Assignatura

Bioestadística 1

  • codi 08587
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 4

Matèria: Disseny i eines de projectes de fisioteràpia basada a l'evidència

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.2  DL 10:00 15:00 
 Sem.2  DC 10:00 12:00 

Professorat

Responsable

MsU Jordi OLLE - jolle@uic.es

Horari d'atenció

L'atenció es farà de forma personalitzada amb cita prèvia contacata mitjançant un correu electrònic a la Dra. Montserrat Girabent (girabent@uic.es)

Presentació

La praxis del fisioterapeuta tot sovint implica “valorar”, i com a conseqüència d’aquest exercici, tenim dades, tant de la valoració realitzada, com de les característiques del l’individu, i dels factors que pensem que estant associats al diagnòstic que estem cercant; el nostre interès és doncs un cop obtinguts aquests registres, extreure’n informació ja sigui a mode exploratori o per establir associacions les característiques i el que estem valorant, per així cercar més evidència i estar en una contínua millora en nostra pràctica com a fisioterapeutes, és per això que conèixer les bases de la Bioestadística es fa una eina imprescindible per a poder analitzar les dades obtingudes en clínica, i per a poder fer una lectura crítica de l’evidència científica a l’entorn de la nostra professió.

Requisits previs

No s’estableixen

Objectius

L’objectiu principal d’aquesta assignatura és donar els coneixements necessaris per entendre l’estadística com una eina a usar en l’àmbit de les ciències de la salut i específicament en la fisioteràpia.

 

Més concretament, es pretén que els estudiant siguin capaços de comprendre i aplicar els conceptes i mètodes estadístics bàsics, així com també interpretar i presentar adequadament els resultats derivats de l’ús d’aquesta disciplina.  Això els permetrà,  a més, tenir un pensament crític de les publicacions científics en la seva àrea de coneixement, contribuint així al foment d’una pràctica professional basada en l’evidència científica.

Com a objectiu complementari es vol que l’alumne adquireixi habilitats bàsiques que li permetin l’ús eficient dels softwares estadístics. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 09 - Demostrar un raonament crític.
  • 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
  • 14 - Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 28.1 - Ésser capaç de comunicar-se de forma oral i escrita en la llengua nativa.
  • 28.2 - Tenir habilitats en les relaciones interpersonals.
  • 37 - Conèixer les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  • 44 - Conèixer les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació al disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva.
  • 45 - Conèixer les teories en què es fonamenten la capacitat de resolució de problemes i el raonament crític.
  • 55 - Tenir capacitat per incorporar la recerca científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional.
  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
  • 04 - Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • 05 - Tenir capacitat de gestió de la informació.
  • 06 - Tenir les capacitats necessàries per a la resolució de problemes.
  • 07 - Ésser capaç de prendre decisions.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al finalitzar l’assignatura l’estudiant haurà d’ésser capaç de,

  • Comprendre els conceptes fonamentals relacionats amb la Fisioteràpia Basada en l'Evidència.
  • Comprendre i i interpretar els conceptes fonamentals de la bioestadística relacionats amb la Fisioteràpia. Realitzar treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de recerca en les fonts bibliogràfiques específiques de fisioteràpia.
  • Tenir conductes i actituds dels estudiants de respecte al codi deontològic professional.
  • Dissenyar un protocol d'investigació.
  • Utilitzar les eines informàtiques específiques.

Continguts

Tema 1. Introducció. Definició d’ Estadística. L’ Estadística en les Ciències de la Salut.
Definició de:

a. Població, mostra, mostra representativa, selecció de la mostra.

b. Variables aleatòries i escales de mesura.

Tema 2. Estadística Descriptiva:

a. Mesures de freqüència, taules de contingència i mesures epidemiològiques i diagnòstiques.

b. Representació gràfica I

c. Mesures de tendència central i dispersió

d. Índexs de posició i dispersió.

e. Índexs de simetria i forma.

f. Representació gràfica II


Tema 3. Estadística Inferencial:

a. Concepte de test d'hipòtesi. Tipus d'error i potència estadística. Concepte de p-valor. Concepte de tests unilaterals y bilaterals. Intervals de confiança. Significació estadística i rellevància clínica. Intervals de confiança y probes estadístiques per una mostra.

b. Test paramètrics i no paramètrics per a la comparació de dues mostres.

c. Test paramètrics y no paramètrics per a la comparació de més de dues mostres.

d.Correlació i Regressió lineal.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
classes teòriques
aprenentatge basat en problemas
mètode expositiu / lliçó magistral
29 29.1 37 55 0.48
activitats d'autoaprenentatge
contracte d'aprenentatge
resolució d'exercicis i problemas
01 02 05 06 07 10 14 15 29 29.1 0.2
classes pràctiques
aprenentatge cooperatiu
mètode del cas
resolució d'exercicis i problemas
01 02 05 06 07 10 14 15 29 29.1 55 0.32
estudi independent de l'alumne
02 10 14 15 29 29.1 2.40
seminaris teòric-pràctics
aprenentatge basat en problemas
mètode del cas
resolució d'exercicis i problemas
02 10 14 15 28 28.1 28.2 29 29.1 30 30.1 37 55 0.4
tutories
aprenentatge basat en problemas
aprenentatge cooperatiu
01 02 05 06 07 09 14 15 28 28.1 29 29.1 30.1 0.2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

avaluació de l’assignatura tindrà un component formatiu continu mitjançant les activitats que es realitzaran a les classes pràctiques. L’assistència al 80% de les classes pràctiques és una condició necessària per a què l’assigantura sigui avaluada.

La nota de la part pràctica de l’assignatura suposarà un 30% de la nota final. A més, s’avaluarà amb un examen tipus test, al final del semestre, si l’alumne ha assolit els resultats d’aprenentatge proposats, la nota d’aquest suposarà un 70% de la nota final.

Per poder optar a la mitja ponderada explicada és necessari haver obtingut un mínim d’un 5 en cadascuna de les parts, en cas contrari es considera no superada l’assignatura i l’alumne podrà optar a la segona convocatòria.

La segona convocatòria de l’assignatura consta d’un examen que suposarà el l 100% de la nota final. Aquest tindrà les mateixes característiques que l’examen final de la 1ª convocatòria.

Bibliografia i recursos

 

  • Martínez-González M.A, Faulín Fajardo, F.J., Sánchez Villegas, A., Bioestadística amigable, 2ª Ed. Madrid: Díaz de Santos, 2006. ISBN: 8479787910.
  • Cobo Valeri, E., Muñoz, P., & González, J. A. (2007). Bioestadística para no estadísticos: Principios para interpretar un estudio científico. Barcelona: Masson.
  • Martín A, Luna del Castillo, J.D., Bioestadística para las ciencias de la salud Madrid: Norma-Capitel Ediciones S.L., 2004
  • Dawson-Saunders E. Bioestadística médica. 4a ed. [México D.F.]: El Manual Moderno; 2005.
  • BOPAL, R. (2002). Concepts of Epidemiology - An integrated introduction to the ideas, theories, principles and methods of epidemiology.
  • SZKLO, M., NIETO, J. (2003). Epidemiologia intermedia: conceptos y aplicaciones. Madrid: Díez de Santos.
  • Forthofer,R., Eun Lee, E., Hernandez, M. Biostatistics - A Guide to Design, Analysis and Discovery. (2nd edition). Academic press February 2007
  • Dawson, B., Trapp, R.G. , Basic & Clinical Biostatistics, 4ed., Mcgraw-Hill/Interamericana, 2004
  • Wassesrteheil-Smoller, S. Biostatistics and Epidemiology - A Primer for Health and Biomedical Professionals. 3rd Edition, springer, 2004. ISBN 10: 0387402926
  • Rosner, B. Fundamentals Of Biostatistics, ED Hardcover, 2005 ISBN-10: 0534418201
  • Armitage P, Berry G. Estadística para la investigación biomédica. 3a ed. Madrid [etc.]: Harcourt Brace de España; 1997.
  • Sentís Vilalta J, Ascaso Terrén C, Vallés A, Canela i Soler J. Bioestadística Barcelona: Ediciones Científicas y Técnicas; 1992.

 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 22/05/2019 10:00h
  • E2 03/07/2019 10:00h I2
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00