Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 2

  • codi 09018
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Didàctic i Disciplinar

Matèria: Ensenyament i aprenentatge de ciències experimentals

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura adreçada als futurs mestres de primària intenta fer una aproximació i aprofundiment, tant dels coneixements científics que es treballen a la primària, com els recursos didàctics per aconseguir les competències bàsiques de les ciències naturals.

Al llarg del curs, format per dos semestres:  Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals 1 i 2, desenvoluparem els continguts del currículum de primària de la LOE (2007) de l’àrea corresponent a Coneixement del Medi Natural, aplicant molts dels recursos didàctics que ja es coneixen de les assignatures de Didàctica General, però amb una metodologia específica científica. Es tracte d’entendre la ciència i fer un ensenyament de les ciències racional i raonable.

En l'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals 2 es treballaran els continguts de: física, química de la matèria, dinàmica de la terra i educació per a la sostenibilitat

A través de les activitats de l'assignatura es treballaran les competències específiques de l'Ensenyament i l'Aprenentatge de les Ciències Experimentals:

 

  • Plantejar i  resoldre problemes científics.
  • Dissenyar experiments, organitzar les tasques i interpretar els resultats.
  • Observar i identificar evidències. Enregistrament de dades i tractament de les mateixes.
  • Dissenyar activitats per desenvolupar la capacitat de l’observació al detall.
  • Treballar la metodologia deductiva i inductiva.
  • Analitzar amb criteri les informacions i les dades.
  • Adquirir amplitud i profunditat en el coneixement científic.
  • Fer un us correcte i rigorós del llenguatge científic
  • Veure el coneixement científic com un procés dinàmic i amb les mancances metodològiques pròpies de l’especificitat.
  • Us amb destresa dels instruments i materials de laboratori.
  • Us amb destresa dels instruments i guies de les sortides de camp.
  • Conèixer els diferents recursos de la didàctica de les ciències naturals: pàgines web, museus i institucions científiques i l’oferta educativa editorial de les ciències naturals de primària.

Requisits previs

Es convenient repassar els coneixements científics que s’han estudiat a l’ensenyament secundari. Es recomana fer-se un projecte individual de formació científica a partir de les mancances que cadascú tingui i també dels seus interessos i qualitats personals. Els professors de l’assignatura ens oferim per fer un assessorament acadèmic personalitzat en aquesta tasca de formació.

Objectius

1.  Conèixer “què” han d’aprendre des d’aquesta àrea els nens i les nenes de Primària, segons el marc curricular (LOE 2007).

2. Conèixer “com” ho han d’aprendre:

  • reflexionar sobre la pròpia manera d’entendre aquesta didàctica,
  • conèixer diferents maneres d’entendre la ciència al llarg dels anys i les conseqüències didàctiques d’aquest fet,
  • familiaritzar-se amb les tendències actuals,
  • ser crític i reflexiu sobre l’actual manera de portar a terme una classe de ciències, i saber fer propostes de millora, si és el cas.
  • treballar les competències específiques de les ciències experimentals.

3. Assolir els següents objectius d'aprenentatge dels blocs següents:

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-11 - Conèixer i aplicar experiències innovadores en l'educació primària.
  • CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
  • CEM-26 - Conèixer el currículum escolar d'aquestes ciències.
  • CEM-27 - Plantejar i resoldre problemes associats amb les ciències en la vida quotidiana.
  • CEM-28 - Valorar les ciències com un fet cultural.
  • CEM-29 - Reconèixer la influència mútua entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents per tal de procurar un futur sostenible.
  • CEM-30 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats, i promoure l’adquisició de competències bàsiques en els estudiants.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneix el currículum escolar d'aquestes ciències.

2. Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i ciències de la terra).

3. Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.

4. Desenvolupa i avalua els continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou l'adquisició de competències bàsiques als estudiants.

5. Realitza treballs de recerca. Cerca fonts, cita autors, elabora conclusions amb rigor.

6. Coneix els diferents criteris d'avaluació i sap aplicar-los a la seva matèria.

7. Aprèn ciències experimentals a partir de situacions quotidianes.

8. Dissenya estratègies atractives per explicar temes complexos.

9. Coneix aspectes de gestió de l'aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives.

10. Actua de forma ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions.

11. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.

12. Es comunica i expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament de forma oral i

escrita.

13. Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte dels drets humans .

14. Coneix els elements que formen la competència de l'esperit emprenedor i de l'orientació a la qualitat, en els seus diferents nivells de domini, els desenvolupa al màxim i sap aplicar-los en la seva matèria.

15. Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents, per procurar un futur sostenible.

16. Diferència els diferents graus de complexitat de la matèria: de les partícules subatòmiques a l'Univers.

17. Coneix els diferents estats de la matèria i com es produeixen els canvis d'estat.

18. Diferència materials i planifica experiències per comprovar les seves diferents propietats.

19. Reconeix substàncies homogènies i heterogènies així com les diferents tècniques de separació dels seus components.

20. Observa canvis químics en relació amb fenòmens quotidians: combustió, oxidació i fermentació.

21. Analitza els efectes d'una força o diferents forces sobre un objecte. Coneix i interpreta les lleis de Newton.

22. Dissenya activitats per treballar a l'escola les màquines simples i les màquines compostes.

23. Comprèn els fenòmens com l'electricitat i el magnetisme, així com la refracció i reflexió de la llum, transmissió del so i el color de les coses.

24. Situa la Terra en el lloc que li correspon en relació a la resta de planetes del sistema solar. Reconeix la Lluna com satèl · lit terrestre i sap explicar els moviments de translació i rotació tant de la Terra com de la Lluna.

25. Coneix les diferents capes de l'atmosfera i les propietats de cadascuna d'elles.

26. Relaciona el temps atmosfèric amb el clima. Reconeix els diferents climes de la Terra, coneix els diferents factors climàtics i interpreta mapes meteorològics.

27. Coneix les diferents capes de la geosfera i les seves característiques. Interpreta la dinàmica interna i externa del planeta.

28. Coneix la distribució de l'aigua a la Terra així com les diferències entre l'aigua dolça i l'aigua salada. Interpreta el cicle de l'aigua.

29. Identifica les fonts d'energia més utilitzades en la societat i diferència entre fonts d'energia renovable i no renovable. Analitza la implicació del consum energètic en el Desenvolupament Sostenible.

30. Analitza críticament y valora la importància de treballar per minimitzar els efectes d'alguns problemes mediambientals com l'augment de l'efecte hivernacle, la disminució de la capa d'ozó, la desertització, la pluja àcida i la pèrdua de biodiversitat.

Continguts

1. Física i química de la matèria i dinàmica de la Terra

  • Nivells d'organització de la matèria: de l'Univers a l'àtom. La Terra i el Sistema Solar. La Lluna. Moviments de translació i rotació.
  • Conceptes bàsics de física: massa, volum, densitat, etc. Els estats de la matèria. Mescles i solucions. Materials. Reaccions químiques en el nostre entorn.
  • Màquines simples i compostes.
  • L'electricitat, el magnetisme, la llum, el so i el color.
  • Capes de l'atmosfera. El temps atmosfèric i el clima. Els factors climàtics.
  • Meteorologia.
  • Distribució de l'aigua a la terra. Cicle de l'aigua. Marees, corrents i onades. Rius i aqüífers.
  • Capes de la geosfera. Plaques litosfèriques. Dinàmica interna i externa del planeta.
  •  Explicació i desenvolupament de recursos didàctics per a l'ensenyament a l'escola d'aquests continguts de forma cooperativa entre professor-alumnes i entre alumnes .

 2. Educació per a la sostenibilitat

  • Símptomes i causes de la crisi ambiental.
  • Principals problemes ambientals i cerca de solucions.
  • Història del pensament ambiental. Diferents posicionaments: antropocentrisme fort i moderat, ecocentrisme i biocentrisme.
  • Solucions ètiques a la crisi ambiental: Cimeres internacionals.
  • Història i estat actual de l’educació ambiental.
  • Programes d’Educació Ambiental a l’àmbit formal i no formal.
  • Concepte Desenvolupament Sostenible.
  • Valors que fan possible un desenvolupament sostenible, solidari i saludable.
  • Indicadors de qualitat com a instruments potencials per a l’avaluació dels programes d’EA i d’EDS.
  • Recursos didàctics per l’educació ambiental, l’educació per a la salut i l’educació del consum. 
  • Fonts d'energies convencionals i no convencionals, renovables i no renovables.
  • Influència entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic. Conductes per a un futur més sostenible.

Explicació i desenvolupament de recursos didàctics per a l'ensenyament a l'escola d'aquests continguts de forma cooperativa entre professor-alumnes i entre alumnes.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics i procedimentals. Les activitats d’aprenentatge estan orientades perquè l’estudiant adquireixi els coneixements i recursos didàctics per a la seva vida professional com a mestre.

Al llarg del curs, complementarem el treball individual amb el col·lectiu, la lectura, la reflexió i l’estudi, amb la pràctica tant a l’aula com a fora de l’aula. Es tracta de treballar el Currículum de Coneixement del Medi de Primària, fixant-nos especialment amb les competències científiques (Coneixement del Medi Natural).

Per tal que el coneixement no sigui únicament teòric, a l’aula es treballaran diferents metodologies i cada alumne serà també mestre dels altres. Així tots podem aprendre coneixements, recursos, idees i reflexions a partir de la pràctica sobre la tasca docent d’ensenyar ciències.

Les metodologies que es faran servir són:

  • Mètode expositiu/ lliçó magistral (LM)
  • Estudi de casos (EC)
  • Resolució d’exercicis i problemes (REP)
  • Aprenentatge basat en problemes (ABP)
  • Aprenentatge orientat a projectes (AOP)
  • Aprenentatge cooperatiu (AC)
  • Programes de les assignatures basats en la recerca científica(PgRC)
  • Seminaris amb articles o el llibre a la ma (Sma)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

Tipus d’activitat

% nota

Tipus d’activitat

Data de lliurament

1. Assistència i participació a l’aula

15%

Treball Individual i col·lectiu.

Comentaris de text, intervencions orals, pràctiques experimentals

Diàriament

 

2. Escenaris metodològics

20 %

Treball col·lectiu al laboratori

El mateix dia de les metodologies

3. Taller de paisatge

15 %

Treball de camp col·lectiu

27 i 28 febrer sortida

13 i 14 març lliurament del quadern de camp

4. Taller de sostenibilitat

2o %

Treball  de recerca en grups de 4 o 5 alumnes

7 de març

5. Prova escrita

30 %

Individual

18 i 19 març

nota final de l’assignatura surt de la part proporcional de les activitats d’aula i l’examen. Si falta alguna d’aquestes notes o la prova escrita és inferior a 4,5 no es fa la mitjana.

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica

ALBADALEJO, C., i altres (1993). La ciència a l’aula. Activitats

CAÑAL P. (Coord); de Pro, Pedrinaci;  Pujol; Márquez, del Carmen; Martínez,  Aleixandre i  Sanmartí. (2011). Didáctica de la Biología y la Geología. Ministerio de Educación. Graó. Vol II. Primera edició.

CAÑAL P. (Coord); Rivero, Wamba; Giordan; Sendra,  Gil; Vilches; Membiela,  Pedrinaci;  Gil; Fernández,  Hueto; Alfaro; Barberá i  Brusi. (2011). Ministerio de Educación. Graó. Vol I. Primera edició.

CAÑAL P. (Coord);Mellado;  Gutiérrez; Jaén;  Luna;  Hernández;  Perales;  Ojeda;  De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.

CURTIS, H.Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.

DE REGGIO EMILIA (2002). La inteligencia se construye usándola. Madrid. Morata-MEC.

GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2007): Curriculum Educació Primària.

GIL, D. et al. (1991). La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Barcelona. Horsori; ICE U.B.

GIORDAN, A. i DE VECCHI, G. (2002). Guía práctica para la enseñanza científica. Diada Editores.

NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.

OSBORNE, P.; FREYBERG, R. (1991). El aprendizaje de las ciencias. Implicaciones de la ciencia de los alumnos. Madrid. Narcea.

Perales FJ. (coord.), Cañal P. (coord.) (2000). Didáctica de las ciencias experimentales: teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias. Marfil.

PORLAN, R.; GARCIA, J.E.; CAÑAL, P. (1988) Constructivismo y enseñanza de las Ciencias. Sevilla. Diada Editoras.

POZO, J.I. (1987) Aprendizaje de la ciencia y pensamiento causal. Madrid. Visor.

Bibliografia d’ampliació

AYLLÓN, J.R. i RICO, O (2012). La pel·lícula de la vida. Casals. Barcelona,

CODINA, E. (2008). Fem contes de ciència. Barcelona. Fundació la Caixa

CORNELLA, A (2009) Fòssils urbans de Barcelona (Guia). Col•legi de Geòlegs de Catalunya.

FRANQUESA, T i altres (1998). Hàbitat. Barcelona. Institut d’Educació. Ajuntament de Barcelona.

FISHER, L. (2004). Cómo mejorar una galleta. La ciencia en la vida cotidiana. Mondadori.

FOLCH, R., FRANQUESA, T. & CAMARASA, J.M. (1984). Vegetació. Història Natural dels Països Catalans. vol 7. Ed. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.

HARLEM, W. (1989) Enseñanza de las ciencias. Madrid. Morata-Mec.

HERNANDEZ, F.; SANCHO, J.M. (1989) Para enseñar no basta con saber la asignatura. Barcelona. Laia.

MARCO, B. (1992) Historia de la ciencia. Los científicos y sus descubrimientos. Madrid. Narcea-MEC.

MARGULIS, Lynn; SAGAN, D. (1996). ¿Qué es la vida? Tusquets Editores

 

Llibres de pensament i ètica ambiental:

 

Albareda Tiana, S. (2010), Alianza entre el ser humano y el medio ambiente, capítulo en "El Desarrollo Humano Integral". Barcelona: Iter. Grupo Bayer Hnos, 195-211

 

Ballesteros, J. (1995). Ecologismo personalista: Cuidar la naturaleza, cuidar al hombre. Madrid: Tecnos.

 

Nuestro futuro común (1992) (1a , 2a reimp ed.). Madrid: Alianza.

 

Derrick, C., Labadía, P., & Oriol, J. M. (1987). La creación delicada, una contribución cultural contra la destrucción del ambiente. Madrid: Ediciones Encuentro.

 

Gore, A. (1993). La tierra en juego: Ecología y conciencia humana. Barcelona: Emecé Editores.

 

Jiménez Herrero, L. M. (2000). Desarrollo sostenible: Transición hacia la coevolución global. Madrid: Pirámide.

 

Jiménez Herrero, L. M. Desarrollo Sostenible y Economía Ecológica. Integración, Medio Ambiente -Desarrollo y Economía-Ecología. Editoral Síntesis. Madrid.

 

Marcos, A. (2001). Ética ambiental. Valladolid: Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial, Universidad de Valladolid.

 

Martínez Alier, J. (1999). Introducción a la economía ecológica (1a ed.). Barcelona: Rubes.

 

Martínez Sosa, N. (1994). Etica ecológica: Necesidad, posibilidad, justificación y debate (2a ed.). Madrid: Libertarias-Prodhufi.

 

Riechmann, J. (1998). Necesitar, desear, vivir: Sobre necesidades, desarrollo humano, crecimiento económico y sustentabilidad. Madrid: Fundación 1o de mayo.

 

Reichmann, J., & Abelda, J. (2004). Ética ecológica : Propuestas para una reorientación. Montevideo, Uruguay: Editorial Nordan Comunidad.

 

Riechmann, J. (2005). Un mundo vulnerable: Ensayos sobre ecología, ética y tecnociencia (2ªed.). Madrid: Catarata.

 

Schumacher, E. F., & MacRobie, G. (1987). Lo pequeño es hermoso. Madrid: Tursen/Hermann Blume.

 

Shiva, V. (1995). Abrazar la vida: Mujer, ecología y supervivencia. Madrid: Horas y Horas

 

Educació per al desenvolupament sostenible i educació ambiental

 

Calvo Roy, S. (1997). Educación ambiental para el desarrollo sostenible. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente, Centro de Publicaciones.

 

Calvo, S., & Gutiérrez, J. (2007). El espejismo de la educación ambiental. Madrid: Morata.

 

Franquesa T(dir). (1999). Hàbitat: guía d’activitats per a l’educació ambiental. Ajuntament de Barcelona. Institut d’Educació.

 

Unesco. (1991). Educación ambiental: Principios para su enseñanza y aprendizaje. Madrid: Mopt.

 

Lara, R., & Novo, M. (1997). El análisis interdisciplinar de la problemática ambiental [. Madrid: UNESCO: Fundación Universidad-Empresa.

 

Lara, R., & Novo, M. (1997). La interpretación de la problemática ambiental: Enfoques básicos [. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia: Fundación Universidad-Empresa.

 

Mogense, F et al (2007). Educació per al desenvolupament sostenible. Tendències, divergències i criteris de qualitat. Monografies d’Educació Ambiental. Barcelona: Graó i Societat Catalana d’educació ambiental.

 

Novo, M. (1999). Los desafíos ambientales: Reflexiones y propuestas para un futuro sostenible (1a ed.). Madrid: Editorial Universitas.

 

Novo, M., Flor, J. I., Aguirre, M., & Instituto Superior de Formación del Profesorado. (2002). Globalización, crisis ambiental y educación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Instituto Superior de Formación del profesorado.

 

Novo, M., Mayor Zaragoza, F., & Unesco. (2006). El desarrollo sostenible: Su dimensión ambiental y educativa. Madrid: Pearson Education.

 

Novo, M., & Unesco. (1998). La educación ambiental: Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid; París: Universitas; Unesco.

 

Unesco. (1991). Educación ambiental: Principios para su enseñanza y aprendizaje. Madrid: Mopt.

 

Revistes

 

Educació i sostenibilitat. Articles de reflexió, recursos pedagògics i entrevistes sobre aspectes de sostenibilitat orientats a l’educació.

 

Webs

 

Agenda 21 Escolar de l’Ajuntament de Barcelona. Hi ha molts recursos educatius i bibliogràfics per temes.

 

http://www.bcn.cat/agenda21/a21escolar/

 

Departament de Territori i Sostenibilitat. Generalitat de Catalunya, secció Medi Ambient i Sostenibilitat. Hi ha recursos educatius per temes:

 

http://www20.gencat.cat/portal/site/mediambient/menuitem.718bbc75771059204e9cac3bb0c0e1a0/?vgnextoid=904f5ac67c597210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=904f5ac67c597210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

 

EduAlter: Xarxa de recursos sobre educación per la pau el desenvoluplament i la interculturalitat.

 

http://www.edualter.org/material/mate3000.htm

 

Recursos per l’Educació Física amb material reciclat

 

http://www.xtec.es/~fmarti58/reciclajoc/

 

Cero CO2: Web per calcular la petjada de carboni per temàtiques i propostes per disminuir-la:

 

www.ceroco2.org

 

Fundació Terra:

 

www.terra.org

 

ONG wwf de conservació de la naturalesa:

 

www.wwf.es

 

UICN, Unión Internacional para la Conservación de la Naturaleza

 

http://www.iucn.org/es/

 

Societat Catalana d'Educació Ambiental

 

http://www.scea.cat/

 

Nacions Unides web de Rio+20

 

http://www.un.org/es/sustainablefuture/

 

Programa de les nacions Unides (PNUMA) per al Medi ambient.

 

www.unep

Web de la facultat de Geologia de la UB on hi ha mapes geològics i fitxes de roques de tota Catalunya:

http://www.ub.edu/futursinousestudiants/geologia/litoteca/llistaroques.html


Material didàctic

      Materials
            0. Presentació de l'assignatura EDS 0.presentacioeds.pptx 
            1. Crisi ambiantal 1.crisiambiental.pptx 
            2. Història del pensament ambiental 2.hadelpensamentambiental.ppt 
            3.Taller de Paisatge tallerdepaisatge.ppt 
            Fitxa control de grup fitxacontroldegrup.docx 
            Home. Preguntes documentalhome.docx 
            L'hort. Activitats fem_ciencies_a_l_hort_activitats.pdf 
            L'hort a l'escola. recomanacions lhortpdf3a.pdf 
            L'hort escolar. Annexos. GenCat fem_ciencies_a_l_hort_anex.pdf 
            L'hort escolar. Consideracions lhortescolar.pdf 
            L'hort. Recursos recursoshortsicompostatge,biodiversitat.pdf 
            Taller de Paisatge, Fitxa de l'activitat tallerpaisatge2013.pdf 
            Taller transversal de sostenibilitat 2013 tt2013queesicompodemreduirlapetjadaecologica.pdf 
            TT Concurs de projectes per disminuir la petjada ecològica concursdeprojectesperdisminuirlapetjadaecologicatt2013.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00