Assignatura
Patologia General I
- codi 08602
- curs 2
- període Semestre 1
- tipus FB
- credits 6
Mòdul: Mòdul de Bàsiques-Ciències de la Salut
Matèria: Fisiologia
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Horari |
Sem.1 | DT | 08:00 10:00 | | |
Sem.1 | DT | 10:00 12:00 | | |
Sem.1 | DC | 08:00 10:00 | | |
Professorat
Responsable
Dr. Fernando FUERTES - ffuertes@uic.es
Horari d'atenció
- Dr. Ferran Fuertes: Després de les classes o mitjançant un correu electrònic demanant hora. Lloc: Despatx de la Facultat (A7:Sala professors medicina)
- Dra Lea Martín: Després de les classes o mitjançant un correu electrònic demanant hora.
Presentació
Mitjançant l'assignatura PATOLOGIA GENERAL I, els alumnes adquiriran els coneixements que els capacitaran per comprendre, explorar i tractar els diversos factors implicats en la salut i en la malaltia dins l´àrea médicoquirúrgica. Faran un estudi dels fonaments de la patologia general medicoqu¡rúrgica i de les diferents malalties per sistemes, dels problemes reals i/o potencials derivats de les mateixes i llur assistència per al professional d'infermeria.
Requisits previs
Per tal de desenvolupar l'assignatura i assolir els objectius es necessari que l'alumne tingui els coneixements suficients de anatomia i fisiologia humanes, essent, per tant, un requisit fonamental la superació d'aquestes assignatures del Grau.
Objectius
GENERALS:
- Els estudiants desenvoluparan les habilitats cognitives, psicomotrius i de relació que els hi permetran integrar els coneixements de patologia general fonamental i de l'adult per tal de proporcionar les cures d´infermeria adients, tot i promovent el foment de l'autonomia i el manteniment de la salut, la prevenció de la malaltia i el benestar del pacient, la seva família i la comunitat.
- Conèixer els fonaments de patologia general medico-quirúrgica i de la patologia general de l'adult.
- Conèixer les malalties més comuns dels següents aparells i sistemes: cardiovascular, respiratori, digestiu i neurològic.
ESPECÍFICS:
Al finalitzar l´assignatura, els alumnes estaran preparats per tal de:
- Conèixer les diversos mecanismes de generació de processos patològics.
- Conèixer les malalties més comuns dels diferents aparells i sistemes de l'adult (cardiovascular, respiratori, digestiu, neurològic) d'acord a la següent metodologia: definició, etiopatogenia, fisiopatologia i semiologia.
- Assolir un coneixement de la fisiopatologia i del quadre clínic per fonamentar científicament el treball d'infermeria.
- Assolir el coneixement adequat de les orientacions terapèutiques.
- Conèixer els principis generals de profilaxi.
- Conèixer el pronòstic i les possibles complicacions de les malalties més comuns.
- Assolir la valoració específica dels signes, símptomes i problemes, emprant el judici clínic tot establint prioritats.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
- 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
- 20. B - Treball en equip multidisciplinari
- 21. B - Comunicació oral i escrita.
- 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
- 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
- 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
- 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
- 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
- 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
- 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Conèixer les malalties més prevalents de la diversos aparells i sistemes
- Reconèixer símptomes i signes de patologies específiques des de la infància fins a l’edat adulta.
- Prioritzar les necessitats d’atenció en cada situació clínica.
- Actuar davant d’un problema o complicació del pacient des de la infància fins a l’edat adulta.
- Haver adquirit el coneixement adequat en les patologia general i les orientacions terapèutiques, farmacològiques, físiques i quirúrgiques.
- Conèixer les principals proves diagnòstiques per la imatge (radiologia, escàner, TEP entre altres) i analítiques, el seu fonament i aplicació, així com la seva aplicació terapèutica, especialment l'intervencionisme càrdio-vascular i neurològic.
Continguts
FONAMENTS DE PATOLOGIA GENERAL
1. Etiologia General: El concepte i la història de la malaltia. Mecanismes generals de producció de la malaltia.
2. Etiopatogenia, Fisiopatologia. Símptomes i Signes. Síndromes.
3. Immunologia: Immunodeficiències. Autoimmunitat. Reaccions d'Hipersensibilitat. Patologia relacionada amb el Sistema HLA i Complement.
4. Oncologia: Oncologia general. Conceptes i definicions. Etiologia de les neoplàsies. Oncogens. Caràcters biològics i immunològics dels tumors. Biologia tumoral. Creixement i difusió dels tumors malignes. Metàstasis. Biologia tumoral. Manifestacions clíniques dels tumors. El tumor com a massa. Síndrome general maligne. Síndromes paraneoplàsics. Classificacions evolutives dels tumors.
5. Fonaments de patologia quirúrgica: Contusions i ferides. Cicatrització. Patologia de la cicatriu. Lesions produïdes per calor: cremades. Lesions produïdes per l'electricitat. Lesions produïdes pel fred: congelacions. Principis generals de les fractures òssies. La inflamació. La infecció en Cirurgia: aspectes generales; infecció local; flemons i abscessos; infeccions del sistema limfàtic: limfangitis i adenitis
PATOLOGIA GENERAL DE L'ADULT (1)
6. Aparell Respiratori: Insuficiència respiratòria: causes i mecanismes de producció; semiologia clínica de la insuficiència respiratòria. Fisiopatologia de la pleura i del mediastí. Etiopatogenia i fisiopatologia de la circulació pulmonar. Patologia general de la malaltia pulmonar obstructiva crònica: formes clíniques de presentació. Patologia de l'asma bronquial. Malalties infeccioses de l'aparell respiratori.
7. Sistema Cardiovascular: Insuficiència cardíaca: causes i mecanismes; classificació, semiologia de la insuficiència cardíaca. Etiologia i fisiopatologia de les malalties valvulars. Etiopatogenia i fisiopatologia de les arrítmies cardíaques. Patologia de la insuficiència coronària; síndromes clínics de la cardiopatia isquèmica. Patologia del miocardi i pericardi. Patologia de la regulació de la pressió arterial: hipertensió arterial i síncope.
8. Sistema Nerviós: Fisiopatologia de la consciència: concepte i classificació dels estats de coma. La unitat motora i la seva patologia. Paràlisi. Alteracions del to muscular. Patologia de la medul·la espinal i tronc de l'encèfal. Patologia general del cerebel: síndrome vestibular; Patologia del sistema extrapiramidal i ganglis de la base. Patologia de l'escorça cerebral i àrees d'associació. Patologia de la circulació cerebral i líquid cefaloraquidi. Patologia del sistema nerviós perifèric i sistema nerviós vegetatiu.
9. Aparell Digestiu: Patologia de la deglució. Patologia de la secreció gàstrica. Patologia de la funció intestinal: diarrees. Restrenyiment. Ili. Alteracions de la digestió intestinal. Insuficiència del pàncrees exocrí. Síndrome de malabsorció intestinal. Patologia del metabolisme de la bilirubina: icterícies. Patologia de la hipertensió portal. Insuficiència hepàtica aguda i crònica. Encefalopatia hepàtica. Infeccions de l'aparell digestiu.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
- La metodologia que s'utilitzarà serà d'un 60% per a teoria introductòria dels temes per part del professor (classes magistrals, amb suport audiovisual) i preparació a l'aprenentatge cooperatiu, 25% mètode del cas, 10% per a tutories als alumnes o treball de l'alumne en la UIC del seu aprenentatge cooperatiu que després haurà d'exposar a la resta dels seus companys i 5% per a exposició dels alumnes de l'aprenentatge cooperatiu realitzat.
- El treball cooperatiu es realitzarà sobre els temes que indicarà el professor de manera que els alumnes deuran preparar-los autònomament en grups sota la tutoria del professor. En classe els alumnes presentaran el seu treball cooperatiu presentant un tema que serà matèria per a l'examen de la mateixa manera que la introducció dels temes donats pel professor. Després de l'exposició de l 'alumne, el professor matisarà els coneixements oportuns. Els grups de treball cooperatiu seran d'uns 6 alumnes, d'aquesta forma sobre una mitjana de 80 alumnes per classe i curs hi haurà uns 13-14 grups.
- L'existència dels grups significa que els professors de l'assignatura hauran de distribuir que temes són els que preparen els alumnes i quals són els que ells consideren d'introducció i que hauran d'impartir ells mateixos. D'aquesta forma els professors d'una assignatura indicaran clarament els temes a desenvolupar pels alumnes i el temps d'exposició de cadascun d'ells de manera que cada grup exposarà durant 2h el o els temes que li toquin.
- La metodologia que s'utilitzarà serà d'un 20% per a teoria introductòria dels temes per part del professor (classes magistrals, amb suport audiovisual) i preparació a l'aprenentatge cooperatiu, 30% per a tutories als alumnes o treball de l'alumne en la UIC del seu aprenentatge cooperatiu que després haurà d'exposar a la resta dels seus companys i 50% per a exposició dels alumnes de l'aprenentatge cooperatiu realitzat.
- El treball cooperatiu es realitzarà sobre els temes que indicarà el professor de manera que els alumnes deuran preparar-los autònomament en grups sota la tutoria del professor. En classe els alumnes presentaran el seu treball cooperatiu presentant un tema que serà matèria per a l'examen de la mateixa manera que la introducció dels temes donats pel professor. Després de l'exposició de l 'alumne, el professor matitsarà els coneixements oportuns. Els grups de treball cooperatiu seran d'uns 6 alumnes, d'aquesta forma sobre una mitjana de 80 alumnes per classe i curs hi haurà uns 13-14 grups.
- L'existència dels grups significa que els professors de l'assignatura hauran de distribuir que temes són els que preparen els alumnes i quals són els que ells consideren d'introducció i que hauran d'impartir ells mateixos. D'aquesta forma els professors d'una assignatura indicaran clarament els temes a desenvolupar pels alumnes i el temps d'exposició de cadascun d'ells de manera que cada grup exposarà durant 2h el o els temes que li toquin.
METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|
Aprenentatge cooperatiu Classe magistral Mètode del cas Aprenentatge per projectes
| 11. E 12. B 15. B 1. G 20. B 21. B 22. G 23. B 24. G 25. E 4. B 6. E | 6 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Primera Convocatòria
La avaluació de la assignatura es composa de:
- Avaluació continuada al llarga del semestre: 40%.
- Avaluació mitjançant examen final amb convocatòria pública: 60%.
Per tal de superar l'assignatura, caldrà reunir tots els següents requisits:
- La mitjana de les qualificacions tant de l'avaluació teòrica final com de l'avaluació continuada, haurà de ser com a mínim de cinc (5) punts (sobre un total de deu (10) punts), llevat altres indicacions
- La no superació d´una de les dues avaluacions comportarà la no superació de l´assignatura.
Avaluació continuada del treball de l’alumne a les aules (40% de la nota total):
L'avaluació continuada tindrà un total de 3 notes, corresponents a la realització de dues proves avaluadores tipus test (60%) i un treball grupal que es presentará en classe (40%). La no presentació d'algun dels treballs o no realització d'alguna de les proves avaluadores, es considerarà un zero d'aquella part d'avaluació continuada.
L'avaluació de l'alumne tindrà en compte tant el treball individual com el cooperatiu i les proves parcials que es realitzaran. Les 3 notes faran mitjana entre elles i es considerarà:
- Nota del professor sobre l'exposició i el treball cooperatiu realitzat. Aquest apartat avalua les següents competències: 11E, 12B, 15B, 4B, 1G, 25E, 21B, 20B, 22G, 23B, 24G, 6E
- Notes dels exàmens parcials (es previst contingui preguntes de resposta a opció múltiple (R.O.M.) i/o de preguntes de resposta curta. S'avaluaran les competències 21B, 22G, 23B, 24G, 25E, 6E.
Avaluació teòrica final de l'assignatura (60% de la nota total)
- Aquest apartat avalua les següents competències: 21B, 22G, 23B, 24G, 25E, 6E.
- Es previst contingui preguntes de resposta a opció múltiple (R.O.M.)
Segona Convocatòria
Per tal de superar la segona convocatòria, caldrà reunir tots els següents requisits:
- Caldrà tindre aprovades les 2 parts de l'assignatura: prova final i treball continuat durant el semestre.
- Per aquesta segona convocatòria es guardaran les notes de les parts aprovades en 1ª convocatòria i sols haurà de examinar-se de la part que es va suspendre a la 1ª convocatòria (avaluació continuada i/o examen final)
- L' examen teòric consistirà en una prova escrita tipus 'test' amb preguntes d' elecció múltiple, amb cinc opcions possibles cadascuna on només una és la correcta però a més pot haver algun tema a desenvolupar, mes preguntes curtes.
- No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria
Tercera i Quarta Convocatòries i si s'escau 5ena i 6ena (extraordinàries)
L'avaluació de la 3ª i 4ª convocatòries i si s'escau 5ª i 6ª convocatòries extraordinàries serà respectivament igual a la 1ª i 2ª convocatòria en cap cas es guardarà capa nota de l'any anterior. Per aprovar l'assignatura sempre han d'estar superades les dues parts de l'assignatura.
PROJECTE LIDERATGE:
La nota final de l'assignatura es veurà afectada per la no assistència a qualsevol de les tutories de lideratge de cada semestre en la següent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutories i 0.3 punts si es falta a 1 tutoria. Aquesta norma s'aplicarà als alumnes aprovats i mai serà motiu de suspens de l'assignatura.
Bibliografia i recursos
- Manual de patología general, etiologia, fisiopatologia, semiología, síndromes. S de Castro del Pozo. Barcelona, Masson, 2006.
- Patología General: semiología clínica y fisiopatología. García Conde. McGraw Hill Interamericana, segunda edición. Madrid, 2003.
- Introducción al cuerpo humano: Fundamentos de anatomía y fisiología. Tortora, Gerard J, Derrickson, Bryan. Ed Panamericana, México, 2008.
Període d'avaluació
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
- E1 08/01/2020 08:00h
- R1 27/01/2020 08:00h
- E2 23/06/2020 08:00h
- R2 07/07/2020 11:00h