Assignatura

Comunicació Institucional

  • codi 08532
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Creació

Matèria: Comunicació institucional

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Lc. Marc PUIG - mpuig@uic.es

Horari d'atenció

Els dimarts de 16.00 a 17.00 h.

Presentació

Després de 1945, la comunicaicó institucional es va consolidar als Estats Unitas com activitat professional en el mercat de la informació, sense que això signifiqui que va arribar a desenvolupar el seu model definitiu. A Europa, degut a la diversitat cultural i al fet de que totes les nacions han viscut sota un mateix sistema de govern durant el S.XX, l'activitat de comunicaicó institucional ha arribat a diferents nivells de desenvolupament i coineixement. Però, en el s.XXI es pot afirmar que qualssevol insitució tant de caràcter públic com privat, que busqui una certa permanència en el temps, conta amb la figura del director de comunicació per transmetre la seva missió i identitat corporativa.

Requisits previs

No s'exigeixen requisits previs.

Objectius

1r Dominar l'estratègia de comunicació.

2n Comprendre les diferents fases que hi ha en un programes de comunicació institucional.

3r Conèixer les eines de comunicació institucional.

4t Saber aplicar les principals tècniques de comunicació institucional.

5è Reflexionar sobre com practiquen la comunicació diversos tipus d'institucions

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 08 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 09 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 10 - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
  • 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 77 - Capacitat i habilitat per responsabilitzar-se de l'àrea de comunicació d'un organisme
  • 78 - Capacitat i habilitat per establir un pla de comunicació
  • 82 - Capacitat per definir i gestionar els pressupostos de comunicació
  • 95 - Capacitat per a la gestió econòmica i pressupostària en el seu àmbit d'activitat

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Estudiaran els principis aplicats de la comunicació institucional.

Entendran els principis de la cultura corporativa.

Dominaran l'estratègia de comunicació.

Gestionaran programes de comunicació institucional.

Continguts

1. Fonaments de la comunicació institucional.

2. Delimitació conceptual.

3. Planificació estratègica.

4. Vessants de la comunicació institucional:

4.1. Publicitat i màrqueting
4.2. Place branding
4.3. Màrqueting electoral


Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2,0
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
1,2
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
1,0
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
0,6
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1,2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els alumnes de primera i segona convocatòria seguiran aquest sistema d'avaluació:

60% examen final. Cal aprovar l'examen final per poder fer mitjana.

40% Exercicis individuals o en grup.

 

Els alumnes de tercera convocatòria (i successives) seguiran aquest sistema d'avaluació: 

100% examen final.

Bibliografia i recursos

Bibliografía Obligatoria:

Cicerón, Quinto Tulio (2003). Breviario de campaña electoral. Barcelona: El Acantilado.

Toni Aira, Victor Curto y Josep Rom, “Comunicació política i d’institucions publiques”. Editorial UOC. 2009

Sotelo, Carlos, capítulo 1, "Delimitación conceptual", Introducción a la comunicación institucional. Ariel. Barcelona, 2001

La Porte, José Mª, "El plan de comunicación: la estrategia en movimiento", págs. 95-122, en Mora, Juan Manuel (ed.), 10 ensayos de comunicación institucional, Eunsa, 2009.

 

En la carpeta Materiales, están los capítulos de los autores Buil, La Porte y Sotelo en un pdf. También podéis encontrar todos estos materiales en libros que hay en la biblioteca.


Bibliografía Recomendada:

  • ARTGENTI, Paul y FORMAN J., The power of Corporate Communication, Mc. Graw-Hill, New York, 2002.
  • BEL, José Ignacio (coord.). Comunicar para crear valor. Edit. Eunsa. Pamplona, 2004.
  • Buil, P, "La comunicación en tiempos de crisis", en Roger, O. y Buil, P. Manual de Comunicación Ambiental, Eunsa, Pamplona, 2014.
  • HEATH, R.L., COOMBS, W.T., Today's Public Relations: an introduction, Ed. Thousand Oaks, Sage, 2006.
  • JACOBY, Standofrd M., The embedded Corporation, Princeton University Press, New Jersey, 2005.
  • LOSADA, J.C. Gestión de la comunicación en las organizaciones, E. Ariel, 2004.
  • MALLISON, B., Public Lies and Private Truths, Cassell, London, 1996.
  • MANUEL, Fernando de; MARTÍNEZ-VILANOVA, Rafael. Comunicación y negociación comercial. Edit. Esic. Madrid, 1995.
  • MARTÍN MARTÍN, Fernando. Comunicación Empresarial e Institucional. Edit. Universitas, Madrid 2003.
  • PALAU, Goretti. Gabinets de comunicació. Periodistes a l’altra banda. Edic. Pòrtic. Barcelona, 2003.
  • WILCOX, D.L., CAMERON G.T. y Xifra J. (2007), Relaciones Públicas. Estrategias y Tácticas, Ed. Pearson.

Material didàctic

      Materials
            ArtículoDaleCarnegie articulolvdalecarnegie.pdf 
            Artículo dircom quiendirigelacomunicacion.docx 
            ArtículoFiguraDircom articulospherapublicalafiguradeldircom.pdf 
            Capítulo Comunicación de crisis cap6comunicaciondecrisisygestionderiesgos.pdf 
            CapítuloIntroducción a la Comunicación Institucional de Sotelo introduccionalacomunicacioninstitucional,cap1.pdf 
            Conclusión l17reputationaddsvaluetocommunicationandprovesitsdirectcontributiontobusinessoutcomes-1.pdf 
            Plan de comunicación plancomunicacion_10ensayos.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00