Assignatura

Pràctiques Escolars II

  • codi 08500
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus PR
  • credits 18

Mòdul: Pràcticum

Matèria: Pràctiques escolars

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es

Horari d'atenció

Els seminaris obligatoris estan establerts. Els tutors concretaran l'hora i l'aula. Es poden fer consultes concretes via mail i tutories a petició dels estudiants o del tutor.

Presentació

Les Pràctiques Escolars II s'ubiquen en el segon semestre del tercer curs dels estudis de Grau en Educació Primària.

La càrrega lectiva de l'assignatura és de 18 crèdits ECTS que suposa una dedicació d'unes 360 hores distribuïdes entre la visita prèvia al centre, l'estada a les pràctiques externes i l'assistència als seminaris amb el tutor/a de la universitat que tenen caràcter obligatori i l'elaboració individual del treball.

La modalitat de pràctiques és la d'intervenció acompanyada i durant la seva estada els alumnes tindran l'oportunitat de relacionar la teoria apresa durant el curs amb la pràctica i l'experiència visculda a l'aula. A banda de realitzar observacions a les àrees de matemàtiques, llengua i ciències, hauran d'elaborar una unitat didàctica ajustada a la normativa curriular i a les necessitats del centre i posteriorment, l'hauran d'implementar a l'aula reflexionant i valorant després la seva intervanció i les aportacions de l'experiència viscuda.

El periode de pràctiques per al curs 2013-2014 és del 31 de març al 21 de maig de 2014 en horari escolar del centre. Una excepció de l'horai la tenen els estudaints als quals se'ls va concedir, en el termini establert, un pla d'adaptació d'horari de les pràctiques -opció 1 o opció 2- que han elaborat un calendari amb el vist-i-plau del tutor/a de la universitat, d'acord amb la normativa recollida en el Manual del Pràcticum de la Facultat d'Educació de la UIC)

Requisits previs

Cal haver realitzat l'assignatura de Pràctiques Escolars I i les assignatures del 3r curs vinculades a les tres àrees d'observació (llengua, matemàtiques i ciències).

Objectius

Les Pràctiques Escolars II de modalitat d'intervenció acompanyada tenen per
finalitat dur a terme observacions i intervencions puntuals a l'aula amb el suport i la
supervisió del tutor del centre i el seguiment i reflexió del tutor de la universitat i disseny de
la unitat de programació, que aplicarà a l’aula.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-63 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, i dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima a d'aula que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CEM-64 - Controlar i fer el seguiment del procés educatiu i, en particular, del d'ensenyament-aprenentatge, mitjançant el domini de les tècniques i estratègies necessàries.
  • CEM-65 - Relacionar teoria i pràctica amb la realitat de l'aula i del centre.
  • CEM-66 - Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuant i reflexionant des de la pràctica.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Planifica el procés d’ensenyament i aprenentatge de manera transversal, disciplinària i interdisciplinària.
  2. Planifica i adapta les tècniques i estratègies d’acord amb les necessitats contextuals generades a l’aula i les necessitats educatives dels estudiants.
  3. Identifica dificultats d’aprenentatge i dissenya activitats i ajuts adequats per resoldre-les, adaptant les intervencions a les necessitats de l’alumnat i al context.
  4. Genera alternatives innovadores i originals en la manera d’enfocar les situacions.
  5. Fa ús de formes d’organització, suports didàctics i materials educatius d’acord amb els objectius i les activitats d’aprenentatge.
  6. Té un coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres.
  7. Treballa per al desenvolu
  8. Gestiona un grup classe amb eficàcia tenint en compte la diversitat de l’alumnat.
  9. pament de la seva competència d’una forma sistemàtica sobre la base d’una bona anàlisi de les competències.
  10. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d’ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l’ensenyament i en el desenvolupament professional.

10. Es comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.

11. És capaç d’expressar la informació mitjançant taules i gràfics clars en què destaca la informació rellevant.

12. Integra amb coherència les diverses perspectives, fonts, dimensions teòriques per analitzar la realitat.

13. Generalitza amb precaució i sentit crític a partir de les observacions.

14. Reconeix la responsabilitat d’actors múltiples en els problemes, valorant i jutjant les implicacions de considerar-ne un o un altre com a referència per analitzar rols i problemes.

15. Es fa preguntes indagant en la realitat, formula els seus propis judicis i valoracions a partir de la reflexió sistemàtica, mostrant així un procés de creixement personal.

16. Emet judicis en funció de criteris interns (consistència, coherència, congruència, fiabilitat, etc.) i els fa servir com a fonament de les argumentacions.

17. Mostra un procés d’identificació i superació de les seves pròpies concepcions prèvies a partir de la reflexió, que li permet afrontar situacions pròpies de bloqueig mental.

18. Representa el seu raonament d’una manera completa i amb una organització que reflecteix l’estructura del seu pensament.

19. Es planteja que existeixen diverses maneres de resoldre els problemes i proposa solucions innovadores.

20. Transmet a d’altres les noves idees generades i les fa entenedores.

21.Manté una progressió en l’aprofundiment i el desenvolupament de la seva tasca, que es reflecteix en una implicació i profunditat personals.

22. Revisa sistemàticament l’ús de recursos, en funció dels objectius, en quin punt es troba, i pren decisions ajustant el seu pla d’acció per millorar-ne l’eficàcia.


Continguts

Relació teoria- pràctica

Observació com a tècnica de recollida de dades

Descripcio i anàlisi interpretativa de les dades recollides

Disseny  d'unitats didàctiques 

Implementació d'unitats didàctiques

Reflexió

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els coneixements rebuts a les assignatures de didàctica general, llengua, matemàtiques i ciències serviran als alumnes per realitzar i interpretar les observacions fetes a l'aula.

Cal fer ús dels materials de les assignatures per elaborar el treball de pràctiques.

La metodologia de les pràctiques inclou:

S: Seminaris a la universitat

PE: Pràctiques Externes al centre

ETI: Estudi i treball individual

T: Tutories individuals

Abans de les pràctiques:

Abans del seminari previ des de secretaria de pràctiques i coordinació es lliuraran els documents que els estudiants hauran d'entregar al centre abans d'iniciar la seva estada de pràctiques. Per aquest motiu, una vegada l'estudiant tingui la documentació correcta en mà, haurà de trucar al centre (mirar dades a l'excel adjuntat des de secretaria), per demanar dia i hora d'entrevista prèvia. En aquesta entrevista que ha de ser abans de l'inici de l'estada, l'estudiant lliurarà la documentació al centre i es quedarà només amb dues de les còpies dels annexos signades (una per a l'estudiant i l'altre per lliurar al tutor de la universitat el dia del seminari previ).

Aquest sobre amb la documentació inclou:

  • 3 còpies dels annexos de conveni de pràctiques amb el nom del centre de pràctiques, les dades de l'estudiant i el període de pràctiques.
  • 1 carta de presentació per al director/a del centre, cap d'estudis, coordinadora o la persona designada pel centre.
  • 1 full amb les dades del tutor de l'estudiant a la universitat per posar-s’hi en contacte
  • 1 sobre amb el full d'avaluació per al tutor del centre.
  • 1 full amb el guió base.

Durant les pràctiques:

Els estudiants hauran de:

  • Complir amb el seu període i horari de pràctiques que està recollit en els annexos de la documentació.
  • Avisar al centre i al tutor de la universitat en cas de malaltia o absència que hauran de justificar.
  • Respectar la normativa vigent en el centre.
  • Assegurar-se que la documentació lliurada el dia de l'entrevista (GUIÓ i Dades del tutor/a UIC) hagi arribat al tutor/a del centre.
  • Posar-se d'acord amb el tutor del centre per parlar del tipus d'unitat de programació que podran implementar (mínim una setmana).
  • Recollir les següents dades del tutor del centre i enviar-les per mail al seu tutor/a de la universitat: NOM COMPLET I CURS , MAIL, TELÈFON DE CONTACTE I DISPONIBILITAT PER PODER LOCALITZAR-LO/LA. Enviar aquestes dades el primer dia de pràctiques al tutor/a de la universitat via mail.
  • Contactar amb el tutor/a de la universitat via mail per comunicar-li dubtes o possibles problemes.

Cronograma orientatiu distribució tasques durant el període de pràctiques

1ª i 2ª SETMANA:

  1. Observació feta a l'aula en base a les indicacions del guió i identificar els trets distintius de l'aula i dels alumnes que us ha de permetre recollir pistes per planificar la UP.
  2. Planificació de la UP de comú acord amb els tutors i d’acord amb el guió de pràctiques.
  3. Participar en les activitats d'aula.
  4. Contactar amb el tutor/a de la UIC per possibles dubtes o comentaris respecte les pràctiques

3ª i 4ª SETMANA:

  1. Intervenció a l'aula i valoració de la intervenció.
  2. Participar en les activitats d'aula.
  3. Contactar amb el tutor/a de la UIC per possibles dubtes o comentaris respecte les pràctiques

5ª I 6ª SETMANA:

  1. Completar els apartats del guió que no han estat encara elaborats.
  2. Participar en les activitats d'aula.
  3. Contactar amb el tutor/a de la UIC per possibles dubtes o comentaris respecte les pràctiques

Després de les pràctiques:

  • Assistir i participar activament en el seminari posterior de traspàs de la informació amb el tutor/a de la universitat.
  • Lliurar el treball de pràctiques en la data establerta. El treball ha d'incloure el sobre tancat amb el full d'avaluació del tutor del centre que li han d'haver lliurat el darrer dia de les pràctiques.
  • Assistir a la tutoria individual una vegada corregit el treball (data proposada pel tutor/a de la universitat).

 

 

 

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-62 CEM-63 CEM-64 CEM-65 CEM-66 CET-2 CET-3 CG-01 CG-02 CG-03 CG-09 aprenentatge orientat a projectes
contracte d'aprenentatge
estudi de casos
classes pràctiques
classes teòriques
estudi i treball en grup
pràctiques externes
seminaris tallers
tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de les pràctiques anirà dirigida a constatar en quina mesura han estat assolides les competències seleccionades. La funció d'avaluar és pròpia del professor/a-tutor/a de la Universitat i del mestre/a-tutor/a de l'escola.

L'avaluació formativa (qualitativa) permet establir un perfil d'actuació del futur mestre i ens mostra quina és la seva evolució. L'avaluació sumativa serà el resultat final i serveix per valor globalment l'activitat de les pràctiques i determinar la qualificació que constarà a les actes.

Les pràctiques s’avaluaran a partir de:

  • L’informe del tutor de la institució educativa, (basat en les actituds i aptituds de l’alumne). 15%. El full d'avaluació del tutor de les aules hospitalarès on es realitzen projectes solidaris és diferents del full d'valuació general
  • Entrevista entre tutors 10%
  • La participació activa en els diferents seminaris. 15%
  • La qualitat de la memòria presentada. 60%
  • La nota final de pràcticum apareixerà, oficialment, amb les notes del tercer trimestre. No obstant, cada tutor facilitarà la nota el dia del  lliuramwnt individual.

 

Característiques:

Extensió de la memòria: Entre 30 i 35 pàgines. Els annexos a banda Idioma: Català

Seminari previ: 26 - 27 de març de 2014

Seminari posterior a les pràctiques: 26 - 27 de maig de 2014

Lliurament de la memòria als tutors: 5-6-14

LLiurament memòria corregida i introducció de notes 19-6-14

Revisió d'avaluació: 19-6-14

Tancament d'actes: 19-6-14

S'avaluarà als alumnes d'acord amb els criteris establerts a la resta de les assignatures.

Recordeu:

Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:

  • Excel·lent (9-10)
  • Notable (7-8,9)
  • Aprovat (5-6.9)
  • Insuficient (3-4.9)
  • Deficient (0-2.9)
  • NC - No corregit. Cal repetir-ho per defectes greus de forma. Els alumnes tenen una setmana per fer la correcció del treball i només podran obtenir APROVAT en la segona correcció

La nota global serà numèrica

 

Les assignacions de MH (Matrícules d'honor) suposen una menció especial que implica l'excel·lència a nivell de forma i de contingut de l'avaluacio de pràctiques en el seu conjunt (seminaris, treball presentat, full d'avaluació del tutor/a de centre). Les proposa el tutor/a de la universitat en base a aquests criteris i mai a petició dels estudiants.

Les MH no es poden assignar directament a l'aplicatiu. Caldrà presentar-les prèviament i de manera justificada a la Comissió de Pràctiques (data límit 11 de juny de 2013) perquè el número d'assignacions és limitat.

Bibliografia i recursos

CELA, J. i PALOU, J.(2008). Va de mestres. Carta als mestres que comencen. Col·lecció testimonis. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat.

CELA, J.(2001) Calaix de mestre. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat. ISBN:84-891 149-95-X.

FUSTER, C. (2005). La volta a l'escola en vuitanta mons. Col·lecció testimonis. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.

PUIG. JM. (1999). Feina d'educar. Barcelona: Edicions 62. Rosa Sensat.

Material didàctic

      Materials
            Bibliografia referenciesbibliografiques.doc 
            Calendari seminaris i pràctiques calendaripractiquesescolarsii12-13.doc 
            Documents centre documentsperalcentre.docx 
            Full avaluació tutors centres formadors fullavalaluaciotutorcentreei-ep.docx 
            Guió de treball guioepp212-13-1.doc 
            Llista Alumnes-Escoles alumnesescolespractiquesii.xlsx 
            Manual Prácticum Grau Educació FdE manualpracticumfde12-13cast..pdf 
            Orientacions presentació treballs orientacionspresentaciotreballsdef.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00