Assignatura
Negocis Internacionals
- codi 08550
- curs 2
- període Semestre 2
- tipus op
- credits 3
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Horari | grup C | | Sem.2 | DT | 12:00 14:00 | | | Sem.2 | DV | 12:00 14:00 | | |
|
Professorat
Presentació
La globalització creixent de les economies té com un dels grans motors la internacionalització de l'empresa. La disciplina acadèmica International Business (IB) es focalitza en l'estudi dels procesos d'internacionalització de l'activitat empresarial.
Tenir uns conceptes bàsics de International Business és indispensable en la formació acadèmica d'un futur directiu i per aquells que decideixein emprendre el seu propi negoci.
Requisits previs
L'estudiant ha de ser capaç de poder llegir i comprendre textos escrits en llengua anglesa, i d'entendre audios/videos en anglès.
Hi ha una limitació màxima d'alumnes per cursar l'assignatura.
Objectius
-Introduïr a l'estudiant en la disciplina de International Business (IB), àmbit cada cop més important en el procés globalitzador d'economies i empreses.
-Presentar i comprendre els conceptes clau d'IB.
-Saber relacionar adequadament conceptes d'Estratègia i Management dins un contexte internacional.
-Familiaritzar-se a treballar amb material específic de business en llengua anglesa.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 07 - Conèixer les característiques bàsiques de l'economia espanyola, tant des del punt de vista estructural com de les polítiques econòmiques.
- 08 - Comprendre el funcionament dels grans pols de l'economia mundial, les institucions que els regeixen i les interrelacions que s'estableixen.
- 09 - Identificar les economies emergents així com el món subdesenvolupat i analitzar les polítiques de creixement aplicades.
- 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
- 11 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre l'home i la societat.
- 12 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre la filosofia de l'economia i l'empresa.
- 14 - Conèixer i comprendre el marc legal del dret mercantil i ser capaç d'aplicar-lo a casos pràctics del món de l'empresa.
- 15 - Adquirir un coneixement sòlid de les principals figures impositives que integren el sistema tributari estatal, autonòmic i local.
- 16 - Identificar i conèixer la normativa dels impostos que incideixen de forma més directa sobre les persones físiques i jurídiques i ser capaç de realitzar liquidacions.
- 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
- 35 - Ser capaç d'analitzar sèries temporals.
- 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
- 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
- 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
- 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
- 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.
- 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
- 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
-Comprensió de l'àmbit d'estudi dels Negocis Internacionals.
-Capacitat d'entendre les implicacions internacionals en diferents models de negocis.
-Relacionar l'estratègia de l'empresa amb la seva internacionalització.
Continguts
Tema 1 Què és International Business? Materials Cadena de Valor
cadenadevalor.pdf FDI
fdi.pdf GITM 2013
globalinvtrendsjan2013.pdf International Trade 2008
wto2008inttrade.pdf Value Chain and Strategy
valuechainandstrategy.pdf 1.1 Definició d'IB. Globalització i Regionalització.
1.2 Alguns conceptes clau de Comerç i Inversions Internacionals. Èmfasi en la IDE.
1.3 Algunes dades de la IDE internacional i dels fluxes de comerç.
1.4 Participants en International Business: MNEs; SMEs i les BGF.
1.5 Peculiaritats de l'entorn internacional: els 4 riscs i les 3 forces externes en conflicte.
1.6 Raons per internacionaltzar i per la IDE.
1.7 Medis per internacionalitzar: requisits; model Uppsala; modes d'entrada alternatius.
Tema 2 Globalització dels Mercats: comprenent el contexte internacional. Materials Poland privatisation
polandprivat.pdf Tema 2
ib22012pdf.pdf The world is flat
the_world_is_flatpw.pdf Why the world isn't flat
whytheworldisntflat.pdf 2.1 Els principals motors de la globalització dels mercats i dels negocis.
2.2 Les principals dimensions de la Globalització dels Mercats i dels negocis.
2.3 Conseqüencies socials de la Globalització dels Mercats i dels Negocis.
2.4 Conseqüències per les empreses de la Globalització dels Mercats i dels Negocis.
Tema 3 Protagonistes en International Business. Materials ib32012
ib32012.pdf 3.1 Tres categories de participants en IB.
3.2 Participants dels IB i la Cadena de Valor Global.
3.3 Referència específica a les Focal Firms: MNEs; SMEs; i les BGF.
3.4 Principals Intermediaris i Facilitadors
3.5 Introducció a la Direcció Estratègica de les MNEs.
Tema 4 L'entorn Cultural i International Business. Materials Dimensions Culturals de Hofstede
dimensionsculturalsdehofstede.pdf ib42012
ib42012.pdf 4.1 El paper de la cultura en IB: el cross-cultural risk.
4.2 Cultura i Orientacions Internacionals de Perlmutter
4.3 Cross-Cultural Management en tres contextos
4.4 Analitzant les diferències culturals: Hall i Hofstede
Tema 5 Política Internacional, governs locals i International Business. Materials ib52012
ib52012.pdf 5. Multinacionals i host-goverments: estratègies negociadores.
5.1 Risc país i Risc polític: concepte.
5.2 Risc polític: nivells i tipus de risc.
5.3 Anàlisi i avaluació del Risc Polític i Risc-País.
5.4 Gestionant el risc polític: tècniques integradores i defensives.
Tema 6 Ràpida revisió de les teories del Comerç i de la Inversió Internacionals. 6.1 Esquema de les teories explicatives del Comerç i Inversió Internacionals.
6.2 Explicacions des de l'Economia: clàssiques i modernes.
6.3 Explicacions des de l'empresa o Teories de la IDE.
6.4 Responsabilitat Social dels Negocis Internacionals: la Creació de Valor Compartit de M. Porter.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els objectius de l'assignatura es presentaran per tres vies: explicacions del professor, presentacions dels estudiants, i discussions de casos i textos curts en l'aula.
Per tant les activitats formatives inclouen:
-Classes magistrals.
-Exposicions orals dels estudiants.
-Lectures individuals.
-Anàlisi individual i posterior discussió en l'aula de casos pràctics.
-Discussió en l'aula de textos específics.
-Comentaris i exposicions breus dels estudiants.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|
anàlisi de casos classe magistral classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual presentació de treballs i debats redaccio de treballs
| 08 09 10 33 45 46 50 52 53 56 64 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació es realitzarà a partir de tres elements:
a) Participació en les classes: 40%. Inclou: 1: Les intervencions personals valorades a partir de l'escala: A+ (excel·lent); A (bona); B (adequada); C (pobre). 2: L'actitud durant les classes. 3: Les entregues curtes, exposicions orals, etc.
b) Examen final: 20%.
c) Treballs personals: 40%. Inclou bàsicament l'informe-país i també els informes de casos per treballar a casa que s'indiquin.
L'assitència a les classes és fonamental per l'aprenentatge i l'avaluació. Una assitència inferior al 75% (10 classes), justificada o no, comporta la qualificació de No Presentat a l'assignatura.
Cal aprovar per separat els tres components de l'avaluació per poder superar l'assignatura.
Bibliografia i recursos
-Es proporcionarà material específic durant el curs.
-La revista setmanal The Economist.
-Es destaquen els següents llibres:
International Business (2009). Alan M. Rugman and Simon Collinson. Pearson-Prentice Hall (5th edition).
International Business (2008). Tamer Cavusgil, Gary Knight and John R. Riesenberger. Pearson-Prentice Hall.
Material didàctic