Religions i Cultura
Mòdul: Claus de la cultura
Matèria: Cultura: conceptes i experiències bàsiques
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.1 | DL | 17:00 19:00 | a507 | |
Sem.1 | DC | 17:00 19:00 | a507 |
L’assignatura de religions i cultura parteix de l’estudi del fet religiós des de la perspectiva de les tres grans religions del Llibre (judaisme, cristianisme i islam), per aprofundir posteriorment en els trets constitutius de la vivència religiosa i les seves relacions amb el simbolisme, l'art i la cultura científica.
No es requereix cap coneixement previ per a cursar l'assignatura.
PRIMERA PART
Prof. Joan Hernández (8 hores)
Judaisme. Ser jueu i els llibres religiosos. La cultura jueva (sefardí/ asquenazí). La sinagoga. L’halakhà en la vida quotidiana (Xàbat, naixement, mort, casament, Bar i Bat Mitzvà, Brit Milà, menjar kosher-caxer i les lleis del Kashrut). Els diferents moviments en el judaisme. Les festivitats rabíniques i de la Torà.
L’Islam. Ser musulmà. Muhammad, els profetes, l’Alcorà i la Sunna. Sunnites i Xiïtes. L’oració. L’Imam i la mesquita. Les festes i el menjar Halal. El vel. Tradicions i pràctiques islàmiques des del naixement fins a la mort. Corrents islàmics actuals. Funcionament dels centres islàmics, i les federacions.
Prof. Dr. Ignasi Durany (4 hores)
Confessions Cristianes Ser cristià. l’Església Catòlica Romana. Els sagraments. Els Concilis de Nicea. Les esglésies monofisites i els ortodoxes. Els patriarcats. Ser protestant i els moviments luterans i calvinistes. L’alta i la baixa església anglicana i la seva influència
SEGONA PART
Prof. Dr. Albert Moya (28 hores)
1. Vers una comprensió de l’essència de la religió
a) El fet religiós
b) El Sagrat com a àmbit de l’experiència religiosa
c) Inefabilitat i misteri en la vivència religiosa
d) La religió com a font integradora de sentit
e) Racionalitat de les conviccions religioses (diàleg fe-raó)
f) La pràctica religiosa: Culte, ritual i litúrgia
2. El simbolisme religiós
a) El simbolisme com a dimensió estructural de la persona
b) L’univers simbòlic
c) Transcendència i sentit del símbol
d) El simbolisme del llenguatge religiós: la importància de la paraula i la imatge
e) La crisi gramatical del llenguatge i l’ocultació del símbol en la modernitat
f) Vers un retorn del símbol
3. La religió com a acció comunitària i ètico-pedagògica
a) L’actitud religiosa i la recerca del sentit últim
b) El valor formatiu i humanitzador de la religió
c) La religió com a resposta a l’enigma de l’home
d) La relació interpersonal com a veritable comunió i com a autèntica llibertat.
e) L‘ètica com a motivació i com a expressió religiosa.
4. La religió com a fenomen històrico-social
a) La religiositat com a generadora de manifestacions culturals, espirituals i filosòfiques.
b) La religió i el sentit del fet històric
c) La inculturació de la fe i els signes dels temps
d) La religió davant els reptes de la cultura actual
5. Art i religió. L'art, pedagogia de la fe.
a) Consideracions històriques d’una relació fecunda
b) Iconoclàstia i veneració de les imatges
c) Experiència religiosa i experiència artística
d) La bellesa com a via pulchritudinis i la seva relació amb la veritat i la bondat
e) Art sacre i art de devoció.
f) El debat contemporani en torn a l’art i la religió
TERCERA PART
Prof. Dr. Josep Corcó (20 hores)
6. La relació entre la cultura científica i la religió
a) La matriu cultural de la ciència moderna
b) Les cosmologies modernes i Déu
c) Evolucionisme i cristianisme
d) Determinisme científic i llibertat humana
e) Ciència i religió: una col·laboració positiva
La metodologia d'ensenyament-aprenentatge combina classes magistrals, col·loquis, exposicions orals dels estudiants, recerca d'informació i elaboració de treballs escrits individuals.
Calendari
Prof. Joan Hernández: 7/09, 09/09, 14/09, 16/09
Prof. Ignasi Durany: 21/09, 23/09
Prof. Albert Moya: 28/09-16/11
Prof. Josep Corcó: 18/11-21/12
Metodologia 1a part:
85% de classe expositiva per part del professor
15% de debat i participació classe.
Metodologia 2a i 3a part:
70% Classes expositives del professor
30% Classes pràctiques en les que es potenciarà la lectura i comentari de textos relatius al conceptes teòrics i es plantejaran qüestions de debat.
Bibliografia Prof. Joan Hernandez:
BAROUKH, Elie y LEMBERG, David. Enciclopedia práctica del judaísmo. Teià: Robinbook 1995.
FUENTES ESTANYOL, María José, Judaisme a Catalunya, avui, Barcelona: Pòrtic 2001.
DÍAZ, Carlos, El judaísmo, Madrid: Fundación Emmanuel Mounier 2002.
YAMIN Levy. La tradicion funeraria en el judaisme LLEONARD MUNTANER EDITOR 2010.
ABUMALHAM MAS, M., Comunidades Islámicas en Europa, Madrid: Universidad Computense, Departamento de Estudios Árabes e slámicos – Trotta 1995.
VERNET, Juan. El Corán. Barcelona: Planeta 1995.
BRAMON, D., Una introducciòn al Islam. Religión, historia y cultura. Barcelona: Crítica 2003.
AAVV. L’Islam a Catalunya, Fitxes de treball, Barcelona: Fundació Joan Maragall, Càritas i Apostolat Seglar 2004.
Bibliografia Prof. I. Durany:
CATECISME DE L'ESGLÉSIA CATÒLICA, Coeditors catalans del catecisme, 1993.
NUEVO TESTAMENTO, Madrid: Rialp, 1986.
ORLANDIS, J., Historia breve del cristianismo, Madrid: Rialp, 1983.
VÁZQUEZ, A., Así se extendió el cristianismo, Madrid: Rialp, 2012.
Bibliografia Prof. A. Moya:
AYMAR, J (Ed.) Simbologia religiosa en l'art occidental. Barcelona: Edimurtra, 2006.
EVDOKIMOV, P. El arte del icono. Teología de la belleza. Madrid: Publicaciones claretianes, 1991
GADAMER, H.G. La actualidad de lo bello. Barcelona; Paidós, 1991.
GUARDINI, R. Sobre la esencia de la obra de Arte. Madrid: Guadarrama, 1960
GUARDINI, R. Religión y revelación. Madrid: Cristiandad, 1964.
GUITTON, J. Lo absurdo y el misterio. Valencia: Edicep, 1991.
OTTO, Rudolf, Lo santo. Madrid: Alianza, 2005.
OVIEDO TORRÓ,J. La fe cristiana ante los nuevos desafíos sociales. Madrid: Cristiandad, 2002.
PLAZAOLA, J. Arte sacro actual. Madrid: BAC, 2006.
PLAZAOLA, J. Historia y sentido del arte cristiano. Madrid: BAC, 1996.
RATZINGER, J. El espíritu de la litúrgia. Madrid: Cristiandad, 2001.
RATZINGER, J. Introducción al cristianismo, Madrid: Sígueme, 1996.
RIES, J. El sentido de lo sagrado en las culturas y en las religiones. Barcelona: Azul editorial, 2008.
SAHAGÚN, J. Fenomenología y filosofía de la religión. Madrid: BAC, 1999.
VON BALTHASAR, H.U. Gloria: una estética teológica. Vol.1. Madrid: Encuentro,1985
ZUBIRI, Xavier, El hombre y Dios. Madrid: Alianza, 1984.
Bibliografia bàsica part Prof. J. Corcó:
ARTIGAS, Mariano, Ciencia y religión. Conceptos fundamentales, Pamplona: Eunsa, 2007.
ARTIGAS, Mariano, Ciencia, razón y fe (2a edición), Pamplona: Eunsa, 2011.
COLLINS, Francis S., ¿Cómo habla Dios?, Temas de Hoy, Madrid 2007.
GIBERSON, Karl, ARTIGAS, M., Oráculos de la ciencia, Encuentro, Madrid 2012.
FLEW, A., Dios existe, Trotta, Madrid 2013.
JOU, David, Reescribiendo el Génesis, Barcelona: Destino, 2008