Comunicació Radiofònica
Mòdul: Comunicació persuasiva
Matèria: Comunicació audiovisual (radio i televisió)
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Lda. Maria FITÓ - mfito@uic.es
Horari d'atenció
Cal demanar cita prèviament mitjançant correu electrònic.
Maria Fitó - mfito@uic.es
Comunicació radiofònica és una assignatura de Formació Bàsica, de 6 ECTS, que s’imparteix en el segon curs del Grau de Publicitat i Relacions Públiques, que ens introdueix en l’apassionant món de la ràdio.
Com qualsevol altre mitjà de comunicació, la ràdio te un llenguatge propi, una manera de fer i de comunicar, determinada per unes circumstàncies tècniques i per l´ús dels recursos propis del suport. Totes aquestes peculiaritats són també aplicables a la publicitat.
L’assignatura de Ràdio endinsa de ple als alumnes en el llenguatge i la narrativa radiofònica publicitària.
Al llarg del curs, els alumnes apendran a escriure i a produïr diferents formats publicitaris i es convertiran en professionals 360 graus: en creatius, guionistes, productors, tècnics de so i locutors.
Aquesta assignatura no implica requisits previs.
Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:
Utilitzar els elements del llenguatge radiofònic (paraula, música, efectes de so i silenci) i combinar-los.
Narrar mitjançant els recursos propis del mitjà ràdio.
Pensar en el so i aprofitar el seu potencial comunicatiu.
Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge radiofònic i el muntatge tècnic i expressiu.
Utilitzar els processos, formats i estructures de la publicitat radiofònica.
1. La ràdio com a mitjà publicitari.
2. El guió radiofònic.
3. El llenguatge radiofònic.
4. La locució publicitaria
5. Espai, temps i ritme.
6. El muntatge.
7. Els formats publicitaris
8. El sector i la indústria radiofònica.
9. El procès publicitari a la ràdio.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2 |
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 2,4 |
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0,6 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monograficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1 |
L'avaluació de l'assignatura consta de diversos elements:
- Examen teòric final (40%)
- Producció de formats publicitaris (30%)
- Pràctiques setmanals (20%)
- Assistència, participació a classe i puntualitat en les entregues (10%)
Per aprovar l'assignatura s'haurà d'obtenir una nota final igual o superior a 5 punts (sobre 10). A més, serà requisit indispensable haver superat l’exàmen (a partir de 5 punts sobre 10) per tal de fer mitja amb la resta dels elements d’avaluació.
Els alumnes suspesos podran recuperar en segona convocatòria aquella part que no hagin aprovat.
Si no han superat l’exàmen, sel’s conservarà la nota obtinguda a la resta d’elements d’avaluació.
En cas que no hagin superat la producció de formarts publicitaris i/o les practiques setmanals, l'alumnat disposarà d'un temps programat per realizar la producció d’un format i/o per realizar 2 pràctiques similars a les realitzades durant el curs.
A més, cal superar els mínims d'ortografia, d'acord amb la normativa de la Facultat de Ciències de la Comunicació.
Ala-Fossi, M. (2010). Future scenarios for the radio industry. A: O'Neill, B., Ala-Fossi, M., Jauert, P., Lax, S., Nyre, L., & Shaw, H. (Eds.), Digital radio in Europe. (pp. 153-171). Bristol: Intellect Ltd.
Bonet, M. (2007). Nuevos caminos para la radio. Un proceso productivo digital para un negocio analógico. Telos. Cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, 73, 27-35. <http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=1&rev=73.htm>.
Catalunya Ràdio (2001). Orientacions lingüístiques. Barcelona: Catalunya Ràdio.
Gutiérrez, M., Perona, J. (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.
Huertas, A.; Perona, J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona: Bosch.
Larrea Estefanía, Olatz (2013): “Guía práctica para el cuidado y la optimización de la voz del docente”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. Vol. 19, Núm. especial marzo, págs.: 271279. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense.
Martínez-Costa, M.P., Herrera, S. (2004). Los géneros radiofónicos en la teoría de la redacción periodística en España. Comunicación y sociedad, 27(1), 115-143.
McLeish, R. (2005). Radio production. 5ª ed. Oxford: Focal Press.
Rodero, E. (2011). ¿Veo cuando oigo? Recursos sonoros para la estimular la creación de imágenes mentales en el oyente. Portal de la Comunicación - Incom. <http://www.portalcomunicacion.com/lecciones_det.asp?id=63>.
Sellas, T. (2011). Podcàsting: a la recerca de l'oient perdut. A Fernández-Quijada, D. (Ed.) Medi@tic. Anàlisi de casos de tecnologia i mitjans, (pp. 47-72). Barcelona: UOC.
Tirado, J.A. et al. (2003). Técnicas para leer y escribir en radio y televisión. Barcelona: Bosch.