Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge d'educació Musical, Plàstica i Visual 1

  • codi 08492
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Didàctic i Disciplinar

Matèria: Ensenyament i aprenentatge d'educació musical, plàstica i visual

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.1 matí DL 08:30 10:00 G001
 Sem.1 tarda DL 18:00 20:00 
 Sem.1 matí DC 08:30 10:00 G001
 Sem.1 tarda DC 18:00 20:00 

Professorat

Responsable

Lda. Susana AGUSTIN - sagustin@uic.es

Horari d'atenció

Segons l'horari establert, abans o després de les hores de classes existeixen entre 15 o 30 minuts per realitzar tutories, les quals es realitzaren a petició tant del professorat com de l'alumnat. És millor escriure un mail per concretar dia i hora amb cada professor/ alumn@.

Gràcies

Presentació

Aquesta matèria té dues parts

1. Didàctica de l'educació Visual i Plàstica (primer semestre)

L’ assignatura dona a conèixer les principals característiques del llenguatge Visual i plàstic, a partir de coneixements teòrics i pràctics, amb la intenció de afavorir i potenciar el gust estètic i les ganes de submergir-se en activitats plàstiques de tota mena. Es farà especial atenció en com mantenir despert el gust per l’art que porten els nens que arriben a la primària i que, per una inadequada formació, acostumen a perdre.

2. Didàctica de la Música (segon semestre)

Requisits previs

No es necessiten

Objectius

1.     Assolir un coneixement inicial dels procediments d’expressió plàstica.

2.     Assolir recursos per aplicar cadascuna de les tècniques més apropiades per a cada nivell i edat dels alumnes d’educació Primària.

3.     Assolir una informació especialitzada de cadascun dels materials, estris i recursos necessaris per cada procediment.

4.     Conèixer diversos mètodes d’organització didàctica segons els mitjans disponibles.

5.     Desenvolupar la capacitat creativa, aportant noves i variades solucions tan conceptuals com materials.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

-         El Treball en equip.

-         La relació interpersonal a l’aula.

-         Gestió i us de la informació.

-         Capacitat per adaptar-se a les noves situacions.

-         Compromís ètic i moral vers la comunitat educativa.

-         Valors ètics i morals professionals.

CEM-54 Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.
CEM-55 Conèixer el currículum escolar de l’educació artística, en els aspectes plàstic, audiovisual i musical.
CEM-56 Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l’escola.
CEM-57 Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents als estudiants.
CET-2 responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
CET-3 expert en la matèria donada i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements i les habilitats suficients sobre la matèria que ensenya i saber quins mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un gran entorn d'aprenentatge, on l'alumnat pugui aprendre el bagatge cultural que necessita per viure en societat i aconseguir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
CET-4 responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
CET-5 col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessàries per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com a les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
CET-6 col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
CG-01 integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
CG-02 comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament - català i castellà -, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el marc comú europeu de referència per a les llengües.
CG-03 saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el marc comú europeu de referència per a les llengües.
CG-04 promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
CG-09 conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
CG-10 conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
CG-11 conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Aprèn cançons, en cas de tenir facilitat per cantar-les, i recursos i promou l’educació auditiva, rítmica i vocal dels infants.
2. Potencia la sensibilitat musical i la forma de transmetre-la (promou la sensibilitat relativa a la creació artística).
3. Comprèn els principis que ajuden en la formació cultural, personal i social de les arts.
4. Desenvolupa i avalua continguts del currículum mitjançant recursos didàctics adequats i promou les competències corresponents als estudiants.
5. Elabora propostes didàctiques que fomenten la percepció i l’expressió musical i la creativitat.
6. Coneix i accepta la influència positiva de la formació artística en la societat.
7. Coneix el currículum escolar de l’educació artística, en els aspectes plàstic, audiovisual i musical.
8. Té recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l’escola.
9. Té una informació detallada de cada un dels materials i eines necessaris per a cada procediment de l’educació visual i plàstica.
10. Comunica i s’expressa de manera correcta en la llengua de l’ensenyament de forma oral i escrita.
11. Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d’aquesta matèria.
12. Integra les noves tecnologies en la tasca educativa.
13. Coneix les competències de la creativitat, l’esperit emprenedor i l’orientació a la qualitat i les aplica sempre en l’actuació amb l’alumnat.

Continguts

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:CA; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:CA; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:CA; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:CA; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:CA; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 3.0cm 70.85pt 3.0cm; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1466001846; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1272991190 201981967 201981977 201981979 201981967 201981977 201981979 201981967 201981977 201981979;} @list l0:level1 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->

1.       EL DIBUIX

2.       EL COLOR

3.       EL VOLUM

4.       EL GRAVAT

5.       MANIPULAT DEL PAPER

6.       HISTÒRIA DE L’ART

7.       ESTRUCTURES

8.       DECORACIÓ

9.       TEATRE

 

 

DIBUIX

-La línea, el traç, els grisos.

-L’encaix, la distribució.

-El dibuix artístic, el dibuix lineal, el dibuix decoratiu, el còmic.

-Els apunts del natural

 

COLOR

-Teoria del color.

-Color llum i color pigment.

-Cercle cromàtic.

-Colors i sensacions.

-Tècniques pictòriques: Tempera, aquarel·la, ceres , llapis de color, retolador.

 

PRIMER PARCIAL

 

VOLUM

               -Iniciació al volum.

-Les tres dimensions, sensació de ple.

-El fang.(modelat, assecat, forn)

-La pasta de modelar.

-La plastilina.

-L’escaiola.

-La ceràmica.

 

EL GRAVAT

 

Teoria del Gravat. El gravat sobre metall, fusta i pedra.

El linòleum.

L’estampació. Les tintes de gravat. El tòrcul.

Esgrafiats.

La trepa.

Textures.

 

MANIPULAT DE PAPER

-El paper, el cartró, la cel·lofana.

- El Collage.

-El vitrall.

-Els retallables.

-Folrat de llibres, etc.

 

HISTORIA DE L’ART

 

-Teoria de l’Art al llarg del temps.

-Com despertar l’ interès per l’art a Primària.

-Jocs d’art.

-Memory, Trencaclosques, Trivial.

 

SEGON PARCIAL

 

ESTRUCTURES

 

-Manipulat de diferents materials.

-Maquetes.

-Tro quelats.

-Els mòbils.

 

DECORACIÓ

-Murals.

-Transformació d’un espai.

-Interiorisme.

-Sentit decoratiu.

-La decoració Nadalenca, tardor, primavera, estiu, etc.

 

TEATRE

-Escenografia i art escènic.

-Il·luminació.

-Vestuari.

-Les màscares, el paper maché.

-Domini de l’espai.

-la caracterització

 

TERCER PARCIAL

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

-         Cada contingut comença amb teoria on es parlarà tan de la besant tècnica com la conceptual.

-         Després es desenvolupa la part pràctica on es treballen les possibilitats que dona cada contingut. (Es pot fer una, dues o totes.

-         Tot lo explicat i fet, tan a la teoria com a la pràctica, quedarà reflectit en un dossier que caldrà lliurar periòdicament, on quedaran palesos tot els continguts, (tan els fets per cada alumne com els fets pels altres) amb la finalitat última d’aconseguir un recull d’informació que serà de gran utilitat per a la seva futura vida docent.

 

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 estudi de casos
mètode expositiu / lliçó magistral
resolució d'exercicis i problemes
classes pràctiques
classes teòriques
estudi i treball en grup
estudi i treball individual / autònom
seminaris tallers
tutories
CEM-57 aprenentatge basat en problemes
mètode expositiu / lliçó magistral
resolució d'exercicis i problemes
classes pràctiques
classes teòriques
seminaris tallers
tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La presència i participació és necessària i obligatòria en tots els blocs. Per a superar l’assignatura, cal aprovar tots els blocs.

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumnes: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc. El professor, per avaluar de forma continuada els diferents aspectes parcials, durant el semestre farà servir les qualificacions orientatives A, B, C Insuficient i Deficient com és norma a la Facultat d'Educació. La nota final serà numèrica i globalitzarà tots els blocs.

La avaluació és el resultat del dia a dia en el taller, amb un personal seguiment de les activitats fetes per cada alumne i la revisió del dossier on estaran tots els principis teòrics i un exhaustiu recull de totes les possibilitats tècniques i conceptuals de cada contingut, amb les necessàries imatges explicatives.

Bibliografia i recursos

H.GOMBRICH, E. ,  Historia del Arte , Alianza Editorial
URBINA, P.A., Filocalia o amor a la bellesa, Ed. Rialp
REINHARDT, G.  Como hacer muñecos de guiñol , Ed. CEAC como hacerlo
HETZEL, G.  Máscaras, construcción y decoración, Ed CEAC nuevas ideas.
PARRAMÓN  Pintando paisajes a la acuarela, Ed. Parramón , paso a paso
REINDL, R.  Como hacer linoleo, Ed CEAC como hacerlo
DELCLAUX, F.    El silencio creador,  Ed. Rialp
WIDLÖCHER,D.    Los dibujos de los niños, Bases para una interpretación psicológica,  Ed.Herder
GOLEMAN, D.   Inteligencia emocional. Ed. Kairós
RODRIGUEZ, J.L. Las funciones de la imagen en la enseñanza,- semántica i didáctica-
                               colección -comunicación visual- Ed. Gustavo Gili S.A.
EQUIPO DE EXPERTOS 2100,  Curso básico de cerámica al alcance de todos.  Ed. Vecchi, S.A.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00