Ciència, Tecnologia i Societat
Mòdul: Estructures i sistemes de desenvolupament
Matèria: Societat y cultura
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Responsable
Dr. Josep CORCÓ - jcorco@uic.es
Horari d'atenció
Abans o després de classe.
Es podrà concertar entrevista per correu elctrònic
La ciència i la tecnologia són elements molt importants en la societat en la que vivim, particularment per les conseqüències que tenen en la vida ordinària de les persones. Proporcionen instruments que canvien la nostra manera de viure i de relacionar-nos, i fan sorgir nous paradigmes que permeten una millor comprensió del món i de l'ésser humà. No és possible dibuixar un comportament autènticament humanista sense tenir molt en compte les ciències i les tecnologies.
No n'hi ha.
1. Adquirir una perspectiva crítica sobre la ciència i la forma com es desenvolupa el coneixement científic.
2. Adquirir una visió panoràmica de les teories en filosofia de la ciència que major rellevància han tingut al segle XX.
3. Adquirir una perspectiva crítica sobre el sistema tecnològic i les seves implicacions socials.
4. Adquirir una visió panoràmica de les teories en filosofia de la tecnologia més rellevants dels segles XX i XXI.
En completar satisfactòriament l'assignatura, l'estudiant serà capaç de:
1. Comprendre les claus epistemològiques del coneixement científic i les claus culturas del sistema tecnològic.
2. Fer una avaluació crítica de texts, articles i d'altres productes culturals (com noveles, películes, etc.) que tracten sobre el sistema tecno-científic i les seves implicacions socials.
3. Fer una exposició sobre el sistema tecno-científic des de la perspectiva humanista.
1. Introducció a la filosofia de la tecnologia.
2. Visions de la tècnica en els segles XX-XXI.
3. Món tecnològic i món de la vida.
4. Antropomòrfies, trans-humanisme i hibridacions.
5. Claus prospectives del sistema sociotècnic.
6. Introducció a la filosofia de la ciència.
7. La concepció científica del món.
8. L'actitud crítica a la ciència.
9. Les revolucions científiques
10. Ciència i societat.
11. Els supòsits de la ciència.
12. La cosmovisió actual.
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|---|---|
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de les TIC, etc.) | 6h | CB02 CB03 E01 G03 |
Classe teoricoexpositiva | 17h | E01 E07 E18 |
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs, etc.) | 7 h | E01 E20 E30 E31 |
Per aprovar l'assignatura cal aprovar cadascuna de les seves dues parts (Filosofia de la Ciència, i Filosofia de la Tecnologia) per separat. La nota final serà la mitja aritmètica de les notes d'ambdues parts.
En cas de suspendre una de les parts caldrà anar a segona convocatòria només de la part suspesa.
En cas de suspendre qualsevol de les dues parts en segona convocatòria quedarà suspès el global de l'assignatura.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen final | 50% |
Participació activa de l'alumne a classe | 15% |
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 35% |
Per a la part de Filosofía de la ciència:
Agazzi, E., La ciencia y el alma de Occidente, Tecnos, Madrid 2011.
Artigas, M., La mente del universo, EUNSA, Pamplona 1999.
Artigas, M., Filosofía de la ciencia, EUNSA, Pamplona 1999.
Echeverría, J., Introducción a la metodología de la ciencia, Cátedra, Madrid 1999.
Kuhn, T., La estructura de las revoluciones científicas, FCE, México 1975.
Marcos, A., Ciencia y acción. Una filosofía práctica de la ciencia, FCE, México 2013.
Popper, K., Conocimiento objetivo, Tecnos, Madrid 2005.
Per a la part de Filosofía de la tecnologia:
Ellul, J., Le bluff technologique. Hachette, París 1988.
Esquirol, J.M., Los filósofos contemporáneos y la técnica. De Ortega a Sloterdijk, Gedisa, Barcelona 2012.
Heidegger, M., “Sobre la técnica”, Conferencias y artículos, Serbal, Barcelona 1994.
Huxley, A., Un Mundo feliz. Plaza & Janes, Barcelona 1986.
Jonas, H., El principio de responsabilidad, Herder, Barcelona 1995.
Kurzweil, R., La singularidad está cerca. Cuando los humanos trascendamos la biología. Lola Books, Berlin 2012.
McLuhan, M., The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. University of Toronto Press, Toronto 1962.
Ortega, J., Meditación de la técnica y otros ensayos sobre ciencia y filosofía. Alianza, Madrid 1982.