Assignatura

Treball Final de Grau

  • codi 08502
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus TF
  • credits 6

Mòdul: Pràcticum

Matèria: Treball final de grau

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Núria ARÍS - nuria@uic.es

Horari d'atenció

Cada tutor farà arribar als  alumnes que tingui assignats  la seva disponibilitat horària per atendre’ls, i la manera de concretar les entrevistes de seguiment del TFG. La responsabilitat d’acudir al tutor és de l’alumne i les conseqüències de no aprofitar les sessions de tutoria també, ja que a quart curs es dóna per suposada l’autonomia per saber quan necessiten ajuda.

 

El tutor té la missió d’orientar acadèmicament els alumnes assignats, a petició d’aquests. Després del tercer Seminari, convé que hi hagi:

   - una primera entrevista amb el tutor per acabar d’orientar la metodologia de treball, bibliografia, etc.

   - una segona entrevista de seguiment i revisió del que s’ha fet.

   - una tercera i última entrevista per revisar el producte i marcar els canvis necessaris abans d’avaluar-lo.

   - L’alumne ha de valorar el temps del tutor portant l’entrevista molt preparada, amb preguntes concretes i ben pensades; si l’alumne no les porta ben preparades, el tutor ho tindrà en compte a l’avaluació dels processos.

   - En qualsevol cas, el tutor pot tenir fins a un màxim de cinc entrevistes amb cada alumne assignat.

   - En principi no es permeten sessions de tutoria a través de l’email o d’altres mitjans similars, ja que solen dificultar la previsió de treball i l’ordre personal del tutor, com la comunicació clara i efectiva.

Presentació

Es tracta de l’elaboració i defensa davant d'un tribunal, d'un treball original dins del context temàtic de la titulació (grau en Educació).

El Treball de Fi de Grau és una matèria del mòdul de Pràcticum, de caràcter globalitzador i orientada a l’avaluació integrada d’algunes competències específiques i transversals associades al títol de mestre/a. El seu objectiu ha d’incloure l’aplicació i la integració de les competències relatives als coneixements (saber), les destreses (saber fer) i les actituds(saber ser i estar) adquirides al llarg de la titulació.

Té assignats 6 crèdits ECTS (dedicació total d’unes 150 hores)

Requisits previs

L’alumnat es podrà matricular de l’assignatura de TFG sempre i quan hagi aprovat els crèdits corresponents a les matèries de formació bàsica i els crèdits corresponents a les matèries obligatòries fins al tercer curs de la titulació (superació de 180 crèdits). Una vegada matriculat/da, l’alumne/a haurà de presentar i defensar el TFG en el mateix any acadèmic i quan hagi superat la resta de les avaluacions de la titulació (és a dir, al 8è semestre).

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

El 7è semestre del Grau tindràs tres Seminaris de formació, dirigits a donar-te ajuda per tal que puguis portar el Treball Fi de Grau a bon port. El tercer Seminari el faràs amb el teu tutor de TFG.

Després del tercer Seminari -ja al 8è semestre- tindràs entrevistes personals amb el teu tutor, que t'assessorarà en la feina que vagis fent.

 

Hi ha tres modalitats:

  A: Treball escrit en català, defensa oral en castellà i abstract en anglès.

  B: Treball escrit en castellà, defensa oral en català i abstract en anglès.

  C: Treball escrit, defensa oral en anglès i abstract en anglès (modalitat obligatòria per a les mencions  d’anglès).


El TFG ha de suposar un procés de recerca –limitat-, intervenció i/o innovació elaborat pels estudiants, que es converteixi en element clau del seu currículum i al mateix temps permeti avaluar el seu grau d’autonomia.

 

Al document "Normativa del TFG" trobaràs més especificades les metodologies, activitats formatives, avaluació, tipologies de TFG possibles, etc.; convé que llegeixis amb atenció aquest document.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota final del TFG derivarà de la següent proporció:

     -PROCÉS: 30%  (avalua només el tutor)

     -PRODUCTE: 30%  (avalua tot el tribunal)

     -DEFENSA: 40%  (avalua tot el tribunal)

 Caldrà aprovar cada una de les parts (procés, resultat i defensa) per superar el TFG.


Avaluació de la defensa

El coordinador del TFG designarà un jurat format per dues persones, que seran professors de la UIC; es procurarà que una d’elles sigui doctor/a. El tutor formarà part del tribunal. En cas d’una absència al tribunal, es pot substituir qualsevol dels membres previstos per un altre professor de la Facultat.

A petició del tutor o de l’alumne (amb el vist i plau del tutor) es podrà formar un tribunal de tres persones, la tercera externa a la UIC, sempre que la seva presència sigui rellevant i d’interès per al tema defensat per l’alumne; queden exclosos d’aquesta possibilitat els familiars de l’alumne.

Presidirà el tribunal el doctor més antic, o el tutor si no hi ha cap doctor. Si resulta que el doctor més antic és el tercer membre, i aquest no és PDI de la Facultat d’Educació, el tutor l’advertirà de tot el pertinent al desenvolupament previst de la defensa i avaluació.

El tribunal, després de l’exposició de l’alumne, li farà preguntes dirigides a certificar:

     -Que el treball és inèdit i original.

     -Que l’alumne comprèn bé i és capaç d’explicar oralment allò que ha escrit.

     -Que és capaç de respondre a preguntes que el tribunal s’ha formulat durant la lectura del treball o durant l’exposició.

No es comunicarà a l’alumne el resultat de l’avaluació el dia de la defensa (ni tan sols l’avaluació parcial d’un membre del tribunal de la defensa), sinó que el tutor introduirà la valoració final a la intranet, i atendrà els alumnes que vulguin comentar algun aspecte o fer una Revisió de l’Avaluació del TFG.

 

Avaluació del Procés

Correspon només al tutor. Valorarà, en primer lloc, la preparació i l’aprofitament que l’alumne ha fet de les entrevistes amb el tutor a partir del tercer Seminari. Si no hi hagués hagut cap sessió de tutoria personal del treball, l’avaluació del procés hauria de ser negativa i implicaria no aprovar l’assignatura de TFG.

 

Avaluació del producte final

El tutor o la tutora, i els altres membres del tribunal, realitzaran una avaluació del treball referent al producte final presentat per escrit.

El Treball fi de grau serà qualificat d’acord amb l’escala numèrica establerta en l’article 5 del Reial Decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional.

Els alumnes que obtinguin un Excel·lent del TFG i el tribunal proposi, podran optar a la Matrícula d’Honor. Els alumnes en aquestes circumstàncies i que ho vulguin fer, hauran de presentar i defensar altre cop, públicament, davant un nou tribunal, el seu treball, a efectes de jutjar sobre la conveniència d’atorgar-los aquesta distinció acadèmica.

 

De quins aspectes m'avaluaran?

Pel que fa a la defensa, s’avaluaran els següents ítems:

  -La seva expressió oral és entenedora, vocalitzant, aprofitant la mirada i el llenguatge corporal per comunicar, etc., i el ritme de l'exposició oral ha estat harmònic, emprant el temps establert (entre 10 i 15 minuts).

  -La seva expressió oral és precisa en el vocabulari emprat.

  -La seva expressió oral és rigorosa en l'argumentació, fonamentant i raonant bé els punts que defensa o exposa.

  -La utilització de mitjans més enllà del discurs verbal (power-point, vídeo, etc…) ha estat adequada i era un suport proporcionat, escaient -i no superflu- per il·lustrar el que es deia. [En cas de no fer-se servir cap d'aquests mitjans, per no ser necessari ni convenient, el tribunal valorarà positivament aquest punt]

  -Ha emprat el temps previst (entre 10 i 15 minuts, sense necessitat d'avisar-lo per sobrepassar el temps, etc…)

  -L'alumne ha respost amb seguretat, rigor i precisió a les preguntes formulades pel tribunal, demostrant coneixement, comprensió i reflexió sobre la matèria del seu TFG.

 

Pel que fa a l’avaluació del resultat (treball escrit), es tindran en compte els següents punts:

  -El tema que ha treballat és original (té cert interés ja que aporta quelcom nou i de cert valor al coneixement o la pràctica educativa, i mostra cert nivell de creativitat)

  -El tema que ha treballat és complet (dins les limitacions pròpies del TFG, no ha descuidat bibliografia bàsica; ni ha deixat de banda aspectes necessaris que facin que es trenqui la lògica interna del treball).

  -L'ortografia és correcta i al nivell que s'espera d'un mestre o una mestra, en la llengua que s'ha emprat.

  -La seva expressió escrita és entenedora i facilitadora (amb exemples, esquemes…), i tot això sense perdre el rigor.

  -El treball presentat compleix amb el que s’esperava pel que fa al rigor metodològic (s'ha fet servir la bibliografia adequada i s'ha citat bé, les referències han estat ben emprades, l'esquema del treball és correcte, el treball guarda una proporció i harmonia entre les seves parts, el marc teòric és prou sòlid, etc.)

  -El treball presenta uns objectius i/o hipòtesi adequats, que el desenvolupament del treball té presents en tot moment; i les conclusions del treball fan referència directa als objectius, deixant clara una postura respecte a la hipòtesi i/o els objectius, i son conclusions que es dedueixen de la recerca o estudi que s'ha fet.

  -El treball mostra un nivell d'excel·lència en alguns punts concrets com ara la veracitat, la cura en l'escriptura, la imaginació, l'aprofundiment, el raonament, la prospectiva, etc.

 

Pel que fa al procés, et tutor avaluarà els següents punts:

  -L'alumne ha aprofitat el tercer Seminari i les tutories de TFG (portant les entrevistes preparades, buscant l'ajuda necessària però amb responsabilitat personal, seguint les indicacions…)

  -Ha estat capaç d'organitzar-se i ordenar-se la feina, els materials, els documents, l'agenda, de manera que ha funcionat amb suficient autonomia personal, complint els terminis que s'hagués proposat, etc.

  -Ha estat capaç de portar a terme el TFG iniciativa  i responsabilitat personals, fent un esforç per trobar els mitjans de dur a bon port el TFG, trobar informació, etc., i tot això de manera autònoma.

 

Segona convocatòria

Si no s’ha superat l’avaluació dels processos, no es podrà presentar a segona convocatòria, ja que no hi ha temps per ‘refer’ aquets processos mal portats. Igualment, el tutor pot decidir la impossibilitat d’oferir una segona convocatòria quan sigui materialment impossible; per exemple, si el procés és correcte però havia d’incloure la posta en pràctica d’un projecte i aquesta ha estat avaluada negativament, i no és factible repetir-la en el període que hi ha entre les dues convocatòries.

En el cas que el tutor decideixi la impossibilitat de presentar-se a segona convocatòria, cal que la decisió sigui consensuada amb el Coordinador del TFG i, en cas d’empat, que decideixi la persona que coordina l’àmbit de Pràcticum.

Si no se supera la primera ni la segona convocatòria, el curs següent l’alumne suspès podrà optar per la realització d’un nou treball, diferent.

Com s’ha dit, si l’estudiant ho sol·licita té dreta una Revisió de l’Avaluació. L’atendrà el tutor, que és qui custodia els formularis i comentaris avaluadors seus i del tribunal de la defensa.

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA:

Matkovich, S. (2011). Apa Made EasyLINK

Houghton, P.M. et al.(2009). APA: The Easy Way! Flint, Mich. : Baker College. 

Rossiter, J. (2007). The Apa Pocket Handbook: Rules For Format & Documentation. Dw Publishing Company.

LINKS:

Resumen Normas APA LINK

Normas APA LINK

Aspectos generales de estilo APA LINK

The writer’s Handbook LINK

BASES DE DADES:

E-Revistas LINK

APA Style – Quick Answers LINK

Eureca – biblioteca digital LINK

 

Material didàctic

      Materials
            Elecció de tema TFG. Fitxa a fer després del 1r Seminari. (Annex-1) annex-1elecciotemaiambittfg.pdf 
            Llistat de Temes possibles pel TFG (Annex-4) annex-4temestfg.pdf 
            Normativa TFG 2012-13 (Resum per l'alumnat) normativatfg2012-13resumperlalumnat.pdf 
            Orientacions Presentació de Treballs orientacionspresentaciotreballsv.tfg2012.pdf 
            Planificació del TFG. Fitxa per abans i durant el 3r Seminari (Annex-2) annex-2planificacioinicialtfg.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00