Asignatura

Derecho

  • código 09258
  • curso 3
  • periodo Semestre 2
  • tipo OB
  • créditos 3

Módulo: Global Trends

Materia: Derecho

Lengua de impartición principal: catalán

Otras lenguas de impartición: castellano

Profesorado

Responsable

Dra. Anna MARCO - amarco@uic.es

Horario de atención

Prèvia confirmació a amarco@cir.uic.es

Presentación

És una assignatura obligatòria de 3 ECTS, que s'imparteix durant el segon semestre del tercer curs del Grau en Comunicació Audiovisual.

Aquesta assignatura pretén introduir els alumnes al marc jurídic i legal de l'Ordenament jurídic prestant una especial atenció als principis generals de la contractació i a la propietat intel.lectual.

Requisitos previos

Aquesta asssignatura no té requisits previs.

Objetivos

-Adquirir una idea sobre l’estructura de l’Ordenament jurídic, la distinció entre Dret Públic i Dret Privat.

-Conèixer i adquirir nocions bàsiques sobre teoria general de la contractació i els elements que la composen.

-Comprendre què és i quin sentit, social i econòmic, té la propietat intel.lectual i, de forma més concreta, els drets d’autor.

-Conèixer quina és la legislació vigent a Espanya i saber identificar que està protegit i que no ho està per la propietat intel.lectual.

-Saber quins drets o facultats, morals i patrimonials, integren la propietat intel.lectual, i en especial, dels autors d’una obra audiovisual i d’una obra musical.

-Conèixer els principis bàsics dels contractes que tenen per objecte la propietat intel.lectual i adquirir la capacitat per entendre els elements bàsics del seu clausulat.

-Conèixer els drets de la personalitat (honor, intimitat i pròpia imatge), la seva protecció jurídica i els seus límits.

- Entendre per què serveix i com està organitzada la gestió col.lectiva dels drets de la propietat intel.lectual.

-Entendre què ha canviat amb el desenvolupament i convergència de la informàtica i les telecomunicacions i adquirir consciència de les implicacions jurídiques del canvi (creative commons, etc).

Competencias / Resultados de aprendizaje de la titulación

  • 01 - Capacidad de adaptación a circunstancias variables
  • 02 - Capacidad de comprensión, aceptación de críticas y corrección de errores
  • 03 - Capacidad para administrar y gestionar recursos humanos y técnicos
  • 04 - Capacidad para trabajar en equipo y autónomamente
  • 05 - Capacidad para organizar tiempo y espacio
  • 06 - Capacidad de desarrollar rigor académico, responsabilidad, ética y profesionalidad
  • 07 - Capacidad para aplicar la deontología y el respeto por el gremio audiovisual
  • 08 - Capacidad de análisis crítico, síntesis, concreción y abstracción
  • 09 - Capacidad para objetivar y cuantificar e interpretar (datos, estadísticas, empiría…)
  • 10 - Capacidad para afrontar dificultades y resolver problemas
  • 11 - Capacidad para generar debate y reflexión
  • 12 - Capacidad de cumplir con los plazos previstos, desarrollar la puntualidad y el respeto por los recursos humanos, técnicos y material
  • 13 - Capacidad de crear comunicación oral y escrita
  • 16 - Capacidad de manejo, análisis y reflexión de los contenidos
  • 19 - Capacidad de documentación informativa
  • 20 - Conocimiento y dominio bibliográfico mediático
  • 21 - Conocimiento y dominio de la cultura digital
  • 24 - Capacidad de planificación y organización de proyectos a corto y largo plazo
  • 25 - Capacidad de potenciar al máximo el desarrollo creativo
  • 26 - Capacidad de desarrollar sentido del gusto y la perfección en el acabado final y estética de los proyectos
  • 35 - Capacidad para contextualizar y analizar críticamente los productos de la industria audiovisual
  • 39 - Capacidad para entender y aplicar la dimensión legal de un producto audiovisual
  • 40 - Capacidad para defender y respetar la autoría y propiedad intelectual
  • 50 - Capacidad para adaptarse, entender y aplicar las posibilidades expresivas de las nuevas tecnologías y sus cambios futuros
  • 53 - Capacidad lingüística en catalán, castellano e inglés
  • 54 - Capacidad de manejar con habilidad la bibliografía, terminología y estructuras lingüísticas de la lengua inglesa relacionadas con el ámbito de la Comunicación.

Contenidos

1.Teoria general de la contractació.

1.1. Distinció entre Dret Públic i Dret Privat.

1.2 La persona física i l’autonomia privada

1.3 La persona jurídica i les seves formes

1.4 El negoci jurídic i els seus elements.

1.5 Ineficàcia del negoci jurídic

 

 

2. Conceptes fonamentals dels drets d’autor

2. 1 Antecedents històrics i legislació espanyola.

2.2. L’objecte de la propietat intel.lectual.

2.3 Classes de drets d’autor : drets morals i drets patrimonials.

2.4 Els límits als drets d’autor: límits temporals i límits substantius.

2.5 Els drets afins.

2.6 La gestió col.lectiva dels drets d’autor.

 

3.         L’obra audiovisual

3.1  Definició de l’obra audiovisual i dels seus titulars.

3.2  Contractes entre l’autor i el productor

3.3  El contracte de coproducció

3.4  Drets de la personalitat dels artistes i la seva protecció normativa

3.5  L’explotació de l’obra audiovisual i altres formes de finançament

 

4.         L’obra musical

4.1  Definició de l’obra musical i dels seus titulars.

4.2  Classes de drets de l’autor de l’obra musical i la seva cessió.

 

5.         Els drets d’autor i les noves tecnologies

5.1 Estudi de les llicències Creative Commons

Metodología y actividades formativas

Modalidad totalmente presencial en el aula

ACTIVIDAD FORMATIVA
Clases Magistrales. En las clases magistrales, el profesor, no sólo transmite contenidos o conocimientos, sino también, y sobre todo, actitudes, motivación, aptitudes, valores, etc. También facilita que los asistentes puedan manifestar sus opiniones y sus argumentos frente al resto de estudiantes.
Coaching. Seguimiento, individual o en grupos muy reducidos, de cómo los alumnos asimilan los contenidos de la asignatura. En las sesiones de coaching, se corregirán defectos, se aclararán dudas, se propondrán ejercicios y actividades necesarias para conseguir los objetivos fijados.
E-learing. Se facilitará el aprendizaje no presencial fundamentado en las TIC.
Focused Praxis. Entrega periódica de ejercicios para aprender la teoría a través de la práctica. Cada ejercicio irá destinado a adquirir conocimientos muy definidos y adaptados a las circunstancias.

Sistemas y criterios de evaluación

Modalidad totalmente presencial en el aula

Les diferents activitats d'aprenentatge estan plantejades amb la finalitat d'assolir els objectius i les competències exposades prèviament. L'avaluació serà continuada i constarà de diferents vies:

- Examen Final (40%)

- Examen parcial (20%)

- Presentació d’assajos, comentaris de text, casos pràctics, etc. (30%)

- Valoració per participació a classe (10%).

D'acord amb la normativa de la facultat, l'avaluació tindrà sempre una primera part de revisió ortogràfica. Caldrà superar aquest nivell per poder aprovar l'examen o la pràctica corresponent.

 

Bibliografía y recursos

Latorre, A. Introducción al Derecho. Ariel. Barcelona, 1999

Díez.Picazo, L. y Gullón, Antonio. Sistema de Derecho Civil. Tecnos. Barcelona. 2000

Bercovitz Rodríguez-Cano, Rodrigo (Coord.). Manual de Propiedad Intelectual. Tirant lo Blanch. Valencia. 2001.

Bercovitz Rodríguez-Cano, Rodrigo (Coord.). Comentarios a la Ley de Propiedad Intelectual. Ed. Tecnos, 2ª ed. Madrid. 1997

Material didáctico

      Materiales
            Directiva CE 2001/29 Drets d'autor (Harmonització) directivaeuropea2001dretsdautor.pdf 
            ORGANIGRAMA PODER JUDICIAL organigramapoderjudicial.jpg 
            Text Refós de la Llei de Propietat Intel.lectual trlpi.pdf 
      Webs de interés
             http://www.sgae.es 
             http://www.ompi.org/about-ip/es 
             Ley Orgánica 1/1982 Protección Civil del Honor la Intimidad y la propia Imagen  http://http://civil.udg.es/normacivil/estatal/persona/pf/lo1-82.htm  
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contáctenos | Privacidad y Protección de datos | Propiedad intelectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00