Bioètica
Mòdul: Legislació, salut pública i administració sanitària
Matèria: Ètica i legislació en fisioteràpia
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Sem.2 | DV | 09:00 12:00 |
Responsable
Dra. Maria Victoria ROQUÉ - vroque@uic.es
Horari d'atenció
Dra. Maria Victoria ROQUÉ: vroque@csc.uic.es
Dr. Ignacio MAC-PHERSON: imacpherson@gmail.com
Els avanços biotecnològics han creat nous escenaris per als professionals de les Ciències Biosanitarias i han suscitat grans esperances de millores concretes per a la vida i el futur de l'home. No obstant això, és també freqüent que tant en la investigació científica com en la pràctica assistencial sorgeixin problemes i dubtes de naturalesa ètica i antropològica que demostren de manera inequívoca la necessitat, d'una constant relació i integració entre la raó tècnica i la raó ètica, amb la finalitat de que l'adquisició de nous coneixements, es dirigeixi a aconseguir i fer el millor per a l'ésser humà.
La vida i la naturalesa de l'home es presenten com a realitats massa complexes per poder ser examinades de manera exhaustiva des d'una única perspectiva; un enfocament multidisciplinari i interdisciplinari com és la ciència Bioètica apareix, per tant, indispensable. La Bioètica és una reflexió sobre la vida humana i la seva relació amb el bé de la salut, i sobre els principis que han d'inspirar l'actuació del professional de les Ciències Biosanitarias en el desenvolupament del seu treball concret. Una competent preparació professional, tècnica i científica no és suficient per exercir correctament la professió si no inclou també l’aspecte ètic.
La formació en Bioètica pretén proporcionar als professionals uns coneixements i una preparació específica que li capacitin i ajudin, no només a prendre la millors decisions davant situacions considerades límit, sinó també a saber actuar en les diferents situacions que es presenten en la pràctica clínica diària.
Tenir coneixements d'Antropologia filosòfica i ètica
1. Reconèixer els aspectes ètics que sorgeixen en la pràctica professional, identificar els aparents conflictes ètics i els valors en joc que es presenten.
2. Dotar de coneixements a l'alumne que li permetin analitzar i definir els aspectes ètics.
3. Proporcionar habilitats pràctiques per integrar aquestes dimensions en el procés continu de presa de decisions.
4. Conèixer els drets de la persona com a ésser humà i com a pacient, per tal de respectar-lo i detectar possibles vulneracions que es donen en la pràctica.
5. Conèixer les principals normatives que regulen els procediments assistencials i les normatives laborals que regulen les competències professionals
1. Aconseguir integrar adequadament els valors ètics, professionals i científics.
2. Adquirir la capacitat d'adaptació a les diverses situacions en la praxi fisioterapeuta.
3. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
4. Descobrir la necessitat de treballar en equip multidisciplinar.
5. Reconeixer, analitzar els problemes ètics i elaborar respostes posibles
6. Ser capaç d'aplicar el coneixements ètics a la pràctica.
7. Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional, prestant especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i la motivació per la qualitat .
I. BIOÈTICA FONAMENTAL
1. Origen i desenvolupament de la Bioètica
1.1 Introducció
1.2. Breu panorama històric
1.3. Definició de la Bioètica
1.4. Models de fonamentació en Bioètica
2. Principis metodolgics de lès decisions ètiques
2.2. Anàlisi de la decisió moral del professional sanitari
2.3. Etapes en el procés de presa de decisions
2.4. Aplicació a la praxis sanitaria
II. BIOÈTICA APLICADA
1. Inici de la vida
1.1. Sexualitat humana
1.2. Procreació i producció
1.3. La realitat de l'avortament.
1.4. Manipulació genètica y experimentació amb embrions
2. Bioètica i terme de la vida humana.
2.1. Cures pal.liatives
2.2. El diagnòstic de mort
2.3. Eutanàsia i professionals de la salut
III. BIOÈTICA I FISIOTERÀPIA.
1. Relacions fisioterapeuta-pacient. Models de relació, obligatorietat ètica d'assistència al pacient,-drets del pacient: canvi en la relació metge-pacient, del paternalisme al contracte d'igualtat.
2. El professional de fisioteràpia:-fonament ètic i objecte del secret professional,-regulació legal del secret professional,-aspectes ètics i legals de la història clínica,-objecció de consciència del professional sanitari.
3. El consentiment informat dels pacients:-concepte de consentiment informat,-elements bàsics del consentiment informat, consentiments informats en la pràctica de la fisioteràpia,-consentiment informat en investigació.
4. Ètica de la publicitat en Fisioteràpia.
5. Ètica de la recerca en Fisioteràpia.
6. Dopatge: - ètica, esport i dopatge, - conductes ètiques en l'esport, - l'Agència Mundial Antidopatge, - hi ha alternatives al dopatge?.
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|---|
classes teòriques | 0,95 | ||
tutories | 0,25 | ||
estudi independent de l'alumne | 1,8 |
- Assistència, participació en classes i anàlisi de textos: 20%
- Preparació y presentació d'un treball: 20%
- Examen final: 60%
La còpia, falsificació o frau en els treballs escrits individuals o en equip, en l'assistència a classes, en els exàmens escrits o orals és una falta greu que comporta el suspens immediat de l'assignatura. En cas de repetir-se s'obrirà un expedient sancionador l'autor / s. Veure: NORMATIVA DE RÈGIM DISCIPLINARI DELS ESTUDIANTS UNIVERSITAT INTERNACIONAL DE CATALUNYA. CAPÍTOL I. DE LES FALTES DISCIPLINÀRIES. Article 2. g) h)
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: