Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Socials 1
Mòdul: Didàctic i Disciplinar
Matèria: Ensenyament i aprenentatge de ciències socials
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Lda. Azul ALFÉREZ - aalferez@uic.es
Horari d'atenció
Segons l'horari establert, abans o després de les hores de classes existeixen entre 15 o 30 minuts per realitzar tutories, les quals es realitzaren a petició tant del professorat com de l'alumnat. És millor escriure un mail per concretar dia i hora amb cada professor/ alumn@.
Gràcies
Professora de Didàctica de les CCSS, Azul Alférez: aalferez@uic.es
Profesora de Pensament social crític: mtintore@uic.es
Aquesta matèria té cinc parts:
1. Didàctica i atenció a la diversitat ( I i II semestre)
2. Pensament social crític (I semestre)
3. El fet religiós al llarg de la història (I semestre)
4. Ciutadania i drets humans (II semestre)
5. Les noves tecnologies aplicades a les CCSS (II semestre)
No es precisen
1. Formar al futur professorat en competències per enfrontar-se a l'ensenyament de les CCSS.
2. Donar a conèixer la matèria i didàctica de les CCSS
3. Aprofundir en el sentit de ciutadania, hàbits socials i polítics. Aprofundir en la nostra cultura i les nostres arrels
4. Passar d'una metodologia transmissiva a una metodologia interactiva en l'E-A de les CCSS
5. Adquirir els valors epistèmics o els valors clàssics de les ciències (precisió, rigor, coherència) i també els valors per una societat democràtica i intercultural
CEM-31 Compren els principis bàsics de les CCSS
CEM-32 Coneix el currículum escolar de les CCSS
CEM-33 Integrar el estudio històric i geogràfic des de una orientació instructiva y cultural
CEM-34a Fomentar la educació democràtica de la ciutadania
CEM-34b Practicar el pensament social crític
CEM-35 Valorar la rellevància de les Institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles
CEM 37-Desenvolupar i avaluar continguts del currículum amb recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
CET-1. Responsabilidad interpersonal: Ser consciente de su actuación profesional y de su influencia en los alumnos. Tener habilidades y conocimientos para manejar los procesos grupales y la comunicación para lograr una buena colaboración con y entre los alumnos
CET-2. Responsabilidad Pedagógica: Poseer los conocimientos y las habilidades pedagógicas para crear un entorno de aprendizaje seguro, para toda una clase o para un grupo, pero también para alumnos individuales, posibilitando que los niños puedan convertirse en adultos responsables y autónomos.
CET-3. Experto en la materia impartida y en los métodos de enseñanza: Poseer los conocimientos y las habilidades suficientes acerca de la materia que enseña y saber qué métodos didácticos tiene que aplicar para crear un gran entorno de aprendizaje, donde los alumnos puedan aprender el bagaje cultural que necesitan para vivir en sociedad. Y lógralo de una manera contemporánea, profesional y sistemática.
CET-4. Responsabilidad organizativa: Poseer un conocimiento y unas habilidades organizativas suficientes para crear un clima de trabajo agradable en sus clases y en la clase: organizado, ordenado y centrado en todos los aspectos, con él mismo y con sus compañeros, y por encima de todo claro con sus alumnos. Y lograr todo esto de una manera profesional y sistemática.
CET-5. Colaboración con sus compañeros de profesión: Poseer los conocimientos y las habilidades necesarias para realizar una aportación profesional al clima pedagógico de su escuela, así como a sus relaciones profesionales, y para lograr una buena organización escolar.
CET-6. Colaboración con el entorno profesional de la escuela: Poseer los conocimientos y las habilidades suficientes para establecer una buena colaboración con las personas y las instituciones dedicadas al bienestar infantil o que pertenecen al entorno profesional de la escuela.
CG-1. Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.
CG-2. Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell C1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.
CG-3. Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell B1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües
CG-4. Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans
CG-9. Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim
CG-10. Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
CG-11. Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim
1. Comprèn els principis bàsics de les ciències socials.
2. Coneix el currículum escolar de les ciències socials.
3. Realitza l’estudi històric i geogràfic des d’una orientació instructiva i cultural.
4. Fomenta l’educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític.
5. Valora la rellevància de les institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles.
6. Coneix el fet religiós al llarg de la història i la seva relació amb la cultura.
7. Desenvolupa i avalua els continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou les competències corresponents als estudiants.
8. Reconeix, diferencia i utilitza diversos tipus de textos històrics per al desenvolupament a l’aula.
9. Analitza, relaciona i sintetitza les fonts bibliogràfiques.
10. Organitza i gestiona diferents entorns d’aprenentatge social dins i fora de l’aula.
11. Debat convenientment plantejaments exposats.
12. Respecta les opinions dels altres.
13. Busca i gestiona informacions útils i actuals per a les ciències socials.
14. Desenvolupa actituds assertives.
15. Expressa opinions i crítiques orals i escrites de forma clara i comprensible.
16. Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d’aquesta matèria.
17. Integra les TIC a tot el procés d’ensenyament-aprenentatge.
L'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumnes realitzats amb una metodologia del tipus: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, métodes expositius, estudi de casos, projecte, etc.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-31 CEM-32 CEM-33 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-09 CG-10 CG-11 | aprenentatge basat en problemes aprenentatge cooperatiu contracte d'aprenentatge mètode expositiu / lliçó magistral | classes pràctiques classes teòriques estudi i treball individual / autònom tutories |
CEM-33 CEM-34 CEM-35 CEM-37 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | aprenentatge basat en problemes aprenentatge cooperatiu estudi de casos mètode expositiu / lliçó magistral | classes pràctiques classes teòriques estudi i treball en grup estudi i treball individual / autònom |
CEM-33 CEM-34 CEM-37 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | aprenentatge basat en problemes aprenentatge cooperatiu mètode expositiu / lliçó magistral | classes pràctiques classes teòriques |
CEM-36 CEM-37 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | aprenentatge cooperatiu aprenentatge orientat a projectes mètode expositiu / lliçó magistral | classes pràctiques classes teòriques estudi i treball en grup |
La presència i participació és necessària i obligatòria en tots els blocs. Per a superar l’assignatura, cal aprovar tots els blocs.
L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumn@s: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc. El/la professor/a, avaluarà de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre.
Els criteris d'avaluació seguiran les normes establertes per la Facultat d'Educació (en temes com presentació formal, ortografia, matrícules d'honor, etc).
Per obtenir Matrícula d’Honor
La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, participació, etc.
Cal el compliment de les següents condicions:
1. S’ha d’obtenir una nota final de 9 o superior a cada part de l’assignatura.
2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar.
3. Realitzar un examen final de l’assignatura. La nota farà promig amb la nota del curs. Aquesta nota ha de ser Excel·lent.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Comprèn els principis de les CCSS | proves de resposta curta proves objectives presentacions orals i debats presentacions orals preguntes orals observacions |
Coneix el currículum escolar de les CCSS | disseny d'activitats proves de resposta curta proves objectives presentació d'un treball presentacions orals i debats preguntes orals |
Realitza l'estudi històric i geogràfic des d'una orientació instructiva i cultural | grau de participació proves objectives presentacions orals i debats preguntes orals |
Fomenta l'educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític. | grau de participació registre de conductes i observacions portfoli |
Valora la rellevància de les institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles. | grau de participació preguntes orals portfoli |
Coneix el fet religiós al llarg de la història i la seva relació amb la cultura. | grau de participació treballs i projectes preguntes orals |
Desenvolupa i avalua continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou les competències corresponents en els estudiants | treballs i projectes disseny d'activitats proves objectives registre de conductes i observacions portfoli |
Reconeix, diferència i utilitza diferents tipus de textos històrics per al seu desenvolupament a l'aula. | grau de participació diari reflexiu registre de conductes i observacions preguntes orals observacions |
Analitza, relaciona i sintetitza les fonts bibliogràfiques | grau de participació registre de conductes i observacions preguntes orals |
Organitza i gestiona diferents entorns d'aprenentatge social dins i fora de l'aula. | grau de participació disseny d'activitats preguntes orals observacions |
Debat convenientment plantejaments exposats | grau de participació treballs i projectes presentació d'un treball en grup registre de conductes i observacions presentacions orals i debats presentacions orals preguntes orals |
Respecta les opinions dels altres | grau de participació registre de conductes i observacions presentacions orals i debats |
Cerca i gestiona informacions útils i actuals per a les ciències socials | grau de participació treballs i projectes disseny d'activitats presentació d'un treball en grup proves objectives presentació d'un treball registre de conductes i observacions presentacions orals i debats presentacions orals preguntes orals portfoli |
Desenvolupa actituds assertives | grau de participació treballs i projectes presentació d'un treball en grup presentacions orals i debats |
Expressa opinions i crítiques de forma oral i escrita de forma clara i comprensible | grau de participació treballs i projectes proves objectives presentació d'un treball presentacions orals i debats preguntes orals portfoli |
Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d'aquesta matèria. | treballs i projectes portfoli |
Integra les TIC en tot el procés d'ensenyament - aprenentatge | treballs i projectes |
Decret 142/2007 de 26 de juny (DOGC.núm.4915) d’ordenació dels ensenyaments de l’Educació Primària, especialment pp. 21847- 21853
Mª Concepción Domínguez (coord.), Didáctica de las CienciasSociales, Pearson, 2004.
P. Benejam y J. Pagès (coord.), Enseñar y aprendercienciassociales, geografía e historia en la Educación Secundaria, Horsori, 1998.
M. Feliu i F.X. Hernández Cardona, Enseñar y aprender historia, Graó, 2011.
F.X. Hernàndez Cardona, Didáctica de las cienciassociales, geografia e historia, Graó, 2007.
J.L.Lorda. Humanismo. Los bienes invisibles. Rialp, 2009
E. Moradiellos, El oficio de historiador, Siglo XXI, 4ª edicición revisada 2008.
J. Orlandis, Europa y sus raíces cristianas, Rialp,2004
J.M. Caparrós. 100 películas sobre Historia Contemporánea. Alianza
Col·lecció "Me llamo..." sobre diferents personatges famosos. Editorial Parramón.
Liz Wood, Cathie Holden. Ensenyar història als més petits. Edicions Zenobita.
Jacqui Dea. Ensenyar història a Primària. Edicions Zenobita.