Narrativa Audiovisual I
Mòdul: Comunicació
Matèria: Guió
Llengua d'impartició principal: castellà
Narrativa Audiovisual I és una assignatura de 6 crèdits ECTS que té com a objectiu introduir a l'alumne en el concepte de la Narrativa Audiovisual i en els diferents àmbits d'estudi i aplicació d'aquesta disciplina. L'estructura de l'assignatura la determinen els diferents conceptes narratius, que treballen des d'una perspectiva teòrica, analítica i creativa.
No s'exigeix cap requisit per cursar aquesta assignatura. Sí es recomana a l'alumne que mostri interès pels relats audiovisuals, tant serials i com les peces que narren més fidelment la realitat.
L'objectiu principal d'aquesta assignatura és que l'alumne conegui les possibilitats que li ofereixen el coneixement i domini de les eines que li proporciona la Narrativa Audiovisual. Es pretén treballar la creació i desenvolupament d'idees, així com la correcta redacció i estructuració de continguts audiovisuals. De la mateixa manera, l'assignatura pretén reflexionar sobre altres aspectes relacionats amb la narrativa com la indústria, l'audiència, l'impacte social, etc.
1. L'alumne aprendrà a generar idees, estudiar les seves possibilitats i desenvolupar-les en un entorn crític i d'anàlisi reflexiva.
2. L'alumne tindrà coneixement dels diferents elements de la narrativa audiovisual que componen les històries audiovisuals.
3. L'alumne posseirà les eines bàsiques per a l'anàlisi i creació narrativa de la ficció i no ficció audiovisuals.
1. Alguns conceptes introductoris: Narrativa Audiovisual; imatge; Nivells de significació; La història mínima: temporalitat i causalitat.
2. Punts de partida. L'elecció del gènere i el to. L'elecció del tema. Narrar per a la imatge. Punt de vista i narrador: taxonomia del punt de vista (focalitzacions); narrador, funcions i classificació.
3. El disseny del temps: El Ordre. La el·lipsis. Silepsis o a-cronías La Durada. Temps d'història / Temps de discurs. Seqüències cròniques / anacròniques. La Freqüència.
4. Personatges
- La caracterització i els seus recursos; El conflicte i el personatge, tipus de conflicte; l'objectiu, la motivació i l'arc del personatge;
- Dimensió i profunditat; personatge i trama; tipus d'arcs, tipus de personatge; problemes en la construcció de personatges;
- personatges arquetip i les seves trames mestres.
5. Trames
- Causalitat i trama; trama i història; trama universal;
- trames i estructures: l'estructura clàssica, tipus de trames, composició de trames;
- tensió i oposició: trama i antagonisme; tipus d'estructura; continuïtat i temps en l'estructura.
6. Espai i ambientació: la construcció de l'espai; l'espai com a protagonista; evocació estètica i referències visuals; relació espai - personatge: espais físics, espais psíquics.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 3 |
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 1 |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 1 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1 |
̶ Análisis del film, Jacques Aumont y Michel Marie
̶ Análisis estructural del relato, Roland Barthes
̶ Cómo convertir un buen guion en un guion excelente, Linda Seger
̶ Cómo crear personajes inolvidables, Linda Seger.
̶ Cómo crear una serie de televisión, Gonzalo Toledano y Nuria Verde
̶ Cómo se comenta un texto fílmico, Ramón Carmona.
̶ Cómo se cuenta un cuento, García-Márquez, Gabriel.
̶ Cómo se escribe un guión, Michel Chion.
̶ Cuéntalo bien, Ana Sanz Magallón.
̶ El guión, Robert McKee
̶ El guión y la trama, Tobías, Ronald.
̶ El libro del guión, Field, Syd.
̶ El manual del guionista, Syd Field.
̶ Elementos estéticos del cine, Maria del Mar Marcos
̶ Escribir para televisión, Madeline DiMaggio.
̶ Estrategias de guion cinematográfico, Antonio Sánchez-Escalonilla
̶ Historia y discurso, Seymur Chatman.
̶ La adaptación como metamorfosisi. Relaciones entre el cine y la liteatura, Cristina Manzano Espinosa
̶ La narración en el cine de ficción, David Bordwell
̶ La semilla inmortal, Balló, Jordi y Pérez, Xavier.
̶ Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual, Fernández Díez, F. y Martínez Abadía, J.
̶ Poética, Aristóteles.
̶ Praxis del cine, Noel Burch
̶ Taller de escritura para televisión, Lorenzo Vilches.
̶ Tiempo y Narración, Paul Ricoeur
̶ Writing Story and Script for Feature Films and Television, Lucey, P. Story Sense.
̶