Assignatura

Infermeria Clínica General

  • codi 08604
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Mòdul de Fonaments de la Cura II

Matèria: Infermeria clínica general

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.1  DL 12:00 14:00 
 Sem.1  DJ 10:00 12:00 
 Sem.1  DV 10:00 12:00 

Professorat

Responsable

Dr. Alberto GALLART - agallart@uic.es

Horari d'atenció

Cada dia de 9:50 a 10:10h sol·licitant cita per e-mail.

Presentació

Justificació

La planificació de les cures infermeres per les principals alteracions de salut de les persones, precisa d'una base sòlida de competències generals que es repetiran a l'aprenentatge del Pla de Cures per a cada patologia. Descobrir i interioritzar progressivament aquestes competències amb una metodologia que combina la classe magistral pels temes més innovadors i complexes, mentrestant que per la resta de temes es reserva la tutoria grupal, l'elaboració i presentació d'informació, facilitarà l'assimilació de competències.

Descripció

La matèria Infermeria Clínica General es centra en adquirir els coneixements necessaris per conèixer les alteracions de salut de l'adult, manifestacions i cures, aplicant el procés d'atenció d'infermeria (PAE). Durant la matèria es treballaran els procediments de la cura per tractar o / i provenir els problemes derivats en les persones cuidades i família, mitjançant un treball cooperatiu amb els altres membres de l'equip i amb la participació de la persona cuidada i dels seus familiars en el procés salut-malaltia. Destaquen elements que són base per a la resta de matèries de l'àrea com són la Semiologia, la Homeòstasi i els Principis Bàsics Generals de les cures Clínics.

Requisits previs

  • No hi ha incompatibilitats

Objectius

  1. Els estudiants desenvoluparan les habilitats cognitives, pscicomotrius i de relació que els permetran proporcionar les cures d'infermeria adequades, promovent la importància de l'autonomia i el manteniment de la salut, prevenció de la malaltia i el benestar del pacient, família i comunitat.
  2. Adquirir les aptituds necessàries per integrar els coneixements teòrics en la pràctica diària de la professió d'infermeria.
  3. Conèixer les cures d'infermeria generals associats a la semiologia més freqüent, la persona en situacions crítiques, quirúrgiques, malalties cròniques i oncològiques, fent servir la següent metodologia:
  4. Integrar el coneixement específic de la malaltia sobre la base del concepte holístic de la persona.
  5. Recordar l'etipatogènia, epidemiologia, fisiopatologia de la semiologia amb tal de fonamentar científicament el treball d'infermeria. 
  6. Conèixer el pronòstic i les possibles complicacions.
  7. Estudiar el Procés d'Atenció d'Infermeria (PAE) seguint: L'obtenció de la informació correcta per l'elaboració rigorosa del pla de cures d'infermeria. La valoració específica dels signes, símptomes i problemes, fent servir el judici clínic i establint prioritats. La planificació de les cures basant-se als problemes y Diagnòstics d'Infermeria.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 16. G - Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 2. E - Planificar i facilitar cures infermeres a les persones o grups, tenint en compte els resultats obtinguts en salut i l'avaluació del seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els quatre processos a través dels quals es diagnostica, es tracta o es té cura d'un problema de salut.
  • 3. E - Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • 5. G - Dissenyar sistemes de cures dirigits a les persones o grups, avaluar-ne l'impacte i establir les modificacions oportunes.
  • 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 8. B - Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses d'acord amb la manera en què viuen el seu procés de salut-malaltia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Desenvolupar habilitats cognitives, psicomotrius i de relació per a proporcionar cures d'infermeria adequades a la promoció de l'autonomia, manteniment de la salut, prevenció de la malaltia i el benestar del pacient, la seva família i comunitat.
  • Reconèixer la semiologia més freqüent en les principals alteracions de salut.
  • Desenvolupar les cures d'infermeria des de la reflexió de la etiopatogènia, epidemiologia, fisiopatologia de la semiologia amb tal de fonamentar científicament el treball d'infermeria a través de la planificació de les cures basant-se en problemes i Diagnòstics d'infermeria.
  • Conèixer les principals proves diagnòstiques per la imatge (radiologia, escàner, TEP entre altres) i analítiques, el seu fonament i aplicació, així com l'aplicació terapèutica, especialment en intervencionisme cardiovascular i oncologia.

Continguts

  • Introducció a les cures d'infermeria de les malalties medico-quirúrgiques. Els agents físics i químics com causa de malaltia. Termoregulació.
  • Semiologia general. Cures d'infermeria sobre els grans símptomes clínics. Dolor, febre, icterícia, nàuseas i vòmits, hemorràgia, vertigen, síncope, coma, dispnea i oligúria.
  • Trastorns de l'equilibri hidroelectrolític i àcid-base. Atenció d'infermeria en pacients amb trastorns de l'equilibri hidroelectrolític. Conceptes fonamentals de la homeòstasi hidroelectrolítica i àcid base. Atenció d'infermeria en pacients amb fluïdoteràpia. Trastorns volumètrics. Desequilibris dels principals ions intra i extracel·lulars. Atenció infermeria en pacients amb trastorns de l'equilibri àcid-base.
  • La infecció. Atenció d'infermeria al pacient amb infecció.
  • Shock, sèpsis, i fallada multiorgànica. Atenció d'infermeria al pacient amb shock.
  • La malaltia crònica i la malaltia aguda. Definició i causes de malaltia aguda i crònica. Estratègies diferencials en el diagnòstic i en el tractament. Atenció d'infermeria en el pacient en patologies cròniques.
  • Fisioteràpia i rehabilitació. Concepte. Modalitats. Principals indicacions terapèutiques. Atenció d'infermeria en el pacient amb dèficit d'autocura, amb risc o deteriorament de la mobilitat física, de la integritat cutània i l'alteració del patró d'eliminació.
  • Principis generals d'oncologia medico-quirúrgica. Atenció d'infermeria al pacient oncològic en relació a la fisiopatologia del càncer, epidemiologia, detecció i prevenció precoç. Sistema de classificació: tumor, nòdul i metàstasi. Aspectes generals del tractament del càncer.
  • Anàlisis clíniques. Diagnòstics de laboratori: laboratori hematològic. microbiològic, immunològic, bioquímic i biològic. Valors normals de les anàlisis clíniques més comuns. Peticions analítiques a la pràctica clínica diària, intrahospitalària i extrahospitalària.
  • Tècniques de diagnòstic. El procés diagnòstic clínic. El radiodiagnòstic, El diagnòstic histopatològic. L'endoscòpia. La monitorització clínica. Tècniques especials de diagnòstic. Preparació del pacient sotmès a proves diagnòstiques.
  • El pacient quirúrgic. Atenció d'infermeria al preoperatori. Atenció d'infermeria a l'intraoperatori: col·locació del pacient a la taula operatòria. Normes bàsiques d'asèpsia quirúrgica. El quiròfan. Esterilització.  Instrumental quirúrgic. Atenció d'infermeria al postoperatori. El període postoperatori: intervencions immediates. Complicacions postoperatòries: Unitat de Cures Postoperatòries. Atenció d'infermeria a la ferida quirúrgica. Fisiopatologia quirúrgica. La ferida quirúrgica.
  • Cures intensives. Atenció d'infermeria al pacient crític. Estructura i funció de les cures intensives. Sistemes de monitorització. Sistemes de tractament.


Tema  ver Material adjunto

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

A la taula  es pot observar la relació entre els ECTS i la càrrega de treball en hores d'aprenentatge en funció de les diferents metodologies que s'utilitzarien en Infermeria Clínica General. Tots els càlculs estan realitzats sota la suposició que el pla ha de constar de 240 ECTS. En aquesta matèria cada ECTS equival a 10 hores en les quals el docent manté algun paper o presència. Aquesta càrrega docent es podrà realitzar mitjançant la classe magistral on el professor exposarà les principals idees i fomentarà la participació i el discurs. També es podrà realitzar mitjançant les tutories grupals i individuals, on s'acompanyarà a l'alumne durant el procés d'aprenentatge, orientant-lo, aconsellant-lo i assessorant-lo. Els treballs cooperatius fomentaran el treball entre iguals. La resta de les hores de 15 h fins a 25 d'1 ECTS, es distribueixen en 7h de treball autònom de les quals el professor tutela 3h virtualment a través de TIC i 4 corresponen al propi alumne. La resta de 8h no apareixen a les taules, corresponen a la càrrega d'aprenentatge dirigit i autònom de l'estudiant. Al treball autònom l'alumne aprendrà a resoldre problemes pel seu compte amb el reforç del material donat i la informació rebuda a les classes presencials. hi haurà hores destinades a la recerca d'informació, elaboració de treballs i estudi individual, tot ell per arribar a assolir els coneixements desitjats.

 

METODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
Classe magistral
15. B 16. G 1. G 24. G 25. E 3. E 5. G 6. E 8. B 4.3
Mètode del cas
12. B 1. G 7. B 8. B 0.7
Tutories grupals
11. E 1. G 0.45
Lectura crítica
1. G 0.55
Aprenentatge virtual
1. G 1.8

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La matèria serà avaluada durant el semestre diferents avaluacions continuades i un examen final. L'avaluació continuada disposarà de:-Participació a classe expressada a través de la solució de qüestionaris a través de les TIC,-Treball sobre Qüestionaris i exercicis a través de TIC i una prova parcial.

Relació de l'enfocament d'avaluació amb els objectius d'aprenentatge

El mètode d'avaluació inclourà totes les metodologies educatives ja que d'una banda es recollirà el treball individual i síntesi en les proves individuals (parcial i final), però també el treball continuat, així com la síntesi de la informació amb les discussions a classe, la lectura de literatura i la realització d'exercicis.

Pes relatiu de cada instància d'avaluació en el conjunt de l'avaluació

  • La matèria serà avaluada durant el semestre mitjançant diferents avaluacions continuades amb un percentatge del 65% i un examen final amb un valor del 35%. Per poder fer mitjana entre totes els mètodes avaluadors s'haurà d'obtenir almenys un 5 en l'examen final.
  • Les avaluacions continuades disposaran de:
  1. La participació del treball realitzat a classe sobre els casos clínics i exercicis plantejats s'avaluaran amb un valor del 35% mitjançant:
    1. a) Tutories Grupals: Solució qüestionaris Moodle les respostes després de ser tutoritzades a classe seran introduïdes per l'alumne durant el mateix dia. 7%
    2. b) Correcció dels exercicis realitzats a classe.  7%
    3. c) Resultat del "concurs" entre grups que es realitzarà al final del curs, com a síntesi de la matèria el 21%
      1. 1. El 16,8% provindrà de la qualificació resultant del "concurs de preguntes orals" entre grups que es realitzarà al final del curs, com a síntesi de la matèria.
      2. 2. El 4,2% provindrà del document escrit que redactaran els membres de l'equip sobre el desenvolupament de la dimensió del lideratge del pensament estratègic.
  2. Treball sobre Tasques i Qüestionaris a través de TIC 15%.
  3. Prova parcial 15%.
  • La prova parcial i l'examen final tindrà preguntes de resposta a opció múltiple (ROM) i / o de preguntes de resposta curta.

Segona avaluació
La matèria serà avaluada amb un examen final amb un valor del 50% i la nota de l'avaluació continuada serà d'un percentatge del 50% ja que no es tindrà en compte el parcial. Sobre el 50% d'avaluació continuada es permetrà:

  1. Recuperar el 15% dels qüestionaris Moodle de Treball sobre Tasques i Qüestionaris a través de TIC a realitzar-los de nou en una segona convocatòria, en qualsevol cas la nota màxima d'aquest apartat serà d'un 5.
  2. Finalment per al 35% de l'apartat de participació a classe es mantindrà la nota de la 1a convocatòria, ja que el que es valora és l'assistència i participació a classe.

 

 

3 ª i 4 ª convocatòria
Per la 3 ª i 4 ª convocatòria es mantindrà el mateix tipus d'avaluació que a la 1 ª i 2 ª convocatòria respectivament i en cap cas es guardaran les notes parcials o de qualsevol tipus d'avaluació d'un curs per l'altre.

 

Avaluació de competències.
Les competències plantejades en l'assignatura seran superades si se superen les seves respectives proves avaluadores. Els resultats d'aprenentatge i els instruments d'avaluació de les competències es troben a l'annex 1.

Criteris generals d'avaluació

  • Per poder fer mitjana entre totes els mètodes avaluadors s'haurà d'obtenir almenys un 5 en l'examen final.
  • La prova parcial i l'examen final tindrà preguntes de resposta a opció múltiple (ROM) i / o de preguntes de resposta curta que descomptaran en cas de no ser les adequades.
  • Esquema d'avaluació a utilitzar

Es realitzarà una avaluació continuada i s'aniran penjant les notes contínuament en intranet perquè l'alumne pugui anar valorant el seu aprenentatge. Els qüestionaris es retroalimentaran amb les respostes encertades perquè l'alumne pugui aprendre i avaluar alhora. Es podrà realitzar una revisió d'examen.

No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.

 

PROJECTE LIDERATGE:

La nota final de l'assignatura es veurà afectada en qualsevol convocatoria per la no assistència a qualsevol de les tutories de lideratge de cada semestre en la següent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutories i 0.3 punts si es falta a 1 tutoria. Aquesta norma s'aplicarà als alumnes aprovats i mai serà motiu de suspens de l'assignatura.

Bibliografia i recursos

  • Thibodeau GA, Paton KT. Estructura y Función del cuerpo Humano, 13ª edición de Elsevier, Madrid.2008
  •  Long, B. C., Phipps, W. J. (2002). Enfermería Médico-Quirúrgica (2ª ed.). Vol 1 y 2. Mosby 2000. Madrid.
  • Smeltzer S.C., Bare B.G. Enfermería Médico-quirúrgica de Brunner y Suddarth. 12ª edición. LIPPINCOTT. 2013
  • Herdman & Kamitsuru. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación 2015-2017 Elsevier, 2015
  •  Mª T Luis. Los Diagnósticos enfermeros. Masson, Madrid, 9ª Edición.2014

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 10/01/2020 10:00h
  • R1 29/01/2020 15:00h
  • E2 06/07/2020 10:00h
  • R2 13/07/2020 11:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00