Teoria del Coneixement
Mòdul: Estructures i sistemes de desenvolupament
Matèria: Societat y cultura
No especificada
Responsable
Horari d'atenció
Amb cita prèvia.
Des del món clàssic fins al món contemporani, l'escepticisme ha comparegut periòdicament proposant de diverses formes que res es pot afirmar amb certesa. Dels arguments escèptics, el de la relativitat del coneixement és potser el que més impregna la cultura actual. La fiabilitat del coneixement humà està especialment qüestionada. Aquesta situació requereix una reflexió filosòfica que parteixi de les principals respostes que s'han donat a la pregunta per la veritat i faci una proposta que retorni a l'ésser humà la confiança en les seves capacitats cognitives.
I. Temes teòrics:
1. Examen de l'escepticisme.
2. El problema crític.
3. La veritat i el coneixement.
4. Certesa i evidència.
5. Idealisme i realisme.
II. Seminari:
Sessió 1: Del "Projecte d'una ciència universal" al "Discurs del Mètode".
Sessió 2: Consideracions relatives a les ciències.
Sessió 3: Principlas regles del mètode.
Sessió 4: Algunes regles de la moral tretes del mètode.
Sessió 5: Proves de l'existència de Déu i de l'ànima humana.
Sessió 6: Física i comunicació de la ciència.
En les sessions teòriques s'exposarà un tema en cada sessió, acompanyat d'alguns textos per a ser comentats. En el seminari, per a cada sessiò caldrà portar una lectura realitzada. En la sessió es procedirà a la lectura i comentari de les parts indicades del text i dels textos auxiliars que es facilitaran.
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|---|---|
Classe teoricoexpositiva | 18 h | E01 G03 G04 G09 G14 |
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...) | 12 h | E10 E11 G03 G04 G14 |
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen final | 50 % |
Participació activa de l'alumne a classe | 50 % |
I. Obres clàssiques:
Aristòtil, Metafísica
Descartes, Discurs del mètode
Hegel, Ciència de la Lògica
Kant, Crítica de la Raó pura
Tomàs d'Aquino, De Veritate
Plató, La República
Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus
II. Manuals:
Corazón, R., Filosofía del conocimiento, Eunsa, Pamplona 2002.
Gilson, E., El realismo metódico, Rialp, Madrid 1963.
Llano, A., El enigma de la representación, Síntesis, Madrid 1999.
Llano, A., Gnoseología, Eunsa, Pamplona 2011.
Millán-Puelles, A., Teoría del objeto puro, Rialp, Madrid 1990.
Vernaux, R., Epistemología general o crítica del conocimiento, Herder, Barcelona 1971