS SONORS

3.1. La presentació de la informació a la televisió.

3.2. Prelocució. Característiques de la veu. El ritme, la intensitat i el to de lectura.

3.3. La diferència entre llegir i explicar una notícia.

3.4. El silenci i els recursos sonors.

3.5. Actitud davant el micròfon. Orientacions pràctiques per al comportament en l'estudi o plató.

 

TEMA 4. LA PEÇA INFORMATIVA

4.1. Les W’s del periodisme

4.2. La peça informativa i les seves parts (off, text, totals, ambients)

4.3. El reporter davant la càmera: stand-up i directes.

4.4. Retolació. Els chyrons d’un informatiu.

 

TEMA 5. ORGANITZACIÓ INTERNA DE LA REDACCIÓ

5.1. Organigrama i funcions dels diversos professionals. El perfil polivalent del professional de la informació.

5.2. El funcionament dels serveis informatius. El consell de redacció i l'equip d'edició.

5.3. L’escaleta: peça, cues, directes, entradetes

 

 

TEMA 6.- INNOVACIÓ DELS INFORMATIUS EN LA ERA DIGITAL

6.1 Tecnologia mòbil en la producció i distribució televisiva

6.2 Reptes del periodisme mòbil

6.3 Periodisme ciutadà i transmedia

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

"Llenguatge Periodístic 1" és una assignatura semi-presencial que combina les activitats i pràctiques externes i les activitats no presencials. L'assignatura s'organitza en una única sessió de 4 hores en que es combinarà teoria i pràctica. A continuació es recullen les pràctiques que s’han de realitzar:

 

Pràctica 1: Redacció d’una peça informativa per a televisió des d’imatges d’agència.

Pràctica 2: Redacció d’una peça informativa per a televisió des del fet noticiós.

Pràctica 3: Escriure, gravar i muntar una peça informativa a partir d’un teletip o nota de premsa.

Pràctica 4: Gravació i muntatge d’una entrevista d’un personatge peculiar. La seva veu i les imatges seran l’únic fil conductor de la història.

Pràctica 5: Creació d'una peça televisiva de cultura i/o actualitat, amb locució de l'off, grafisme i speech.

Pràctica 6: Anàlisi d’un informatiu.

Pràctica 7: Stand-up.

Pràctica 8: Presentació d’informatius (individual i en parelles).

Pràctica 9: Enquesta de carrer a partir d’un tema.

Pràctica 10: Preparar una escaleta per un informatiu de 10 minuts de durada.

Pràctica 11: Elaboració d'una notícia d'actualitat per a informatiu.

Pràctica 12: Realització d'un informatiu en grup.

Pràctica 13: Entrega d'una auto-avaluació: què he aprés, en què puc millorar i com ha funcionat el treball en grup?

 

Pràctica 14: Periodisme mòbil. Gravació i edició de noticies amb telèfon mòbil.

 

A més, els alumnes hauran d'aprovar els test d'actualitat que es realitzin i llegir el llibre de lectura obligatòria: Vilalta Casas, J. (2007): El reportero en acción. Edicions Universitat de Barcelona.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

En primera convocatòria l'avaluació és 100% contínua, i es basa en l'elaboració de pràctiques que es realitzaran al llarg de les sessions. N'hi haurà d'individuals i d'altres fetes en equip. L'entrega d'aquestes pràctiques a temps és obligatòria i indispensable per ser avaluat. La no entrega d'una pràctica equival a un 0 en la part corresponent.

L'assistència, la participació i els exercicis no presencials plantejats a l’aula virtual també es tindran en compte en l'avaluació contínua.

L'assignatura es pot dividir en dos blocs corresponents als diferents professors que la imparteixen: 

  • Competències Generals: 80% de la nota de la nota final 
  • El nou periodisme: 20% de la nota final 

S’aniran fent de manera regular a classe qüestionaris d’actualitat i sobre televisió. Els alumnes hauran de respondre a preguntes sobre els fets informatius que passin durant el semestre i també sobre temes relacionats amb les notícies i els seus protagonistes. Aquests qüestionaris inclouran també qüestions relatives al món de la televisió: audiències, programes, presentadors etc.

 

En segona convocatòria els alumnes hauran de realitzar un examen de 4 hores de durada amb una part pràctica corresponent a les pràctiques realitzades durant el curs (50% de la nota final) i un examen teòric (50% de la nota final).

  En tercera convocatòria i posteriors els alumnes hauran de repetir l'assignatura.

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica

  • Bandrés, E.; García Avilés, J.A.; Pérez, G. i Pérez, J. (2000): El periodismo en la televisión digital. Barcelona: Paidós.

  • Casero, A. y Marzal, J. (coord.) (2011): Periodismo en televisión. Nuevos horizontes, nuevas tendencias. Edició impresa i edició e-book.

  • Hudson, G., & Rowlands, S. (2007): The broadcast journalism handbook. Harlow, England; New York: Pearson Longman.

  • Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (2007): Las noticias en radio y televisión: periodismo audiovisual en el siglo XXI. Barcelona: Omega (5a. ed.).

  • Ortiz, M. A. y Pérez-Ornia, J. R. (2006): Claves para elaborar la información en radio y televisión. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.

  • Vilalta Casas, J. (2006): El espíritu del reportaje. Edicions Universitat de Barcelona. Vilalta Casas, J. (2007): El reportero en acción. Edicions Universitat de Barcelona.

  • Diversos autors (2016): El reto de la innovación de los informativos en la era digital. Madrid:  Instituto RTVE.https://goo.gl/d5L8v9

Bibliografia complementària

  • Block, M. (2000): Writing broadcast news. Shorter, sharper, stronger. Chicago: Bonus Books.

  • Boyd, A. (2000): Broadcast Journalism. Techniques of Radio and TV News. Oxford: Focal.

  • Cebrián Herreros, M. (1998): Información audiovisual. Concepto, técnica, expresión y aplicaciones. Madrid: Síntesis.

  • García Jiménez, J.. (2000): Información audiovisual, volumen I. Madrid: Paraninfo. García Avilés, J. A. (2006). El periodismo audiovisual ante la convergencia digital. Elche: Universidad Miguel Hernández.

  • León, B. (coord.) (2010) Informativos para la televisión del espectáculo. Edició impresa i edició e-book.

  • Marín, C.(2006): Periodismo audiovisual: información, entretenimiento y tecnologías multimedia. Barcelona: Gedisa.

  • Martínez Abadía, J.; Vila, P. y otros (2004): Manual básico de tecnología y técnicas de creación, emisión y difusión de contenidos. Barcelona: Paidós.

  • Martínez-Costa, M. P. (coord.) (2002): Información Radiofónica. Barcelona: Ariel Comunicación.

  • Peralta,M. (2006): Teleinformatius. La transmissió informativa de l'actualitat. Barcelona: Editorial Trípodos.

  • Pérez, G. (2010): Informar en la e-televisión: Curso básico de periodismo audiovisual. Pamplona: EUNSA, Ediciones de la Universidad de Navarra.

  • Perona, J.J. y Huertas, A. (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales. Barcelona: Bosch.

  • Rodríguez Pastoriza, F. (2003): La mirada en el cristal. La información en televisión. Madrid: Fragua.

  • Sanabria, F. (1994): Información audiovisual. Teoría y técnica de la información radiofónica y televisiva. Barcelona: Bosch.

  • Soengas, X. (2003): Informativos radiofónicos. Madrid: Cátedra.


Recursos didàctics

Per l’assignatura, s’ha obert un canal de Youtube on els alumnes poden consultar recursos audiovisuals específics per l’assignatura, com video-tutorials, vídeos per analitzar, etc. A més, l’alumnat podrà penjar els vídeos realitzats al llarg del curs:

  • Llibre estil Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals 

  • ésAdir

  • The BBC News Styleguide 

  • Directrices editoriales. Valores y criterios de la BBC 

  • El College of Production és una web de la BBC amb recursos d'àudio / vídeo
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00