Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Socials 1

  • codi 08487
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Didàctic i Disciplinar

Matèria: Ensenyament i aprenentatge de ciències socials

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lda. Azul ALFÉREZ - aalferez@uic.es

Horari d'atenció

Segons l'horari establert, abans o després de les hores de classes existeixen entre 15 o 30 minuts per realitzar tutories, les quals es realitzaren a petició tant del professorat com de l'alumnat. És millor escriure un mail per concretar dia i hora amb cada professor/ alumn@.

Gràcies

 

Professora de Didàctica de les CCSS, Azul Alférez: aalferez@uic.es

Profesora de Pensament social crític: mtintore@uic.es

Presentació

Aquesta matèria té cinc parts:

1. Didàctica i atenció a la diversitat ( I i II semestre)

2. Pensament social crític (I semestre)

3. El fet religiós al llarg de la història (I semestre)

4. Ciutadania i drets humans (II semestre)

5. Les noves tecnologies aplicades a les CCSS (II semestre)

Requisits previs

No es precisen

Objectius

1. Formar al futur professorat en competències per enfrontar-se a l'ensenyament de les CCSS.

2. Donar a conèixer la matèria i didàctica de les CCSS

3. Aprofundir en el sentit de ciutadania, hàbits socials i polítics. Aprofundir en la nostra cultura i les nostres arrels

4. Passar d'una metodologia transmissiva a una metodologia interactiva en l'E-A de les CCSS

5. Adquirir els valors epistèmics o els valors clàssics de les ciències (precisió, rigor, coherència) i també els valors per una societat democràtica i intercultural

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

 

CEM-31 Compren els principis bàsics de les CCSS

CEM-32 Coneix el currículum escolar de les CCSS 

CEM-33 Integrar el estudio històric i  geogràfic des de una orientació instructiva y cultural

CEM-34a Fomentar la educació democràtica de la ciutadania 

CEM-34b Practicar el pensament social crític

CEM-35 Valorar la rellevància de les Institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles

CEM 37-Desenvolupar i avaluar continguts del currículum amb recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.

 

 

CET-1. Responsabilidad interpersonal: Ser consciente de su actuación profesional y de su influencia en los alumnos. Tener habilidades y conocimientos para manejar los procesos grupales y la comunicación para lograr una buena colaboración con y entre los alumnos

CET-2. Responsabilidad Pedagógica: Poseer los conocimientos y las habilidades pedagógicas para crear un entorno de aprendizaje seguro, para toda una clase o para un grupo, pero también para alumnos individuales, posibilitando que los niños puedan convertirse en adultos responsables y autónomos.

CET-3.  Experto en la materia impartida y en los métodos de enseñanza: Poseer los conocimientos y las habilidades suficientes acerca de la materia que enseña y saber qué métodos didácticos tiene que aplicar para crear un gran entorno de aprendizaje, donde los alumnos puedan aprender el bagaje cultural que necesitan para vivir en sociedad. Y lógralo de una manera contemporánea, profesional y sistemática.

CET-4.  Responsabilidad organizativa: Poseer un conocimiento y unas habilidades organizativas suficientes para crear un clima de trabajo agradable en sus clases y en la clase: organizado, ordenado y centrado en todos los aspectos, con él mismo y con sus compañeros, y por encima de todo claro con sus alumnos. Y lograr todo esto de una manera profesional y sistemática.

CET-5.  Colaboración con sus compañeros de profesión: Poseer los conocimientos y las habilidades necesarias para realizar una aportación profesional al clima pedagógico de su escuela, así como a sus relaciones profesionales, y para lograr una buena organización escolar.

CET-6. Colaboración con el entorno profesional de la escuela: Poseer los conocimientos y las habilidades suficientes para establecer una buena colaboración con las personas y las instituciones dedicadas al bienestar infantil o que pertenecen al entorno profesional de la escuela.

 

CG-1. Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.

CG-2. Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell C1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.
CG-3. Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell B1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües
CG-4. Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans
CG-9. Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim
CG-10. Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
CG-11. Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim

  • CEM-31 - Comprendre els principis bàsics de les ciències socials.
  • CEM-33 - Integrar l’estudi històric i geogràfic des d'una perspectiva instructiva i cultural.
  • CEM-34 - Fomentar l'educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític.
  • CEM-35 - Valorar la importància de les institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles.
  • CEM-37 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CEM-01 - Analitzar i comprendre els processos educatius dins i fora de l'aula relatius al període de 6 a 12 anys.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Comprèn els principis bàsics de les ciències socials.
2. Coneix el currículum escolar de les ciències socials.
3. Realitza l’estudi històric i geogràfic des d’una orientació instructiva i cultural.
4. Fomenta l’educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític.
5. Valora la rellevància de les institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles.
6. Coneix el fet religiós al llarg de la història i la seva relació amb la cultura.
7. Desenvolupa i avalua els continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou les competències corresponents als estudiants.
8. Reconeix, diferencia i utilitza diversos tipus de textos històrics per al desenvolupament a l’aula.
9. Analitza, relaciona i sintetitza les fonts bibliogràfiques.
10. Organitza i gestiona diferents entorns d’aprenentatge social dins i fora de l’aula.
11. Debat convenientment plantejaments exposats.
12. Respecta les opinions dels altres.
13. Busca i gestiona informacions útils i actuals per a les ciències socials.
14. Desenvolupa actituds assertives.
15. Expressa opinions i crítiques orals i escrites de forma clara i comprensible.
16. Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d’aquesta matèria.
17. Integra les TIC a tot el procés d’ensenyament-aprenentatge.

Continguts

  1. El pensament històric en la didàctica de les Ciències Socials.
  2. Bases teòriques de l'ensenyament de les Ciències Socials.
  3. Les finalitats de l'ensenyament- aprenentatge de les Ciències Socials.
  4. Les fases d'ensenyament aprenentatge. El model constructivista.
  5. Documents i materials curriculars de les Ciències Socials.
  6. La interpretació i la representació de l'espai.
  7. Sentit del temps històric i cronològic.
  8. L'estudi del mitjà en l'ensenyament aprenentatge de les Ciències Socials
  9. Els judicis històrics; argumentar, interpretar i sintetitzar.
  10. Les Ciències Socials a la LOE: Les competències bàsiques en les Ciències Socials
  11. Les Unitats Didàctiques en les Ciències Socials.
  12. Atenció a la diversitat i dificultats d'aprenentatge.
  13. Educació democràtica i  ciutadania.
  14. Pensament social crític.
  15. Institucions públiques i privades en relació a la convivència pacífica entre els pobles.
  16. Construcció de material TIC per a les ciències socials de Primària.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

L'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumnes realitzats amb una metodologia del tipus: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, métodes expositius, estudi de casos, projecte, etc.

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-31 CEM-32 CEM-33 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-09 CG-10 CG-11 aprenentatge basat en problemes
aprenentatge cooperatiu
contracte d'aprenentatge
mètode expositiu / lliçó magistral
classes pràctiques
classes teòriques
estudi i treball individual / autònom
tutories
CEM-33 CEM-34 CEM-35 CEM-37 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 aprenentatge basat en problemes
aprenentatge cooperatiu
estudi de casos
mètode expositiu / lliçó magistral
classes pràctiques
classes teòriques
estudi i treball en grup
estudi i treball individual / autònom
CEM-33 CEM-34 CEM-37 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 aprenentatge basat en problemes
aprenentatge cooperatiu
mètode expositiu / lliçó magistral
classes pràctiques
classes teòriques
CEM-36 CEM-37 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 aprenentatge cooperatiu
aprenentatge orientat a projectes
mètode expositiu / lliçó magistral
classes pràctiques
classes teòriques
estudi i treball en grup

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La presència i participació és necessària i obligatòria en tots els blocs. Per a superar l’assignatura, cal aprovar tots els blocs.

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumn@s: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc. El/la professor/a, avaluarà de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre.

Els criteris d'avaluació seguiran les normes establertes per la Facultat d'Educació (en temes com presentació formal, ortografia, matrícules d'honor, etc).

 

Per obtenir Matrícula d’Honor

La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, participació, etc.

Cal el compliment de les següents condicions:

1. S’ha d’obtenir una nota final de 9 o superior  a cada part de  l’assignatura.

2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar.

3. Realitzar un examen final de l’assignatura. La nota farà promig amb la nota del curs. Aquesta nota ha de ser Excel·lent.

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Comprèn els principis de les CCSSproves de resposta curta
proves objectives
presentacions orals i debats
presentacions orals
preguntes orals
observacions
Coneix el currículum escolar de les CCSSdisseny d'activitats
proves de resposta curta
proves objectives
presentació d'un treball
presentacions orals i debats
preguntes orals
Realitza l'estudi històric i geogràfic des d'una orientació instructiva i culturalgrau de participació
proves objectives
presentacions orals i debats
preguntes orals
Fomenta l'educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític.grau de participació
registre de conductes i observacions
portfoli
Valora la rellevància de les institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles.grau de participació
preguntes orals
portfoli
Coneix el fet religiós al llarg de la història i la seva relació amb la cultura.grau de participació
treballs i projectes
preguntes orals
Desenvolupa i avalua continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou les competències corresponents en els estudiantstreballs i projectes
disseny d'activitats
proves objectives
registre de conductes i observacions
portfoli
Reconeix, diferència i utilitza diferents tipus de textos històrics per al seu desenvolupament a l'aula.grau de participació
diari reflexiu
registre de conductes i observacions
preguntes orals
observacions
Analitza, relaciona i sintetitza les fonts bibliogràfiquesgrau de participació
registre de conductes i observacions
preguntes orals
Organitza i gestiona diferents entorns d'aprenentatge social dins i fora de l'aula.grau de participació
disseny d'activitats
preguntes orals
observacions
Debat convenientment plantejaments exposatsgrau de participació
treballs i projectes
presentació d'un treball en grup
registre de conductes i observacions
presentacions orals i debats
presentacions orals
preguntes orals
Respecta les opinions dels altresgrau de participació
registre de conductes i observacions
presentacions orals i debats
Cerca i gestiona informacions útils i actuals per a les ciències socialsgrau de participació
treballs i projectes
disseny d'activitats
presentació d'un treball en grup
proves objectives
presentació d'un treball
registre de conductes i observacions
presentacions orals i debats
presentacions orals
preguntes orals
portfoli
Desenvolupa actituds assertivesgrau de participació
treballs i projectes
presentació d'un treball en grup
presentacions orals i debats
Expressa opinions i crítiques de forma oral i escrita de forma clara i comprensiblegrau de participació
treballs i projectes
proves objectives
presentació d'un treball
presentacions orals i debats
preguntes orals
portfoli
Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d'aquesta matèria.treballs i projectes
portfoli
Integra les TIC en tot el procés d'ensenyament - aprenentatgetreballs i projectes

Bibliografia i recursos

 

 

Decret 142/2007 de 26 de juny (DOGC.núm.4915) d’ordenació dels ensenyaments de l’Educació Primària, especialment pp. 21847- 21853

Mª Concepción Domínguez (coord.), Didáctica de las CienciasSociales, Pearson, 2004.

P. Benejam y J. Pagès (coord.), Enseñar y aprendercienciassociales, geografía e historia en la Educación Secundaria, Horsori, 1998.

M. Feliu i F.X. Hernández Cardona, Enseñar y aprender historia, Graó, 2011.

F.X. Hernàndez Cardona, Didáctica de las cienciassociales, geografia e historia, Graó, 2007.

J.L.Lorda. Humanismo. Los bienes invisibles. Rialp, 2009

E. Moradiellos, El oficio de historiador, Siglo XXI, 4ª edicición revisada 2008.

J. Orlandis, Europa y sus raíces cristianas, Rialp,2004

J.M. Caparrós. 100 películas sobre Historia Contemporánea. Alianza

Col·lecció "Me llamo..." sobre diferents personatges famosos. Editorial Parramón.

 

              Liz Wood, Cathie Holden. Ensenyar història als més petits. Edicions Zenobita.

              Jacqui Dea. Ensenyar història a Primària. Edicions Zenobita.

 

Material didàctic

      Materials
             docbaselaeducacionparalaciudadaniaenelcontextoescolareuropeo.pdf 
             0.bisdretaleducaciomaster.ppt 
             2.presentacionepc102007.pdf 
             avaluacioinicial.pdf 
             0.dretshumanspresentacio1master.ppt 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00