Assignatura

Ètica i Legislació a Fisioteràpia

  • codi 08577
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Legislació, salut pública i administració sanitària

Matèria: Ètica i legislació en fisioteràpia

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
 Sem.1  DL 08:00 10:00 
 Sem.1  DV 09:00 12:00 

Professorat

Presentació

L'assignatura es planteja com un curs d'introducció a l'ètica i la seva projecció en l'exercici professional del fisioterapeuta. Necessita coneixements d'Antropologia filosòfica. L'ètica com a saber filosòfic ens permet reflexionar sobre l'obrar humà lliure, és a dir, sobre la seva dimensió moral, un saber que no es limita a conèixer el que ha de fer o no l'home a determinades circumstàncies sinó ajudar-lo a descobrir i aprendre a viure de tal manera que pugui assolir el seu màxim desenvolupament en tant que persona i bon professional.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 06 - Tenir les capacitats necessàries per a la resolució de problemes.
  • 07 - Ésser capaç de prendre decisions.
  • 09 - Demostrar un raonament crític.
  • 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
  • 11 - Tenir capacitat per adaptar-se a noves situacions.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 17 - Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ésser capaç de fer front a les activitats del lloc de treball sense necessitat d'una estricta supervisió.
  • 28.2 - Tenir habilitats en les relaciones interpersonals.
  • 28.3 - Manifestar respecte, valoració i sensibilitat pel treball aliè.
  • 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
  • 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
  • 35 - Conèixer l'impacte de les polítiques sociosanitàries en la pràctica professional.
  • 37 - Conèixer les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  • 37.2 - Tenir i demostrar un compromís ètic
  • 37.5 - Conèixer els codis deontològics de la professió
  • 38 - Tenir capacitat per incorporar a la cultura professional els principis ètics i legals de la professió.

Continguts

1. Bases racionals de l'ètica

1.1. El fenomen moral

1.2. Significat dels termes ètica i moral

1.3. Inici de la reflexió ètica

1.4. Tres formes d'ètica reduccionista

1.5. L'ètica completa: béns, normes i virtuts.

2. Fonament de les normes i criteris ètics

2.1. Errors:

- El subjectivisme

- El relativisme

2.2. Racionalitat ètica i judicis morals

2.3. El primer principi de la racionalitat pràctica

2.4. Béns fonamentals i béns instrumentals

3. L'acció humana.

3.1. Principis intrínsecs dels actes humans

3.2. Components ètics dels actes

3.3. Efectes dels actes

3.4. Cooperació al mal



Tema  En moodle

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Tendrá un valor revelante la asistencia y participación del alumno en el Congreso Universitario AEBI 2015 organizado en la Universitat Internacional de Catalunya  12 de noviembre

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
activitats d'autoaprenentatge
classes pràctiques
classes teòriques
seminaris teòrico-pràctics
tutories
aprenentatge basat en problemes
aprenentatge cooperatiu
mètode expositiu / lliçó magistral
01 06 07 09 10 11 12 15 16 17 28.1 28.2 28.3 29.1 30.1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

    Legislació: 50% último examen Ètica: 50%, examen final Per fer mitjana entre les dues parts de l'assignatura, cal haver obtingut com a mínim un 4 en una de les dues matèries. La nota obtinguda podrà modular-se fins a un 10% tenint en compte la puntualitat , els exercicis realitzats a classe, la participació activa i l'actitud.

La còpia, falsificació o frau en els treballs escrits individuals o en equip, en l'assistència a classes, en els exàmens escrits o orals és una falta greu que comporta el suspens immediat de l'assignatura. En cas de repetir s'obrirà un expedient sancionador a l'autor o autors.

Veure: NORMATIVA DE RÈGIM DISCIPLINARI DELS ESTUDIANTS UNIVERSITAT INTERNACIONAL DE CATALUNYA. CAPÍTOL I. De les faltes disciplinàries. Article 2. g) h)

Bibliografia i recursos

 

ALVIRA, R., Lo común y lo específico de la crisis moral actual. Cuadernos de Empresa y Humanismo. 1995, Cuaderno 57, Pág.2-16. http://hdl.handle.net/10171/3942.

AYLLON, J. R., Desfile de modelos. Análisis de la conducta ética, Rialp, Madrid 1998.

FERNÁNDEZ A., "La dimensión ética de la persona humana". Scripta Theologica. Año 1998, vol. 30 (1), p. 137-155.           http://hdl.handle.net/10171/13308

D'AGOSTINO, F., Ética y Derecho entre lo moderno y lo postmoderno. Persona y Derecho, 42 (2000): 17-31.    http://hdl.handle.net/10171/14122

LÉONARD, A., El fundamento de la moral: ensayo de ética  filosófica general, Madrid, BAC, 1997.

LLANO, A., La vida lograda, Barcelona, Ariel, 2008.

LUÑO, A., Ética general, Eunsa, Pamplona 2001

PALACIOS, Juan Miguel , Bondad moral e inteligencia ética. Nueve ensayos de la ética de los valores. Encuentro, Madrid, 2008

RODRÍGUEZ LUÑO, Á., Ética general, Pamplona, EUNSA, 2010

SÁNCHEZ-MIGALLÓN, S., Ética filosófica: un curso introductorio, Pamplona, EUNSA, 2010.

SPAEMANN, R., Ética: cuestiones fundamentales, Pamplona, EUNSA, 2010 / Basic moral concepts, London, Routledge, 1989.

 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 05/11/2018 12:00h
  • E2 05/07/2019 11:00h A08
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00