Assignatura

Formació Literària

  • codi 08491
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Didàctic i Disciplinar

Matèria: Ensenyament i aprenentatge de les llengues

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup A
 Sem.2 matí DL 10:00 12:00 G103
 Sem.2 tarda DL 14:00 16:00 G001
 Sem.2 matí DC 10:00 12:00 G103
 Sem.2 tarda DC 14:00 16:00 G001

Professorat

Responsable

Lc. Esteve PUJOL - epujol@uic.es

Horari d'atenció

Estones d'atenció personalitzada previstes dintre de l'horari acadèmic.

Presentació

Formació Literària forma part de la formació dels educadors professionals en un camp tan bàsic com són la comprensió i l'expressió literàries. L'educador no solament ha d'expressar-se correctament, sinó que cal que sigui capaç de fer-ho bellament.

Requisits previs

Domini perfecte de l'ortografia, morfologia i sintaxi de la llengua catalana i de la llengua castellana.

Riquesa i precisió del vocabulari d'ambdues llengües.

Objectius

Formació Literària té com a finalitat adquirir i augmentar la capacitat d'usar el llenguatge, sobretot per escrit, de manera creativa, bella i clara; i proporcionar recursos didàctics per a la lectura i l'escriptura, així com fomentar el sentit crític envers els productes lingüístics.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

- Adquirir formació literària a fi de parlar, llegir i escriure correctament, adequada i creativa en català i en castellà, i en aranès si és el cas.

- Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.

- Reconèixer i afrontar les situacions lingüístiques que ofereixen dificultats afegides en contextos multilingües.

- Conèixer i practicar tècniques didàctiques per fomentar la millor expressió literària dels alumnes.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- Identificar conceptes fonamentals, utilitzar estratègies i aplicar recursos didàctics en el camp literari de forma creativa i bella.

- Fer servir mètodes que fomentin el desig i el bon gust en l'expressió literària dels alumnes.

- Dominar els diversos gèneres literaris adequats a l'etapa de l'educació primària i als seus diferents nivells educatius.

- Detectar els errors més freqüents en la redacció de textos literaris.

Continguts

- Tècniques creatives en general i aplicades a la literatura en particular.

- Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.

- La consciència i el descobriment del jo en la literatura.

- L'amor i l'amistat, la llibertat i el misteri del mal, el dolor i la mort com a grans temes en la literatura.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

- Practicar tècniques creatives i aplicar-les a la literatura.

- Llegir textos de la literatura universal, antics i moderns, i posar-los en comú.

- Escriure, comentar i millorar textos literaris en petit grup i en gran grup.

- Practicar tècniques literàries compartides.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Valoració de la feina feta al llarg del curs, de la participació a classe, de la qualitat de les intervencions i escrits literaris.

La correcció gramatical es considerarà un requisit ineludible per a l'avaluació positiva.

Es donarà molta importància a la capacitat de treballar en grup.

 

Competències específiques de matèria. Formació Literària

 

Indicador 1

Comprèn els principis bàsics de la comunicació

Aplica els principis bàsics quan comunica

 

Descriptor

C

Presenta dificultats notables a comprendre’ls.

B

De tant en tant hi mostra dificultats.

A

Els comprèn i els explicita correctament.

C

Li costa de comunicar-se amb eficàcia.

B

Hi presenta dificultats en certs moments.

A

Aplica amb competència els principis.

Indicador 2

Adquireix formació literària

Demostra la formació literària

 

Descriptor

C

No n’assoleix els elements mínims teòrics.

B

Sovint no n’aconsegueix els elements adients.

A

En domina amb prou competència els elements necessaris.

C

Valora inadequadament els textos literaris.

B

No sempre fa una valoració correcta dels textos literaris.

A

Manifesta una apreciació equilibrada de la producció literària.

Indicador 3

Coneix tècniques aplicables a la producció literària

Maneja les tècniques aplicables a la producció literària

 

Descriptor

C

Només coneix les tècniques més elementals.

B

Coneix la majoria de tècniques explicades.

A

Coneix distintament totes les tècniques explicades.

C

No sap aplicar-les a l’hora de construir textos.

B

Se’n surt força bé a l’hora de redactar textos literaris.

A

Redacta textos literaris amb bellesa remarcable.

Indicador 4

Llegeix

Escriu

 

Descriptor

C

Té uns nivells baixos de lectura.

B

Caldria que encara llegís més.

A

Té uns bons nivells de lectura.

C

Li costa engrescar-se a escriure.

B

Té unes ganes mitjanes d’escriure.

A

Demostra una molt bona afecció a escriure.

Indicador 5

Domina els recursos literaris i els fa servir

Comunica bé als altres les tècniques i recursos

 

Descriptor

C

Els desconeix teòricament i pràcticament.

B

Els aplica amb no gaire freqüência ni èxit.

A

Els fa servir amb equilibri i encert.

C

Té poca capacitat per a la didàctica literària.

B

Té una capacitat suficient per a la didàctica literària.

A

Posseeix una habilitat remarcable per a la didàctica literària.

               

 

Bibliografia i recursos

Cabré, Jaume: El sentit de la ficció. 1999 Proa

Cassany, Daniel: La cuina de l’escriptura. 1993 Empúries

Colomer, Teresa (direcc.): Siete llaves para valorar las historias infantiles. 2002 Fundación Germán Sánchez Ruipérez

Company, Mercè:  Personatges.Manual de creació i caracterització. 2001 Pòrtic

García Márquez, Gabriel: Cómo se cuenta un cuento. 1996 DeBolsillo

Grau, Isidre: La maleta de l'escriptor.Un itinerari de creació literària. 2005 Rosa dels vents

Lluch, Gemma: Análisis de narrativas infantiles y juveniles. 2003 Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha

Lodge, David: L'art de la ficció. 1998 Empúries (butxaca)

Páez, Enrique: Escribir.Manual de técnicas narrativas. 2001 S.M.

Randal, Ronal: Escribir ficción. Paidós (manuales d'escritura)

Serra, Màrius: Verbàlia.Jocs de paraules i esforços de l'enginy literari. 2000 Empúries

Timbal-Duclaux, Louis: Técnicas para liberar la inspiración y métodos de redacción. 1993 Edaf

http://consejosdeescritores.blogspot.com/

 

Material didàctic

      Materials
             lipogramesipalindroms.doc 
             www.derefranys.doc 
             6normesperescriurebe.doc 
             bibliografiadeformacioliteraria.doc 
             analepsiiprolepsi.doc 
             elpersonatgenarratiu.doc 
             enigmistica.doc 
      Webs d'interès
             www.unamadecontes.cat  
             www.xtec.es/recursos/lit_inf/index.htm 
             www.rodamots.com  
             www.allverbs.com 
             http://consejosdeescritores.blogspot.com/  
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00