Assignatura

Religions i Cultura

  • codi 08856
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Claus de la cultura

Matèria: Cultura: conceptes i experiències bàsiques

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.1  DL 15:30 17:30 a507
 Sem.1  DC 15:30 17:30 a507

Professorat

Responsable

Dra. Cristina SANJUST - csanjust@uic.es

Horari d'atenció

A convenir amb cada professor.

Presentació

Aquesta assignatura se centra en les religions abrahàmiques (judaisme, cristianisme i islam), i les seves relacions amb l’art europeu i la cultura científica. 

Requisits previs

Cap

Objectius

  1. Conèixer el fet religiós en les seves diferents manifestacions i identificar els trets bàsics de les grans religions com a forma d’ajudar a identificar i comprendre la pluralitat religiosa que hi ha a la societat actual.
  2. Valorar les manifestacions culturals i artístiques i les tradicions religioses com a part del patrimoni cultural dels pobles, assumint la responsabilitat que suposa la seva conservació i apreciant-les com a recurs per a l’enriquiment personal.
  3. Conèixer les interrelacions entre les religions i el pensament científic i filosòfic. Valorar adequadament les aportacions de les religions i de les ciències a la comprensió de l'estructura i evolució de l'univers i de la vida, també l'humana, i del seu sentit.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.

Continguts

Sessions dedicades a les tres grans religions del llibre (Professor Hernández):

Judaisme. Ser jueu i els llibres religiosos. La cultura jueva (sefardí/ asquenazí). La sinagoga. L’halakhà en la vida quotidiana (Xàbat, naixement, mort, casament, Bar i Bat Mitzvà, Brit Milà, menjar kosher-caxer i les lleis del Kashrut). Els diferents moviments en el judaisme. Les festivitats rabíniques i de la Torà.

Confessions Cristianes Ser cristià. l’Església Catòlica Romana. Els sagraments. Els Concilis de Nicea. Les esglésies monofisites i els ortodoxes. Els patriarcats. Ser protestant i els moviments luterans i calvinistes. L’alta i la baixa església anglicana i la seva influència.

L’Islam. Ser musulmà. Muhammad, els profetes, l’Alcorà i la Sunna. Sunnites i Xiïtes. L’oració. L’Imam i la mesquita. Les festes i el menjar Halal. El vel. Tradicions i pràctiques islàmiques des del naixement fins a la mort. Corrents islàmics actuals. Funcionament dels centres islàmics, i les federacions.

 

Sessions dedicades a l’aportació de les diferents religions a l’art religiós europeu occidental (Professora Sanjust):

Introducció a l’art sacre:

  • Què entenem per art sacre.
  • Imatges i adoctrinament
  • El culte a les imatges
  • Imatges i devoció

A. Cristianisme

  • Introducció a la iconografia cristiana
    • Què és la iconografia?
    • Les imatges sagrades en el cristianisme: origen i sentit, fonts literàries
    • La condemna del culte a les imatges
    • Les imatges en el cristianisme primitiu
  • Iconografia cristològica.
    • Imatges de la divinitat.
    • Fonts literàries.
    • Teologia “humanista” i representació cristològica.
    • Escenes narratives: la vida de Crist.
  • Temes marians.
    • Fonts literàries.
    • Imatges devocionals: Verge amb el Nen, cultes particulars, Immaculada, família de la Verge, Sagrada Conversa.
    • Escenes narratives: la vida de la Verge.
  • Simbologia en el temple cristià
    • L’art de les catacombes
    • Les primeres basíliques paleocristianes
    • L’Edat Mitjana
    • El concili de Trento
    • Esglésies modernes  
  • La iconografia dels sants

B. Islam

  • Característiques generals de l’art islàmic
  • L’arqutiectura islàmica
  • La Mesquita
  • Altres edificis
  • Mosaic, pintura i altres arts

C. Judaisme

  • Característiques generals de l’art jueu
  • Anàlisi d’algun exemple en concret

D. L’encontre dels europeus amb altres religions i amb el seu art 

Sortida de camp a determinar

 

Sessions dedicades a la religió i la cultura científica (Professor Corcó): la divulgació científica i la seva relació amb la religió.

1.    Introducció

2.    Richard Dawkins

3.    Carl Sagan.

4.    Steven Weinberg.

5.    Edward O. Wilson

6.    Stephen Hawking.

7.    Stephen Gould.

8.    Francis S. Collins.

9.    Antony Flew.

10.  Ciència i religió: algunes conclusions.


Tema  Material didàctic sessions d'art
      Materials
            Art Islàmic artislamic.pdf 
            Avaluació part d'art avaluaciopartdart.docx 
            Esquema iconografia cristiana Crist i Maria esquemaicocristiana.doc 
            Esquema tema Iconografia introducció esquemaintroduccioiconografiacristiana.pdf 
            Simbologia cristiana en l'art simbologiacristianaenart.pdf 
            Treball sobre un sant treballsobreunsant.docx 
            Vocabulari religions i cultura art vocabularireliicultart.pdf 
      Webs d'interès
            Index of Christian Art http://ica.princeton.edu/index.php 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classes magistrals impartides per diversos especialistes en cada matèria, exercicis i lectures. Ocasionalment, si es considerés convenient, també es podria portar a terme alguna sortida de camp.

  • Professor Hernández: 3 sessions
  • Professora Sanjust: 15 sessions
  • Professor Corcó: 10 sessions

 

Calendari:

  • Professor Hernández: 8 de setembre, 10 de setembre, 22 octubre
  • Professora Sanjust: del 15 de setembre al 10 de novembre
  • Professor Corcó: del 12 de novembre al 17 de desembre

 

Metodologia sessions de Joan Hernández:

  • 85% de classe expositiva per part del professor.
  • 15% de debat i participació a classe.

 

Metodologia sessions de Cristina Sanjust:

Sessions magistrals combinades amb comentari d’obres d’art, lectura de textos i ocasionalment alguna sortida de camp a determinar.

 

Metodologia sessions de Josep Corcó:

  • 75% de classes expositives per part del professor amb la participació dels alumnes
  • 25% de classes pràctiques consistents en comentaris de text i qüestions de debat

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota final serà resultant de:

  • Nota de la part del professor Hernàndez: 10%
  • Nota de la part de la professora Sanjust: 50%
  • Nota de la part del professor Corcó: 40%

 

Per tal de ser avaluat/-da de cadascuna de les parts de l'assignatura cal haver assistit a un mínim del 80% de les classes d'aquella part.

La qualificació final és el resultat de la suma dels percentatges de cada una de les parts. La nota mínima exigida per a aprovar l’assignatura és 5 i cal haver aprovat totes les parts.

Cada professor indicarà què cal fer per a superar la seva part.

 

Segona convocatòria: s’hauran de recuperar només les parts suspeses tal com indiqui cada professor, i es tornarà a fer mitjana.

No es guardaran les notes per al curs següent.

 

Si un estudiant no assisteix a la realització d’alguna prova o lliurament, compta com un zero. Ara bé, si l’estudiant avisa el mateix dia que una causa major li ha impedit assistir a l’examen (és a l’hospital, se li ha mort un familiar, té un judici,...), i justifica amb un certificat mèdic o altra documentació oficial la seva absència, tindrà l'oportunitat de recuperar l'examen un altre dia. La situació és la mateixa per als diversos lliuraments. Així, no s’acceptarà cap treball fora de les dates fixades.

 

Es valorarà l’assumpció de tots els continguts del curs per part dels estudiants. Això inclou allò après a classe així com la recerca bibliogràfica i d’informació feta de manera individual. A l’hora d’avaluar el professor considerarà el nivell de coneixements sobre la matèria assolit per l’estudiant i el grau de correcció en l’exposició dels mateixos.

 

Malgrat que aquesta assignatura no sigui de llengua és molt important l’ús correcte de l’idioma que s’utilitzi per les proves escrites, orals i els treballs lliurats (català o castellà), tant des del punt de vista de la gramàtica, de l’ortografia, així com la puntuació i una correcta redacció. Pren una especial consideració l’ús de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors serà el de baixar puntuació amb la relació següent: -0,2 punts per falta. Els estudiants Erasmus no rebran cap tracte diferent de la resta llevat del criteri sobre l’ortografia, que no els serà comptada.

El plagi significa prendre les idees escrites d’una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense donar crèdit a l’autor. Plagi (paraula que ve del terme llatí per a “segrest”) és enganyós i deshonest. Aquest comportament inclou no utilitzar cometes en cites directes i no citar en utilitzar les idees d’una altra persona. El plagi en els treballs escrits per a aquesta assignatura és inacceptable.

Bibliografia i recursos

Donada l’extensió de l’assignatura cada professor facilitarà les lectures obligatòries, complementàries o de consulta que cregui més pertinents per a cada sessió del curs.

 

Lectures obligatòries de la part d’història de l’art:

ESTEBAN LORENTE, J.F., Tratado de iconografía, Madrid, 1990, pp. 177-195.

ORRIOLS, Anna; “Art islàmic”, dins VVAA, Introducció a la història de l’Art. Barcelona: Ed. Pòrtic, 1999, pp. 92-102.

AYMAR i  RAGOLTA, Jaume; GRANÉ i TERRADAS, Francesc; OLIVER-BONJOCH i OLIVER, Jesús; PUIG i GIRALT, Enric, Simbologia religiosa en l'art occidental, Estudis contemporanis i experiència cristiana, Barcelona: Editorial Edimurtra, 2006.

 

Bibliografia bàsica part de religió i cultura científica:

ARTIGAS, Mariano, Ciencia y religión. Conceptos fundamentales, Pamplona: Eunsa, 2007.

ARTIGAS, Mariano, Ciencia, razón y fe (2a edición), Pamplona: Eunsa, 2011.

COLLINS, Francis S., ¿Cómo habla Dios?, Temas de Hoy, Madrid 2007.

GIBERSON, Karl, ARTIGAS, M., Oráculos de la ciencia, Encuentro, Madrid 2012.

FLEW, A., Dios existe, Trotta, Madrid 2013.

JOU, David, Reescribiendo el Génesis, Barcelona: Destino, 2008.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 12/01/2015 15:30h a507
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00