Estètica i Interculturalitat
Mòdul: Estructures i sistemes de desenvolupament
Matèria: Societat y cultura
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.2 | DC | 12:00 14:00 | a506 |
Una formació intel.lectual completa ha d'incloure la reflexió sobre la cultura, la seva naturalesa i els elements que la composen. Entre ells, destaca la fscinació per la bellesa. Des de l'antiguitat més llunyana comptem amb diverses notícies que demostren aquesta passió humana: la seva remotíssima existència, la seva permanència en el transcurs del temps, i les variadíssimes maneres de manifestar-se. Una reflexió filosòfica -i en part interdisciplinar- sobre tot això, poseeix de per sí un gran interès i rellevància.
No hi ha requisits previs
Els objectius d'aquesta assignatura són, principalment tres:
1. Conèixer la història del pensament i la cultura.
2. Comprendre la dimensió pròpimant humana de l'experiència estètica.
3. Adquirir les habilitats pròpies de l'analisi de textes.
• Tema 1, Necessitat humana de la bellesa i de l'art. L'art prehistòric
• Tema 2, El que és bell en els orígens de la bellesa i la cultura
• Tema 3, Bellesa i amor
• Tema 4, Bellesa en l'ésser humà
• Tema 5, Art i esperit
• Tema 6, La captació psicològica de la bellesa
• Tema 7, La raó davant la Bellesa: la geometria
• Tema 8, Bellesa i símbol.
Treball a classe:
a) Anàlisi de textos: treball conjunt de professora i alumnes.
b) Exposicions per part de la professora, projecció en power point d’esquemes, mapes conceptuals, resums, imatges de context.
c) Treball en grups i exposicions, per part dels alumnes, sobre textos especialment representatius de cada autor.
Treball personal:
• Elaboració d’un treball de recerca sobre l’obra d’un autor del programa.
L’Avaluació intenta ser una ajuda per l’ autocontrol de l’alumne i la possibilitat d’evidenciar i recolzar el seu progrés. Es farà, doncs, una avaluació continuada que requereix l’assistència a classe. Es farà la observació de la implicació i participació dels alumnes. També hi haurà un examen final que pugui fer palès l’aprofundiment en els aspectes teòrics.
25% treball a classe
25% assaig sobre la lectura obligatòria
50% examen final
• ALBERTI, Leon Battista; Los diez libros de Arquitectura, Albatros, Madrid 1977.
• BALTHASAR, Hans Urs von; Gloria. Una estética teológica, Encuentro, Madrid 1985-1989.
• BOSCH, El poder de la belleza, EUNSA, Pamplona 2012
• BURKE, Edmund; Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y lo bello, Tecnos, Madrid 1997.
• CROCE, Benedetto; Breviario de Estética, Espasa Calpe, Madrid 1967.
• ESTRADA HERRERO, David; Estética, Herder, Barcelona 1988
• FEBRER, Mateo; Filosofía De la belleza y del arte, Instituto de Teología y Humanismo, Barcelona 1993.
• FICINO, Marsilio; Sobre el amor. Comentario al banquete de Platón, Tecnos, Madrid 1994.
• HEGEL, Georg Wilhelm; De lo bello y sus formas, Espasa Calpe, Madrid 1985.
• KANDINSKY, Wassily; De lo espiritual en el arte, Labor, Barcelona 1995.
• KANT, Crítica del juicio, Austral, Madrid 1999.
• LABRADA, Ma. Antonia; Estética, EUNSA, Pamplona 1998
• PACIOLI, Luca; La divina proporción, Akal, Madrid 1991..PANOFSKY, Erwin; Idea, Cátedra, Madrid 1998.
• PLAZAOLA, Juan; Introducción a la estética: historia, teoría y textos, Universidad de Deusto, Bilbao, 1991.
• SCHILLER, Friedrich; Kallias. Cartas sobre la educación estética del hombre, Anthropos, Barcelona 1990.