Direcció Estratègica
Mòdul: Gestió
Matèria: Direcció estratègica
Llengua d'impartició principal: castellà
Direcció Estratègica pretén introduir l'alumne en els principis bàsics de la gestió estratègica d'una organització. Com es prenen les decisions que afecten al futur de les Organitzacions? Com s'implanten amb èxit? ¿Com afecten aquestes decisions a la resta de l'Organització? Com s'ha de treballar la Comunicació per alinear a tota l'organització cap als objectius estratègics presos des de l'Alta Direcció?
No s'estableixen requisits previs
El programa desenvolupa las diferents fases que constitueixen el procés de dirigir estratègicament una organització, abastant per això les següents dimensions:
Tema 1 Introducció a la Direcció Estratègica de les Organitzacions
1. Visió, missió, Valors Corporatius, objectius estratègics
1. Metes, objectius, plans de negoci, KPI´S
1. Finances estructurals, finances operatives
1. Pensament estratègic, pensament tàctic
1. Definició d'Estratègia
1. Empresa - Negoci; Projecte - Organització
Tema 2 El procés de Planificació Estratègica
2.1 Què és un pla estratègic?
2.2 Raons per realitzar un pla estratègic i elements que participen en ell
2.3 Fases de l'elaboració d'un pla Estratègic
Tema 3 Fase I. Anàlisi de l'entorn
3.1 Anàlisi de l'entorn general
3.2 Anàlisi de l'Entorn Competitiu. 5 forces de Porter
3.3 Anàlisi de la posició Competitiva
Tema 4 FASE II. Anàlisi interna de l'organització. Definició de les capacitats estratègiques
4.1 Teoria dels recursos i capacitats
4.2 Anàlisi de la cadena de valor
4.3 Competències i avantatges competitius. Potencial de generació de beneficis
Tema 5 FASE III. Diagnòstic estratègic
5.1 Anàlisi DAFO
5.2 Diagnòstic estratègic
5.3 Desenvolupament del concepte de posicionament estratègic
Tema 6 FASE IV. La Estratègia
6.1 Model d'estratègies corporatives
6.2 Estratègies Corporatives genèriques (Lideratge en costos, diferenciació, especialització)
6.3 Factors claus de Decisió Estratègica
6.4 Posicionament estratègic futur desitjat
Tema 7 FASE V. La implantació de l'estratègia
7.1 Fases per la concreció del Pla de Negoci
7.2 Disseny organitzatiu
7.3 Plans d'Acció
7.4 KPI'S. El Quadre de Comandament Integral
7.5 El paper de l'estratègia en el desenvolupament professional i social de les organitzacions i les persones
Tema 8 Model CANVAS de pla de negoci
8.1 Introducció al model CANVAS
8.2 Font d'ingresos
8.3 Font de costos
Tema 9 El Quadre de Comandaments Integral (BSC)
9. Model d'implantació d'un BSC
9.1 Conceptes i Beneficis del BSC
9.2 Elements Bàsics del BSC
9.3 Mapes estratègics
9.4 Projectes estratègics
Tema 10 Comunicació, Publicitat i estratègia
10.1 El pla de comunicació dins de l'estratègia
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0,8 |
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. | 0,4 |
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2,8 |
La avaluació és continua. Els alumnes hauran de lliurar diversos exercicis de contingut escrit, tant individuals com grupals:
- Exercicis que els alumnes hauran de desenvolupar de manera autònoma:
o Treball en Equip: Elaboració de Pla Estratègic d'una organització.
o Treball individual: casos pràctics de situacions empresarials concretes en els que s'han d'aplicar el conceptes treballats durant el curs.
Així mateix, al finalitzar l'assignatura es realitzarà un examen final.
També, dins del criteri d'avaluació, es valorar l'assistència a classe i la participació activa a la mateixa (presentació de les diferents fases del pla estratègic i debat sobre els Casos Pràctics d'Empresa)
Per poder aprovar l'assignatura es requereix haver aprovat tant l'examen final com el treball en equip i l'assistència a classe.
Nota = 60% examen final + 20% treball en equip + 10% treball individual (Exercicis) + 10% (Participació a la classe)
Lectures obligatòries:
DANIEL MARTINEZ PEDROS, ARTEMIO MILLA GUTIERREZ: La elaboración del plan estratégico y su implantación a través del cuadro de mando integral. Ediciones Díaz de Santos. 2005
LUIS ANGEL GUERRAS, JOSE EMILIO NAVAS. Dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones. Ediciones Thomson, 4ª edición 2014
Bibliografia de consulta:
JOHNSON, G y SCHOLES, K.: Dirección Estratégica. 7ª edición. Pearson Educación, Madrid 2006.
KOTLER, P., KARTAJAYA, H. y SETIAWAN I., Marketing 3.0. LID Editorial. Madrid, 2011.
KAPLAN, R.S. y NORTON D.P. El Cuadro de Mando Integral. 3ª edición. Gestión 2000. Barcelona, 2009
DIRECCIÓN ESTRATÉGICA DE EMPRESAS DE COMUNICACIÓN. SÁNCHEZ-TABERNERO, A.. Ediciones Cátedra (Grupo Anaya). Madrid, 2000.
GRANT, R.M.: Dirección estratégica. 5ª edición. Civitas Ediciones. Madrid, 2005.
CERVERA FANTONI, A.L. Comunicación total. ESIC. Madrid 2004.
PORTER, M.E. Estrategia competitiva: tecnicas para el analisis de la empresa y sus competidores. Pirámide. Madrid, 2009.
PORTER, M.E. Ventaja competitiva: creacion y sostenimiento de un desarrollo superior. Pirámide. Madrid, 2010.
OSTERWALDER, ALEX, Business Model Generation. Deusto, 2011