Assignatura
Didàctica de les Llengües 2
- codi 08498
- curs 3
- període Semestre 1
- tipus OB
- credits 6
Mòdul: Didàctic i Disciplinar
Matèria: Ensenyament i aprenentatge de les llengues
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Horari | grup A | | Sem.1 matí | DL | 08:30 10:00 | D203 | | Sem.1 tarda | DT | 16:00 18:00 | | | Sem.1 matí | DC | 08:30 10:00 | D203 | | Sem.1 tarda | DJ | 16:00 18:00 | | |
|
Professorat
Presentació
Aquesta assignatura pretén donar les bases que permetin als futurs ensenyants una intervenció didàctica centrada en l’alumnat i els seus processos d’aprenentatge. Es posarà especial atenció en la correlació teoria-pràctica per tal de fer comprendre el rerefons metodològic i científic que justifiqui la intervenció i l’aplicació didàctica en l’àrea de Llengua.
Els processos d’ensenyament/aprenentatge s'entenen com a processos actius i recíprocament interactius, en què el professor adopta el paper de coordinador al mateix temps que es reforça el seu paper com innovador de la pràctica educativa basada en el treball en equip, l’estudi i la recerca.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
CEM-46 Conèixer el currículum escolar de les llengües i la literatura.
CEM-47 Parlar, llegir i escriure correctament i adequadament en les llengües oficials de la comunitat autònoma corresponent ?català i castellà.
CEM-48 Conèixer el procés daprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
CEM-49 Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.
CEM-51 Afrontar situacions daprenentatge de llengües en contextos multilingües i multiculturals.
CEM-53 Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents als estudiants.
CET-1 responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. tenir habilitats i coneixements per manegar els processos de grup i la comunicació per aconseguir una bona col·laboració amb l'alumnat i entre l'alumnat.
CET-2 responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
CET-3 expert en la matèria donada i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements i les habilitats suficients sobre la matèria que ensenya i saber quins mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un gran entorn d'aprenentatge, on l'alumnat pugui aprendre el bagatge cultural que necessita per viure en societat i aconseguir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
CET-4 responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
CET-5 col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessàries per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com a les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
CET-6 col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
CET-7 foment de la responsabilitat referent al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
CG-01 integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
CG-02 comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament - català i castellà -, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el marc comú europeu de referència per a les llengües.
CG-04 promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
CG-09 conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
CG-10 conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
CG-11 conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis.
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tracte a l’escola.
5. Coneix, comprèn i relaciona les habilitats lingüístiques amb les competències que marca el currículum actual.
6. Programa l’àrea de llengua i literatura partint de les competències marcades en el currículum de primària i s’orienta a la qualitat.
7. Estableix criteris i sistemes d’avaluació de l’àrea.
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment d’escriptura i de lectura.
9. Coneix i aplica recursos didàctics existents per a l’àrea de forma creativa.
10. Estableix plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.
Continguts
- Les habilitats lingüístiques: llengua oral i llengua escrita
- De les habilitats lingüístiques a les competències de l'Àrea de Llengua i Literatura a Primària
- Programació de l'Àrea de Llengua i Literatura
- L'avaluació en l'Àrea de Llengua i Literatura
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|
CEM-46 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CET-7 CG-01 CG-10 CG-11 | estudi de casos resolució d'exercicis i problemes
| seminaris tallers
|
CEM-47 CET-1 CET-2 CET-6 CG-02 | aprenentatge basat en problemes
| classes pràctiques
|
CEM-48 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CET-7 CG-02 CG-11 | aprenentatge orientat a projectes
| tutories
|
CEM-49 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CET-7 CG-01 CG-04 CG-10 CG-11 | estudi de casos resolució d'exercicis i problemes
| seminaris tallers
|
CEM-51 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-04 CG-10 | aprenentatge cooperatiu
| estudi i treball en grup
|
CEM-53 CET-2 CET-3 CET-4 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 | aprenentatge orientat a projectes
| estudi i treball individual / autònom
|
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
En el marc dels estudis de Grau, l'avaluació és continuada. La informació que arriba a l'alumnat és de caràcter qualitatiu (Excel·lent, Notable, Aprovat i No Aprovat). La nota final numèrica que atorga el professorat serà el fruit de les competències demostrades, i de tota una sèrie de variables que s'hauran tingut en compte:
-
Participació
-
Interès i seguiment
-
Treballs individuals
-
Treballs en grup
-
Exercicis i proves
-
Domini de la competència comunicativa
-
Aprofundiment en els conceptes
-
Puntualitat en el lliurament
-
etc.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|
1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis. | proves objectives
|
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tracte a lescola. | proves objectives
|
5. Coneix, comprèn i relaciona les habilitats lingüístiques amb les competències que marca el currículum actual. | treballs i projectes presentacions orals
|
6. Programa làrea de llengua i literatura partint de les competències marcades en el currículum de primària i sorienta a la qualitat. | presentació d'un treball
|
7. Estableix criteris i sistemes davaluació de làrea. | treballs i projectes
|
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment descriptura i de lectura. | disseny d'activitats
|
9. Coneix i aplica recursos didàctics existents per a làrea de forma creativa. | disseny d'activitats
|
10. Estableix plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor. | disseny d'activitats
|
Material didàctic