Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Socials 2

  • codi 09014
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Didàctic i Disciplinar

Matèria: Ensenyament i aprenentatge de ciències socials

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup A
 Sem.2 tarda DL 16:00 18:00 G103
 Sem.2 matí DT 12:00 14:00 
 Sem.2 tarda DC 16:00 18:00 G001
 Sem.2 matí DJ 12:00 14:00 

Professorat

Responsable

Lda. Azul ALFÉREZ - aalferez@uic.es

Horari d'atenció

Segons l'horari establert, abans o després de les hores de classes existeixen entre 15 o 30 minuts per realitzar tutories, les quals es realitzaren a petició tant del professorat com de l'alumnat. És millor escriure un mail per concretar dia i hora amb cada professor/a alumn@.

Gràcies

 

Azul Alférez: aalferez@uic.es

Mireia Tintoré: mtintore@uic.es

Presentació

Aquesta matèria té cinc parts:

1. Didàctica i atenció a la diversitat (durant els dos semestres)

2. El fet religiós al llarg de la història (primer semestre)

3. Pensament social crític (primer semestre)

4. Ciutadania i drets humans (segon semestre)

5. Les noves tecnologies aplicades a les CCSS (segon semestre)

Objectius

1. Formar al futur professorat en competències per enfrontar-se a l'ensenyament de les CCSS.

2. Donar a conèixer la matèria i didàctica de les CCSS

3. Aprofundir en el sentit de ciutadania, hàbits socials i polítics. Aprofundir en la nostra cultura i les nostres arrels

4. Passar d'una metodologia transmissiva a una metodologia interactiva en l'E-A de les CCSS

5. Adquirir els valors epistèmics o els valors clàssics de les ciències (precisió, rigor, coherència) i també els valors per una societat democràtica i intercultural

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

CEM-31 Compren els principis bàsics de les CCSS

CEM-32 Coneix el currículum escolar de les CCSS

CEM-33 Integrar el estudio històric i geogràfic des de una orientació instructiva y cultural

CEM-34a Fomentar la educació democràtica de la ciutadania

CEM-34b Practicar el pensament social crític

CEM-35 Valorar la rellevància de les Institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles

CEM 37-Desenvolupar i avaluar continguts del currículum amb recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.

CET-1. Responsabilitat interpersonal: Ser conscient de la seva actuació professional i de la seva influència en els alumnes. Tenir habilitats i coneixements per manejar els processos *grupales i la comunicació per aconseguir una bona col·laboració amb i entre els alumnes
CET-2. Responsabilitat Pedagògica: Posseir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, possibilitant que els nens puguin convertir-se en adults responsables i autònoms.
CET-3. Expert en la matèria impartida i en els mètodes d'ensenyament: Posseir els coneixements i les habilitats suficients sobre la matèria que ensenya i saber què mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un gran entorn d'aprenentatge, on els alumnes puguin aprendre el bagatge cultural que necessiten per viure en societat. I aconsegueix-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
CET-4. Responsabilitat organitzativa: Posseir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable en les seves classes i en la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els seus companys, i per sobre de tot clar amb els seus alumnes. I aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
CET-5. Col·laboració amb els seus companys de professió: Posseir els coneixements i les habilitats necessàries per realitzar una aportació professional al clima pedagògic de la seva escola, així com a les seves relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
CET-6. Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: Posseir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.

CG-1. Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.

CG-2. Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell C1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.
CG-3. Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell B1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües
CG-4. Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans
CG-9. Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim
CG-10. Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
CG-11. Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Comprèn els principis bàsics de les ciències socials.
2. Coneix el currículum escolar de les ciències socials.
3. Realitza l’estudi històric i geogràfic des d’una orientació instructiva i cultural.
4. Fomenta l’educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític.
5. Valora la rellevància de les institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles.
6. Coneix el fet religiós al llarg de la història i la seva relació amb la cultura.
7. Desenvolupa i avalua els continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou les competències corresponents als estudiants.
8. Reconeix, diferencia i utilitza diversos tipus de textos històrics per al desenvolupament a l’aula.
9. Analitza, relaciona i sintetitza les fonts bibliogràfiques.
10. Organitza i gestiona diferents entorns d’aprenentatge social dins i fora de l’aula.
11. Debat convenientment plantejaments exposats.
12. Respecta les opinions dels altres.
13. Busca i gestiona informacions útils i actuals per a les ciències socials.
14. Desenvolupa actituds assertives.
15. Expressa opinions i crítiques orals i escrites de forma clara i comprensible.
16. Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d’aquesta matèria.
17. Integra les TIC a tot el procés d’ensenyament-aprenentatge

Continguts

  1. El pensament històric en la didàctica de les Ciències Socials.
  2. Bases teòriques de l'ensenyament de les Ciències Socials.
  3. Les finalitats de l'ensenyament- aprenentatge de les Ciències Socials.
  4. Les fases d'ensenyament aprenentatge. El model constructivista.
  5. Documents i materials curriculars de les Ciències Socials.
  6. La interpretació i la representació de l'espai.
  7. Sentit del temps històric i cronològic.
  8. L'estudi del mitjà en l'ensenyament aprenentatge de les Ciències Socials
  9. Els judicis històrics; argumentar, interpretar i sintetitzar.
  10. Les Ciències Socials a la LOE: Les competències bàsiques en les Ciències Socials
  11. Les Unitats Didàctiques en les Ciències Socials.
  12. Atenció a la diversitat i dificultats d'aprenentatge.
  13. Educació democràtica i ciutadania.
  14. Pensament social crític.
  15. Institucions públiques i privades en relació a la convivència pacífica entre els pobles.
  16. Construcció de material TIC per a les ciències socials de Primària.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumnes.Les metodologies consisteixen en : treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, métodes expositius, estudi de casos, projecte TIC, etc.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La presència i participació és necessària i obligatòria en tots els blocs. Per a superar l’assignatura, cal aprovar tots els blocs.

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumn@s: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc. El/la professor/a, avaluarà de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre.

Bibliografia i recursos

Decret 142/2007 de 26 de juny (DOGC.núm.4915) d’ordenació dels ensenyaments de l’Educació Primària, especialment pp. 21847- 21853

Mª Concepción Domínguez (coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales, Pearson, 2004.

P. Benejam y J. Pagès (coord.), Enseñar y aprender ciencias sociales, geografía e historia en la Educación Secundaria, Horsori, 1998.

F.X. Hernàndez Cardona, Didáctica de las ciencias sociales, geografia e historia, Graó, 2007.

J.L.Lorda. Humanismo. Los bienes invisibles. Rialp, 2009

J.M. Caparrós. 100 películas sobre Historia Contemporánea. Alianza

Col·lecció "Me llamo..." sobre diferents personatges famosos. Editorial Parramón.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00