Ensenyament i Aprenentatge de Matemàtiques 2
Mòdul: Didàctic i Disciplinar
Matèria: Ensenyament i aprenentatge de matemàtiques
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Responsable
Dr. Salvador VIDAL - svidal@uic.es
Lc. Jose Ramon RODRIGUEZ - rodriguezsol@uic.es
Horari d'atenció
Després de la classe, a les 11,45h, i a la tarda a les 17,30h
No podem entendre el món que ens envolta sense una bona competència matemàtica. La finalitat principal d’ aquesta matèria és conèixer aquesta ciència i considerar-la un instrument necessari tant per a la nostra vida quotidiana com per a la transformació de la societat.
Estudiar matemàtiques és essencialment aprendre a raonar i habituar-se a prendre consciència del raonament. Una bona formació matemàtica és essencial per tenir una bona adaptació a la vida actual. El concepte de número, de relació, de proporció, el llenguatge i els símbols matemàtics formen part del bagatge intel·lectual de l’home modern.
No n’hi ha cap.
Generals
1. Gaudir amb les matemàtiques.
2. Conèixer el currículum de l’àrea de matemàtiques d’educació primària.
3. Aprendre els continguts de procediments, fets, conceptes i sistemes conceptuals, actituds, valors i normes.
4. Treballar la competència matemàtica.
5. Reflexionar, a través d’articles de revistes de pedagogia, sobre com es treballen avui les matemàtiques.
Específics
1. Dominar jocs diferents, perquè l’alumne s’ho passi bé amb les matemàtiques.
2. Treballar les competències i els objectius de matemàtiques de primària.
3. Preparar unitats didàctiques: organització dels continguts, objectius didàctics i activitats d’aprenentatge i d’avaluació.
4. Realitzar exercicis d’avaluació contínua i global dels processos d’aprenentatge, segons els objectius generals d’etapa, d’àrea i segons els objectius terminals.
5. Buscar i plantejar propostes d’un ensenyament actiu de les matemàtiques.
6. Identificar les dificultats que té l’ensenyament de les matemàtiques i buscar solucions.
7. Conèixer diferents experiències en l’ensenyament de les matemàtiques.
8. Buscar i aprendre biografies breus de grans matemàtics.
CEM-38 Adquirir competències matemàtiques bàsiques (numèriques, de càlcul, geomètriques, representacions espacials, estimació i mesura, organització i interpretació de la informació, etc.).
CEM-39 Conèixer el currículum escolar de les matemàtiques.
CEM-40 Analitzar, raonar i comunicar propostes matemàtiques.
CEM-41 Plantejar i resoldre problemes vinculats a la vida quotidiana.
CEM-42 Valorar la relació entre les matemàtiques i les ciències com un dels pilars del pensament científic.
CEM-43 Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure’n les competències corresponents als estudiants.
1. Tenir un coneixement matemàtic prou ampli per dur a terme la funció docent amb seguretat.
2. Conèixer el currículum escolar de les matemàtiques.
3. Conèixer els elements bàsics de la història de les matemàtiques, de manera que es pot reconèixer la necessitat del paper de la disciplina en el marc educatiu.
4. Analitzar, raonar i comunicar propostes matemàtiques.
5. Plantejar i resoldre problemes vinculats amb la vida quotidiana amb esperit emprenedor.
6. Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats per promoure les competències en l’alumnat.
7. Ser capaç de gestionar una aula de matemàtiques amb els aspectes interactius que hi intervenen, facilitant la motivació dels aprenents i tractant adequadament la diversitat de l’alumnat.
8. Utilitzar estratègies de recerca, fer propostes i resoldre problemes d’àmbit escolar.
9. Dissenyar seqüències didàctiques de les matemàtiques.
10. Identificar les dificultats que comporta l’ensenyament de les matemàtiques, treballar amb professionals per resoldre-les i tenir en compte la qualitat de l’ensenyament.
11. Valorar la relació entre les matemàtiques i les ciències com un dels pilars del pensament científic.
12. Fer activitats interdisciplinàries, que relacionin les matemàtiques amb altres àrees del currículum de forma creativa.
13. Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
14. Comunicar i expressar-se de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.
15. Saber interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d’aquesta matèria.
1. Desenvolupament psicològic del nen
2. Origen de les matemàtiques
3. Currículum de matemàtiques a primària
4. Resolució de diferents tipus de problemes
5. Utilització del llenguatge matemàtic
6. Estratègies per a l'ensenyament de les matemàtiques
7. Instruments matemàtics
8. Atenció a la diversitat
9. Dificultats de l’aprenentatge de les matemàtiques.
10. Mètodes d'avaluació
11. Activitats singulars
Tema Material didàctic en el laboratori matemàtic
COMPETÈNCIES, METODOLOGIA, ACTIVITATS FORMATIVES
CEM-38 |
aprenentatge basat en problemes aprenentatge cooperatiu contracte d'aprenentatge estudi de casos mètode expositiu / lliçó magistral resolució d'exercicis i problemes |
classes pràctiques classes teòriques estudi i treball en grup estudi i treball individual / autònom seminaris tallers |
CEM-39 |
aprenentatge basat en problemes aprenentatge cooperatiu contracte d'aprenentatge mètode expositiu / lliçó magistral resolució d'exercicis i problemes |
classes pràctiques classes teòriques estudi i treball en grup estudi i treball individual / autònom seminaris tallers |
CEM-40 |
aprenentatge basat en problemes aprenentatge cooperatiu aprenentatge orientat a projectes contracte d'aprenentatge estudi de casos |
classes pràctiques estudi i treball en grup estudi i treball individual / autònom tutories |
CEM-41 |
aprenentatge basat en problemes aprenentatge cooperatiu aprenentatge orientat a projectes contracte d'aprenentatge estudi de casos resolució d'exercicis i problemes |
classes pràctiques estudi i treball en grup estudi i treball individual / autònom pràctiques externes seminaris tallers |
CEM-42 |
aprenentatge basat en problemes aprenentatge cooperatiu aprenentatge orientat a projectes estudi de casos mètode expositiu / lliçó magistral |
classes pràctiques classes teòriques estudi i treball en grup estudi i treball individual / autònom pràctiques externes |
CEM-43 |
aprenentatge cooperatiu aprenentatge orientat a projectes contracte d'aprenentatge mètode expositiu / lliçó magistral resolució d'exercicis i problemes |
classes pràctiques classes teòriques estudi i treball en grup estudi i treball individual / autònom pràctiques externes tutories |
Sistema d’avaluació de l’adquisició de les competències i sistema de qualificacions
1. Fer aportacions a les discussions i als debats a l’aula.
2. Fer una presentació escrita de les condicions psicopedagògiques de l’alumnat de primària pel que fa a les matemàtiques.
3. Presentació oral i individual d’una activitat de matemàtica recreativa.
4. Exposició oral, en forma de conte, de la vida d’un matemàtic.
5. Elaborar en grups petits una programació globalitzada breu sobre una festa típica de la geografia catalana.
6. Muntar un audiovisual en grups petits per motivar la introducció d’una unitat didàctica.
7. Qualitat de la presentació dels treballs individuals i en grup.
8. Avaluació global escrita dels temes del currículum.
L’avaluació serà continuada al llarg dels semestres. Les activitats que es facin a classe tenen un valor del 50% en la nota final. L’altre 50% s’obté amb l’avaluació final de semestre.
Resultat d’aprenentatge |
||||||||||||
Sistema avaluació |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12] |
1 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|||
2 |
X |
X |
X |
X |
X |
|||||||
3 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|||
4 |
X |
X |
X |
X |
||||||||
5 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|||
6 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
||
7 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
8 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |