Ètica
Mòdul: Humanitats
Matèria: Persona i societat
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Moltes vegades, al llarg de la nostra vida personal i en el desenvolupament de la nostra trajectòria professional ens trobem amb problemes que no són estrictament tècnics, sinó humans. Les qüestions sobre com actuar bé o com mantenir bones relacions amb altres persones tenen una importància decisiva. L'assignatura d'Ètica és l'espai idoni per pensar i estudiar sobre aquests temes.
No hi ha requisits previs
1. Dotar als alumnes de les eines necessàries per l'anàlisi del comportament humà
2. Introduir als alumnes a l'ús d'elements bàsics del pensament moral i dels principals conceptes de l'ètica
Els alumnes que cursen aquesta assignatura desenvoluparan la seva capacitat d'identificar valors ètics i realitzar judicis morals. A més, aprenguin a identificar i resoldre problemes pràctics i a prendre decisions correctament.
Temari
1. Referències a la història del pensament moral
2. La finalitat de les nostres accions
3. Virtut
4. Accions voluntàries i involuntàries
5. Anàlisi de les virtuts ètiques
6. Virtuts intel·lectuals
7. Amistat
8. Plaer i felicitat
En aquesta assignatura s'empren tres tipus diferents de recursos metodològics:
1. Classes interactives, que despertin els coneixements previs de l'alumne
2. Classes teòriques, explicant els conceptes principals
3. Anàlisi de cassos pràctics
30 % trabajo 1: treball a classe, casos pràctics, exercicis a casa
30 % trabajo 2: assaig
40 % examen final
Les tres notas deben ser 5 o superior para hacer media
En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina.
El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.
El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors és el següent:
Es descomptarà 0.25 punts de la nota total de l’exercici per cada falta d’ortografia (incloent els accents)
ARENDT, H., La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.
ARISTÓTELES, Ética a Nicómaco. Ed. bilingüe, Instituto de Estudios Políticos, Madrid, 1970.
BASTONS, M.; La inteligencia práctica. Prohom, Barcelona 2003
La toma de decisiones en la organización, Ariel, Barcelona 2000
CICERÓN, De los deberes
De la amistad
De la vejez
GRISEZ, G., y SHAW, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.
LLANO, A.; La vida lograda, Ariel, Barcelona 2006
MACINTYRE, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.
Tres versiones rivales de le ética, Rialp, Madrid 1992
MARÍAS, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.
M. MAURI, Bien humano y moralidad, PPU, Barcelona 1989
MENSCH, J., Ethics and Selfhood. Alterity and the Phenomenology of Obligation, State University of New York Press, NY, 2003.
PIEPER, J. Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.
RODRÍGUEZ LUÑO, A. Ética, Eunsa, Pamplona, 1986.
SENECA, Sobre la felicidad, Alianza, Madrid 1997
SPAEMANN, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.
TAYLOR, Ch.; La ética de la autenticidad, Paidós, Barcelona 1994
TRIGO, T.; En busca de una ética universal: un nuevo modo de ver la ley natural. Eunsa. Pamplona 2011
YEPES STORK, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: