Ensenyament i Aprenentatge d'educació Musical, Plàstica i Visual 1
Mòdul: Didàctic i Disciplinar
Matèria: Ensenyament i aprenentatge d'educació musical, plàstica i visual
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.1 matí | DL | 08:30 10:00 | G001 | |
Sem.1 tarda | DL | 18:00 20:00 | ||
Sem.1 matí | DC | 08:30 10:00 | G001 | |
Sem.1 tarda | DC | 18:00 20:00 |
Responsable
Lda. Susana AGUSTIN - sagustin@uic.es
Horari d'atenció
Segons l'horari establert, abans o després de les hores de classes existeixen entre 15 o 30 minuts per realitzar tutories, les quals es realitzaren a petició tant del professorat com de l'alumnat. És millor escriure un mail per concretar dia i hora amb cada professor/ alumn@.
Gràcies
Aquesta matèria té dues parts
1. Didàctica de l'educació Visual i Plàstica (primer semestre)
L’ assignatura dona a conèixer les principals característiques del llenguatge Visual i plàstic, a partir de coneixements teòrics i pràctics, amb la intenció de afavorir i potenciar el gust estètic i les ganes de submergir-se en activitats plàstiques de tota mena. Es farà especial atenció en com mantenir despert el gust per l’art que porten els nens que arriben a la primària i que, per una inadequada formació, acostumen a perdre.
2. Didàctica de la Música (segon semestre)
No es necessiten
1. Assolir un coneixement inicial dels procediments d’expressió plàstica.
2. Assolir recursos per aplicar cadascuna de les tècniques més apropiades per a cada nivell i edat dels alumnes d’educació Primària.
3. Assolir una informació especialitzada de cadascun dels materials, estris i recursos necessaris per cada procediment.
4. Conèixer diversos mètodes d’organització didàctica segons els mitjans disponibles.
5. Desenvolupar la capacitat creativa, aportant noves i variades solucions tan conceptuals com materials.
- El Treball en equip.
- La relació interpersonal a l’aula.
- Gestió i us de la informació.
- Capacitat per adaptar-se a les noves situacions.
- Compromís ètic i moral vers la comunitat educativa.
- Valors ètics i morals professionals.
CEM-54 Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.1. Aprèn cançons, en cas de tenir facilitat per cantar-les, i recursos i promou l’educació auditiva, rítmica i vocal dels infants.
2. Potencia la sensibilitat musical i la forma de transmetre-la (promou la sensibilitat relativa a la creació artística).
3. Comprèn els principis que ajuden en la formació cultural, personal i social de les arts.
4. Desenvolupa i avalua continguts del currículum mitjançant recursos didàctics adequats i promou les competències corresponents als estudiants.
5. Elabora propostes didàctiques que fomenten la percepció i l’expressió musical i la creativitat.
6. Coneix i accepta la influència positiva de la formació artística en la societat.
7. Coneix el currículum escolar de l’educació artística, en els aspectes plàstic, audiovisual i musical.
8. Té recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l’escola.
9. Té una informació detallada de cada un dels materials i eines necessaris per a cada procediment de l’educació visual i plàstica.
10. Comunica i s’expressa de manera correcta en la llengua de l’ensenyament de forma oral i escrita.
11. Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d’aquesta matèria.
12. Integra les noves tecnologies en la tasca educativa.
13. Coneix les competències de la creativitat, l’esperit emprenedor i l’orientació a la qualitat i les aplica sempre en l’actuació amb l’alumnat.
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:CA; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:CA; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:CA; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:CA; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:CA; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 3.0cm 70.85pt 3.0cm; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1466001846; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1272991190 201981967 201981977 201981979 201981967 201981977 201981979 201981967 201981977 201981979;} @list l0:level1 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->
1. EL DIBUIX
2. EL COLOR
3. EL VOLUM
4. EL GRAVAT
5. MANIPULAT DEL PAPER
6. HISTÒRIA DE L’ART
7. ESTRUCTURES
8. DECORACIÓ
9. TEATRE
DIBUIX
-La línea, el traç, els grisos.
-L’encaix, la distribució.
-El dibuix artístic, el dibuix lineal, el dibuix decoratiu, el còmic.
-Els apunts del natural
COLOR
-Teoria del color.
-Color llum i color pigment.
-Cercle cromàtic.
-Colors i sensacions.
-Tècniques pictòriques: Tempera, aquarel·la, ceres , llapis de color, retolador.
PRIMER PARCIAL
VOLUM
-Iniciació al volum.
-Les tres dimensions, sensació de ple.
-El fang.(modelat, assecat, forn)
-La pasta de modelar.
-La plastilina.
-L’escaiola.
-La ceràmica.
EL GRAVAT
Teoria del Gravat. El gravat sobre metall, fusta i pedra.
El linòleum.
L’estampació. Les tintes de gravat. El tòrcul.
Esgrafiats.
La trepa.
Textures.
MANIPULAT DE PAPER
-El paper, el cartró, la cel·lofana.
- El Collage.
-El vitrall.
-Els retallables.
-Folrat de llibres, etc.
HISTORIA DE L’ART
-Teoria de l’Art al llarg del temps.
-Com despertar l’ interès per l’art a Primària.
-Jocs d’art.
-Memory, Trencaclosques, Trivial.
SEGON PARCIAL
ESTRUCTURES
-Manipulat de diferents materials.
-Maquetes.
-Tro quelats.
-Els mòbils.
DECORACIÓ
-Murals.
-Transformació d’un espai.
-Interiorisme.
-Sentit decoratiu.
-La decoració Nadalenca, tardor, primavera, estiu, etc.
TEATRE
-Escenografia i art escènic.
-Il·luminació.
-Vestuari.
-Les màscares, el paper maché.
-Domini de l’espai.
-la caracterització
TERCER PARCIAL
- Cada contingut comença amb teoria on es parlarà tan de la besant tècnica com la conceptual.
- Després es desenvolupa la part pràctica on es treballen les possibilitats que dona cada contingut. (Es pot fer una, dues o totes.
- Tot lo explicat i fet, tan a la teoria com a la pràctica, quedarà reflectit en un dossier que caldrà lliurar periòdicament, on quedaran palesos tot els continguts, (tan els fets per cada alumne com els fets pels altres) amb la finalitat última d’aconseguir un recull d’informació que serà de gran utilitat per a la seva futura vida docent.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | estudi de casos mètode expositiu / lliçó magistral resolució d'exercicis i problemes | classes pràctiques classes teòriques estudi i treball en grup estudi i treball individual / autònom seminaris tallers tutories |
CEM-57 | aprenentatge basat en problemes mètode expositiu / lliçó magistral resolució d'exercicis i problemes | classes pràctiques classes teòriques seminaris tallers tutories |
La presència i participació és necessària i obligatòria en tots els blocs. Per a superar l’assignatura, cal aprovar tots els blocs.
L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumnes: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc. El professor, per avaluar de forma continuada els diferents aspectes parcials, durant el semestre farà servir les qualificacions orientatives A, B, C Insuficient i Deficient com és norma a la Facultat d'Educació. La nota final serà numèrica i globalitzarà tots els blocs.
La avaluació és el resultat del dia a dia en el taller, amb un personal seguiment de les activitats fetes per cada alumne i la revisió del dossier on estaran tots els principis teòrics i un exhaustiu recull de totes les possibilitats tècniques i conceptuals de cada contingut, amb les necessàries imatges explicatives.
H.GOMBRICH, E. , Historia del Arte , Alianza Editorial
URBINA, P.A., Filocalia o amor a la bellesa, Ed. Rialp
REINHARDT, G. Como hacer muñecos de guiñol , Ed. CEAC como hacerlo
HETZEL, G. Máscaras, construcción y decoración, Ed CEAC nuevas ideas.
PARRAMÓN Pintando paisajes a la acuarela, Ed. Parramón , paso a paso
REINDL, R. Como hacer linoleo, Ed CEAC como hacerlo
DELCLAUX, F. El silencio creador, Ed. Rialp
WIDLÖCHER,D. Los dibujos de los niños, Bases para una interpretación psicológica, Ed.Herder
GOLEMAN, D. Inteligencia emocional. Ed. Kairós
RODRIGUEZ, J.L. Las funciones de la imagen en la enseñanza,- semántica i didáctica-
colección -comunicación visual- Ed. Gustavo Gili S.A.
EQUIPO DE EXPERTOS 2100, Curso básico de cerámica al alcance de todos. Ed. Vecchi, S.A.