Bioestadística 1
Matèria: Disseny i eines de projectes de fisioteràpia basada a l'evidència
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.2 | DL | 10:00 15:00 | ||
Sem.2 | DC | 10:00 12:00 |
Responsable
Horari d'atenció
L'atenció es farà de forma personalitzada amb cita prèvia contacata mitjançant un correu electrònic a la Dra. Montserrat Girabent (girabent@uic.es)
La praxis del fisioterapeuta tot sovint implica “valorar”, i com a conseqüència d’aquest exercici, tenim dades, tant de la valoració realitzada, com de les característiques del l’individu, i dels factors que pensem que estant associats al diagnòstic que estem cercant; el nostre interès és doncs un cop obtinguts aquests registres, extreure’n informació ja sigui a mode exploratori o per establir associacions les característiques i el que estem valorant, per així cercar més evidència i estar en una contínua millora en nostra pràctica com a fisioterapeutes, és per això que conèixer les bases de la Bioestadística es fa una eina imprescindible per a poder analitzar les dades obtingudes en clínica, i per a poder fer una lectura crítica de l’evidència científica a l’entorn de la nostra professió.
No s’estableixen
L’objectiu principal d’aquesta assignatura és donar els coneixements necessaris per entendre l’estadística com una eina a usar en l’àmbit de les ciències de la salut i específicament en la fisioteràpia.
Més concretament, es pretén que els estudiant siguin capaços de comprendre i aplicar els conceptes i mètodes estadístics bàsics, així com també interpretar i presentar adequadament els resultats derivats de l’ús d’aquesta disciplina. Això els permetrà, a més, tenir un pensament crític de les publicacions científics en la seva àrea de coneixement, contribuint així al foment d’una pràctica professional basada en l’evidència científica.
Com a objectiu complementari es vol que l’alumne adquireixi habilitats bàsiques que li permetin l’ús eficient dels softwares estadístics.
Al finalitzar l’assignatura l’estudiant haurà d’ésser capaç de,
Tema 1. Introducció. Definició d’ Estadística. L’ Estadística en les Ciències de la Salut.
Definició de:
a. Població, mostra, mostra representativa, selecció de la mostra.
b. Variables aleatòries i escales de mesura.
Tema 2. Estadística Descriptiva:
a. Mesures de freqüència, taules de contingència i mesures epidemiològiques i diagnòstiques.
b. Representació gràfica I
c. Mesures de tendència central i dispersió
d. Índexs de posició i dispersió.
e. Índexs de simetria i forma.
f. Representació gràfica II
Tema 3. Estadística Inferencial:
a. Concepte de test d'hipòtesi. Tipus d'error i potència estadística. Concepte de p-valor. Concepte de tests unilaterals y bilaterals. Intervals de confiança. Significació estadística i rellevància clínica. Intervals de confiança y probes estadístiques per una mostra.
b. Test paramètrics i no paramètrics per a la comparació de dues mostres.
c. Test paramètrics y no paramètrics per a la comparació de més de dues mostres.
d.Correlació i Regressió lineal.
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|---|
classes teòriques | aprenentatge basat en problemas mètode expositiu / lliçó magistral | 29 29.1 37 55 | 0.48 |
activitats d'autoaprenentatge | contracte d'aprenentatge resolució d'exercicis i problemas | 01 02 05 06 07 10 14 15 29 29.1 | 0.2 |
classes pràctiques | aprenentatge cooperatiu mètode del cas resolució d'exercicis i problemas | 01 02 05 06 07 10 14 15 29 29.1 55 | 0.32 |
estudi independent de l'alumne | 02 10 14 15 29 29.1 | 2.40 | |
seminaris teòric-pràctics | aprenentatge basat en problemas mètode del cas resolució d'exercicis i problemas | 02 10 14 15 28 28.1 28.2 29 29.1 30 30.1 37 55 | 0.4 |
tutories | aprenentatge basat en problemas aprenentatge cooperatiu | 01 02 05 06 07 09 14 15 28 28.1 29 29.1 30.1 | 0.2 |
avaluació de l’assignatura tindrà un component formatiu continu mitjançant les activitats que es realitzaran a les classes pràctiques. L’assistència al 80% de les classes pràctiques és una condició necessària per a què l’assigantura sigui avaluada.
La nota de la part pràctica de l’assignatura suposarà un 30% de la nota final. A més, s’avaluarà amb un examen tipus test, al final del semestre, si l’alumne ha assolit els resultats d’aprenentatge proposats, la nota d’aquest suposarà un 70% de la nota final.
Per poder optar a la mitja ponderada explicada és necessari haver obtingut un mínim d’un 5 en cadascuna de les parts, en cas contrari es considera no superada l’assignatura i l’alumne podrà optar a la segona convocatòria.
La segona convocatòria de l’assignatura consta d’un examen que suposarà el l 100% de la nota final. Aquest tindrà les mateixes característiques que l’examen final de la 1ª convocatòria.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: