Assignatura

Comunicació Radiofònica

  • codi 08526
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Comunicació persuasiva

Matèria: Comunicació audiovisual (radio i televisió)

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lda. Maria FITÓ - mfito@uic.es

Horari d'atenció

Cal demanar cita prèviament mitjançant correu electrònic.

Maria Fitó - mfito@uic.es

Presentació

Comunicació radiofònica és una assignatura de Formació Bàsica, de 6 ECTS, que s’imparteix en el segon curs del Grau de Publicitat i Relacions Públiques, que ens introdueix en l’apassionant món de la ràdio.

Com qualsevol altre mitjà de comunicació, la ràdio te un llenguatge propi, una manera de fer i de comunicar, determinada per unes circumstàncies tècniques i per l´ús dels recursos propis del suport. Totes aquestes peculiaritats són també aplicables a la publicitat.

L’assignatura de Ràdio endinsa de ple als alumnes en el llenguatge i la narrativa radiofònica publicitària.

Al llarg del curs, els alumnes apendran a escriure i a produïr diferents formats publicitaris i es convertiran en professionals 360 graus: en creatius, guionistes, productors, tècnics de so i locutors.  

Requisits previs

 Aquesta assignatura no implica requisits previs.

 

Objectius

  • Exposar les característiques i singularitats de la ràdio en l'ecosistema dels mitjans de comunicació.
  • Aprendre els conceptes bàsics del llenguatge radiofònic i conèixer els mecanismes comunicatius propis del mitjà ràdio.
  • Aprofundir en el procés de producció i articulació de la veu.
  • Conèixer els mecanismes de la locució radiofònica.
  • Entendre i dominar la tècnica de redacció per al mitjà ràdio.
  • Aplicar el coneixement de la locució i redacció radiofòniques a la comunicació persuasiva en aquest mitjà.
  • Aplicar el coneixement de la locució i redacció radiofòniques a la creació i realització de productes publicitaris i promocionals.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

 

  • 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
  • 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals…)
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 09 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 13 - Capacitat de lectura
  • 14 - Capacitat d'anàlisi
  • 12 - Capacitat de produir texts orals i escrits
  • 15 - Capacitat de síntesi
  • 16 - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 18 - Capacitat per treballar sota pressió
  • 20 - Capacitat de concreció
  • 22 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 24 - Capacitat de planificar i executar projectes audiovisuals i cinematogràfics
  • 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
  • 39 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents agents del sector audiovisual
  • 41 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques d'il·luminació i so de la producció cinematogràfica
  • 42 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques i mètodes d'edició i postproducció cinematogràfica
  • 43 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents gèneres i formats televisius
  • 44 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents fases d'elaboració d'un programa televisiu
  • 45 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents tipologies de guions de programes
  • 46 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents recursos lumínics, gràfics i de muntatge
  • 47 - Capacitat per entendre i aplicar els processos de creació d'un programa televisiu
  • 48 - Capacitat per entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies
  • 52 - Capacitat de concepció i crítica d'un guió audiovisual
  • 53 - Capacitat de concepció i crítica d'un producte audiovisual o mediàtic
  • 55 - Capacitat de concepció i crítica d'un discurs informatiu
  • 60 - Coneixement i domini de les tècniques de transmissió de continuïtat en la narració
  • 68 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col•loquials i cultes
  • 73 - Coneixement i domini de les tècniques d'acostament a les fonts d'informació
  • 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
  • 89 - Capacitat de crear sinergies en els equips de treball
  • 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:

  • Utilitzar els elements del llenguatge radiofònic (paraula, música, efectes de so i silenci) i combinar-los.

  • Narrar mitjançant els recursos propis del mitjà ràdio.

  • Pensar en el so i aprofitar el seu potencial comunicatiu.

  • Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge radiofònic i el muntatge tècnic i expressiu.

  • Utilitzar els processos, formats i estructures de la publicitat radiofònica.

 

Continguts

1. La ràdio com a mitjà publicitari.

2. El guió radiofònic.

3. El llenguatge radiofònic.

4. La locució publicitaria

5. Espai, temps i ritme. 

6. El muntatge.

7. Els formats publicitaris

8. El sector i la indústria radiofònica.  

9. El procès publicitari a la ràdio.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
2,4
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,6
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monograficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assignatura consta de diversos elements:

 

-       Examen teòric final (40%)

-       Producció de formats publicitaris (30%)

-       Pràctiques setmanals (20%)

-       Assistència, participació a classe i puntualitat en les entregues (10%)

 

 

Per aprovar l'assignatura s'haurà d'obtenir una nota final igual o superior a 5 punts (sobre 10). A més, serà requisit indispensable haver superat l’exàmen (a partir de  5 punts sobre 10) per tal de fer mitja amb la resta dels elements d’avaluació.

Els alumnes suspesos podran recuperar en segona convocatòria aquella part que no hagin aprovat.

Si no han superat l’exàmen, sel’s conservarà la nota obtinguda a la resta d’elements d’avaluació.

En cas que no hagin superat la producció de formarts publicitaris i/o les practiques setmanals, l'alumnat disposarà d'un temps programat per realizar la producció d’un format i/o per realizar 2 pràctiques similars a les realitzades durant el curs.   

A més, cal superar els mínims d'ortografia, d'acord amb la normativa de la Facultat de Ciències de la Comunicació. 

Bibliografia i recursos

Ala-Fossi, M. (2010). Future scenarios for the radio industry. A: O'Neill, B., Ala-Fossi, M., Jauert, P., Lax, S., Nyre, L., & Shaw, H. (Eds.), Digital radio in Europe. (pp. 153-171). Bristol: Intellect Ltd.

Bonet, M. (2007). Nuevos caminos para la radio. Un proceso productivo digital para un negocio analógico. Telos. Cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad73, 27-35. <http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=1&rev=73.htm>.

Catalunya Ràdio (2001). Orientacions lingüístiques. Barcelona: Catalunya Ràdio. 

Gutiérrez, M., Perona, J. (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.

Huertas, A.; Perona, J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona: Bosch.

Larrea Estefanía, Olatz (2013): “Guía práctica para el cuidado y la optimización de la voz del docente”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. Vol. 19, Núm. especial marzo, págs.: 271­279. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense.

Martínez-Costa, M.P., Herrera, S. (2004). Los géneros radiofónicos en la teoría de la redacción periodística en España. Comunicación y sociedad, 27(1), 115-143. 

McLeish, R. (2005). Radio production. 5ª ed. Oxford: Focal Press. 

Rodero, E. (2011). ¿Veo cuando oigo? Recursos sonoros para la estimular la creación de imágenes mentales en el oyente. Portal de la Comunicación - Incom. <http://www.portalcomunicacion.com/lecciones_det.asp?id=63>.

Sellas, T. (2011). Podcàsting: a la recerca de l'oient perdut. A Fernández-Quijada, D. (Ed.) Medi@tic. Anàlisi de casos de tecnologia i mitjans, (pp. 47-72). Barcelona: UOC. 

Tirado, J.A. et al. (2003). Técnicas para leer y escribir en radio y televisión. Barcelona: Bosch. 

Material didàctic

      Materials
            Alonso, C.M. El proceso creativo de la elaboración de guiones radiofónicos publicitarios. Tesi doctoral.  alonso_tesi-guio-publicitari.zip 
            Audacity. Eines bàsiques d'edició.  audacity_-_2_eines_basiques.pdf 
            Audacity. Manual d'instal·lació.  audacity_-_1_instal_lacio.pdf 
            Manual complet Audacity audacity-manual-full.pdf 
            Perona, J. (2007). Formatos y estilos publicitarios en el prime-time radiofónico español: infrautilización y sequía de ideas. Zer, 23, 219-242.  perona_formatos-publicitarios.pdf 
            Pràctica d'edició sonora provaaudacity.mp3 
            Rodero, E. (2008). Publicidad en radio: publicidad, sí, pero no radiofónica. Área Abierta, 20,  rodero_publicidad_en_radio.pdf 
      Webs d'interès
            Associació per la investigació dels mitjans de comunicació http://www.aimc.es/ 
            El montaje radiofónico y sus técnicas http://http://recursostic.educacion.es/comunicacion/media/version/v1/accesibilidad.php?c=&inc=radio&blk=4&pag=4 
            Estudi general de mitjans http://www.aimc.es/-Que-es-el-EGM-.html 
            Publiradio http://www.publiradio.net/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00