Assignatura

Pràctiques Escolars 3

  • codi 08501
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus PR
  • credits 24

Mòdul: Pràcticum

Matèria: Pràctiques escolars

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es

Horari d'atenció

L'horari d'atenció a l'alumnat corre a càrrec del tutor o la tutora de la universitat, que el comunicarà als seus alumnes de tutoria.

Els estudiants han de dirigir les seves consultes al tutor/a de pràctiques en primera instància. El tutor/a es posarà en contacte amb coordinació o secretaria de pràctiques, si cal, per poder donar resposta a les consultes.

Els seminaris obligatoris previs i posteriors a les pràctiques es realitzen en els dies establerts en el calendari.

 

Presentació

Les Pràctiques Escolars III són pràctiques de modalitat d'intervenció autònoma que els estudiants realitzen durant el segon semestre de quart curs (8è dels estudis).

Tenen una càrrega lectiva de 24 crèdits i la seva finalitat és l'observació i la intervenció a l'aula que permetin l'assoliment i el desenvolupamment de competències treballades des de la facultat.

D'acord amb la normativa vigent dels estudis de Grau en Educació, les pràctiques es realitzen en centres públics o concertats acreditats pel DEGC. També poden realitzar-se en centres i institucions amb conveni privat amb la FdE de la UIC i poden incloure centres de Catalunya, de fora de Catalunya i de l'estranger.

Període de pràctiques curs 2013-14:  Des del 3 de febrer fins al 14 de març i des del 24 de març fins al 9 de maig de 2014 en horari lectiu del centre (matí i tarda).

La setmana del 17 al 21 de març no hi ha pràctiques. Aquesta setmana es reserva per fer seminaris amb els tutors i altres reunions.

Requisits previs

Haver superat les Pràctiques Escolars I i II i haver cursat les assignatures de la menció corresponent.

Objectius

  1. Observar la realitat de l'aula de pràctiques. 
  2. Recollir dades de la pràctica per crear nou coneixement.
  3. Recollir informació rellevant d'aspectes treballats a la menció.
  4. Dissenyar una proposta d'innovació a l'aula vinculada a la menció.
  5. Elaborar un diari de pràctiques que reculli aspectes rellevants de les pràctiques
  6. Relacionar la teoria amb la pràctica.
  7. Dissenyar i dur a terme una intervenció a l'aula de caire generalista.
  8. Valorar la seva intervenció a l'aula.
  9. Conèixer l'organització del centre (organigrama, plans desenvolupats i reunions).

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-09 - Conèixer i abordar situacions escolars en contextos multiculturals.
  • CEM-11 - Conèixer i aplicar experiències innovadores en l'educació primària.
  • CEM-62 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-63 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, i dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima a d'aula que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CEM-64 - Controlar i fer el seguiment del procés educatiu i, en particular, del d'ensenyament-aprenentatge, mitjançant el domini de les tècniques i estratègies necessàries.
  • CEM-65 - Relacionar teoria i pràctica amb la realitat de l'aula i del centre.
  • CEM-66 - Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuant i reflexionant des de la pràctica.
  • CEM-67 - Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació que es puguin establir en un centre.
  • CEM-68 - Regular els processos d'interacció i comunicació en grups d'estudiants de 6 a 12 anys.
  • CEM-69 - Conèixer formes de col·laboració amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els Resultats d'Aprenentatge (RA) estan vinculats a les competències anteriors. Seran avaluats pel tutor del centre i pel tutor de la universitat. Per part del centre s'avaluaran RA vinculats a la relació amb el centre, la relació directa amb els alumnes, la relació amb el grup classe, amb la resta de professorat i amb e centre i la seva intervenció dirigida al grup-classe (full avaluació tutor del centre). El tutor/a de la universitat avaluarà RA vinculats als diferents punts del guió de treball que s'especificaran també en una graella d'avaluació.   En conjunt els RA avaluats són els següents:   RA2:Gestiona un grup classe amb eficàcia tenint en compte la diversitat de l’alumnat. Estableix relacions d’empatia amb l’alumnat i l’equip docent RA 4:Planifica i adapta les tècniques i estratègies d’acord amb les necessitats contextuals generades a l’aula i les necessitats educatives dels estudiants. RA-7:Identifica dificultats d’aprenentatge i dissenya activitats i ajuts adequats per resoldre-les, adaptant les intervencions a les necessitats de l’alumnat i al context RA-8:Genera alternatives innovadores i originals en la manera d’enfocar les situacions. RA-11:Fa ús de formes d’organització, suports didàctics i materials educatius d’acord amb els objectius i les activitats d’aprenentatge. RA-14:Coopera amb l’equip del centre i els diferents agents socials en la visió dels objectius educatius de l’escola. RA- 17:Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d’ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l’ensenyament i en el desenvolupament professional. RA-18:Es comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita RA-19:Explica el significat de l’anàlisi de dades recollides en els registres d’observació i és capaç de deduir-ne les conclusions. RA-20:És capaç d’expressar la informació mitjançant taules i gràfics clars en què destaca la informació rellevant. RA-0:És capaç d’expressar informació rellevant en base a les seves reflexions. RA-21:Integra amb coherència les diverses perspectives, fonts, dimensions teòriques per analitzar la realitat. RA-22:Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte en què aplica els continguts que li permeten aconseguir els objectius. RA-0: Transmet, amb eficàcia, lliçons rellevants apreses per adaptar-se a la situació i en conseqüència millorar-la. RA-23:Generalitza amb precaució i sentit crític a partir de les observacions. RA-25:Es fa preguntes indagant en la realitat, formula els seus propis judicis i valoracions a partir de la reflexió sistemàtica, mostrant així un procés de creixement personal. RA-26:Participa constructivament en els debats, contribuint a la construcció d’una reflexió rica i compartida.  RA- 28:Mostra un procés d’identificació i superació de les seves pròpies concepcions prèvies a partir de la reflexió i l'argumentació.  RA-29:Representa el seu raonament d’una manera completa i amb una organització que reflecteix l’estructura del seu pensament. R-30:Es planteja que existeixen diverses maneres de resoldre els problemes i proposa solucions innovadores. RA-31:Transmet a d’altres les noves idees generades i les fa entenedores. RA-34:Manté una progressió en l’aprofundiment i el desenvolupament de la seva tasca, que es reflecteix en una implicació i profunditat personals. RA-35:Integra amb efectivitat els àmbits interpersonals i academicoprofessionals. RA-0: Fa ús de recursos bibliogràfics rellevants i els reflecteix a la bibliografia

Continguts

Observació a l'aula.

Ús del diari i de la pauta d'observació per a la recollida d'informació.

Reflexió i argumentació. 

Intervenció a l'aula.

Funcionament del centre.

Valoració i argumentació  justificada.

 


Tema  COORDINACIÓ
      . Pràcticum Pla d'acollida
      . Manual normativa Pràcticum
      . Guió base i annexos

Tema  SECRETARIA
      . LListat alumnes-escoles
      . LListat dades centres
      . Documentació centres

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia de les pràctiques inclou:

S: Seminaris a la universitat

PE: Pràctiques Externes al centre

ETI: Estudi i treball individual

T: Tutories individuals

Abans de les pràctiques:

Abans del seminari previ des de secretaria de pràctiques i coordinació es lliuraran els documents que els estudiants hauran d'entregar al centre abans d'iniciar la seva estada de pràctiques. Per aquest motiu, una vegada l'estudiant tingui la documentació correcta en mà, haurà de trucar al centre (mirar dades a l'excel adjuntat des de secretaria), per demanar dia i hora d'entrevista prèvia. En aquesta entrevista que ha de ser abans de l'inici de l'estada, l'estudiant lliurarà la documentació al centre i es quedarà només amb dues de les còpies dels annexos signades (una per a l'estudiant i l'altre per lliurar al tutor de la universitat el dia del seminari previ).

Aquest sobre amb la documentació inclou:

  • 3 còpies dels annexos de conveni de pràctiques amb el nom del centre de pràctiques, les dades de l'estudiant, els objectius, les activitats i el període de les pràctiques.
  • 1 carta de presentació per al director/a del centre, cap d'estudis, coordinadora o la persona designada pel centre.
  • 1 full amb les dades del tutor/a de l'estudiant a la universitat. 
  • 1 sobre amb el full d'avaluació per al tutor del centre.
  • 1 full amb el guió base de les PE III.

Durant les pràctiques:

Els estudiants hauran de:

  • Complir amb el seu període i horari de pràctiques que està recollit en els annexos de la documentació.
  • Avisar al centre i al tutor de la universitat en cas de malaltia o absència que hauran de justificar.
  • Respectar la normativa vigent en el centre.
  • Assegurar-se que la documentació lliurada el dia de l'entrevista (GUIÓ i Dades del tutor/a UIC) hagi arribat al tutor/a del centre.
  • Posar-se d'acord amb el tutor del centre per parlar del tipus d'intervenció que hauran de dur a terme a l'aula (veure cronograma orientatiu de les pràctiques).
  • Recollir les següents dades del tutor del centre i enviar-les per mail al seu tutor/a de la universitat: NOM COMPLET I CURS, MAIL, TELÈFON DE CONTACTE I DISPONIBILITAT HORÀRIA per poder contactar o fer la visita al centre. 
  • Enviar les dades anteriors el primer dia de pràctiques al tutor/a de la universitat via mail.
  • Contactar amb el tutor/a de la universitat via mail per comunicar-li dubtes o possibles problemes.

Alumnes. Cronograma orientatiu distribució tasques durant el període de pràctiques

MES DE FEBRER

  1. Observació participant a l'aula en base a les indicacions del guió i vinculada a la menció per identificar els trets distintius de l'aula i dels alumnes que us ha de permetre recollir pistes per planificar la intervenció.
  2. Planificació de la intervenció de comú acord amb els tutors i d’acord amb el guió de pràctiques.
  3. Elaboració del diari de pràctiques setmanal que vinculi aspectes rellevants de la pràctica amb la teoria apresa.
  4. Participar en les activitats d'aula.

MES DE MARÇ

  1. Observació participant a l'aula.
  2. Intervenció a l'aula i valoració/reflexió de la intervenció.
  3. Elaboració del diari de pràctiques setmanal que vinculi aspectes rellevants de la pràctica amb la teoria apresa.
  4. Participar en les activitats d'aula.

MES D'ABRIL/MAIG

  1. Completar els apartats del guió que no han estat encara elaborats.
  2. Elaboració del diari de pràctiques setmanal que vinculi aspectes rellevants de la pràctica amb la teoria apresa.
  3. Participar en les activitats d'aula.

Després de les pràctiques:

  • Assistir al seminari posterior de traspàs de la informació amb el tutor/a de la universitat.
  • Lliurar el treball de pràctiques en la data establerta al tutor/a de la universitat. El treball ha d'incloure el sobre tancat amb el full d'avaluació del tutor del centre que li han d'haver lliurat el darrer dia de les pràctiques.
  • Assistir a la tutoria individual una vegada corregit el treball (data proposada pel tutor/a de la universitat durant la setmana establerta).

(Per normativa legal el treball de pràctiques no es pot lliurar a l'estudiant i queda dipositat durant un any a la universitat. Un cop corregit i mostra't als estudiants el tutor/a de la universitat l'ha de lliurar a secretaria).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assignatura consta de diferents parts:

  • Seminaris amb el tutor/a de la universitat (assistència obligatòria, participació...):previ i posterior a l'estada de pràctiques. La participació activa en els diferents seminaris: 15%
  • Treball presentat en base al guió que es troba en el material didàctic d'aquesta guia. La qualitat de la memòria presentada: 60%
  • Full d'avaluació del tutor del centre de pràctiques. L’informe del tutor de la institució educativa, (basat en les actituds i aptituds de l’alumne): 15%.
  • Entrevista entre tutors (universitat-centre de pràctiques): 10%

 

La nota final de pràcticum apareixerà, oficialment, amb les notes del segon semestre. No obstant, cada tutor/a de la universitat pot facilitar la nota el dia del lliurament individual de la correcció.

ALTRES INFORMACIONS

Extensió de la memòria: Entre 40 i 45 pàgines (doble cara). Els annexos a banda Idioma: Català/Castellà (Guatemala o Séneca) /Anglès (menció).

Seminari previ: 27 - 28  de gener de 2014 a l'hora que convoqui el tutor de la universitat que haurà de respectar el torn dels estudiants (matí o tarda). 

Seminari entre períodes de pràctiques: 17 - 18 de març de 2014

Seminari posterior a les pràctiques: 12 - 13 de maig de 2014. Convocatòria per part del tutor/a de la universitat.

Lliurament de la memòria als tutors: 21 de maig de 2014 al tutor/a de la universitat.

Lliurament correcció i nota pràctiques; 28 - 29 de maig de 2014 (dia i horari establert pel tutor/a de la universitat).

Introducció de notes a l'aplicatiu : Del 10 fins al 17 de juny 2014.

Tancament d’actes: 19 de juny de 2014.

S'avaluarà als alumnes d'acord amb l'escala establerta a la resta de les assignatures:

  • Excel·lent (9-10)
  • Notable (7-8,9)
  • Aprovat (5-6.9)
  • Insuficient (3-4.9)
  • Deficient (0-2.9)
  • NC - No corregit. Cal repetir-ho per defectes greus de forma. Els alumnes tenen una setmana per fer la correcció del treball i només podran obtenir APROVAT en la segona correcció

La nota global serà numèrica i pot tenir un decimal.

Les assignacions de MH (Matrícules d'honor) suposen una menció especial que implica l'excel·lència a nivell de forma i de contingut de l'avaluacio de pràctiques en el seu conjunt (seminaris, treball presentat, full d'avaluació del tutor/a de centre). Les proposa el tutor/a de la universitat en base a aquests criteris i mai a petició dels estudiants.

Les MH no es poden assignar directament a l'aplicatiu. Caldrà presentar-les prèviament i de manera justificada a la Comissió de Pràctiques (data límit 29 de maig de 2014) perquè el número d'assignacions és limitat.

 

Bibliografia i recursos

Els estudiants poden utilitzar els recursos bibliogràfics i apunts utilitzats en les diferents assignatures, que hauran de referenciar al final del treball.

Per referenciar llibres, articles i altres documents consultats hauran d'utilitza les normes APA.

 

Material didàctic

      Materials
            Annex 3 Menció Direcció annex3mencioorganitzacioidirecciodecentres.punt2.2guiopeiii.docx 
            Annex 3. Menció Educació Especial graellapeiiiespecial.docx 
            Annex 3. Menció Educació Física annex3mencioeducaciofisica.docx 
            Annex 3. Menció Llengua Anglesa graella-pe-iii-en.pdf 
            Annex 3. Menció Música annex3mencioeducaciomusical.punt2.2guiopeiii.docx 
             AVAL_Model informe aval_modelinforme_universitatultimaversion.doc 
            GUIÓ BASE I ANNEXOS PE III - 13-14 guioiannexospeiii-13-14.docx 
            GUIÓ BASE I ANNEXOS PIII - Versió anglesa piii-guiobase-english_version-2013-14.pdf 
            Manual normativa Pràcticum FdE manualpracticumfdeuic.pdf 
            Orientació presentació treballs orientacionspresentaciotreballs.doc 
            Pràcticum Pla d'acollida presentaciopracticumgrauspa.pptx 
            Quadre tasques alumnes-tutors 4t quadretasquesp4t.doc 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00