Comunicació Escrita 1
Mòdul: Domini del llenguatge
Matèria: Comunicación escrita
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Lda. Carla GRÀCIA - cgracia@uic.es
Horari d'atenció
Demana una reunió a través de correu electrònic.
Saber comunicar amb correcció, criteri i precisió és una competència fonamental per a qualsevol periodista. Aquesta competència requereix no només habilitat sinó, sobretot, tècnica i pràctica. Qualsevol comunicació periodística s’estableix sobre la base de la comunicació escrita que proporciona seguretat, claredat i profunditat. Així, només sobre una base de correcció en el llenguatge i la comunicació escrita, es pot assentar el desenvolupament de la professió periodística.
Amb l’assignatura de Comunicació Escrita I els alumnes entendran la importància de la comunicació i de cada factor que la integra: adquiriran eines per a la generació de contingut i l’organització i transmissió de dades, fets i argumentacions; aprendran les claus de la narració i les tècniques d’escriptura; desenvoluparan la seva creativitat; i practicaran tant amb l’anàlisi de textos com amb el seu propi estil d’escriptura.
No s'estableixen requisits previs.
Continguts de les classes d'escriptura i narració (Carla Gràcia)
Comunicació: fonaments, factors i objectius
Continguts del taller de lectures (Albert Garrido)
Lectures i treballs del taller de lectures
La crònica: Los demócratas de EEUU responden a Trump con nueva caras y un giro a la izquierda, de Amanda Mars https://elpais.com/internacional/2018/09/15/estados_unidos/1536973510_160462.html Treball: Treure cinc conclusions raonades.
L'assaig curt/l'article: Carta a Manuel Valls, de Rafael Jorba https://www.elperiodico.com/es/opinion/20180915/carta-a-manuel-valls-articulo-rafael-jorba-7034907 Treball: el punt de vista ideològic.
El reportatge: Perfectamente sencillo, sencillamente perfecto, de Arnau Segura http://www.panenka.org/pasaportes/perfectamente-sencillo-sencillamente-perfecto/ Treball: Descripció d’una situació i d'un personatge.
Treball final: Recensió crítica de A sangre fría, de Truman Capote (Editorial Anagrama). Cal que inclogui: resum del relat, fitxes dels sis personatges més importants, característiques periodístiques, comparació amb la pel·lícula Capote (Bennett Miller, 2005).
Continguts del curs d'ortografia (Carolina Serra)
Tema Temari
Materials
Accentuació t1_laacentuacion.pdf
t2 t2_puntuacion.pdf
T3 t3_mayusculas.pdf
Tema Lectures_Curs 0
Materials
«iros»imperativo1.pdf
la_vanguardia_b.pdf
relatos_ortograficos_1.pdf
infinitivoporimperativo_realacademiaespanola.pdf
laraereconocesuderrotacontralosacentosdesoloyeldemostrativoeste_cultura_elmundo.pdf
lavanguardia_a.pdf
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.5 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1'5 |
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 2 |
L'assignatura es compon de tres blocs: les classes d'escriptura, el seminari de lectures i el curs d'ortografia. Per aprovar l'assignatura, és necessari superar totes les parts.
Per aprovar també cal assistir com a mínim al 80% de les classes.
La part de Comunicació Escrita i Narració representa un 60% de la nota final. El taller de lectures, un 30%. El curs d'ortografia, un 10%.
A continuació es detalla l'avaluació de cadascuna de les tres parts:
Avaluació de les classes d'escriptura (Carla Gracia)
Avaluació del taller de lectures (Albert Garrido)
La mitjana dels tres primers treballs serà un 50% de la nota d'aquest bloc. El treball final sobre A sangre fría, de Truman Capote, serà el restant 50% de la nota final.
El dia fixat per a l’examen final, els estudiants hauran d’entregar el treball i realitzaran un test (20 preguntes) que els permetrà millorar la nota a tots els aprovats, però que en cap cas servirà per millorar la nota dels suspesos. La millora màxima de la nota serà d’un punt (20 encerts en el test).
Avaluació del curs d'ortografia (Carolina Serra)
Altres convocatòries:
Segona convocatòria: Si l’alumne aprova una o dues parts de l’assignatura en primera convocatòria, aquestes notes es guardaran per a la segona convocatòria i solament haurà de recuperar la part suspesa. La nota final és la mitjana de les parts aprovades en primera convocatòria i de les aprovades en segona.
Tercera convocatòria: Si l’alumne suspèn una, dues o les tres parts de l’assignatura, s’haurà de matricular de nou de tota l’assignatura i cursar-la. L’estudiant haurà d’assistir a les classes de les tres parts de l’assignatura i examinar-se de totes tres. Per aprovar l’assignatura haurà d’aprovar les tres parts.
Quarta convocatòria: L’alumne s’haurà d’examinar i/o fer els treballs corresponents per aprovar totes les parts de l’assignatura. Si l’alumne té alguna part aprovada de la tercera convocatòria, aquestes notes es guardaran per a la quarta convocatòria i solament haurà de recuperar la part suspesa.
Cinquena convocatòria: Si l’alumne suspèn una, dues o les tres parts de l’assignatura, haurà d’acollir-se a les condicions establertes per les convocatòries extraordinàries.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
50% | |
50% |
Bibliografia obligatòria parts de comunicació Escrita i Narració i Taller de lectures
Bassets, Marc. El Frente Nacional plantea cambiar de nombre y renunciar a salir del euro. El País, 21 de julio de 2017. https://elpais.com/internacional/2017/07/21/actualidad/1500628715_898165.html
Capote, Truman. A sangre fría. Anagrama, 2006.
Cassany, Daniel. La cuina de l’escriptura. Empúries. Barcelona, 2002.
Garrido, Albert. El final de la Belle Époque. El Periódico, 25 de julio de 2017. http://www.elperiodico.com/es/internacional/20140725/el-final-de-la-belle-epoque-3411504
Fuentes Rodríguez, Catalina. Guia práctica de escritura y redacción. Espasa Libros, S.L.U., 2011.
Martínez Sousa, J. (2001) Manual de estilo de la lengua española. Ediciones Trea, Gijón (2ª ed.)
Muñoz Molina, Antonio. Todo son vísperas. El País, 18 de abril de 2017. https://elpais.com/cultura/2017/04/18/babelia/1492522119_516425.html
Núñez Ledeveze, Luis. Métodos de redacción periodística y fundamentos de estilo. Síntesis, 1993.
Ortega, Rudolf. Tinc un dubte. La Magrana, 2010
Páez, Enrique. Manual de técnicas narrativas. Editorial SM. Madrid, 2006.
Queneau, Raymond. Ejercicios de estilo. Cátedra, 2006.
VV.AA. Lengua española para los medios de comunicación: usos y normas actuales. Tirant lo Blanch, 2006.
VV.AA. Llibre d’estil de la corporació catalana de mitjans audiovisuals. Generalitat de Catalunya, 2013.
Valle Inclán, Ramón María del. Luces de bohemia (la película) https://www.youtube.com/watch?v=NKVHD1pBJtc
Bibliografia recomanada i recursos
Cabré, Jaume. El sentit de la ficció. Edicions Proa. Barcelona, 2010.
Goldberg, Natalie. El gozo de escribir. La liebre de marzo, 2004.
Kapuscinski, Ryszard. Los cínicos no sirven para este oficio: sobre el buen periodismo. Anagrama, 2005.
Mayoral, Javier. Redacción periodística. Medios, géneros y formatos. Síntesis, 2013.
Moreno, Pastora. Escribir periodismo. Fragua, 2010.
Pulitzer, Joseph. Sobre el periodismo. Gallo Nero, 2011.
Solà, Joan. Ensenyar la llengua. Empúries, 2003.
Wolfe, Tom. El nuevo periodismo. Anagrama, 2012.
Bibliografia del Curs d'ortografia
Diccionario de la Real Academia de la Lengua.
Escribir sin faltas. José A. Martínez.
Manual práctico de escritura académica, Estrella Montolío.
El dardo en la palabra, Fernando Lázaro Carreter.