Formació Literària
Mòdul: Didàctic i Disciplinar
Matèria: Ensenyament i aprenentatge de les llengues
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.2 tarda | DL | 14:30 16:00 | D202 | |
Sem.2 tarda | DC | 14:30 16:00 | D202 |
Responsable
Lda. Maria Júlia ROSA - mjrosa@uic.es
Dra. Elisabet CONTRERAS - econtreras@uic.es
Dra. María Amparo DEVÍS - madevis@uic.es
Horari d'atenció
Estones d'atenció personalitzada previstes dintre de l'horari acadèmic.
Formació Literària forma part de la formació dels educadors professionals en un camp tan bàsic com són la comprensió i l'expressió literàries. L'educador no solament ha d'expressar-se correctament, sinó que cal que sigui capaç de fer-ho bellament.
Domini perfecte de l'ortografia, morfologia i sintaxi de la llengua catalana i de la llengua castellana.
Riquesa i precisió del vocabulari d'ambdues llengües.
Formació Literària té com a finalitat adquirir i augmentar la capacitat d'usar el llenguatge, sobretot per escrit, de manera creativa, bella i clara; i proporcionar recursos didàctics per a la lectura i l'escriptura, així com fomentar el sentit crític envers els productes lingüístics.
- Adquirir formació literària a fi de parlar, llegir i escriure correctament, adequada i creativa en català i en castellà, i en aranès si és el cas.
- Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.
- Reconèixer i afrontar les situacions lingüístiques que ofereixen dificultats afegides en contextos multilingües.
- Conèixer i practicar tècniques didàctiques per fomentar la millor expressió literària dels alumnes.
- Identificar conceptes fonamentals, utilitzar estratègies i aplicar recursos didàctics en el camp literari de forma creativa i bella.
- Fer servir mètodes que fomentin el desig i el bon gust en l'expressió literària dels alumnes.
- Dominar els diversos gèneres literaris adequats a l'etapa de l'educació primària i als seus diferents nivells educatius.
- Detectar els errors més freqüents en la redacció de textos literaris.
- Tècniques creatives en general i aplicades a la literatura en particular.
- Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.
- La consciència i el descobriment del jo en la literatura.
- L'amor i l'amistat, la llibertat i el misteri del mal, el dolor i la mort com a grans temes en la literatura.
- Practicar tècniques creatives i aplicar-les a la literatura.
- Llegir textos de la literatura universal, antics i moderns, i posar-los en comú.
- Escriure, comentar i millorar textos literaris en petit grup i en gran grup.
- Practicar tècniques literàries compartides.
Valoració de la feina feta al llarg del curs, de la participació a classe, de la qualitat de les intervencions i escrits literaris.
La correcció gramatical es considerarà un requisit ineludible per a l'avaluació positiva.
Es donarà molta importància a la capacitat de treballar en grup.
Competències específiques de matèria. Formació Literària |
|
||||||
Indicador 1 |
Comprèn els principis bàsics de la comunicació |
Aplica els principis bàsics quan comunica |
|
||||
Descriptor |
C Presenta dificultats notables a comprendre’ls. |
B De tant en tant hi mostra dificultats. |
A Els comprèn i els explicita correctament. |
C Li costa de comunicar-se amb eficàcia. |
B Hi presenta dificultats en certs moments. |
A Aplica amb competència els principis. |
|
Indicador 2 |
Adquireix formació literària |
Demostra la formació literària |
|
||||
Descriptor |
C No n’assoleix els elements mínims teòrics. |
B Sovint no n’aconsegueix els elements adients. |
A En domina amb prou competència els elements necessaris. |
C Valora inadequadament els textos literaris. |
B No sempre fa una valoració correcta dels textos literaris. |
A Manifesta una apreciació equilibrada de la producció literària. |
|
Indicador 3 |
Coneix tècniques aplicables a la producció literària |
Maneja les tècniques aplicables a la producció literària |
|
||||
Descriptor |
C Només coneix les tècniques més elementals. |
B Coneix la majoria de tècniques explicades. |
A Coneix distintament totes les tècniques explicades. |
C No sap aplicar-les a l’hora de construir textos. |
B Se’n surt força bé a l’hora de redactar textos literaris. |
A Redacta textos literaris amb bellesa remarcable. |
|
Indicador 4 |
Llegeix |
Escriu |
|
||||
Descriptor |
C Té uns nivells baixos de lectura. |
B Caldria que encara llegís més. |
A Té uns bons nivells de lectura. |
C Li costa engrescar-se a escriure. |
B Té unes ganes mitjanes d’escriure. |
A Demostra una molt bona afecció a escriure. |
|
Indicador 5 |
Domina els recursos literaris i els fa servir |
Comunica bé als altres les tècniques i recursos |
|
||||
Descriptor |
C Els desconeix teòricament i pràcticament. |
B Els aplica amb no gaire freqüência ni èxit. |
A Els fa servir amb equilibri i encert. |
C Té poca capacitat per a la didàctica literària. |
B Té una capacitat suficient per a la didàctica literària. |
A Posseeix una habilitat remarcable per a la didàctica literària. |
|
Cabré, Jaume: El sentit de la ficció. 1999 Proa
Cassany, Daniel: La cuina de l’escriptura. 1993 Empúries
Colomer, Teresa (direcc.): Siete llaves para valorar las historias infantiles. 2002 Fundación Germán Sánchez Ruipérez
Company, Mercè: Personatges.Manual de creació i caracterització. 2001 Pòrtic
García Márquez, Gabriel: Cómo se cuenta un cuento. 1996 DeBolsillo
Grau, Isidre: La maleta de l'escriptor.Un itinerari de creació literària. 2005 Rosa dels vents
Lluch, Gemma: Análisis de narrativas infantiles y juveniles. 2003 Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha
Lodge, David: L'art de la ficció. 1998 Empúries (butxaca)
Páez, Enrique: Escribir.Manual de técnicas narrativas. 2001 S.M.
Randal, Ronal: Escribir ficción. Paidós (manuales d'escritura)
Serra, Màrius: Verbàlia.Jocs de paraules i esforços de l'enginy literari. 2000 Empúries
Timbal-Duclaux, Louis: Técnicas para liberar la inspiración y métodos de redacción. 1993 Edaf
http://consejosdeescritores.blogspot.com/