Assignatura

Narrativa Audiovisual I

  • codi 08534
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Comunicació

Matèria: Guió

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Aurora OLIVA - auroraoliva@uic.es

Horari d'atenció

auroraoliva@uic.es

Presentació


Narrativa Audiovisual I és una assignatura de 6 crèdits ECTS que té com a objectiu introduir a l'alumne en el concepte de la Narrativa Audiovisual i en els diferents àmbits d'estudi i aplicació d'aquesta disciplina. L'estructura de l'assignatura la determinen els diferents conceptes narratius, que treballen des d'una perspectiva teòrica, analítica i creativa.

Requisits previs

No s'exigeix cap requisit per cursar aquesta assignatura. Sí es recomana a l'alumne que mostri interès pels relats audiovisuals, tant serials i com les peces que narren més fidelment la realitat.

Objectius


L'objectiu principal d'aquesta assignatura és que l'alumne conegui les possibilitats que li ofereixen el coneixement i domini de les eines que li proporciona la Narrativa Audiovisual. Es pretén treballar la creació i desenvolupament d'idees, així com la correcta redacció i estructuració de continguts audiovisuals. De la mateixa manera, l'assignatura pretén reflexionar sobre altres aspectes relacionats amb la narrativa com la indústria, l'audiència, l'impacte social, etc.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. L'alumne aprendrà a generar idees, estudiar les seves possibilitats i desenvolupar-les en un entorn crític i d'anàlisi reflexiva.
2. L'alumne tindrà coneixement dels diferents elements de la narrativa audiovisual que componen les històries audiovisuals.
3. L'alumne posseirà les eines bàsiques per a l'anàlisi i creació narrativa de la ficció i no ficció audiovisuals.

Continguts


1. Alguns conceptes introductoris: Narrativa Audiovisual; imatge; Nivells de significació; La història mínima: temporalitat i causalitat. 

2. Punts de partida. L'elecció del gènere i el to. L'elecció del tema. Narrar per a la imatge. Punt de vista i narrador: taxonomia del punt de vista (focalitzacions); narrador, funcions i classificació. 

3. El disseny del temps: El Ordre. La el·lipsis. Silepsis o a-cronías La Durada. Temps d'història / Temps de discurs. Seqüències cròniques / anacròniques. La Freqüència. 

4. Personatges 

- La caracterització i els seus recursos; El conflicte i el personatge, tipus de conflicte; l'objectiu, la motivació i l'arc del personatge; 

- Dimensió i profunditat; personatge i trama; tipus d'arcs, tipus de personatge; problemes en la construcció de personatges; 

- personatges arquetip i les seves trames mestres. 

5. Trames 

- Causalitat i trama; trama i història; trama universal; 

- trames i estructures: l'estructura clàssica, tipus de trames, composició de trames; 

- tensió i oposició: trama i antagonisme; tipus d'estructura; continuïtat i temps en l'estructura. 

6. Espai i ambientació: la construcció de l'espai; l'espai com a protagonista; evocació estètica i referències visuals; relació espai - personatge: espais físics, espais psíquics.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
3
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
1
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
1
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

- L'alumne haurà d'assistir al 80% de les classes. Aquesta assistència es demostrarà mitjançant els lliuraments a classe. - S'aplicarà la normativa ortogràfica en pràctiques, treballs i treball final. Avaluació: - Pràctiques d'avaluació continuada: NO CALIFICABLES (entre 7 i 9 lliuraments) - Pràctiques temàtiques: 60% (5 lliuraments) - Treball final: 40% Avaluació de segona convocatòria: - Lliurament de pràctiques suspeses. Si no hi ha suspeses es proporcionaran nous enunciats a l'alumne. - Lliurament de treball final

Bibliografia i recursos

̶            Análisis del film, Jacques Aumont y Michel Marie

̶            Análisis estructural del relato, Roland Barthes

̶            Cómo convertir un buen guion en un guion excelente, Linda Seger

̶            Cómo crear personajes inolvidables, Linda Seger.

̶            Cómo crear una serie de televisión, Gonzalo Toledano y Nuria Verde

̶            Cómo se comenta un texto fílmico, Ramón Carmona.

̶            Cómo se cuenta un cuento, García-Márquez, Gabriel.

̶            Cómo se escribe un guión, Michel Chion.

̶            Cuéntalo bien, Ana Sanz Magallón.

̶            El guión, Robert McKee

̶            El guión y la trama, Tobías, Ronald.

̶            El libro del guión, Field, Syd.

̶            El manual del guionista,  Syd Field.

̶            Elementos estéticos del cine, Maria del Mar Marcos

̶            Escribir para televisión, Madeline DiMaggio.

̶            Estrategias de guion cinematográfico, Antonio Sánchez-Escalonilla

̶            Historia y discurso, Seymur Chatman.

̶            La adaptación como metamorfosisi. Relaciones entre el cine y la liteatura, Cristina Manzano Espinosa

̶            La narración en el cine de ficción, David Bordwell

̶            La semilla inmortal, Balló, Jordi y Pérez, Xavier.

̶            Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual, Fernández Díez, F. y Martínez Abadía, J.

̶            Poética, Aristóteles.

̶            Praxis del cine, Noel Burch

̶            Taller de escritura para televisión, Lorenzo Vilches.

̶            Tiempo y Narración, Paul Ricoeur

̶            Writing Story and Script for Feature Films and Television, Lucey, P. Story Sense.

̶             

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00