Religions i Cultura
Mòdul: Claus de la cultura
Matèria: Cultura: conceptes i experiències bàsiques
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Aquesta assignatura se centra en les religions abrahàmiques (judaisme, cristianisme i islam), i les seves relacions amb l’art europeu i la cultura científica.
Cap
Sessions dedicades a les tres grans religions del llibre (Professor Hernández):
Judaisme. Ser jueu i els llibres religiosos. La cultura jueva (sefardí/ asquenazí). La sinagoga. L’halakhà en la vida quotidiana (Xàbat, naixement, mort, casament, Bar i Bat Mitzvà, Brit Milà, menjar kosher-caxer i les lleis del Kashrut). Els diferents moviments en el judaisme. Les festivitats rabíniques i de la Torà.
Confessions Cristianes Ser cristià. l’Església Catòlica Romana. Els sagraments. Els Concilis de Nicea. Les esglésies monofisites i els ortodoxes. Els patriarcats. Ser protestant i els moviments luterans i calvinistes. L’alta i la baixa església anglicana i la seva influència.
L’Islam. Ser musulmà. Muhammad, els profetes, l’Alcorà i la Sunna. Sunnites i Xiïtes. L’oració. L’Imam i la mesquita. Les festes i el menjar Halal. El vel. Tradicions i pràctiques islàmiques des del naixement fins a la mort. Corrents islàmics actuals. Funcionament dels centres islàmics, i les federacions.
Sessions dedicades a l’aportació de les diferents religions a l’art religiós europeu occidental (Professora Sanjust):
Introducció a l’art sacre:
A. Cristianisme
B. Islam
C. Judaisme
D. L’encontre dels europeus amb altres religions i amb el seu art
Sortida de camp a determinar
Sessions dedicades a la religió i la cultura científica (Professor Corcó): la divulgació científica i la seva relació amb la religió.
1. Introducció
2. Richard Dawkins
3. Carl Sagan.
4. Steven Weinberg.
5. Edward O. Wilson
6. Stephen Hawking.
7. Stephen Gould.
8. Francis S. Collins.
9. Antony Flew.
10. Ciència i religió: algunes conclusions.
Tema Material didàctic sessions d'art
Materials
Art Islàmic artislamic.pdf
Avaluació part d'art avaluaciopartdart.docx
Esquema iconografia cristiana Crist i Maria esquemaicocristiana.doc
Esquema tema Iconografia introducció esquemaintroduccioiconografiacristiana.pdf
Simbologia cristiana en l'art simbologiacristianaenart.pdf
Treball sobre un sant treballsobreunsant.docx
Vocabulari religions i cultura art vocabularireliicultart.pdf
Webs d'interès
Index of Christian Art http://ica.princeton.edu/index.php
Classes magistrals impartides per diversos especialistes en cada matèria, exercicis i lectures. Ocasionalment, si es considerés convenient, també es podria portar a terme alguna sortida de camp.
Calendari:
Metodologia sessions de Joan Hernández:
Metodologia sessions de Cristina Sanjust:
Sessions magistrals combinades amb comentari d’obres d’art, lectura de textos i ocasionalment alguna sortida de camp a determinar.
Metodologia sessions de Josep Corcó:
La nota final serà resultant de:
Per tal de ser avaluat/-da de cadascuna de les parts de l'assignatura cal haver assistit a un mínim del 80% de les classes d'aquella part.
La qualificació final és el resultat de la suma dels percentatges de cada una de les parts. La nota mínima exigida per a aprovar l’assignatura és 5 i cal haver aprovat totes les parts.
Cada professor indicarà què cal fer per a superar la seva part.
Segona convocatòria: s’hauran de recuperar només les parts suspeses tal com indiqui cada professor, i es tornarà a fer mitjana.
No es guardaran les notes per al curs següent.
Si un estudiant no assisteix a la realització d’alguna prova o lliurament, compta com un zero. Ara bé, si l’estudiant avisa el mateix dia que una causa major li ha impedit assistir a l’examen (és a l’hospital, se li ha mort un familiar, té un judici,...), i justifica amb un certificat mèdic o altra documentació oficial la seva absència, tindrà l'oportunitat de recuperar l'examen un altre dia. La situació és la mateixa per als diversos lliuraments. Així, no s’acceptarà cap treball fora de les dates fixades.
Es valorarà l’assumpció de tots els continguts del curs per part dels estudiants. Això inclou allò après a classe així com la recerca bibliogràfica i d’informació feta de manera individual. A l’hora d’avaluar el professor considerarà el nivell de coneixements sobre la matèria assolit per l’estudiant i el grau de correcció en l’exposició dels mateixos.
Malgrat que aquesta assignatura no sigui de llengua és molt important l’ús correcte de l’idioma que s’utilitzi per les proves escrites, orals i els treballs lliurats (català o castellà), tant des del punt de vista de la gramàtica, de l’ortografia, així com la puntuació i una correcta redacció. Pren una especial consideració l’ús de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors serà el de baixar puntuació amb la relació següent: -0,2 punts per falta. Els estudiants Erasmus no rebran cap tracte diferent de la resta llevat del criteri sobre l’ortografia, que no els serà comptada.
El plagi significa prendre les idees escrites d’una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense donar crèdit a l’autor. Plagi (paraula que ve del terme llatí per a “segrest”) és enganyós i deshonest. Aquest comportament inclou no utilitzar cometes en cites directes i no citar en utilitzar les idees d’una altra persona. El plagi en els treballs escrits per a aquesta assignatura és inacceptable.
Donada l’extensió de l’assignatura cada professor facilitarà les lectures obligatòries, complementàries o de consulta que cregui més pertinents per a cada sessió del curs.
Lectures obligatòries de la part d’història de l’art:
ESTEBAN LORENTE, J.F., Tratado de iconografía, Madrid, 1990, pp. 177-195.
ORRIOLS, Anna; “Art islàmic”, dins VVAA, Introducció a la història de l’Art. Barcelona: Ed. Pòrtic, 1999, pp. 92-102.
AYMAR i RAGOLTA, Jaume; GRANÉ i TERRADAS, Francesc; OLIVER-BONJOCH i OLIVER, Jesús; PUIG i GIRALT, Enric, Simbologia religiosa en l'art occidental, Estudis contemporanis i experiència cristiana, Barcelona: Editorial Edimurtra, 2006.
Bibliografia bàsica part de religió i cultura científica:
ARTIGAS, Mariano, Ciencia y religión. Conceptos fundamentales, Pamplona: Eunsa, 2007.
ARTIGAS, Mariano, Ciencia, razón y fe (2a edición), Pamplona: Eunsa, 2011.
COLLINS, Francis S., ¿Cómo habla Dios?, Temas de Hoy, Madrid 2007.
GIBERSON, Karl, ARTIGAS, M., Oráculos de la ciencia, Encuentro, Madrid 2012.
FLEW, A., Dios existe, Trotta, Madrid 2013.
JOU, David, Reescribiendo el Génesis, Barcelona: Destino, 2008.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: