Pràctiques Escolars II
Mòdul: Pràcticum
Matèria: Pràctiques escolars
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es
Horari d'atenció
Els seminaris obligatoris estan establerts. Els tutors concretaran l'hora i l'aula. Es poden fer consultes concretes via mail i tutories a petició dels estudiants o del tutor.
Les Pràctiques Escolars II s'ubiquen en el segon semestre del tercer curs dels estudis de Grau en Educació Primària.
La càrrega lectiva de l'assignatura és de 18 crèdits ECTS que suposa una dedicació d'unes 360 hores distribuïdes entre la visita prèvia al centre, l'estada a les pràctiques externes i l'assistència als seminaris amb el tutor/a de la universitat que tenen caràcter obligatori i l'elaboració individual del treball.
La modalitat de pràctiques és la d'intervenció acompanyada i durant la seva estada els alumnes tindran l'oportunitat de relacionar la teoria apresa durant el curs amb la pràctica i l'experiència visculda a l'aula. A banda de realitzar observacions a les àrees de matemàtiques, llengua i ciències, hauran d'elaborar una unitat didàctica ajustada a la normativa curriular i a les necessitats del centre i posteriorment, l'hauran d'implementar a l'aula reflexionant i valorant després la seva intervanció i les aportacions de l'experiència viscuda.
El periode de pràctiques per al curs 2013-2014 és del 31 de març al 21 de maig de 2014 en horari escolar del centre. Una excepció de l'horai la tenen els estudaints als quals se'ls va concedir, en el termini establert, un pla d'adaptació d'horari de les pràctiques -opció 1 o opció 2- que han elaborat un calendari amb el vist-i-plau del tutor/a de la universitat, d'acord amb la normativa recollida en el Manual del Pràcticum de la Facultat d'Educació de la UIC)
Cal haver realitzat l'assignatura de Pràctiques Escolars I i les assignatures del 3r curs vinculades a les tres àrees d'observació (llengua, matemàtiques i ciències).
Les Pràctiques Escolars II de modalitat d'intervenció acompanyada tenen per
finalitat dur a terme observacions i intervencions puntuals a l'aula amb el suport i la
supervisió del tutor del centre i el seguiment i reflexió del tutor de la universitat i disseny de
la unitat de programació, que aplicarà a l’aula.
10. Es comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.
11. És capaç d’expressar la informació mitjançant taules i gràfics clars en què destaca la informació rellevant.
12. Integra amb coherència les diverses perspectives, fonts, dimensions teòriques per analitzar la realitat.
13. Generalitza amb precaució i sentit crític a partir de les observacions.
14. Reconeix la responsabilitat d’actors múltiples en els problemes, valorant i jutjant les implicacions de considerar-ne un o un altre com a referència per analitzar rols i problemes.
15. Es fa preguntes indagant en la realitat, formula els seus propis judicis i valoracions a partir de la reflexió sistemàtica, mostrant així un procés de creixement personal.
16. Emet judicis en funció de criteris interns (consistència, coherència, congruència, fiabilitat, etc.) i els fa servir com a fonament de les argumentacions.
17. Mostra un procés d’identificació i superació de les seves pròpies concepcions prèvies a partir de la reflexió, que li permet afrontar situacions pròpies de bloqueig mental.
18. Representa el seu raonament d’una manera completa i amb una organització que reflecteix l’estructura del seu pensament.
19. Es planteja que existeixen diverses maneres de resoldre els problemes i proposa solucions innovadores.
20. Transmet a d’altres les noves idees generades i les fa entenedores.
21.Manté una progressió en l’aprofundiment i el desenvolupament de la seva tasca, que es reflecteix en una implicació i profunditat personals.
22. Revisa sistemàticament l’ús de recursos, en funció dels objectius, en quin punt es troba, i pren decisions ajustant el seu pla d’acció per millorar-ne l’eficàcia.
Relació teoria- pràctica
Observació com a tècnica de recollida de dades
Descripcio i anàlisi interpretativa de les dades recollides
Disseny d'unitats didàctiques
Implementació d'unitats didàctiques
Reflexió
Els coneixements rebuts a les assignatures de didàctica general, llengua, matemàtiques i ciències serviran als alumnes per realitzar i interpretar les observacions fetes a l'aula.
Cal fer ús dels materials de les assignatures per elaborar el treball de pràctiques.
La metodologia de les pràctiques inclou:
S: Seminaris a la universitat
PE: Pràctiques Externes al centre
ETI: Estudi i treball individual
T: Tutories individuals
Abans de les pràctiques:
Abans del seminari previ des de secretaria de pràctiques i coordinació es lliuraran els documents que els estudiants hauran d'entregar al centre abans d'iniciar la seva estada de pràctiques. Per aquest motiu, una vegada l'estudiant tingui la documentació correcta en mà, haurà de trucar al centre (mirar dades a l'excel adjuntat des de secretaria), per demanar dia i hora d'entrevista prèvia. En aquesta entrevista que ha de ser abans de l'inici de l'estada, l'estudiant lliurarà la documentació al centre i es quedarà només amb dues de les còpies dels annexos signades (una per a l'estudiant i l'altre per lliurar al tutor de la universitat el dia del seminari previ).
Aquest sobre amb la documentació inclou:
Durant les pràctiques:
Els estudiants hauran de:
Cronograma orientatiu distribució tasques durant el període de pràctiques
1ª i 2ª SETMANA:
3ª i 4ª SETMANA:
5ª I 6ª SETMANA:
Després de les pràctiques:
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-62 CEM-63 CEM-64 CEM-65 CEM-66 CET-2 CET-3 CG-01 CG-02 CG-03 CG-09 | aprenentatge orientat a projectes contracte d'aprenentatge estudi de casos | classes pràctiques classes teòriques estudi i treball en grup pràctiques externes seminaris tallers tutories |
L'avaluació de les pràctiques anirà dirigida a constatar en quina mesura han estat assolides les competències seleccionades. La funció d'avaluar és pròpia del professor/a-tutor/a de la Universitat i del mestre/a-tutor/a de l'escola.
L'avaluació formativa (qualitativa) permet establir un perfil d'actuació del futur mestre i ens mostra quina és la seva evolució. L'avaluació sumativa serà el resultat final i serveix per valor globalment l'activitat de les pràctiques i determinar la qualificació que constarà a les actes.
Les pràctiques s’avaluaran a partir de:
Característiques:
Extensió de la memòria: Entre 30 i 35 pàgines. Els annexos a banda Idioma: Català
Seminari previ: 26 - 27 de març de 2014
Seminari posterior a les pràctiques: 26 - 27 de maig de 2014
Lliurament de la memòria als tutors: 5-6-14
LLiurament memòria corregida i introducció de notes 19-6-14
Revisió d'avaluació: 19-6-14
Tancament d'actes: 19-6-14
S'avaluarà als alumnes d'acord amb els criteris establerts a la resta de les assignatures.
Recordeu:
Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:
La nota global serà numèrica
Les assignacions de MH (Matrícules d'honor) suposen una menció especial que implica l'excel·lència a nivell de forma i de contingut de l'avaluacio de pràctiques en el seu conjunt (seminaris, treball presentat, full d'avaluació del tutor/a de centre). Les proposa el tutor/a de la universitat en base a aquests criteris i mai a petició dels estudiants.
Les MH no es poden assignar directament a l'aplicatiu. Caldrà presentar-les prèviament i de manera justificada a la Comissió de Pràctiques (data límit 11 de juny de 2013) perquè el número d'assignacions és limitat.
CELA, J. i PALOU, J.(2008). Va de mestres. Carta als mestres que comencen. Col·lecció testimonis. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat.
CELA, J.(2001) Calaix de mestre. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat. ISBN:84-891 149-95-X.
FUSTER, C. (2005). La volta a l'escola en vuitanta mons. Col·lecció testimonis. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
PUIG. JM. (1999). Feina d'educar. Barcelona: Edicions 62. Rosa Sensat.