Assignatura

Investigació, Documentació i TIC

  • codi 08860
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Recursos d'investigació i desenvolupament

Matèria: Recursos per a l'activitat investigadora i professional

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.2  DV 10:00 12:00 a506

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura explora les vies d'obtenció de la informació, els tipus d'informació i la seva gestió de cara a emprendre treballs de recerca en l'àmbit de les Humanitats.

D'altra banda, es pararà especial atenció a les noves formes d'informació i comunicació generades a partir dels canvis tecnológics.

Requisits previs

No s'especifiquen.

Objectius

Distingir entre dades, informació i coneixement.

 Comprendre els diversos aspectes que constitueixen el procés de cerca d’informació.

 Identificar les necessitats pròpies d’informació.

 Distingir la utilitat de diferents fonts d’informació d’acord amb necessitats d’informació concretes.

Adquirir habilitats bàsiques de cerca d’informació.

 

Valorar els resultats obtinguts en les cerques d’acord amb la utilitat per resoldre un problema d’informació i segons uns criteris bàsics de qualitat de la informació.

 

Aplicar les nocions bàsiques de citació de documents.

 

Adoptar criteris d’organització de la informació d'ús acadèmic.  

 

Emprar eines informàtiques per a l’organització de la informació d’ús personal al llarg dels estudis.

 

Aplicar els valors ètics en la integració d’informació per a l’elaboració de treballs acadèmics.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E19 - Capacitat de localitzar, observar i interpretar espais, territoris i paisatges, reals o representats i orientar-s'hi
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En assolir els coneixements de l'assignatura, l'alumne:

- És capaç de fer una recerca documentada i rigorosa sobre temes del seu interès.

- Coneix i utilitza adequadament les noves tecnologies.

- Coneix i utilitza adequadament les fonts d'informació.

 

Continguts


Tema 1 I. LES FONTS
      1. Tipus de fonts
      1. Vies d'informació
      1. Ambits de recerca en Ciències Humanes

Tema 2 II. LA GESTIÓ DE LA INFORMACIÓ

Tema 3 III. INFORMACIÓ DOCUMENTAL

Tema 4 IV. TIC I INFORMACIÓ DIGITAL

Tema 5 V. TIC I RECERCA EN CIÈNCIES HUMANES

Tema 6 VI. EVALUACIÓ I SÍNTESI DE LA INFORMACIÓ

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...) 15 E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E28 G01 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G26 G35
Classe teoricoexpositiva 15 E02 E10 E11 E24 E26 E30 G03 G04 G07 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26 G30 G35
ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...)
15E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E28 G01 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G26 G35
Classe teoricoexpositiva
15E02 E10 E11 E24 E26 E30 G03 G04 G07 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26 G30 G35

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Cada alumne haurà de realitzar un treball pràctic, de forma autònoma, tot i que guiada pel professor sobre un tema a escollir a l'inici de curs.

 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Participació activa de l'alumne a classe 40%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. 60%
 
SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Participació activa de l'alumne a classe
40%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
60%

Bibliografia i recursos

ACOSTA, Luis E. (1978): Guía práctica para la investigación y redacción de   informes, Barcelona: Paidós

 

ALÍA MIRANDA, Francisco (2005): Técnicas de investigación para   historiadores: las fuentes de la historia, Madrid: Síntesis

 

ARÓSTEGUI, Julio (2001): La investigaciónhistórica: teoría y método,   Barcelona: Crítica

 

BARÓ i QUERALT, Xavier (2002): “Bibliografía y e-referencias”, en:   FLORISTÁN, Alfredo (Dir.): Historia Moderna Universal, Barcelona: Ariel,   pp. 805-819

 

BARÓ i QUERALT, Xavier (2002): “Bibliografía. Internet y recursos digitales. Referencias y pautas para su interpretación”, en: FLORISTÁN, Alfredo   (Dir.): Historia de España en la Edad Moderna, Barcelona: Ariel, pp. 605-  628

 

BERNARDO ARES, José Manuel de; CALVO CUENCA, Antonio (2005):   Historia e Informática: metodologíainterdisciplinar de la investigación   histórica, Córdoba: Universidad de Córdoba

 

BROWN, Richard (1986): Learning history: a guide to advanced study,   Londres: MacMillan

 

BELL, Judith (2002): Cómo hacer tu primer trabajo de investigación,   Barcelona: Gedisa

 

CARDOSO, Ciro F.S. (1982):Introducción al trabajo de la investigación   histórica: conocimiento, método e historia, Barcelona: Crítica

 

CLANCHY, John i BALLARD, Brigid (2000): Cómo se hace un trabajo   académico: guía para estudiantes universitarios, Zaragoza: Prensas   Universitarias de Zaragoza

 

COHEN, Daniel H;  ROSENZWEIG, Roy (2006): Digital History. A Guide to   Gathering, Preserving and Presenting the Past on the Web, Philadelphia:   University of Pennsylvania Press

 

COROMINA, E., CASACUBERTA, X. i QUINTANA, D. (2000): El treball de   recerca: procèsd’elaboració, memoria escrita, exposició oral i recursos,   Vic: Eumo

 

MORADIELLOS, Enrique (2008): El oficio de historiador, Madrid: Siglo XXI

 

MUDROVCIC, María Inés (2005): «El valor de la narrativa historiográfica en los procesos de interacción social y comunicación», a: Historia, narración y   memoria: los debates actuales en filosofía de la historia, Madrid: Akal, pp.   88-98

 

MUÑOZ, Gemma; LÓPEZ, Alonso (2003): Técnicas de investigación en   ciencias humanas, Madrid: Dykinson

 

ORNA, Elisabeth i STEVENS, Graham (2001): Cómo usar la información en   trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa

 

QUESADA, José (1987):Redacción y presentación del trabajo intelectual:  tesinas, tesis doctorales, proyectos, memorias, monografías, Madrid:   Paraninfo

 

RIGO, E. i GENESCA, G. (2000): Tesis i treballs: aspectesformals, Vic: Eumo

 

THUILLIER, Guy I TULARD, Jean (1989): Cómo preparar un trabajo de   historia: métodos y técnicas, Barcelona: Oikos-tau

 

WALKER, Melissa (2000): Cómo escribir trabajos de investigación, Barcelona:   Gedisa

 

 

-ALÍA MIRANDA, Francisco. Técnicas de investigación para historiadores: las fuentes de la historia. Madrid: Síntesis, 2005.

-ARÓSTEGUI, Julio. La investigación histórica: teoría y método. Barcelona: Crítica, 2001.

-BARÓ I QUERALT, Xavier. “Bibliografía y e-referencias” a: FLORISTÁN, Alfredo (Dir) Historia Moderna Universal. Barcelona: Ariel, 2002, p. 805-819.

-BARÓ I QUERALT, Xavier. “Bibliografía. Internet y recursos digitales. Referencias y pautas para su interpretación” a: FLORISTÁN, Alfredo (Dir) Historia de España en la Edad Moderna. Barcelona: Ariel, 2004, p. 605-628.

-BERNARDO ARES, José Manuel de. CALVO CUENCA, Antonio. Historia e Informática: metodología interdisciplinar de la investigación histórica. Córdoba: Universidad de Córdoba, 2005.

-BROWN, Richard. Learning history: a guide to advanced study.Londres: MacMillan, 1986.

-COHEN, Daniel H.  ROSENZWEIG, Roy. Digital History. A Guide to Gathering, Preserving and Presenting the Past on the Web. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2006.

-MORADIELLOS, Enrique. El oficio de historiador. Madrid: Siglo XXI, 2008 (5ª ed).

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00