Investigació, Documentació i TIC
Mòdul: Recursos d'investigació i desenvolupament
Matèria: Recursos per a l'activitat investigadora i professional
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Responsable
Aquesta assignatura explora les vies d'obtenció de la informació, els tipus d'informació i la seva gestió de cara a emprendre treballs de recerca en l'àmbit de les Humanitats.
D'altra banda, es pararà especial atenció a les noves formes d'informació i comunicació generades a partir dels canvis tecnológics.
No s'especifiquen.
Distingir entre dades, informació i coneixement.
Comprendre els diversos aspectes que constitueixen el procés de cerca d’informació.
Identificar les necessitats pròpies d’informació.
Distingir la utilitat de diferents fonts d’informació d’acord amb necessitats d’informació concretes.
Adquirir habilitats bàsiques de cerca d’informació.
Valorar els resultats obtinguts en les cerques d’acord amb la utilitat per resoldre un problema d’informació i segons uns criteris bàsics de qualitat de la informació.
Aplicar les nocions bàsiques de citació de documents.
Adoptar criteris d’organització de la informació d'ús acadèmic.
Emprar eines informàtiques per a l’organització de la informació d’ús personal al llarg dels estudis.
Aplicar els valors ètics en la integració d’informació per a l’elaboració de treballs acadèmics.
En assolir els coneixements de l'assignatura, l'alumne:
- És capaç de fer una recerca documentada i rigorosa sobre temes del seu interès.
- Coneix i utilitza adequadament les noves tecnologies.
- Coneix i utilitza adequadament les fonts d'informació.
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...) | 15 | E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E28 G01 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G26 G35 |
Classe teoricoexpositiva | 15 | E02 E10 E11 E24 E26 E30 G03 G04 G07 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26 G30 G35 |
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|---|---|
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...) | 15 | E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E28 G01 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G26 G35 |
Classe teoricoexpositiva | 15 | E02 E10 E11 E24 E26 E30 G03 G04 G07 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26 G30 G35 |
Cada alumne haurà de realitzar un treball pràctic, de forma autònoma, tot i que guiada pel professor sobre un tema a escollir a l'inici de curs.
Participació activa de l'alumne a classe | 40% |
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 60% |
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Participació activa de l'alumne a classe | 40% |
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 60% |
ACOSTA, Luis E. (1978): Guía práctica para la investigación y redacción de informes, Barcelona: Paidós
ALÍA MIRANDA, Francisco (2005): Técnicas de investigación para historiadores: las fuentes de la historia, Madrid: Síntesis
ARÓSTEGUI, Julio (2001): La investigaciónhistórica: teoría y método, Barcelona: Crítica
BARÓ i QUERALT, Xavier (2002): “Bibliografía y e-referencias”, en: FLORISTÁN, Alfredo (Dir.): Historia Moderna Universal, Barcelona: Ariel, pp. 805-819
BARÓ i QUERALT, Xavier (2002): “Bibliografía. Internet y recursos digitales. Referencias y pautas para su interpretación”, en: FLORISTÁN, Alfredo (Dir.): Historia de España en la Edad Moderna, Barcelona: Ariel, pp. 605- 628
BERNARDO ARES, José Manuel de; CALVO CUENCA, Antonio (2005): Historia e Informática: metodologíainterdisciplinar de la investigación histórica, Córdoba: Universidad de Córdoba
BROWN, Richard (1986): Learning history: a guide to advanced study, Londres: MacMillan
BELL, Judith (2002): Cómo hacer tu primer trabajo de investigación, Barcelona: Gedisa
CARDOSO, Ciro F.S. (1982):Introducción al trabajo de la investigación histórica: conocimiento, método e historia, Barcelona: Crítica
CLANCHY, John i BALLARD, Brigid (2000): Cómo se hace un trabajo académico: guía para estudiantes universitarios, Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza
COHEN, Daniel H; ROSENZWEIG, Roy (2006): Digital History. A Guide to Gathering, Preserving and Presenting the Past on the Web, Philadelphia: University of Pennsylvania Press
COROMINA, E., CASACUBERTA, X. i QUINTANA, D. (2000): El treball de recerca: procèsd’elaboració, memoria escrita, exposició oral i recursos, Vic: Eumo
MORADIELLOS, Enrique (2008): El oficio de historiador, Madrid: Siglo XXI
MUDROVCIC, María Inés (2005): «El valor de la narrativa historiográfica en los procesos de interacción social y comunicación», a: Historia, narración y memoria: los debates actuales en filosofía de la historia, Madrid: Akal, pp. 88-98
MUÑOZ, Gemma; LÓPEZ, Alonso (2003): Técnicas de investigación en ciencias humanas, Madrid: Dykinson
ORNA, Elisabeth i STEVENS, Graham (2001): Cómo usar la información en trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa
QUESADA, José (1987):Redacción y presentación del trabajo intelectual: tesinas, tesis doctorales, proyectos, memorias, monografías, Madrid: Paraninfo
RIGO, E. i GENESCA, G. (2000): Tesis i treballs: aspectesformals, Vic: Eumo
THUILLIER, Guy I TULARD, Jean (1989): Cómo preparar un trabajo de historia: métodos y técnicas, Barcelona: Oikos-tau
WALKER, Melissa (2000): Cómo escribir trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa
-ALÍA MIRANDA, Francisco. Técnicas de investigación para historiadores: las fuentes de la historia. Madrid: Síntesis, 2005.
-ARÓSTEGUI, Julio. La investigación histórica: teoría y método. Barcelona: Crítica, 2001.
-BARÓ I QUERALT, Xavier. “Bibliografía y e-referencias” a: FLORISTÁN, Alfredo (Dir) Historia Moderna Universal. Barcelona: Ariel, 2002, p. 805-819.
-BARÓ I QUERALT, Xavier. “Bibliografía. Internet y recursos digitales. Referencias y pautas para su interpretación” a: FLORISTÁN, Alfredo (Dir) Historia de España en la Edad Moderna. Barcelona: Ariel, 2004, p. 605-628.
-BERNARDO ARES, José Manuel de. CALVO CUENCA, Antonio. Historia e Informática: metodología interdisciplinar de la investigación histórica. Córdoba: Universidad de Córdoba, 2005.
-BROWN, Richard. Learning history: a guide to advanced study.Londres: MacMillan, 1986.
-COHEN, Daniel H. ROSENZWEIG, Roy. Digital History. A Guide to Gathering, Preserving and Presenting the Past on the Web. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2006.
-MORADIELLOS, Enrique. El oficio de historiador. Madrid: Siglo XXI, 2008 (5ª ed).