Assignatura

Literatura Infantil

  • codi 08497
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Didàctic i Disciplinar

Matèria: Ensenyament i aprenentatge de les llengues

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.1 tarda DL 16:00 18:00 D203
 Sem.1 matí DT 10:00 11:30 D203
 Sem.1 tarda DC 16:00 18:00 D203
 Sem.1 matí DJ 10:00 11:30 D203

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura pretén fer conèixer la literatura infantil perquè els futurs mestres disposin dels coneixements i recursos per proposar una educació literària.

Objectius

Conèixer les funcions de la literatura infantil en l'educació primària.

Saber aplicar criteris d'anàlisi i selecció de la literatura infantil i juvenil.

Adquirir nocions fonamentals sobre els gèneres literaris infantils i els seus referents.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-45 - Adquirir formació literària i conèixer la literatura infantil.
  • CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Pren consciència de les funcions de la literatura infantil en l’educació primària.

Té un coneixement prou ampli dels gèneres literaris i autors canònics.

Adopta criteris de valoració de les obres literàries per a infants.

Continguts


Tema 1 Introducció a la literatura infantil i juvenil
      1.1 Concepte i límits
      1.2 Funcions educatives, lúdiques i socials.

Tema 2 Diversitat de codis
      2.1 Edats lectores
      2.2 Text i il•lustració
      2.3 Oralitat i escriptura

Tema 3 Gèneres literaris
      3.1 Narrativa, poesia, teatre: tipologia i participació

Tema 4 Criteris d'anàlisi
      4.1 Eines i procediments d'anàlisi i valoració
      4.2 Fonts d'informació i cerca de materials
      4.3 Selecció de llibres d’un cànon per a la formació literària

Tema 5 La literatura infantil a l’escola
      5.1 Animació a la lectura
      5.2 Biblioteca escolar. TIC

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les metodologies i activitats formatives consisteixen en classes teòriques, aprenentatge cooperatiu, estudi i treball autònom / en grup, i atenció personalitzada als alumnes.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial; està formada per diverses tasques:

1. Introducció a la literatura infantil i juvenil: Prova a classe (15%)

2. Diversitat de codis: Prova a classe (20%)

3. Els gèneres literaris / 4. Criteris d'anàlisi: Treball escrit individual (anàlisi d'un llibre) (35%)

5. La literatura infantil a l’escola: Presentació en grup (activitat d’animació a la lectura) (20%)

Participació (10%)

No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini ni enviats per correu electrònic. Tampoc no es podrà lliurar una feina dues vegades. Les tasques avaluades amb errors greus de llengua es consideraran No Corregides; es podran tornar a presentar però la nota màxima serà un aprovat.

Si no s’assisteix a més d'un 80% de les sessions, es perd el dret a acollir-se a l'avaluació continuada i s'ha de realitzar una prova objectiva al final del semestre. Si no es presenta més del 60% de les activitats i proves de l’avaluació continuada, l’alumne es considera No Presentat i cal que s’avaluï en la prova objectiva del final del semestre.


 

Quadres de competències i de barems de cada competència.

 

CEM-45 - Adquirir formació literària i conèixer la literatura infantil.

Indicador 1: Defineix el concepte de literatura infantil

A: Tracta el tema a fons, amb detalls de la seva complexitat.

B: Tracta tots els aspectes del tema seguint les indicacions donades.

C: Allarga el tema amb repeticions innecessàries, divaga.

D: Barreja diferents temes sense aclarir quin és el principal.

Indicador 2: Coneix autors i obres referents de la literatura infantil i els sap contextualitzar

A: Situa autors i obres canòniques en el seu context cultural i en justifica la rellevància.

B: Coneix referents canònics de la literatura infantil.

C: Coneix el cànon superficialment.

D: No identifica autors i obres.

Indicador 3: Diferencia els gèneres literaris i en sap dir les característiques pròpies

A: Domina les característiques  i els exemples de cada gènere.

B: Coneix suficientment els gèneres.

C: Coneix els gèneres sense diferenciar-los completament.

D: Barreja les característiques de cada gènere.

 

CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.

Indicador 1: Fa ús d’eines i procediments d’anàlisi i valoració

A: Compta amb un ventall gran de recursos i procediments eficients i rellevants.

B: Coneix gran part de recursos i procediments.

C: Fa un ús reduït d’eines i procediments.

D: Ignora la varietat d’eines i procediments.

Indicador 2: Coneix les fonts d’informació i cerca els materials

A: Té desimboltura per consultar les fonts d’informació i els materials.

B: Aprofita les fonts d’informació i els materials seguint les indicacions donades.

C: Coneix algunes fonts d’informació i materials.

D: Desconeix les fonts d’informació i els materials i ignora la importància de conèixer-los.

Indicador 3: Selecciona obres per a la formació literària

A: Té un criteri sòlid de selecció.

B: Té un criteri suficient de selecció.

C: Té un criteri poc sòlid de selecció.

D: Té un criteri poc fonamentat de selecció.

 

Bibliografia i recursos

A.A.D.D (1999). La nova biblioteca escolar. Barcelona: Edicions 62.

A.A.D.D (2002). La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis. Barcelona: ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Aloy, Josep M. (2010). Et diran que llegeixis, Bernat. Berga: Albí.

Bassa i Martín, Ramon (1995). Literatura infantil, missatge educatiu i intervenció sòcio-educativa. Palma: Edicions de la Universitat de les Illes Balears.

Bruant, Sara C (2008). Com explicar contes. Barcelona: Biblària.

Centelles, Jaume (2005). La biblioteca al cor de l’escola. Barcelona: Rosa Sensat.

Colomer, Teresa (1998). La formació del lector literari. Barcelona: Edicions Barcanova.

Colomer, Teresa (1999). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Editorial Síntesis.

Colomer, Teresa (dir.) (2005). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Duran, Teresa; Luna, Marta (2002). Un i un i un... fan cent. Barcelona: La Galera.

Garralón, Ana (2001). Historia portátil de la literatura infantil. Madrid: Anaya.

Gasol, Anna; Arànega, Mercè (2000). Descubrir el placer de la lectura: lectura y motivación lectora. Barcelona: Edebé

Hürlimann, Bettina (1968). Tres siglos de literatura infantil europea. Barcelona: Juventud. (1959, Europäische Kinderbücher in drei Jahrhunderten)

Lluch, Gemma (1998). El lector model en la narrativa per a infants i joves. Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Lluch, Gemma (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Conca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Molist, Pep (2008). Dins del mirall. La literatura infantil explicada als adults. Barcelona: Graó.

Nuño, Fran (2010). Manual de técnicas de animación a la lectura. Córdoba: Berenice.

Rodari, Gianni (2004). Gramàtica de la fantasia. Introducció a l’art d’inventar històries. Barcelona: Columna. (1973, Grammatica della fantasia)

Valriu, Caterina (2010). Història de la literatura infantil i juvenil catalana. Barcelona: La Galera.

 

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00